
Rozbalíme to s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor
Společnost Sonnentor je známá svou politikou udržitelnosti. A právě proto klade důraz i na výběr obalových materiálů. Používá převážně takové, které jsou recyklovatelné (papír) nebo kompostovatelné, kam se řadí filtrační papír, filtrační materiál z kukuřičného škrobu pro pyramidální nálevové sáčky či celulózová fólie. Právě o obalech jsme mluvili s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor.
Svět balení: Co je pro vás při výběru obalových materiálů zásadní?
Radmila Svobodová: Při výběru obalových materiálů je pro nás důležité, jakým způsobem jsou získávány suroviny pro jejich výrobu. U papíru volíme kartony s FSC certifikací, pokud je tato alternativa na trhu dostupná, u zbylých materiálů vyžadujeme, aby byl vstupní surovinou obnovitelný zdroj bez genetické modifikace.
Svět balení: A co hraje roli při výběru dodavatelů?
Radmila Svobodová: Při výběru dodavatelů sázíme na dlouhodobou spolupráci a férové jednání. Neměníme dodavatele každý rok dle aktuálních cenových nabídek. Se všemi dodavateli máme skvělé obchodní vztahy, které se snažíme rozvíjet a naše vize o udržitelném podnikání přenášet našimi požadavky i do jejich procesů. Jsme vždy potěšeni, když nás s radostí informují o nových technologiích, které pořídili, aby byli také více v souladu s přírodou.
Svět balení: Můžete uvést konkrétní příklad takové inovace?
Radmila Svobodová: Poslední takovou novinkou nás potěšila firma Colognia, která změnila technologií pro výrobu tiskových desek v rámci jejich CTP studia. Investovali do nové technologie UV LED osvitu, která v porovnání se standardně používanými UV zářivkami má nižší spotřebu energie, a to i díky rychlejšímu procesu výroby tiskové desky. V kombinaci s používáním tiskových desek Asahi AWP, které se při výrobě vymývají vodou, docílili nižší uhlíkové stopy. Letos jsme připravili pro naše dodavatele Kodex chování, kde představujeme hodnoty, jejichž dodržování je pro nás důležité. Tento kodex vychází ze Všeobecné deklarace lidských práv (OSN), Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (EU), Listiny základních práv a svobod, Cílů udržitelného rozvoje a dalších. Obsahuje i naše vlastní hodnoty, které považujeme za nezbytné pro úspěšnou a dlouhodobou spolupráci.
Svět balení: Colognia press pro vás tiskne na biologicky rozložitelný materiál vodou ředitelnými barvami, což právě odpovídá vašim ekologickým ideálům a směrnicím. Jak tuto spolupráci hodnotíte? A jaké řešení jste používali před zahájením této spolupráce?
Radmila Svobodová: Aktuálně spolupracujeme s pěti tiskárnami. Tři z nich nám tisknou čajové přebaly, dvě máme pro čajové krabičky. Dříve jsme čajové přebaly tiskli na laminát z papíru a polypropylenu. Před dvěma lety jsme nastartovali projekt, kde jsme PP vyměnili za tenkou vrstvu fólie na bázi celulózy, papír vyměnili za tenčí, nenatíraný a barvy za kompostovatelné. Díky tomuto kroku ročně ušetříme 15 tun celulózové fólie, která byla dříve na povrchu krabičky, 15 tun plastu PP z čajových přebalů a 30 tun papíru.
Svět balení: S tiskárnami jste tedy spokojeni?
Radmila Svobodová: Spolupráci se všemi tiskárnami hodnotíme velmi pozitivně a právě při těchto projektech se projevila naše dlouhodobá spolupráce a ochota vyjít vstříc všem našim nadstandardním požadavkům. Tento projekt byl náročný v tom, že jsme se v jedné chvíli pustili do změny nejen přebalu, ale i konstrukce a papíru čajové krabičky a obchodního a transportního balení. Byly to stovky hodin v tiskárnách, u našich výrobních strojů a s odborníky v polygrafii. Sladit všechny tyto kroky u 500 druhů předtištěných materiálů při zhruba 8,5 milionech vyrobených krabiček ročně a zároveň minimalizovat ztráty na materiálu, který se musel jako zbytkový likvidovat, bylo velkou výzvou pro všechny zúčastněné. Zpětně to považuji za tu nejlepší lekci, kterou jsem mohla ve svém profesním životě absolvovat.
Svět balení: A jak je to s náklady na udržitelnost obalů? Je výhodnější být udržitelný nejen z pohledu ekologie, ale i ekonomiky?
Radmila Svobodová: Vykupujeme ty nejlepší suroviny od našich bio pěstitelů z celého světa. Většinu z nich známe osobně, známe jejich rodiny, příběhy a částky, které jim za tyto suroviny platíme, jsou až třikrát vyšší, než by dostali při běžném výkupu. Vše proto, že nám udržitelné hospodaření v souladu s přírodou dává obrovský smysl a vidíme v něm ten největší dar pro další generace. Stejně chceme při přistupovat i k našim obalům. Když jsme tento projekt startovali, vyložili jsme na stůl všechny plusy a mínusy, a i přes značné navýšení vstupní ceny obalů (u přebalu 80% a čajové krabičky 20%) jsme se rozhodli toto navýšení ukrojit z vlastní marže a projekt spustit. Ve chvíli, kdy je při rozhodování na misce vah Udržitelnost vs. Zisk, zjistíte, jak silně jsou tyto hodnoty opravdu propsané do firmy. Věříme, že těmito kroky budeme inspirací pro další firmy a při rozhodování bude hlavním kritériem výhled do lepší budoucnosti pro naše děti a další generace.
Svět balení: Vaše centrála sídlí v Rakousku. Dá se říct, jestli mezi Rakouskem a ČR existují nějaké rozdíly v pohledu na volbu obalových materiálů? Spolupracujete v oblasti volby obalových materiálů?
Radmila Svobodová: Pohled na obalové materiály je v rámci Sonnentoru jednotný. Vývoj produktů probíhá na straně matky, naopak obalové materiály jsou vyvíjeny u nás v Česku. Naše tiskárny mají perfektní zázemí jak pro vývoj konstrukcí, tak samotné výrobní zkoušky. V loňském roce mi do týmu přibyl Jakub Kolínek na pozici Obalového specialisty, který si pod svá křídla převzal kompletní vývoj obalů a přináší nám každý den nové nápady, jak naše obaly a materiály na ně použité posouvat dál. Tyto myšlenky přenáší k naší matce do rakouské Sprögnitz. Díky tomu dostávají české tiskárny obrovský prostor vyrábět obalové materiály i pro velkou část výroby v Rakousku.
Svět balení: Kam se podle vás oblast balení ve vašem segmentu bude dále posouvat? Co nás podle vás v budoucnu v tomto směru čeká?
Radmila Svobodová: Víme, že nejlepší obal je ten, který vůbec nevznikne, zároveň ale chceme předcházet znehodnocování a plýtvání potravinami. Trendem by měla být minimalizace gramáže obalových materiálů, nejlépe z monomateriálu pro snadnou recyklaci. Zároveň nám na trh vstupují nové potravinové obaly na rostlinné bázi či materiály vypěstované z hub, které nás, vzhledem k naší filozofii, také velmi oslovují. Největší tlak očekáváme na dostupnost surovin pro obalářský průmysl. Již nyní se projevují dlouhé dodací termíny pro vstupní materiály, jejich nedostupnost na trhu a nárůsty cen.