logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Jogurty od společnosti ASDA mají označení „best before“, které nahradilo datum spotřeby Britská...
  • Kaufland a Lidl spustí pilotní projekt zpětného odběru PET lahví a plechovek Řetězce Kaufland a...
  • SVVL: Opětovné použití materiálů nemusí být ekologičtější než jejich okamžitá recyklace Evropská...
  • Pringles bez plastových víček, pouze s fóliovým těsněním Značka Pringles od Kellogg’s Australia...
  • Studio Butterfly Cannon stojí za limitovanou edicí láhví pro Stoli Vodku Designová poradenská...

Rozbalíme to s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor

27. května 2021
Rozhovory 0
1999
Rozbalíme to s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor

Rozbalíme to s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor

Společnost Sonnentor je známá svou politikou udržitelnosti. A právě proto klade důraz i na výběr obalových materiálů. Používá převážně takové, které jsou recyklovatelné (papír) nebo kompostovatelné, kam se řadí filtrační papír, filtrační materiál z kukuřičného škrobu pro pyramidální nálevové sáčky či celulózová fólie. Právě o obalech jsme mluvili s Radmilou Svobodovou, vedoucí nákupu a logistiky společnosti Sonnentor.

Svět balení: Co je pro vás při výběru obalových materiálů zásadní?

Radmila Svobodová: Při výběru obalových materiálů je pro nás důležité, jakým způsobem jsou získávány suroviny pro jejich výrobu. U papíru volíme kartony s FSC certifikací, pokud je tato alternativa na trhu dostupná, u zbylých materiálů vyžadujeme, aby byl vstupní surovinou obnovitelný zdroj bez genetické modifikace.

Svět balení: A co hraje roli při výběru dodavatelů?

Radmila Svobodová: Při výběru dodavatelů sázíme na dlouhodobou spolupráci a férové jednání. Neměníme dodavatele každý rok dle aktuálních cenových nabídek. Se všemi dodavateli máme skvělé obchodní vztahy, které se snažíme rozvíjet a naše vize o udržitelném podnikání přenášet našimi požadavky i do jejich procesů. Jsme vždy potěšeni, když nás s radostí informují o nových technologiích, které pořídili, aby byli také více v souladu s přírodou.

Svět balení: Můžete uvést konkrétní příklad takové inovace?

Radmila Svobodová: Poslední takovou novinkou nás potěšila firma Colognia, která změnila technologií pro výrobu tiskových desek v rámci jejich CTP studia.  Investovali do nové technologie UV LED osvitu, která v porovnání se standardně používanými UV zářivkami má nižší spotřebu energie, a to i díky rychlejšímu procesu výroby tiskové desky. V kombinaci s používáním tiskových desek Asahi AWP, které se při výrobě vymývají vodou, docílili nižší uhlíkové stopy. Letos jsme připravili pro naše dodavatele Kodex chování, kde představujeme hodnoty, jejichž dodržování je pro nás důležité. Tento kodex vychází ze Všeobecné deklarace lidských práv (OSN), Úmluvě o ochraně lidských práv a základních svobod (EU), Listiny základních práv a svobod, Cílů udržitelného rozvoje a dalších. Obsahuje i naše vlastní hodnoty, které považujeme za nezbytné pro úspěšnou a dlouhodobou spolupráci.

Svět balení: Colognia press pro vás tiskne na biologicky rozložitelný materiál vodou ředitelnými barvami, což právě odpovídá vašim ekologickým ideálům a směrnicím. Jak tuto spolupráci hodnotíte? A jaké řešení jste používali před zahájením této spolupráce?

Radmila Svobodová: Aktuálně spolupracujeme s pěti tiskárnami. Tři z nich nám tisknou čajové přebaly, dvě máme pro čajové krabičky. Dříve jsme čajové přebaly tiskli na laminát z papíru a polypropylenu. Před dvěma lety jsme nastartovali projekt, kde jsme PP vyměnili za tenkou vrstvu fólie na bázi celulózy, papír vyměnili za tenčí, nenatíraný a barvy za kompostovatelné.  Díky tomuto kroku ročně ušetříme 15 tun celulózové fólie, která byla dříve na povrchu krabičky, 15 tun plastu PP z čajových přebalů a 30 tun papíru.

Svět balení: S tiskárnami jste tedy spokojeni?

