
Marketingový ředitel společnosti Emco
Naskládat sušenky do plastových krabiček není žádná věda. Ale sežeňte na to lidi! „Lidem se odjakživa nechce pracovat,“ říká žertem Martin Jahoda, marketingový šéf společnosti Emco a syn jejího zakladatele. A tak si firma poradila jinak: zakoupila roboty! Výroba jede jako po másle a Emco se těší i na další expanzi.
Svět balení:
Vybudovali jste značku, která má dnes své pevné místo na trhu. Je náročné udržet se na špici?
Martin Jahoda:
Kategorie, ve kterých působíme, jsou velmi dynamické a konkurenční. Obzvlášť segment tyčinek a ovesných kaší, kde se objevuje i poměrně dost start-upových značek, takže je to samozřejmě výzva. Ale zrovna kupříkladu kategorii ovesných kaší jsme v devadesátých letech v ČR vybudovali my a dodnes jsme jednoznačným market lídrem.
Svět balení:
Jak vlastně vznikl název Emco?
Martin Jahoda:
Táta říká, že si přál název, který bude obsahovat slovo „company“, což v devadesátých letech asociovalo úspěšnou mezinárodní firmu. Od toho je část slova „co“. A začátek „Em“ má prý souvislost s mým křestním jménem.
Svět balení:
I zavedená značka musí sledovat marketingové trendy. Jak je pro vás z marketingového hlediska důležitý obal?
Martin Jahoda:
Kromě všech obvyklých důvodů důležitosti obalu, jako je vizibilita v regále, praktičnost, ochrana výrobku, je to pro nás také důležité médium, kde můžeme mluvit o nutričním profilu našich výrobků, který je pro nás velmi důležitý.
Svět balení:
Nedostatek pracovní síly jste nedávno vyřešili nasazením robotů. Nechce se už lidem pracovat?
Martin Jahoda:
No jasně, že se lidem nechce pracovat. Ale tak to je odjakživa, ne? Spíš bych řekl, že si obzvláště manuálně pracující mohou vybírat z nabídek mnoha zaměstnavatelů, a tak jdou jejich nároky nahoru.
Svět balení:
Na druhou stranu kritici robotizace vyhrožují, že roboti jednou vezmou lidem práci. Máme se toho obávat?
Martin Jahoda:
Nejsem takový vizionář, abych toto dokázal prorokovat, ale tipl bych si, že manuálně pracující bez speciálních dovedností by se ve střednědobém horizontu opravdu o práci bát mohli. Těžko je ale v dnešní ekonomické situaci přesvědčovat, že je třeba se v práci stále učit a posouvat.
Svět balení:
Co vaši noví roboti umějí? K čemu je využíváte?
Martin Jahoda:
Využíváme je na ukládání našich Mysli sušenek do vaniček. Rád pozoruji práci jejich desíti ramen, která se v kleci neúnavně systematicky pohybují. Kolega to nazval symfonií. Nevím, nakolik by tenhle pohled ocenili i nezaujatí pozorovatelé, ale mě fascinuje jejich strojová přesnost, výkonnost a efektivita. Zajímavé je, že aby dokázali sušenku přesně sebrat z pásu, musí si v první fázi vyfotit její polohu – potom už jdou najisto.
Svět balení:
Kolik lidí dokáže jeden robot nahradit?
Martin Jahoda:
Celá tato koncepce pomohla k tomu, že nemusíme shánět 12 lidí na každou směnu.
Svět balení:
Jak vypadá typický „pracovní den“ robota?
Martin Jahoda:
Robot se zapne a pracuje. Téměř veškeré „přestávky“ jsou způsobeny operativou a působením vnějších vlivů.
Svět balení:
Nasazení robotů s sebou nese i nároky na jejich obsluhu. Je náročné najít zaměstnance, kteří si s roboty rozumějí?
Martin Jahoda:
Těžké je najít jakékoliv zaměstnance, kteří si chtějí rozumět s prací. Pokud má člověk zájem a snahu, pak se naučí pracovat i s roboty.
Svět balení:
Proškolujte si personál sami, nebo spoléháte na znalosti, které si lidé přinesou ze škol?
Martin Jahoda:
Zaměstnanců, kteří si ze školy přinesou znalosti vyhovující našim podmínkám, je bohužel naprosté minimum. Jedná se spíše o výjimky. Proškolovaní na pracovišti si tedy zajišťujeme sami nebo externí firmou.
Svět balení:
Do 10 + 1 nových robotů jste nedávno investovali 21 milionů korun. Kdy lze očekávat návratnost?
