Zajít na jedno. Stále více plechovkové
S novou pivní sezonou se otevírají dveře (nebo výčepní kohouty) nejen novým pivům a pivním speciálům či beer mixům, ale také obalovým inovacím. Vývoj na pivním trhu do značné míry diktují hliníkové plechovky. Jaké jsou ale další trendy a novinky v pivním průmyslu, které souvisejí s obaly?
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
V roce 2023 pokračoval dlouhodobý trend poklesu prodejů českého piva. Lokální spotřeba se snížila o 2,4 %. „Již čtvrtým rokem se hodnoty ročního výstavu piva pro domácí trh nacházejí pod úrovní roku 2010. Bohužel očekávané oživení prodejů v loňském roce přímo i nepřímo brzdila nepříznivá ekonomická situace. Tento trend má nadále negativní vliv také na hospody a restaurace, zejména na ty v menších městech a na vesnicích. Zároveň pozorujeme měnící se návyky spotřebitelů, kteří se stále častěji přiklánějí k nealkoholickému pivu či míchaným nápojům na bázi piva,“ vysvětluje Tomáš Slunečko, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS).
Mix obalových formátů
Podle statistik ČSPS Češi nadále nejčastěji kupují pivo ve skleněných lahvích, které měly vloni 40% podíl na celkovém výstavu. Na rozdíl od mnoha jiných trhů je v Česku desítky let etablován systém vratného skla o objemu 0,5 litru. I při započtení transportních nákladů vycházejí lahve jako dobrá varianta z hlediska uhlíkové stopy obalu. Vzhledem ke stále vysokému počtu restauračních zařízení mají v Česku dlouhou tradici také sudy nebo kegy (vloni 29 %), popř. tankové systémy. Největší nárůst popularity zaznamenávají v posledních letech plechovky, na které vloni připadalo 20 % celkového výstavu. V jejich případě je třeba podotknout, že jsou vhodným obalem pro uchování kvality piva i prezentaci a jako materiál poskytují teoreticky nekonečnou recyklovatelnost. Ze studií LCA vychází, že patří mezi nápojové obaly se spíše nižší uhlíkovou stopou, ovšem za předpokladu uzavření materiálové smyčky, tedy uskutečněné recyklace. Recyklace hliníkových obalů v Česku ale dosahuje velmi nízké hodnoty – podle AOS Eko-kom to bylo 30 % v roce 2023. V případě využití panenského hliníku patří plechovka mezi ty nejméně udržitelné obaly. PET lahve sice poskytují dobrou ochranu piva, mají relativně nízkou uhlíkovou stopu v oblasti dopravy a lze je dobře recyklovat (se zálohovým systémem lze očekávat růst jejich výběru), ovšem v pivním průmyslu jsou považovány za spíše nízkonákladové řešení, které pivu nedodá atraktivní tvar. A tak používání plastových lahví spíše stagnuje (v roce 2023 tvořily 8% podíl na celkovém výstavu), některé značky se jich vzdaly úplně i s ohledem na své závazky snižovat spotřebu plastu.
Plechovky, plechovky a zase plechovky
Oslovili jsme respondenty napříč trhem – malé, střední a velké pivovary i dodavatele obalů – a dalo by se říci, že mnoho se na pivním trhu z hlediska obalů odehrává ve formátu plechovek. I když jsou zatím za skleněnými lahvemi a kegy, dynamika jejich růstu je velmi masivní a mnoho pivovarů do „plechu“ investuje. Jaké jsou tedy trendy pohledem profesionálů?
