WorldStar Packaging Awards 2022 znají vítěze, uspěla i obalová řešení z ČR a Slovenska
Světová obalová organizace WPO vyhlásila výsledky respektované mezinárodní soutěže WorldStar Packaging Awards 2022. Vítězství si odnáší celkem 240 obalových řešení, z toho je 13 z České republiky a dvě ze Slovenska.
Všechna vítězná obalová řešení v rámci WorldStar Packaging Awards 2022 byla v tomto týdnu vyhlášena a zveřejněna na webových stránkách www.worldstar.org. Slavnostní udílení cen se má fyzicky uskutečnit 4. května 2022 v průběhu veletrhu IPACK-IMA v italském Miláně. V rámci ceremoniálu budou také vyhlášeni vítězové speciálních kategorií – Cena prezidenta (President’s Award), Cena za udržitelnost (Sustainability Award), Cena za marketing (Marketing Award) a Cena za balení, které chrání jídlo (Packaging that Saves Food Award).
Do aktuálního ročníku soutěže dorazil rekordní počet přihlášek. O ceny se ucházelo dohromady 440 obalových řešení z 37 zemí celého světa. To je ve srovnání s předchozím rokem zhruba 30% nárůst. Hodnocení WorldStar Packaging Awards 2022 probíhalo ve dvou kolech, přičemž porotu tvořilo 36 expertů zastupujících členy World Packaging Organisation (WPO) z celého světa, kteří jednotlivá obalová řešení konzultovali online.
Z jednotlivých zemí uspělo v soutěži nejlépe Německo s 28 oceněními, dále Austrálie a Nový Zéland (27 ocenění), Japonsko (23 ocenění) a Čína (15 ocenění). Česko si se 13 oceněními nestojí v tomto srovnání vůbec špatně.
Ocenění WorldStar Packaging Awards 2022 získala tato obalová řešení z České republiky:
Lžička Karlo, Cardbox Packaging
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Carbox Packaging ve spolupráci s Greiner Packaging
Vzhledem k tomu, že jednorázové plastové příbory jsou v EU zakázané, nabízí tato lžička inovativní a ekologické řešení bez plastů pro konzumaci mléčných výrobků a hotových pokrmů i za pochodu. Je vyrobena z obnovitelných zdrojů s nátěry na vodní bázi, a proto je považována za vysoce šetrnou k životnímu prostředí. Po použití lze lžičku snadno zlikvidovat společně s ostatním papírovým odpadem. Je-li lžička doplněna o víčko z rPET a PP, všechny její součásti lze snadno vytřídit. Jedná se tedy o udržitelné obalové řešení, které lze při správné likvidaci výborně recyklovat.
Lžičku lze snadno složit, takže ji můžete připevnit na produkt nebo dokonce vložit do víčka (třeba od jogurtu). Jednou z dalších výhod lžičky Karlo je kromě ekologických přínosů i možnost potisku, což vysílá důležitou zprávu spotřebitelům. Díky svému tvaru se jedná o praktickou lžičku, kterou lze jídlo dobře nabrat, aniž by na okrajích přetékalo. Pokyny ke složení jsou prakticky vytištěny přímo na lžičce.
CoolCAN – web2print řešení pro personalizovaný potisk plechovek, Colognia Press
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Colognia press
Autor designu: sami zákazníci a Colognia press
Dárek, na který se nezapomíná. To je CoolCAN – online prodejní kanál na bázi web2print řešení. Zákazník si přímo v editoru na webových stránkách vytvoří vlastní design pro personalizovaný potisk plechovek piva nebo energy drinků, a to již od 24 kusů. Jednotlivé designy tiskne Colognia press pomocí digitální technologie na shrink sleeve, který se následně nasazuje na plechovku a vlivem tepla se na ni smrští.
„Podařilo se nám nastavit proces výroby smrštitelných rukávových etiket tak, že objednávka projde zcela bez zásahu lidské ruky přímo k tiskovému stroji. První, kdo ji reálně vidí, je tedy až tiskař. Automatizovaným workflow jsme snížili míru chybovosti i celkové výrobní náklady,“ uvádí společnost Colognia press.