Martin Jahoda:
V našem případě je návratnost velmi rychlá – kdybychom naskočili hned od začátku na plánovaný výkon, investice by se nám vrátila do dvou let. Samozřejmě tomu pomáhá aktuální mzdová situace. Na druhou stranu vyladit jejich fungování a dostat se na požadovanou efektivitu nejde po pár směnách.
Svět balení:
O robotizaci a automatizaci výroby se dnes hodně mluví. Jaká je česká realita?
Martin Jahoda:
Vidíme na vytíženosti našich dodavatelů robotů, že toto téma je velmi žhavé. Pro automobilový průmysl zřejmě ještě žhavější než pro nás potravináře, ale všichni řešíme podobný problém s lidmi, takže všichni skončíme u podobného řešení.
Svět balení:
Je nabídka robotů pro váš segment dostačující? Je laicky řečeno „kde brát“?
Martin Jahoda:
Určitě ano. Nicméně je mylná představa, že si koupím sériově vyrobeného robota a mám vyhráno. Výrobců robotů je mnoho a jejich kvalita je často srovnatelná. Nesmírně důležitá je volba tzv. integrátora, který vymyslí a realizuje celou koncepci pracoviště.
Svět balení:
Občas se mluví i o zdanění robotů. Je to populismus, či možná realita?
Martin Jahoda:
Dovolím si zase paralelu s průmyslovou revolucí. Když Henry Ford zavedl pásovou výrobu, skokově zlepšil efektivitu a učinil automobily dostupné širokým masám. V menším měřítku by automatizace také měla mít vliv na lepší efektivitu výroby a tím lepší dostupnost všech vyráběných výrobků. Nemyslím si tedy, že bychom měli ztěžovat její nástup pomocí zavedení daní.
Svět balení:
Kromě domovského českého trhu je Emco stálicí i na severoafrických trzích. V Alžírsku si dokonce chcete otevřít vlastní továrnu. Kdy k tomu může dojít?
Martin Jahoda:
Nyní řešíme právní podobu naše joint venture s naším místním importérem a také layout továrny. Bavíme se tedy nejdříve o roku 2019.
Svět balení:
Proč zrovna Alžírsko? Bude případná nová továrna odrážet trendy automatizace a robotizace?
Martin Jahoda:
Alžírsko proto, že to ještě donedávna byl jeden z našich klíčových trhů. Od okamžiku, kdy místní vláda začala vytvářet bariéry dovozu finálních výrobků, spadly naše prodeje na minimum. Vlastní výrobou bychom dokázali ty bariéry eliminovat a ještě bychom se vyhnuli dovoznímu clu, které neplatí pro suroviny. Neplánujeme zde ale tak moderní fabriku, jako máme v ČR.
Svět balení:
Silné zastoupení máte i v USA. Mají v zahraničí jiné chutě než v Česku? O co je největší zájem?
Martin Jahoda:
V Americe je kupříkladu velmi oblíbená příchuť „peanut butter“, kterou jsme díky našim zkušenostem s touto recepturou mohli nabídnout i do řady našich českých proteinových tyčinek. Jinak platí, že v USA (podobně jako v arabských zemích) preferují sladší chutě. Na druhé straně tlačí velmi silně i na nejrůznější nutriční trendy typu protein, lepek nebo superfood.
Svět balení:
A co naše české chutě? Mění se to sezonně?
Martin Jahoda:
V našich segmentech se chutě sezonně nemění. Dlouhodobě a trvale je nejoblíbenější čokoládová příchuť, což úplně nejde dohromady s ostatními nutričními nároky spotřebitelů, ale už jsme pochopili, že chuť je vždy na prvním místě.
Svět balení:
Na jaké snídani si nejlépe pochutnáte vy osobně?
Martin Jahoda:
Já hodně zkouším konkurenční výrobky, abych objevil inspiraci pro náš vývoj. Z našich výrobků mám nejraději Mysli Lehké & Křehké s brusinkami.
Stručný životopis
Dětství a studia
Narodil se v roce 1980. Vystudoval podnikovou ekonomiku a marketing na pražské Vysoké škole ekonomické, v umění managementu se zdokonalil i na australské CQUniversity.
Kariéra
Dnes již spolumajitel společnosti Emco šéfuje marketingu od začátku roku 2016. Dříve působil v marketingu nadnárodních korporací, například v Pivovarech Staropramen. Zkušenosti sbíral i v Komerční bance a v General Motors.
Záliby
Otec čtyř dětí je velkým milovníkem sportu. Založil dva sportovní projekty, sportanalytik.cz a gymnathlon.cz.
Iveta Křížová
šéfredaktorka
adres ikon:iveta.krizova@atoz.cz
linkedin ikon: linkedin.com/in/iveta-krizova