„Průběžně roste obliba piva v plechovkách,“ potvrzuje Antonín Štogr z Pivovaru Chříč, který je odpovědný za obchod a logistiku. A pokračuje: „Možná proto, že některé pivovary zašly se svými experimenty až na hranici toho, kdy je vypití ‚sedmičky‘ skoro nadlidský výkon. Zároveň se jedná o příjemný obal na cesty, který se vejde do kabelky i ženám.“
Příklon k plechovkám potvrzuje také Petr Menšík, sládek Pivovaru Svijany: „Už řadu let je i na českém trhu patrný příklon k balení piva do plechovek, které i my ve Svijanech pro pivo dlouhodobě prosazujeme jako ideální obal.“ A doplňuje: „V poslední době pak zaznamenáváme u většiny pivovarů také stále lepší design a grafické zpracování pivních obalů.“
„Naším nejprodávanějším obalem jsou tradičně skleněné vratné lahve. Nejvýraznější růst pak v loňském roce zaznamenaly plechovky, které loni tvořily už 28 procent našich prodejů v Česku. Zájem o ně se za posledních osm let zvýšil téměř třikrát. Lidé oceňují jejich nízkou váhu i rychlost vychlazení. Třetím nejprodávanějším obalem v našem portfoliu byly loni sudy,“ uvádí Roman Trzaskalik, obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje. Růst popularity plechovek a jejich stále větší zastoupení na trhu jsou podle něj dalším z argumentů pro zavedení zálohového systému: „Pomůže nám zajistit jejich 90procentní návratnost. V současné době totiž až tři čtvrtiny těchto obalů končí na skládkách. A to bychom chtěli změnit.“
O plechovkách jako hlavním trendu mluví také Barbora Povišerová, manažerka komunikace a lokálního marketingu národního pivovaru Budějovický Budvar: „Rostoucí objemy prodejů v tomto obalu otevírají nové otázky v oblasti udržitelné produkce. Jsme součástí platformy Aliance pro podporu recyklace, jejíž cílem je vytvářet rozhraní pro vývoj praktických a spotřebitelsky orientovaných řešení pro recyklovatelné obaly.“ Ze zkušeností Budějovického Budvaru vyplývá, že roste zájem o malospotřebitelské obaly. Na pomezí mezi těmito obaly a sudy je pětilitrový tzv. partykeg, který je specifický z hlediska cílové skupiny zákazníků i nároků na technologii stáčení. „Vnímáme zvýšenou poptávku a reagujeme na ni investičními záměry pro udržení kvality piva a pokrytí poptávky právě v tomto pivním obale,“ poznamenává Barbora Povišerová.
„Obal pro jednotlivé druhy a značky piv volíme na základě cílové skupiny či místa prodeje. Například Speciály ze spilky z dílny pivovaru Ostravar jsou k dispozici pouze v čepované podobě a vybrané hospody a restaurace je nabízejí do pivního skla označeného tímto logem. Kmenové značky jako Staropramen konzumenti naleznou jak ve skle, tak v plechovce a samozřejmě na čepu,“ vysvětluje základy obalové strategie Pivovarů Staropramen tisková mluvčí Denisa Mylbachrová. Pivní mixy, které často vyhledávají mladí dospělí, nabízí společnost v plechovkách. „Podobné je to s designem – umírněnější a prémiovější volíme pro tradiční či speciální ležák, design nového pivního mixu Cool+ pak naopak bude odvážnější, barevnější,“ dodává Denisa Mylbachrová.
„U obalů pro pivo a pivní speciály dlouhodobě sledujeme oblíbenost plechovek. Rozhoduje se pro ně stále více značek,“ říká Radek Mádr, jednatel společnosti Ball Beverage Packaging Czech Republic. Plechovky jako nápojový obal podle něj vynikají především díky lehkosti, odolnosti, snadnému vychlazení nápoje, snadnému skladování, přepravování a rovněž díky tvaru těla, které lze pokrýt rozmanitým designem či barvami, aby upoutaly pozornost v prodejním regálu a zvýšily zájem zákazníka.
„Celkový poměr obalů ve velkých pivovarech je velmi citlivý na změny. Přestože tradiční skleněné lahve stále dominují, pozorujeme rostoucí trend k inovativním obalům, jako jsou plechovky a lahve z recyklovaného skla, v souladu s globálním hnutím k udržitelnějšímu balení,“ informuje Filip Dostál, sales manager společnosti Canpack Czech. Vzhled obalů se podle něj stává stále důležitějším prvkem při rozhodování spotřebitelů. „Designové trendy se pohybují od klasických etiket k originálním a uměleckým provedením, která reflektují charakter a příběh každého pivovaru. S nárůstem zájmu o řemeslná piva a speciální pivní edice se objevuje také poptávka po exkluzivních obalech, jako jsou limitované edice s ručně aplikovanými etiketami nebo speciálními uzávěry,“ uvádí Filip Dostál. Největší investice na trhu směřují podle něj do změny od nevratných skleněných lahví k zálohovaným.