Etiketa Zuřivec, Etiflex
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Etiflex
Autor designu: Aleš Sadil
Klient: David Koller
Zuřivec. Sedm písmen. Sedm múz. Sedm vinařů. Sedm harmonických vín, která budou tvořit vinné album Davida Kollera. Pro první suchý singl se hudebník spojil s vinařem Filipem Mlýnkem a vyladili jantarově zlatý Ryzlink vlašský. Vyceněné pulzující zuby hudební amplitudy, složené ze sedmi fragmentů, dávají etiketě tvář. Tvář Zuřivce, který hledá nejlepší vína, vtiskává jim energii, rytmus, drajv. V grafice se objevují další skryté stopy. Jako význam písně se nemusí opisovat, tak i v Zuřivci si může každý najít vlastní linku.
Na etiketě je použita kombinace zlaté matné a zlaté lesklé horké ražby. Plasticitu dotváří embosovaná struktura metalických motivů. S filigránskými detaily výborně kontrastuje na materiálu Cotton v barvě noci.
Etiketa Mendelu Zahradnická fakulta, Etiflex
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Etiflex
Autor designu: Aleš Sadil
Klient: Mendelova univerzita v Brně, Zahradnická fakulta
Vstupte do alma mater vinařů, kde student, doktor a profesor tvoří jeden nedělitelný celek a směřují k společnému cíli – zralému vínu od zralého vinaře. Mendelova univerzita, zahradnická fakulta má novou sérii etiket pro tři řady vín ze své produkce. Propracovaná grafika spojuje tři osobnosti fakulty a výhonky révy je proplétá s tradičními artefakty vinařství.
Kraftový papír kontrastuje s čistou geometrií loga Mendelu a detailní grafikou v rudé horké ražbě. Poselství etikety získává díky mobilní aplikaci Živá etiketa multimediální rozměr. Stačí vzít láhev do ruky a nechat etiketu ožít.
Galerie du Thé, Fiala & Šebek – Visual Communication
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce a designu: Fiala&Šebek Visual Communications
Designové a obalové řešení nové značky prémiových čajů určených pro e-commerce trh a cílených na nejnáročnější klientelu jihovýchodní Asie a arabského světa. Rizika projektu vyžadovala dosáhnout maximálního efektu s běžně dostupným obalovým materiálem.
Koncept kombinuje exkluzivní minimalismus s „unboxing experience“. Balení využívá „vrstev“, jejichž postupným odkrýváním vtahuje zákazníka do příběhu a zvyšuje jeho emoční zaujetí ještě před samotnou konzumací.
Primárním obalem jsou uzavíratelné hliníkové dózy či stabilobagy opatřené etiketami ze strukturovaného ručního papíru a stuhou zušlechtěnou mikroembosem. Využívá nejvýše tří pantone barev doplněných bronzovou horkou ražbou. Stejně jsou zpracovány i doplňkové materiály. Pevné sekundární balení využívá kraft mikrovlnu.
Obal na mleté maso, Maso uzeniny Polička
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Uniprox
Autor designu: Maso uzeniny Polička
Dále se podíleli: Wipak, Vemag Servis, Jan Říha, AD Controls Scientific
Unikátní a zcela nové balení mletého masa, které je šetrné k životnímu prostředí. Jeho hlavní výhodou je úspora použitých plastů až o 50 % oproti běžné vysoké tvrdé misce s fólií. Menší balení v rámci dodavatelského řetězce znamená také až o 34 % menší uhlíkovou stopu a výrazně nižší náročnost na logistiku i počet rozvozových aut na českých silnicích. Nový způsob vakuového balení přináší o dva dny delší trvanlivost mletého masa a možnost zamrazení pro pozdější využití. Balení zachovává stejného množství masa jako u tvrdé vaničky. Obvyklé hmotnosti balení 500 g – 1200 g.
Nová linka má oproti starším technologiím vyšší výkon a nižší energetickou náročnost. Nové balení je však kromě toho, že je šetrné k životnímu prostředí, také velmi praktické. Snadno se otevírá a ve vaší chladničce zabere mnohonásobně méně místa. Díky vakuovému balení zůstane mleté maso déle čerstvé.
