
Decathlon spouští doručování objednávek do prodejen v opakovaně použitelných taškách
Společnost Decathlon nově doručuje objednávky do svých prodejen ve znovupoužitelných taškách vyrobených z recyklovaných PET lahví. Během letošního roku díky tomu řetězec ušetří v ČR zhruba 65 tun odpadového materiálu, které by jinak vyprodukovalo balení zboží do papírových krabic.
Francouzská společnost Decathlon, i v Česku známá pro svůj široký sortiment sportovního vybavení, dlouhodobě podniká kroky ke snížení svého dopadu na životní prostředí. Nyní v rámci své širší strategie přichází s dalším udržitelným konceptem. Tentokrát se týká přepravy a doručování zboží.
Polovina globálního odpadu je podle některých odhadů tvořena obalovým materiálem, přitom se dá využití jednorázových obalů omezit. Právě k takovému kroku přistupuje Decathlon. V rámci své služby Klikni a vyzvedni, kdy si zákazník může zboží objednané na e-shopu nechat zdarma doručit na jím vybranou prodejnu, zavádí doručování v opakovaně použitelných taškách a zákazník svou objednávku dostane bez obalu. Taška totiž po vyzvednutí zboží poputuje zpátky do skladu, kde bude znovu využita pro příští objednávky. Tento způsob doručování je podle firmy využíván až u 70 % všech objednávek.
Společnost tak tímto krokem výrazně sníží množství vyprodukovaného odpadu. „Dle našich predikcí doručíme do konce roku 2023 přes 60 % objednávek na prodejnu právě ve znovupoužitelných taškách. Díky tomu se nám podaří ušetřit přibližně 65 tun odpadu,“ říká Kateřina Svobodová, lídr projektu Vyzvedni bez obalu.
Tašky jsou vyrobeny z recyklovaného polyesteru a na výrobu jedné z nich je spotřebováno 15 plastových láhví. Vyrábí je norská společnost Packoorang. Ta uvádí, že využití znovupoužitelné tašky namísto papírové krabice a výplní redukuje uhlíkovou stopu zásilky až o 87 %. Výrobce rovněž zaručuje, že taška vydrží minimálně 75 cyklů, tedy cest ze skladu k zákazníkovi a zpět.
„Zavedení doručování zboží na prodejny ve znovupoužitelných taškách je součástí naší strategie na cestě k větší udržitelnosti a šetrnosti k přírodě. Víme ale, že jako velký výrobce sportovního zboží musíme dělat více jak na mezinárodní, tak lokální úrovni. Stále se proto snažíme přicházet s novými způsoby, jak toho dosáhnout. Intenzivně pracujeme například na modelech cirkulární ekonomiky. V tuto chvíli máme úspěšné projekty jako je Second life nebo Opravitelnost. Tento rok plánujeme rovněž spuštění projektů Rent, tedy půjčovny našich produktů a také Buyback, v rámci kterého budeme odkupovat dětská ojetá kola. Všechny tyto projekty se snaží prodloužit životnost výrobků a nevytvářet nadbytečný odpad,“ vysvětluje Tomáš Gall, lídr udržitelného rozvoje společnosti Decathlon ČR.
Další udržitelné projekty
V nedávné minulosti už společnost v České republice v rámci udržitelnosti spustila například projekt Zpátky ve hře, který nyní nese název Second life. Ten dává druhou šanci výrobkům, které byly v minulosti zákazníky vráceny, poškozeny a následně opraveny, nebo mají drobnou kosmetickou vadu, ale stále jsou plně funkční. Řetězec je zákazníkům nabízí za sníženou cenu.
Speciální a šetrnější postupy zavádí Decathlon také do výrobních procesů. Využívané technologie na barvení produktů, jako jsou například Dope Dye či Part Dye, šetří vodu i energii a snižují uhlíkovou stopu výsledných produktů.