Rozbalíme to s Ivanem Holubem, koordinátorem udržitelného rozvoje Billa
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, se kterou to rozbalíme, je Ivan Holub, koordinátor udržitelného rozvoje společnosti Billa.
Svět balení: Řetězec Billa v ČR nedávno spustil kampaň na podporu udržitelnosti „Je čas na plán B“. Nakolik – a jak konkrétně – se tato kampaň týká obalových řešení?
Ivan Holub: Obalová řešení jsou stěžejní součástí pilíře Zelené produkty, který pokrývá všechny aspekty udržitelného sortimentu. Právě na oblast obalů soustředíme při zahájení kampaně největší pozornost.
Svět balení: Jaké cíle pro oblast udržitelnosti obalů jste si v rámci této kampaně stanovili?
Ivan Holub: V první řadě je naším cílem minimalizovat obaly, které je velmi obtížné či nemožné dále recyklovat. Současně podporujeme opakované používání odnosných tašek a nově také sáčků na ovoce a zeleninu (tzv. „resáčků“) s minimálním podílem recyklátu přes 70 %.
Svět balení: Udržitelnost obalů je jedna věc, v dnešní době důležitá, ba klíčová. Podstatný je ale nepochybně i obalový design… Jak velkou pozornost věnujete designu obalů u vašich privátních značek?
Ivan Holub: Při uvádění nových výrobků na trh a s tím souvisejících obalů hledáme u privátních značek s našimi dodavateli taková řešení, která splňují aspekt recyklovatelnosti. V další fázi se chceme zaměřit na to, abychom na výrobu obalů používali pouze takové množství materiálu, které zohledňuje dopady na životní prostředí a nebude mít přitom negativní vliv na funkci obalu či trvanlivost potraviny.
Svět balení: Spotřebitelé také stále více vyhledávají a sledují informace na obalech, např. o složení výrobku, zemi původu apod. Jaký důraz věnujete této oblasti?
Ivan Holub: Rostoucí povědomí spotřebitelů o tom, jak s obalem naložit, samozřejmě vnímáme, a je to velmi dobrá zpráva. Znamená, že spotřebitel dobrovolně přijímá odpovědnost za následné nakládání s obalem tím, že ho správně vytřídí. Už dnes proto lze na většině obalů privátních značek najít recyklační symboly, které spotřebiteli napovídají, jak s obalem dále naložit.
Svět balení: Můžete shrnout, jaká je strategie společnosti Billa CZ týkající se obalových inovací?
Ivan Holub: Chceme k obalům přistupovat na základě nejaktuálnějších dostupných a ověřených dat. Uvědomujeme si, že nadmíra obalů a nesprávné nakládání s nimi vede k závažným ekologickým škodám, kterým chceme co nejvíce předcházet. Na druhou stranu má obal potravinu chránit před poškozením či rychlou zkázou, a proto je nezbytné obě skutečnosti odpovědně vybalancovat.
Svět balení: Jakým způsobem jsou aktivity v oblasti obalů a obalových inovací koordinovány se zastoupeními Billa v dalších zemích, případně v rámci celé skupiny Rewe International?
Ivan Holub: Naše obalová strategie vychází z cílů a ambicí skupiny Rewe, na druhou stranu neustále hledáme další inovativní řešení a materiály, které mají prokazatelně nižší dopady na životní prostředí. Další takovou novinku představíme letos v červnu a věříme, že ji naši zákazníci přijmou pozitivně.