„Křížový“ obal pro e-commerce segment, Mondi Bupak
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Mondi Bupak
Autor designu: Mondi Bupak + Internet Mall
„Křížový“ obal z vlnité lepenky je zkonstruován z plně recyklovatelného, ekologického materiálu, jako náhrada polyetylenových sáčků, obálek s PE bublinkovou výstelkou a menších F0201 nyní v e-commerce segmentu hojně používaných.
Díky dobře zvolenému směru vlny a aplikaci uzavíracího hotmeltového lepidla přináší tento obal tyto přednosti: obal je ihned připraven k plnění, zboží je uvnitř fixováno bez nutnosti použití dalšího fixačního materiálu, poskytuje variabilitu výšky, má minimální požadavky na balicí a skladovací prostor, lepší ochranu zboží během přepravy proti propíchnutí, průrazu, krádeži, zrychlení a zefektivnění procesu balení. V současnosti výhody tohoto obalu ve dvou verzích využívá největší hráč na e-commerce trhu v ČR.
PíííívoBox, Smurfit Kappa
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor designu: Michal Mejzlík
Dále se podílela: Radmila Válková
Rodinný pivovar Zichovec expandoval do Evropy a potřeboval dostatečně bezpečný obal. Ten původní nesplňoval vysoké nároky na ochranu skleněných lahví.
Společnost Smurfit Kappa vyvinula pro pivovar Zichovec PíííívoBox s jednodílným insertem na tři lahve. Vložka díky deformačním zónám a víku perfektně chrání každou lahev zvlášť. Obal je ale univerzální – je navržen tak, aby se do něj vešly i plechovky. Plný obal pojme 12 lahví nebo 24 plechovek.
PíííívoBox vyhověl pádovým testům dopravce a vydrží náročnou přepravu po Evropě. Náklady na balení a přepravu klesly díky PíííívoBoxu o 40 %. Výrazně se zlepšila zákaznická zkušenost při rozbalování a prémiové pivo má konečně prémiový obal.
Hubert, Smurfit Kappa
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor designu: Václav Babel
Nové unikátní ekologické tepelné čerpadlo nechtěli v DZ Dražice zabalit do polystyrenu. Trvalá udržitelnost je jednou z jejich priorit a jednorázový plast se snaží eliminovat. Proto vznikl Hubert.
Obal tvoří pouze vlnitá lepenka, bez plastu a jakékoliv EPS ochrany. Vymysleli jsme dno, které unese 25kilogramové čerpadlo a zároveň ochrání trubková napojení. Skládání dna je snadné a rychlé. Požadovanou ergonomii balení ctí i dvoudílný plášť, který chrání produkt a chytrými náseky zajišťuje deformační zóny ze všech stran.
Zákazník objednává po desítkách kusů a oceňuje nulové iniciační náklady, tedy žádná raznice, ani štoček. Nové logo DZ Dražice a piktogramy jsou natištěny digitální technologií.
TopClip, společnost Smurfit Kappa
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor designu: Mark van de Vegte
Dále se podílel: Ondřej Havlík
Nový multipack z vlnité lepenky je zcela bez lepidla a plastů, hygienicky chrání hrdla plechovek proti kontaminaci a snadno se nosí. Skvělá prezentace produktu dá vyniknout designu samotných plechovek a zámek „Double-Lock“ zabraňuje jejich vypadnutí.
TopClip je vyroben ze 40 % recyklovaného materiálu a jeho uhlíková stopa je o 30 % nižší než u folie. Materiál je z obnovitelných zdrojů, má certifikaci FSC a je 100% recyklovatelný i biodegradabilní.
Jednorázová plastová shrink-folie už si zasloužila papírovou alternativu, a proto přichází TopClip. V České republice jsou průkopníky pivovary Clock a Svijany.
Eko-fix na lahve, Thimm the Highpack Group
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Martin Zich
Pro zasílání svých tradičních medicinálních vín používá společnost Herbadent udržitelnou sadu fixací z vlnité lepenky. Toto alternativní řešení tak jde perfektně ruku v ruce s udržitelnou filozofií značky.
