
Zdeněk Suchitra: „Díky novým investicím budeme více exportovat a oslovíme další klienty“
Na konci září uvedla společnost Smurfit Kappa slavnostně do provozu přístavbu výrobního závodu v Olomouci. Hlavními novými technologiemi jsou nové laminovací a výsekové kapacity. „Už jsme se sem prostě nevešli, a proto jsme výrobu v Olomouci rozšířili,“ říká Zdeněk Suchitra, vedoucí regionu střední a jihovýchodní Evropa společnosti Smurfit Kappa.
Svět balení: Jak vysoká byla investice?
Zdeněk Suchitra: Celková částka činila 150 milionů korun. Z hlediska rozdělení šla investice ze dvou třetin do technologií a z jedné třetiny do nové budovy.
Můžete popsat nově instalované technologie?
V první řadě zákazníkům budeme schopni vyrobit více než doposud, s podstatně nižšími dodacími lhůtami. Nová technologie laminování (kašírování) nám umožní vyjma dnes vyráběných vln F, E, B, C navrhovat také obaly z pětivrstvých kašírovaných lepenek. Technologie výseku je vybavena kamerou na kontrolu přesnosti výseku proti tisku, která významně zlepšuje vzhled obalu a tím podporu prodejnosti výrobků zákazníků. Všechny nové technologie jsou plně automatizované s maximálním možnou ergonomií pro naše zaměstnance.
Pětivrstva je maximum?
Není, maximum se odvíjí od maximální zpracovatelné výšky lepenky a ta by možná odpovídala dokonce sedmivrstvým lepenkám. Ale pětivrstvé kašírované lepenky s offsetovým potiskem jsou v běžném užití ty nejtěžší. Jinak hlavním úkolem laminovacího stroje je nalepení offsetem potištěného archu na dvou- a čtyřvrstvé lepenky, aby byla vytvořena tří- a pětivrstvá lepenka. Takový arch lepenky s ofsetovým potiskem jde na další zpracování, většinou výsek a potom lepení. V minulosti jsme pětivrstvou lepenku nakupovali, teď to již nebudeme dělat a nabídneme našim zákazníkům výrobky s krátkou dodací lhůtou a ve vysoké námi kontrolované kvalitě.
Jaké nové klienty budete moci díky novým technologiím obsluhovat?
Naši zákazníci neustále rostou a my jsme narazili na kapacitní strop, proto jsme se rozhodli jejich růst z naší strany kapacitně, produktovou nabídkou a kvalitativně podpořit. Náš zákazník se nachází v rádiu do 1200 kilometrů a je to typicky výrobce zboží, které se prodává v supermarketech, v hobbymarketech a jiných obchodech. Všude tam, kde zákazník potřebuje tiskem odlišit svůj výrobek od okolí. Jsou to výrobci potravin, nápojů a domácí nebo osobní hygieny a také výrobci elektroniky. Stejně tak si naše obaly kupují výrobci prémiových značek, které mají potěšit koncové zákazníky ve chvíli, kdy je obdrží. Takový dosah má tedy i olomoucká filiálka. Nyní budeme schopni zajišťovat narůstající požadavky, více exportovat a oslovovat další klienty. Počítám, že oslovíme vyšší desítky nových zákazníků.
Byla dodávka stroje komplikovaná například z hlediska schopnosti dodavatele splnit termín?
Dodací lhůty strojů v době pandemie a v době problémů zejména s elektronickými díly vzrostly na neuvěřitelných 18 měsíců. A i přes tyto dlouhé dodací lhůty došly oba stroje o čtvrtroku později, právě kvůli chybějícím dílům nebo váznoucí logistice.
Jak se vyrovnáváte s problémy se vstupním materiálem? Zasahují i vaši výrobu?
Provozujeme vlastní papírny, nejbližší je v Žimrovicích, potom jich máme několik v Německu a Rakousku, v zemích Beneluxu, v Itálii nebo v Bělehradě. To nám i našim zákazníkům dává jistotu dodávek v době nedostatku této základní suroviny. Vedení našich poboček bere jako samozřejmost, že papír z našich papíren bude k dispozici vždy, to je pro nás ta jednodušší část péče o zákazníky. I během pandemie, kdy na trhu papír významně chyběl, jsme zvládali servis směrem k našim zákazníkům velmi dobře. Naopak nás oslovili noví odběratelé, jejichž dodávky byly omezovány vlivem nedostatku papíru.
A jak trh reaguje cenově?
Cena papíru je určena trhem. V Evropě tržní cenu papíru monitoruje nezávislá společnost Euwid a jednou měsíčně o ní vydává zprávu. V uplynulých letech se cena papíru velmi zvýšila. Důvodů bylo více, ten, o kterém vím z naší firmy, byl neuvěřitelný růst cen sběrového papíru a v posledním roce také zdražení energií a dalších surovin jako třeba škrobu.
Minulý týden jste uvedli také rozšíření továrny ve Štúrovu…
Před dvěma lety jsme oznámili záměr proinvestovat v České republice a na Slovensku více než 500 milionů korun. Slavnostní otevření projektů v Olomouci a Štúrově byly vyvrcholením této investiční fáze a jsem rád, že se nám ji podařilo v nelehkých podmínkách dokončit. Během pandemie jsme dokončili také projekty v Žimrovicích a v Žebráku, které jsme bohužel kvůli restrikcím nemohli takto pěkně odprezentovat.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Smurfit Kappa