Pokud byla výše řeč především o plechovkách, jsou i pivovary, které se jich zříkají. „Pivo nebalíme do plechovek s ohledem na životní prostředí. Odrazuje nás, za jakých ohromných energetických nároků, ekologických dopadů a pracovních podmínek vzniká de facto donekonečna recyklovatelný materiál, který se ale obvykle použije pouze jednou. Použitá plechovka v lepším případě skončí v koši, v mnoha případech ale spíše vyhozená do přírody bez šance na recyklaci,“ komentuje rostoucí trend plechovek mluvčí Rodinného pivovaru Bernard Radek Tulis. Pivovar měl v minulosti kampaň proti stáčení piva do PET lahví.
Pivovary jsou na sezonu připraveny
V další části se podívejme na to, jaké mají firmy novinky (produkty, investice či technologie), které souvisejí s kategorií piv a pivních speciálů.
Pivovar Chříč začal vloni testovat plechovkování. „Podařilo se nám snížit náklady na obal a tím i nastavit konkurenční cenu vůči pivu ve skleněných lahvích. V letošním roce se tak chystáme představit zákazníkům i další piva z našeho portfolia, i nabídnout možnost plechovkování dalším pivovarům,“ informuje Antonín Štogr.
„Loňskou novinkou v Pivovaru Svijany jsou litrové embosované hnědé lahve s keramickým patentním uzávěrem obsahující nepasterovaný dvanáctistupňový ležák Pivo přímo ze sklepa, které jsou určeny pro pivotéky a obchody se zdravou výživou a pro zákazníky upřednostňující čerstvé potraviny bez jakýchkoliv úprav,“ říká Petr Menšík. Letos Pivovar Svijany začal nabízet své skutečně silné pivo Svijany 20 % i v tuhých papírových tubusech, které slouží také jako dárek. Firma dlouhodobě stáčí nepasterizované pivo do hliníkových půllitrových a železných dvoulitrových plechovek.
Starobrno, které spadá do skupiny Heineken, letos mění design svých piv. Nová podoba etiket využívá prvků původního designu, které kombinuje zejména s novými barvami. U produktů Bitr a Medium se barevnost zachovala a měnily se pouze poměry jednotlivých barev, přičemž výrazně více prostoru dostaly zelená a béžová. Největší změnou z hlediska kompletní podoby etikety prochází produkt Staré Brno, jehož etiketa se tvarem sjednotí s etiketami ostatních, z původní barevné kombinace zlaté a zelené se pak mění na stříbrnou. Produkt zároveň ponese staronový název – Starobrno Tradiční. Prostor na etiketách dostal nově symbol orlice. Ten vychází z erbu městské části Brno-střed, kde se Starobrno vaří od roku 1872. Dalšími klíčovými prvky zůstávají nápisy s názvy produktů, jejichž charakteristický font byl zachován v původní podobě, a symbol erbu, který oproti původním etiketám dostal modernější vzhled. Celý design je nově doplněn také o prvky zlaté barvy. Pivovar Krušovice, který je rovněž součástí skupiny Heineken, představil limitovanou fanouškovskou edici plechovek Krušovice 10, Krušovice 12 a Krušovice Hořké Nealko. Designu dominují barvy české národní vlajky a zlatá. Plechovky mají QR kód, po jehož naskenování si fanoušek přehraje video s fandícím popěvkem.
Tradiční pivovar v Rakovníku v poslední době zainvestoval více než 70 milionů korun do balicích technologií. „Naše poslední investice míří do nového systému paletizace, kde přecházíme od strojové k robotické paletizaci. Od tuzemské firmy jsme si nechali sestavit kombinaci tří specializovaných robotů Fanuc, které jsou schopny depaletizovat lahve v přepravkách, nové sklo, zároveň dovedou paletizovat lahve v přepravkách i kartonáži, a ještě paletizují plechovky, vysvětluje Zdeněk Lux, generální ředitel Tradičního pivovaru v Rakovníku. A dodává: „To je pro nás úplně nová technologie, která je výrazně šetrnější k našim pivům. Prostorová limitace naší stáčírny nás dovedla k odvážnému kroku, kdy jsme zkombinovali výstup z lahvové linky s linkou plechovkovou.“
Pivovar se dále rozhodl pro výstavbu menší plechovkové linky s výrobní kapacitou do 10 000 plechovek za hodinu. Není cílem, aby pokryla celou výrobu plechovkového piva, spíše by měla pomáhat vyrábět menší šarže. „Využíváme ji pro stáčení našich za studena chmelených piv – Bakaláře světlého ležáku a nealkoholického Bakaláře, ale také pro naše exportní značky Černovar a Pražačka,“ upřesňuje Zdeněk Lux.