Lahev se jednoduše z vrchu zasune do obalu, který se následně z obou stran uzavře přepážkami z vlnité lepenky. Tyto přepážky na spodní i vrchní straně obalu vytvářejí deformační zóny, které pohlcují jakýkoliv náraz a díky nimž skleněná lahev zůstane při přepravě perfektně chráněná. Víno umístěné uvnitř fixace z vlnité lepenky se následně pouze vloží do zasilatelské krabice a vše je bezpečně připraveno na cestu k zákazníkovi. Fixace je vyráběna v různých variantách pro různé velikosti lahví vína.
Udržitelný a praktický pultový displej, Thimm the Highpack Group
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autoři konstrukce: Martin Zich a Renáta Janovská
Pro prezentaci svých produktů využívá společnost Herbadent udržitelný a velmi praktický pultový displej, který je celý vyroben z recyklovatelné vlnité lepenky a střídmě potištěn digitálním tiskem.
Konstrukce displeje je promyšlena do nejmenších detailů. Pro všechny produkty, které jsou v displeji vystaveny, jsou z vrchu připraveny otvory, do kterých produkty přesně pasují. Vše je pevně fixováno a žádná lahvička nebo tuba nemůže při manipulaci spadnout.
Další výhodou displeje je jeho úložný vnitřní prostor. Vnitřní část displejů bývá většinou nevyužita. Vývojáři z Thimmu dali ale tomuto prázdnému místu skvělou funkci – je z něj uzavíratelný úložný prostor. Produkty tak lze jednoduše kdykoli doplnit a v ordinacích nemusí být vyhrazeno další místo k jejich skladování.
Long-Life Box, Unipap
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autoři konstrukce: tým engineeringu společnosti Unipap
Koncept Long Life Box tvoří ucelenou řadu obalů pro různé výrobky zákazníka. Obaly jsou vyrobeny z vlnité lepenky opatřené voděodolným povrchem. Voděodolnost lepenky je docílena speciální impregnací „Flex W26″ na vodní bázi.
Takto ošetřené obaly si zachovávají mechanické/fyzikální vlastnosti i při vystavení zvýšené okolní vlhkosti či dešti, proto je nyní možné používat i recyklovanou lepenku tam, kde dříve musel být použit pouze kraft, boxy přitom zůstávají plně recyklovatelné jako běžné obaly z vlnité lepenky.
Dále Long Life Box umožňuje dodatečné plnění obsahu do již uzavřeného obalu bez nutnosti jeho rozbalení, nebo zkrácení času balení díky automatickému dnu a samolepicí stopě.
Ocenění WorldStar Packaging Awards 2022 získala i tato obalová řešení ze Slovenska:
Vrece na toaletný papier, Chemosvit Folie
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor designu: František Žoldák
Dále se podíleli: Eva Sámelová, Martin Petruščák
Jedným z trvalo udržateľných riešení Chemosvit Folie je obal na toaletný papier, kde aplikujeme štyri z piatich pravidiel trvalej udržateľnosti.
Firma zvolila PE štruktúru. Balenie je plne recyklovateľné a použitím PCR (post-consumer) a PIR (post-industrial) recyklátu šetríme zdroje. Znižovanie hrúbky balenia o 5-10 µm znamená úsporu materiálu.
Po použití obsahu môže obal poslúžiť ako plastové vrece na odpadky. To sa spolu s ostatným plastovým odpadom dostane na recyklačnú linku a my môžeme opäť použiť PCR regranulát pri výrobe obalov na hygienické potreby a možno práve aj na takýto obal splňujúci primárnu funkciu ochrany výrobku aj sekundárnu funkciu vrecka na odpad.
Mysliaca vložka, Smurfit Kappa Obaly Štúrovo
Na přihlášeném exponátu se podíleli:
Autor konstrukce: Daniel Urban
Dále se podílel: Julius Mazan
Univerzálna vložka pre všetky typy svietidiel. Zabalené do existujúcej unifikovanej krabice pre viac druhov svietidiel.
Jednodielne riešenie vložky, rýchle skladanie – 60 sekúnd. Dostatočná ochrana produktu z každej strany – overene drop testom. Ekologické riešenie bez lepenia.
Fotografie: Obalový institut SYBA