logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Belgická skupina Van de Velde Packaging prodává pardubického výrobce papírových obalů Unipap. A...
  • V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly....
  • Pivní trh v Česku prochází proměnou nejen v chutích a preferencích konzumentů, ale také v...
  • Britští spotřebitelé kupují od dubna v supermarketech Aldi víno Costellore Pinot Grigio v...
  • Celkový výstav tuzemských pivovarů pro český trh i export v roce 2024 činil necelých 20,9...

Martin Jahoda: „Fascinuje mě přesnost, výkonnost a efektivita robotů.“

10. května 2018
Rozhovory 0
3430
Martin Jahoda: „Fascinuje mě přesnost, výkonnost a efektivita robotů.“

Marketingový ředitel společnosti Emco

Naskládat sušenky do plastových krabiček není žádná věda. Ale sežeňte na to lidi! „Lidem se odjakživa nechce pracovat,“ říká žertem Martin Jahoda, marketingový šéf společnosti Emco a syn jejího zakladatele. A tak si firma poradila jinak: zakoupila roboty! Výroba jede jako po másle a Emco se těší i na další expanzi.

Svět balení:

Vybudovali jste značku, která má dnes své pevné místo na trhu. Je náročné udržet se na špici? 

Martin Jahoda:

Kategorie, ve kterých působíme, jsou velmi dynamické a konkurenční. Obzvlášť segment tyčinek a ovesných kaší, kde se objevuje i poměrně dost start-upových značek, takže je to samozřejmě výzva. Ale zrovna kupříkladu kategorii ovesných kaší jsme v devadesátých letech v ČR vybudovali my a dodnes jsme jednoznačným market lídrem.

Svět balení:

Jak vlastně vznikl název Emco? 

Martin Jahoda:

Táta říká, že si přál název, který bude obsahovat slovo „company“, což v devadesátých letech asociovalo úspěšnou mezinárodní firmu. Od toho je část slova „co“. A začátek „Em“ má prý souvislost s mým křestním jménem.

Svět balení:

I zavedená značka musí sledovat marketingové trendy. Jak je pro vás z marketingového hlediska důležitý obal?

Martin Jahoda:

Kromě všech obvyklých důvodů důležitosti obalu, jako je vizibilita v regále, praktičnost, ochrana výrobku, je to pro nás také důležité médium, kde můžeme mluvit o nutričním profilu našich výrobků, který je pro nás velmi důležitý.

Svět balení:

Nedostatek pracovní síly jste nedávno vyřešili nasazením robotů. Nechce se už lidem pracovat?

Martin Jahoda:

No jasně, že se lidem nechce pracovat. Ale tak to je odjakživa, ne? Spíš bych řekl, že si obzvláště manuálně pracující mohou vybírat z nabídek mnoha zaměstnavatelů, a tak jdou jejich nároky nahoru.

Svět balení:

Na druhou stranu kritici robotizace vyhrožují, že roboti jednou vezmou lidem práci. Máme se toho obávat?

Martin Jahoda:

Nejsem takový vizionář, abych toto dokázal prorokovat, ale tipl bych si, že manuálně pracující bez speciálních dovedností by se ve střednědobém horizontu opravdu o práci bát mohli. Těžko je ale v dnešní ekonomické situaci přesvědčovat, že je třeba se v práci stále učit a posouvat.

Svět balení:

Co vaši noví roboti umějí? K čemu je využíváte?

Martin Jahoda:

Využíváme je na ukládání našich Mysli sušenek do vaniček. Rád pozoruji práci jejich desíti ramen, která se v kleci neúnavně systematicky pohybují. Kolega to nazval symfonií. Nevím, nakolik by tenhle pohled ocenili i nezaujatí pozorovatelé, ale mě fascinuje jejich strojová přesnost, výkonnost a efektivita. Zajímavé je, že aby dokázali sušenku přesně sebrat z pásu, musí si v první fázi vyfotit její polohu – potom už jdou najisto.

Svět balení:

Kolik lidí dokáže jeden robot nahradit?

Martin Jahoda:

Celá tato koncepce pomohla k tomu, že nemusíme shánět 12 lidí na každou směnu.

Svět balení:

Jak vypadá typický „pracovní den“ robota?

Martin Jahoda:

Robot se zapne a pracuje. Téměř veškeré „přestávky“ jsou způsobeny operativou a působením vnějších vlivů.

Svět balení:

Nasazení robotů s sebou nese i nároky na jejich obsluhu. Je náročné najít zaměstnance, kteří si s roboty rozumějí?

Martin Jahoda:

Těžké je najít jakékoliv zaměstnance, kteří si chtějí rozumět s prací. Pokud má člověk zájem a snahu, pak se naučí pracovat i s roboty.

Svět balení:

Proškolujte si personál sami, nebo spoléháte na znalosti, které si lidé přinesou ze škol?

Martin Jahoda:

Zaměstnanců, kteří si ze školy přinesou znalosti vyhovující našim podmínkám, je bohužel naprosté minimum. Jedná se spíše o výjimky. Proškolovaní na pracovišti si tedy zajišťujeme sami nebo externí firmou.