Rodinný pivovar Bernard před nedávnem zmodernizoval lahvovnu. Je zde instalovaný nový etiketovací stroj s dokonalejším kontrolním zařízením a nová zavíračka na lahve s patentním uzávěrem, jejíž součástí je i kontrola kvality těsnění patentních uzávěrů a nové dopravníky od plniče po vkladač, s novým řízením. „Cílem modernizace je především vyšší kvalita balení a vyšší spolehlivost technologií,“ uvádí Radek Tulis.
Plzeňský Prazdroj letos rozšířil dostupnost některých piv ze svého portfolia ve vratných třetinkových lahvích. „Z našich průzkumů víme, že právě třetinka je pro část spotřebitelů preferovaná velikost obalu. Od letošního roku je tak ve většině tuzemských obchodních řetězců k dostání ležák Pilsner Urquell i ve vratné třetinkové lahvi. Kromě něj je v některých obchodech v tomto typu obalu k dostání také Radegast Ryze Hořká 12 a nový ležák Proud. Ten si mohou spotřebitelé vychutnat ze stylových průhledných třetinkových lahví, které jsou také vratné,“ informuje Roman Trzaskalik. Nový lehký ležák Proud cílí především na mladší dospělé spotřebitele, má nízkou hořkost, 18 IBU, přičemž hořkost běžných českých ležáků se pohybuje kolem 30 IBU, a nižší obsah alkoholu.
„Novinek v tomto oboru moc nemáme. U obalů zůstáváme věrni klasice – sudy, lahve, plechovky. Co se týká značení produktů, tak tam také používáme stále polypropylenové samolepicí etikety s potiskem inkjetem,“ říká sládek Pivovaru Clock Jakub Sychra. Dodává ale, že pivovar plánuje investici do lepšího pasteru, aby zefektivnil výrobu nealkoholického piva.
Budějovický Budvar v poslední době přišel např. s trayem potištěným digitální technologií na limitované edice. Na trh bylo uvedeno také pivo Redix v plechovkách. „Neotřelým designem plechovky se může pyšnit i nedávno uvedená limitka Budvar 33, jejíž autorem byli pod taktovkou známého influencera TMBK sami konzumenti Budvaru. Máme za sebou úspěšné testy odlehčené plechovky nové generace, která oproti standardní produkci umožňuje šetření zdrojů při zachování technických požadavků na obal,“ informuje Barbora Povišerová. V nastupující sezoně čeká novinky plná implementace do produkce.
Novinkou v pivovaru Primátor je nealkoholická varianta piva Tchyně – Primátor Free Tchyně, kterým společnost reaguje na rostoucí poptávku po nealkoholickém pivu. Pivo, které se dostalo na trh v polovině dubna, je zabaleno v privátní obrandované lahvi, v plechovce a sudu. „Je to produkt, na němž jsme pracovali takřka rok a sládek použil unikátní kmen kvasinek, kdy jsme si mohli dovolit vyšší sypání, tudíž dosáhli vyšší plnosti, kterou podtrhuje chmelení jak novými českými odrůdami na varně, tak aromatickými chmely za studena ve sklepě,“ říká ředitel pivovaru Primátor Petr Kaluža.
Pivovary Staropramen letos na trh uvádějí pivní mix s tzv. funkčními benefity nazvaný Cool+. „Vylepšili jsme také recepturu výčepního piva Ostravar, které se nyní jmenuje Ostravar Desítka. Nově ji stáčíme do plechovek, které mají moderní industriální design jako plechovky Mustangu a Černé Barbory,“ říká Denisa Mylbachrová. Novou recepturu i design má Staropramen Extra Chmel.
„V rámci možností se snažíme reagovat na tržní trendy a podněty od našich zákazníků. Například náš původní koncept projektu Sládkův Tip vycházel z předpokladu, že budeme nabízet speciální piva jen na čepu. Ale úspěch litovelského Višňového ležáku u zákazníků naše plány změnil a letos jsme se rozhodli uvést jej na trh ve vratných lahvích,“ popisuje posun k letošní produktové inovaci Petr Hermély, marketingový ředitel skupiny Pivovary CZ. Pro letní sezonu firma připravila také inovaci designu etiket a plechovek ochucených piv Litovel. V rámci podpory vratných obalů byl od března rovněž navýšen počet přepravek o přibližně 10 %.