Radmila Svobodová: Spolupráci se všemi tiskárnami hodnotíme velmi pozitivně a právě při těchto projektech se projevila naše dlouhodobá spolupráce a ochota vyjít vstříc všem našim nadstandardním požadavkům. Tento projekt byl náročný v tom, že jsme se v jedné chvíli pustili do změny nejen přebalu, ale i konstrukce a papíru čajové krabičky a obchodního a transportního balení. Byly to stovky hodin v tiskárnách, u našich výrobních strojů a s odborníky v polygrafii. Sladit všechny tyto kroky u 500 druhů předtištěných materiálů při zhruba 8,5 milionech vyrobených krabiček ročně a zároveň minimalizovat ztráty na materiálu, který se musel jako zbytkový likvidovat, bylo velkou výzvou pro všechny zúčastněné. Zpětně to považuji za tu nejlepší lekci, kterou jsem mohla ve svém profesním životě absolvovat.

Svět balení: A jak je to s náklady na udržitelnost obalů? Je výhodnější být udržitelný nejen z pohledu ekologie, ale i ekonomiky?

Radmila Svobodová: Vykupujeme ty nejlepší suroviny od našich bio pěstitelů z celého světa.  Většinu z nich známe osobně, známe jejich rodiny, příběhy a částky, které jim za tyto suroviny platíme, jsou až třikrát vyšší, než by dostali při běžném výkupu. Vše proto, že nám udržitelné hospodaření v souladu s přírodou dává obrovský smysl a vidíme v něm ten největší dar pro další generace. Stejně chceme při přistupovat i k našim obalům. Když jsme tento projekt startovali, vyložili jsme na stůl všechny plusy a mínusy, a i přes značné navýšení vstupní ceny obalů (u přebalu 80% a čajové krabičky 20%) jsme se rozhodli toto navýšení ukrojit z vlastní marže a projekt spustit. Ve chvíli, kdy je při rozhodování na misce vah Udržitelnost vs. Zisk, zjistíte, jak silně jsou tyto hodnoty opravdu propsané do firmy. Věříme, že těmito kroky budeme inspirací pro další firmy a při rozhodování bude hlavním kritériem výhled do lepší budoucnosti pro naše děti a další generace.

Svět balení: Vaše centrála sídlí v Rakousku. Dá se říct, jestli mezi Rakouskem a ČR existují nějaké rozdíly v pohledu na volbu obalových materiálů? Spolupracujete v oblasti volby obalových materiálů?

Radmila Svobodová: Pohled na obalové materiály je v rámci Sonnentoru jednotný. Vývoj produktů probíhá na straně matky, naopak obalové materiály jsou vyvíjeny u nás v Česku. Naše tiskárny mají perfektní zázemí jak pro vývoj konstrukcí, tak samotné výrobní zkoušky. V loňském roce mi do týmu přibyl Jakub Kolínek na pozici Obalového specialisty, který si pod svá křídla převzal kompletní vývoj obalů a přináší nám každý den nové nápady, jak naše obaly a materiály na ně použité posouvat dál. Tyto myšlenky přenáší k naší matce do rakouské Sprögnitz. Díky tomu dostávají české tiskárny obrovský prostor vyrábět obalové materiály i pro velkou část výroby v Rakousku.

Svět balení: Kam se podle vás oblast balení ve vašem segmentu bude dále posouvat? Co nás podle vás v budoucnu v tomto směru čeká?

Radmila Svobodová: Víme, že nejlepší obal je ten, který vůbec nevznikne, zároveň ale chceme předcházet znehodnocování a plýtvání potravinami. Trendem by měla být minimalizace gramáže obalových materiálů, nejlépe z monomateriálu pro snadnou recyklaci. Zároveň nám na trh vstupují nové potravinové obaly na rostlinné bázi či materiály vypěstované z hub, které nás, vzhledem k naší filozofii, také velmi oslovují. Největší tlak očekáváme na dostupnost surovin pro obalářský průmysl. Již nyní se projevují dlouhé dodací termíny pro vstupní materiály, jejich nedostupnost na trhu a nárůsty cen.

 

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností

Řešení jménem Agilox: chytré manévry mezi regály s naprostou přesností Příští rok v únoru uplyne přesně 30 let od chvíle, kdy na trh vstoupila společnost Amtech. A za tři dekády se na něm zabydlela víc než viditelně – ve svém oboru se vyšvihla mezi elitu. Od prvotních dodávek jednotlivých technologických zařízení se postupně propracovala ke […]

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky!

Vepak uvádí na trh Bag in Box sáčky! Společnost Vepak, český výrobce plastových obalových materiálů, uvedla do provozu novou linku na výrobu Bag in Box sáčků. Firma s dlouholetou tradicí a stabilním místem na trhu se snaží neustále rozvíjet a technologicky posouvat. Inovativní technologie umožnují vyrábět velmi kvalitní fólie a sáčky, dle přání zákazníků, při […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required