Svět balení:

Do 10 + 1 nových robotů jste nedávno investovali 21 milionů korun. Kdy lze očekávat návratnost?

Martin Jahoda:

V našem případě je návratnost velmi rychlá – kdybychom naskočili hned od začátku na plánovaný výkon, investice by se nám vrátila do dvou let. Samozřejmě tomu pomáhá aktuální mzdová situace. Na druhou stranu vyladit jejich fungování a dostat se na požadovanou efektivitu nejde po pár směnách.

Svět balení:

O robotizaci a automatizaci výroby se dnes hodně mluví. Jaká je česká realita?

Martin Jahoda:

Vidíme na vytíženosti našich dodavatelů robotů, že toto téma je velmi žhavé. Pro automobilový průmysl zřejmě ještě žhavější než pro nás potravináře, ale všichni řešíme podobný problém s lidmi, takže všichni skončíme u podobného řešení.

Svět balení:

Je nabídka robotů pro váš segment dostačující? Je laicky řečeno „kde brát“?

Martin Jahoda:

Určitě ano. Nicméně je mylná představa, že si koupím sériově vyrobeného robota a mám vyhráno. Výrobců robotů je mnoho a jejich kvalita je často srovnatelná. Nesmírně důležitá je volba tzv. integrátora, který vymyslí a realizuje celou koncepci pracoviště.

Svět balení:

Občas se mluví i o zdanění robotů. Je to populismus, či možná realita?

Martin Jahoda:

Dovolím si zase paralelu s průmyslovou revolucí. Když Henry Ford zavedl pásovou výrobu, skokově zlepšil efektivitu a učinil automobily dostupné širokým masám. V menším měřítku by automatizace také měla mít vliv na lepší efektivitu výroby a tím lepší dostupnost všech vyráběných výrobků. Nemyslím si tedy, že bychom měli ztěžovat její nástup pomocí zavedení daní.

Svět balení:

Kromě domovského českého trhu je Emco stálicí i na severoafrických trzích. V Alžírsku si dokonce chcete otevřít vlastní továrnu. Kdy k tomu může dojít?

Martin Jahoda:

Nyní řešíme právní podobu naše joint venture s naším místním importérem a také layout továrny. Bavíme se tedy nejdříve o roku 2019.

Svět balení:

Proč zrovna Alžírsko? Bude případná nová továrna odrážet trendy automatizace a robotizace?

Martin Jahoda:

Alžírsko proto, že to ještě donedávna byl jeden z našich klíčových trhů. Od okamžiku, kdy místní vláda začala vytvářet bariéry dovozu finálních výrobků, spadly naše prodeje na minimum. Vlastní výrobou bychom dokázali ty bariéry eliminovat a ještě bychom se vyhnuli dovoznímu clu, které neplatí pro suroviny. Neplánujeme zde ale tak moderní fabriku, jako máme v ČR.

Svět balení:

Silné zastoupení máte i v USA. Mají v zahraničí jiné chutě než v Česku? O co je největší zájem?

Martin Jahoda:

V Americe je kupříkladu velmi oblíbená příchuť „peanut butter“, kterou jsme díky našim zkušenostem s touto recepturou mohli nabídnout i do řady našich českých proteinových tyčinek. Jinak platí, že v USA (podobně jako v arabských zemích) preferují sladší chutě. Na druhé straně tlačí velmi silně i na nejrůznější nutriční trendy typu protein, lepek nebo superfood.

Svět balení:

A co naše české chutě? Mění se to sezonně?

Martin Jahoda:

V našich segmentech se chutě sezonně nemění. Dlouhodobě a trvale je nejoblíbenější čokoládová příchuť, což úplně nejde dohromady s ostatními nutričními nároky spotřebitelů, ale už jsme pochopili, že chuť je vždy na prvním místě.

Svět balení:

Na jaké snídani si nejlépe pochutnáte vy osobně?

Martin Jahoda:

Já hodně zkouším konkurenční výrobky, abych objevil inspiraci pro náš vývoj. Z našich výrobků mám nejraději Mysli Lehké & Křehké s brusinkami.

Stručný životopis

Dětství a studia

Narodil se v roce 1980. Vystudoval podnikovou ekonomiku a marketing na pražské Vysoké škole ekonomické, v umění managementu se zdokonalil i na australské CQUniversity.

Kariéra

Dnes již spolumajitel společnosti Emco šéfuje marketingu od začátku roku 2016. Dříve působil v marketingu nadnárodních korporací, například v Pivovarech Staropramen. Zkušenosti sbíral i v Komerční bance a v General Motors.

Záliby

Otec čtyř dětí je velkým milovníkem sportu. Založil dva sportovní projekty, sportanalytik.cz a gymnathlon.cz.

 

Iveta Křížová
šéfredaktorka
adres ikon:
iveta.krizova@atoz.cz
linkedin ikon: linkedin.com/in/iveta-krizova

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Veletrh Reklamy Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required