Rozsáhlé investice do vývoje či výroby
Inovace představili také někteří dodavatelé obalů pro pivní trh. Např. sklárna Vetropack Moravia Glass na začátku letošního roku uvedla do provozu novou tavicí pec určenou pro výrobu barevného skla. Kromě toho byly v závodě spuštěny dva stroje NIS se servopohonem na tvarování skla s nižší spotřebou energie a vyšší efektivitou a kapacitou. Díky těmto technologiím mohla sklárna začít ve velkém vyrábět pivní lahve, které projdou následně v rakouském Vetropacku procesem tvrzení Echovai. Výsledkem jsou vratné lahve vyrobené z tvrzeného lehčeného skla. Podle výrobce mají tyto lahve až o 30 procent nižší hmotnost, větší stabilitu a vykazují menší oděr za stejnou dobu v porovnání s běžnou lahví. Za tuto technologii získala firma letos ocenění WorldStar Award v kategorii Obalové materiály a komponenty.
„Výzkum v inovačním centru společnosti Vetropack v Pöchlarnu trval téměř deset let. Technologie Echovai klade mimořádně vysoké nároky nejen na kvalitu lahví, ale i na výrobní proces a zařízení,“ vysvětluje Daniel Egger, vedoucí oddělení inovací společnosti Vetropack. A pokračuje: „Úspěšně temperovat lze pouze velmi kvalitní, identické lahve, protože při jejich tepelné úpravě dochází k vytvoření vnitřního pnutí. Kromě toho jsme velmi přesně upravili celý proces tvrzení podle jednotlivých nádob a jejich tvaru.“ Od roku 2019 byly lahve Echovai testovány v rámci pilotního projektu ve spolupráci s rakouským pivovarem Mohrenbrauerei. Podle Vetropacku se díky lehčeným lahvím snížila logistická zátěž o zhruba 1000 tun ročně a poklesly také emise CO2. Od března se v Rakousku v těchto lahvích o objemu 0,33 l prodává pivo Gösser Biostoff Lager (Gösser je součástí společnosti Brau Union Österreich, která patří do skupiny Heineken.).
Nejvýznamnější investicí společnosti Ball v České republice v hodnotě 170 milionů eur je loňské otevření nového výrobního závodu v Plzni na Borských polích na brownfieldu někdejších Škodových závodů. Díky spolupráci s městem Plzeň je celá budova napojena na městský zdroj tepla, které je z velké časti vyráběno pomocí biomasy. Ve vnitřním vytápění firma využívá rekuperaci tepla z výroby.
Společnost DS Smith nabízí pro pivní trh obal z kategorie wrap-around nazvaný Round Wrap. Jedná se o obal určený pro multipack lahví a plechovek, který je 100% recyklovatelný. „Díky svým zaobleným rohům navíc představuje pro zákazníka estetičtější alternativu ve srovnání se svými předchůdci,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Česko a Slovensko.
Zálohový systém prospěje především sběru plechovek
Nastávající pivní sezona s sebou přináší nejen nové produkty a technologické inovace, ale také posun směrem k udržitelnějšímu balení. Pivovary si stále více uvědomují význam obalů pro životní prostředí a snaží se reagovat na poptávku trhu i ekologické trendy. Trendem jsou plechovky, které nejenže nabízejí praktické výhody, ale jsou u spotřebitelů stále preferovanějším obalem. Výrazně zlepšit se však musí jejich recyklace, čemuž může napomoci zavedení zálohového systému.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Jan Kopřiva, Unsplash
„Skokový nárůst piva v plechovkách“
Poslední dva roky evidujeme skokový nárůst zájmu o pivo v plechovkách. Není to ale na úkor lahvového ani sudového, které se drží víceméně konstantních hodnot. Plechovky mají pro konzumenty řadu výhod – jsou lehčí a kompaktnější. Pro kvalitu piva v nich hovoří i nepřístupnost světla. Jsou však náročnější na plnění, kdy vzniká větší riziko oxidace, na druhou stranu to se dá řešit kvalitním plnicím strojem.
Jakub Sychra, sládek, Pivovar Clock
„Kompaktnější a cenově dostupnější obaly“
Moderní spotřebitelé směřují k udržitelným značkám, které aktivně projevují svůj závazek k ochraně životního prostředí, například použitím ekologických obalových řešení. Plastové obaly postupně ustupují z trhu a výrobci se stále více přiklánějí k papírovým alternativám. Proto se stávají klíčovým trendem obaly, které jsou kompaktnější a cenově dostupnější. V konkurenčním prostředí je nezbytné vyniknout. Každá značka má pouhé dvě sekundy na to, aby upoutala pozornost zákazníka.
