
Rozbalíme to s Vladimírou Formánkovou, marketingovou ředitelkou společnosti Pivovary Staropramen
Český a slovenský obalový trh je plný zajímavých lidí, kteří mají ještě zajímavější názory. Časopis Svět balení vám pravidelně přináší krátké rozhovory s těmito osobnostmi, ve kterých „rozbalíme“ jejich myšlenky a ukážeme světu jejich nápady. Další osobností československého obalového trhu, se kterou to rozbalíme, je Vladimíra Formánková, marketingová ředitelka společnosti Pivovary Staropramen.
Svět balení: Jaké jsou z vašeho pohledu hlavní trendy v segmentu pivních obalů, ať už v ČR nebo zahraničí?
Vladimíra Formánková: Identifikovala bych asi dva hlavní směry, které jsou v souladu s vývojem spotřebitelského chování. Prvním z nich je praktické a pohodlné balení, které je i v souladu s rostoucím využitím e-commerce a tzv. on-the-go obalem pro okamžitou spotřebu. Druhým hlavním směrem jsou ekologicky šetrné obaly a posun od plastů k více ekologickým materiálům, včetně recyklovaných složek v plastech.
Svět balení: Nakolik společnost Pivovary Staropramen tyto trendy v rámci svých obalových řešení prakticky zohledňuje?
Vladimíra Formánková: Udržitelný a odpovědný přístup ve všech aspektech našeho podnikání se týká i obalových materiálů. V minulém roce jsme například uvedli na trh PET láhev s 30% obsahem použitého recyklovaného materiálu (rPET). Stejně tak jsme již před lety upustili od tehdy tradičního využívání tzv. alu šátečků (krčkových částí obalů na lahvích, které byly z hliníku). V rámci inovačních programů se dále zaměřujeme jak na tuto oblast, tak i na praktické a on-the-go obaly, které jsou součástí naší strategie v oblasti formátů nebo inovací.
Svět balení: Některé tuzemské pivovary v posledních letech ustupují od prodeje piva v PET lahvích. Jaké má vaše společnost v daném ohledu plány?
Vladimíra Formánková: Více než 70 % piva v České republice se prodává ve vratných obalech (vratných lahvích a sudech), zbylých necelých 30 % tvoří jednocestné obaly. Naše pivovary v tomto ohledu kopírují situaci na trhu. Tento trend jednoznačně podporujeme a pravidelně do vratných obalů investujeme nemalé částky, aby byly kvalitní a atraktivní pro spotřebitele. Vratná lahev je nejoblíbenějším obalem v maloobchodu nejen v Čechách, ale i na řadě zahraničních trhů, proto jsme se rozhodli investovat do nových přepravek. Celkově jsme jich za poslední dva roky vyměnili 950 tisíc kusů a investovali 100 milionů korun. Přes 40 milionů korun také loni putovalo do obnovy KEG sudů.
Naše pivovary se věnují implementaci tzv. obalové strategie, kterou v roce 2019 představila naše mateřská společnost Molson Coors a která obsahuje návrhy různých optimalizací obalů tak, aby se co nejvíce zmírnil jejich dopad na životní prostředí. Součástí nových řešení je například i využití často skloňovaného rPETu. Tento obal s podílem recyklovatelné složky využíváme pro značku Braník. Snažíme se spíše pracovat na optimalizaci tohoto balení než jej konzumentům úplně odepřít.
Svět balení: Jak pandemie koronaviru dle vašich odhadů ovlivní trh s pivem, a především segment pivních obalů?
Vladimíra Formánková: Z mého pohledu jsou zde tři hlavní směry. Za prvé: zaznamenáme další zvýšení potřeby praktických balení, která budou jednodušší pro e-commerce i pro spotřebitele – ať už z hlediska vratných obalů nebo skladování. Za druhé: spotřebitelé budou nakupovat méně často a půjde spíše o větší nákupy. Dojde k výraznému ovlivnění finančních situací a bude se více zohledňovat praktičnost nakupovaného zboží. A za třetí: velkým tématem bude bezesporu kvalita a čerstvost. Pro Čechy je čepované pivo synonymem absolutní kvality. Výrobci budou muset reagovat na situace, jako je pandemie, uzavřené hospody a zvýšená konzumace doma mnohem strategičtějším a dlouhodobějším přístupem, než je vydávání čepovaného piva v PET lahvi, aby uspokojili jak zákazníky, tak i přinesli zajímavou a konkurenceschopnou variantu.
Svět balení: Jakým směrem se podle vás bude vyvíjet důraz na udržitelnost pivních obalů? Poroste nadále význam udržitelnosti, nebo může kvůli koronakrizi a ekonomickému poklesu stagnovat?
Vladimíra Formánková: Krize může krátkodobě odvrátit pozornost spotřebitelů, nicméně dlouhodobě je téma udržitelnosti důležité a nemyslím, že jeho význam se sníží. Výrobci, kteří nabídnou vhodné řešení, budou mít konkurenční výhodu i v této době. Dá se ale předpokládat, že firmy budou opatrnější v investicích do nových strojních zařízení a do často dražších, avšak udržitelných obalů.