
Použitý hliník nachází využití v nových plechovkách
Mezinárodní institut pro hliník (International Aluminium Institute, IAI) zveřejnil výsledky studie, která se zaměřila na celý proces recyklace jednorázových nápojových obalů. Podle IAI je přes 70 % materiálu užitého v hliníkových plechovkách recyklováno do nových produktů. Společnost Eunomia Research and Consulting, která studii vypracovala, zkoumala údaje z pěti regionů: Brazílie, Číny, Evropy, Japonska a USA.
Ve srovnání s hliníkovými plechovkami končí větší podíl skleněných a plastových lahví na skládkách z důvodu nedostatečného sběru, ukázala studie. Kromě toho u PET a skleněných lahví dochází v procesu recyklace k třikrát vyšším ztrátám než u hliníkových plechovek.
„Ačkoli celý potenciál recyklace nebyl zatím naplněn u žádného typu nápojového obalu, hliník v tomto ohledu překonává sklo i plast (PET), a to ve všech fázích systému odpadového hospodářství. Hliníkové plechovky jsou dnes nejrecyklovanějším nápojovými obalem na světě. Efektivita procesu třídění, znovuzpracování a termálního zpracování po odběru od spotřebitele dosahuje u hliníku plných 90 % oproti 67 % u skla a 66 % u PET lahví. Hliník lze tedy označit za nejvhodnější materiál pro cirkulární ekonomiku. To je obzvlášť důležité v dnešní době, kdy se zabýváme možnostmi snížení emisí uhlíku pomocí recyklace,“ vysvětluje Ramon Arratia, viceprezident pro globální vztahy s veřejností ve společnosti Ball Corporation, jež patří mezi významné globální hráče ve výrobě nápojových plechovek.
Studie, jejímž zpracováním International Aluminium Institute se sídlem v Londýně pověřil společnost Eunomia Research and Consulting, zkoumala údaje z pěti regionů: Brazílie, Číny, Evropy, Japonska a USA. Zaměřila se přitom na ztráty vznikající při zpracování hliníkových plechovek a skleněných i plastových (PET) lahví po skončení jejich životnosti. Zkoumala také sběr, třídění, znovuzpracování a tepelné zpracování, recyklaci v uzavřené smyčce a recyklaci v otevřené smyčce.
„Procento hliníkových plechovek, které se po skončení jejich životnosti daří sbírat, je přibližně o 18 % vyšší než v případě PET lahví a o 30 % vyšší než u skleněných lahví. Na skládkách a ve vodních tocích končí větší podíl PET lahví a jednorázových skleněných obalů z důvodu nedostatečného třídění odpadu. V kontextu dekarbonizace to pravděpodobně přispěje k vyšší poptávce po recyklovaném i primárním hliníku,“ predikuje Andrew Wood, výkonný ředitel pro strategii a rozvoj obchodu ve společnosti Alumina Limited.
Hliník je jeden z nejrecyklovatelnějších materiálů na planetě. International Aluminium Institute proto vede kampaň za navracení použitých výrobků z tohoto kovu k opětovnému zpracování vzhledem k jeho ekonomickému a ekologickému přínosu v globální ekonomice. „Porovnávat míru recyklace různých materiálů postrádá smysl, jestliže nevíme, co měříme a co z recyklovaného materiálu vzniká. Toto je první veřejně přístupná studie, která komplexně analyzuje rozsah recyklace a ztráty u tří typů nápojových obalů v různých regionech. Díky přesnější identifikaci míst, kde dochází k největším ztrátám, by studie mohla ukázat řešení na zvýšení míry recyklace všech materiálů. Jednoznačně nastala nová éra informovanosti o využití druhotných surovin,“ konstatuje ředitelka oddělení scénářů a prognóz IAI Marlen Bertramová.
Systémy sběru a třídění jsou nezbytné ke zvýšení míry opětovného zpracování druhotných surovin a využití plného potenciálu nekonečně recyklovatelných materiálů. „Potřebujeme oficiální rámec, který bude podporovat systémy skutečné recyklace, kde jsou nápojové obaly na konci životnosti znovu a znovu recyklovány, a to beze ztráty kvality. Hliník je ideální materiál pro mnohonásobně opakované zpracování na tentýž produkt. Musíme zároveň o použitých produktech přestat uvažovat jako o odpadu, ale jako o cenném zdroji – znovu využívat existující materiál k výrobě nových obalů, a tím šetřit cenné přírodní zdroje a energii a snižovat emise,“ říká Emilio Braghi, výkonný viceprezident společnosti Novelis a prezident Novelis Europe.
Masovou produkci hliníkových plechovek zahájila v padesátých letech 20. století společnost Coors Brewing Company s cílem zlepšit chuť piva a přinést spotřebitelům nápoj v obalu z ekologicky udržitelnějšího materiálu než do té doby používaný ocelový plech. Podle studie IAI je povzbudivé vidět, že environmentální smysl tehdy revolučního produktu je stále platný.