Martin Němec, generální ředitel, DS Smith Česko a Slovensko
„Menší objemy pivních sudů“
Co se týká pivních obalů, vidíme především nárůst v oblasti prodeje plechovkového piva, a to zejména v tradičním obalu o objemu 0,5 litru. Co se týká sudového trhu, tam vidíme jednoznačný odklon od tradičních 50litrových sudů k výrazně menším objemům, které umožňují konzumaci s přáteli nebo uvádění na trh speciálních pivních edic. U nás v pivovaru ještě stáčíme pivo i do pětilitrových soudků a dvoulitrových patentních lahví, nicméně tady je poptávka zejména z exportu.
Zdeněk Lux, generální ředitel, Tradiční pivovar v Rakovníku
„Trendy se neřídíme“
Speciály a limitované edice tradičně balíme do lahví s patentním uzávěrem, které jsou pro pivovar signifikantní. Samozřejmě se mění etikety, ale při jejich tvorbě nesledujeme trendy, i v tomto jdeme Vlastní cestou, což je náš dlouholetý slogan. Další oblastí jsou různá balení piv na odnos piv v podobě nosičů, košíků, krabic a podobně. Některá balení používáme dlouhodobě, jiná jen v určitém období, některá jednorázově. Ani zde se neřídíme trendy.
Radek Tulis, tiskový mluvčí, Rodinný pivovar Bernard
„Posiluje poptávka po lahvovém a plechovkovém“
Pokud se budeme dívat na tuzemský trh, tak meziročně znatelně posiluje poptávka po lahvovém a plechovkovém pivu. Trend kontinuálního růstu prodejů piva v plechovkách trvá již několik let.
Petr Hermély, marketingový ředitel, Pivovary CZ Group
„Zlatá barva na etiketách i krčku“
Jedním z hlavních cílů změny našeho designu bylo vytvoření jednotné produktové řady, kde do sebe podoba jednotlivých produktů logicky zapadá. To by nám do budoucna mělo pomoci v konzistentní komunikaci směrem k zákazníkům. V barevné paletě dostala nově prostor i zlatá barva, která se objevuje jak na předních etiketách, tak na krčku.
Michala Jetelinová, brand manažerka značky Starobrno, Heineken Česká republika
Výtoč v hospodách padá, posiluje nealko
Celkový výstav českého piva v roce 2023 se jen těsně udržel nad hodnotou 20 milionů hektolitrů, což představuje meziroční pokles o 2,7 %. Z toho se 15,2 milionu hektolitrů spotřebovalo v Česku, zbytek připadá na export do zahraničí. V porovnání s posledním předpandemickým rokem 2019 vypili Češi o 1,35 milionu hektolitrů českého piva méně. S výjimkou covidových let zaznamenaly statistiky podobně nízké hodnoty naposledy v roce 2010.
Po předloňském mírném nárůstu spotřeby čepovaného piva došlo v roce 2023 k opětovnému poklesu tzv. on-trade prodeje v hospodách a restauracích na celkových 30 %. S výjimkou covidových let se jedná o nejnižší hodnotu v historii a dokládá to pokračující příklon spotřebitelů ke konzumaci piva v domácnostech. Přitom ještě před 15 lety se více než polovina (51 %) českého piva vypila v hospodách a restauracích.
Nižší spotřeba piva v gastronomii ovlivňuje i celkovou průměrnou konzumaci piva na obyvatele. Ta v loňském roce dosáhla historického minima s hodnotou 128 litrů a překonala i nejnižší průměrné hodnoty spotřeby z doby covidových omezení. Podle statistik Češi nadále holdují tradičním ležákům se stupňovitostí 11–12 %, které se na prodejích podílejí již z 57,3 %, zatímco podíl výčepního piva klesl na 38,2 %.
Roste obliba nealkoholického piva a tzv. beer mixů, tedy míchaných nápojů na bázi piva. Celkový výstav tohoto segmentu činil v loňském roce 1,42 milionu hektolitrů, což představuje meziroční nárůst o 9,3 %. V porovnání s rokem 2019 jde o více než třetinový nárůst (34,5 %).
Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven