logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Češi stále častěji sahají po nealkoholickém pivu. A po plechovkách

22. května 2025
Reporty z obalového trhu 0
305
Češi stále častěji sahají po nealkoholickém pivu. A po plechovkách

Celkový výstav tuzemských pivovarů pro český trh i export v roce 2024 činil necelých 20,9 milionu hl., což je o 4,2 % více než v roce 2023. Domácí prodeje rostly díky zájmu Čechů o nealkoholické pivo – jeho celkový výstav spolu s ochucenými variantami činil 1,6 milionu hl., což je historicky nejvíce. Naopak pokračovalo snižování průměrné spotřeby alkoholického piva na obyvatele. Mezi spotřebiteli vzrostla vzrostla oblíbenost plechovek, které už tvoří 23 % všech pivních obalů. 

Nejpopulárnějším obalem zůstává klasická skleněná pivní lahev, její podíl na celkovém výstavu ale loni klesl o jeden p. bod na celkových 39 %. Výrazně naopak opět vzrostla oblíbenost plechovek, které už tvoří 23 % všech pivních obalů. Meziročně jde o růst o více než desetinu. K oblibě plechovek přispívá jejich praktičnost, jsou lehké, skladné, dobře chrání produkt uvnitř a lze je rychle vychladit. Opět o něco poklesla obliba PET lahví a v souvislosti s odklonem od konzumace piva v hospodách a restauracích klesá také podíl sudů a cisteren.

Tropicana změnila design lahví na pomerančové džusy. A klesly jí prodeje

České pivovarnictví jako takové po letech ekonomického útlumu začíná mírně ožívat. Celkový výstav piva meziročně vzrostl o 4,2 % na téměř 20,9 milionu hl. Hlavními důvody byly rostoucí vývoz piva do zemí EU a zvyšující se obliba nealkoholického piva v Česku. Právě nárůst spotřeby nealko piv v roce 2024 je důvodem, proč celkové prodeje na domácím trhu meziročně vzrostly. „V poslední dekádě sledujeme mezi tuzemskými dospělými spotřebiteli rostoucí zájem o nealkoholická piva, včetně ochucených variant. Loni tvořilo nealko pivo už téměř 10 % celkového výstavu tuzemských pivovarů pro český trh,“ říká výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Tomáš Slunečko.

Naopak průměrná spotřeba alkoholického piva na obyvatele opětovně klesla, v roce 2024 vypil každý Čech v průměru 126 litrů piva, což je o 16 litrů méně než v roce 2019.

Nárůst zájmu o nealkoholické pivo

Mattoni 1873 otevřela nový výrobní závod v Srbsku. Nápoje tam stáčí do PET lahví i plechovek

Roli dlouhodobě rostoucího a úspěšného segmentu potvrdila už dvanáctý rok v řadě kategorie nealkoholických piv. Celkový výstav nealkoholického piva a jeho ochucených variant přesáhl 1,6 milionu hektolitrů a oproti roku 2023 stoupl o téměř 14 %. Oproti roku 2019 vzrostl dokonce o více než polovinu. Pivovary na rostoucí popularitu dlouhodobě reagují rozšiřováním nabídky o nové příchutě nebo nealkoholické varianty pivních stylů.

„Za nárůstem vidíme především aktivní životní styl Čechů, kteří se rádi osvěží například při sportu. Zároveň je vidět, že Češi po nealkoholických pivech stále častěji sahají v případech, kdy si to alkoholické dát nemohou nebo ho jednoduše nechtějí,“ dodává Tomáš Slunečko.

Podíl prodeje piva v restauracích a hospodách dále klesá

Pokračujícím trendem je přesun konzumace piva z hospod a restaurací (on-trade) směrem k nákupu v obchodech a konzumaci doma (off-trade). Nůžky mezi on-trade a off-trade se opět rozevřely směrem k off-trade, který tvoří 71 % prodaného piva. S výjimkou covidových let je to historicky nejvíce.

„Na problém stále nižšího zastoupení hospod a restaurací na celkových prodejích piva upozorňujeme už řadu let. Výsledný snížený zájem ale ve výsledku opět dopadá na provozovatele hospod a restaurací, kteří jsou často na prodejích nápojů finančně závislí,“ upozorňuje Tomáš Slunečko.

„Hospodská kultura se přitom za poslední léta výrazně zlepšila, což dokazuje i veřejné mínění. Češi si rádi dají kvalitně načepované pivo, často doprovázené dobrou gastronomií, v příjemném a čistém prostředí. Unikátnost a společenskou i ekonomickou důležitost českých hospod podtrhl letošní zápis české pivní kultury na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky. České pivovary zároveň s hospodami a restauracemi dlouhodobě spolupracují, podporují je a snaží se jim v komplikované době různými způsoby pomáhat,“ připomíná Slunečko.

Nárůst exportu

Za zvýšením celkového výstavu stojí především rostoucí export, který v roce 2024 posílil meziročně o 788 tisíc hl, tedy o více než 15 %, na 5,9 milionu hl., což je nejvyšší hodnota v historii měření. Za nárůstem exportu stojí především zvyšující se zájem o české pivo v zemích Evropské unie, které loni tvořily téměř 90 % celkového meziročního nárůstu vývozu. Nejvíce popularita českého piva roste v Německu a na Slovensku.

Po dvou letech poklesu došlo také k meziročnímu nárůstu importu piva o 9 %, a to především ze zemí Evropské unie. Přesto ale zůstává podíl dovozu na tuzemské spotřebě velmi nízký, na úrovni 3 %. „Je vidět, že Češi mají rádi „své“ pivo a neholdují tomu dovezenému. 97 % spotřebovaného piva v Česku bylo loni uvařeno v tuzemsku. To má výrazný pozitivní dopad na českou ekonomiku,“ dodává Tomáš Slunečko.

Nejoblíbenějším druhem piva u Čechů zůstává ležák stupňovitosti 11-12, který posílil o 1 p. bod na celkových 58,3 %. Každoročně stoupá na úkor výčepních piv stupňovitosti 7-10, které klesly na 36,9 % celkového výstavu. Zájem o ostatní druhy se už více než 15 let drží na úrovni 4-5 %.

O tom, že pivní trh v Česku prochází proměnou nejen v chutích a preferencích konzumentů, ale také v oblasti balení, píšeme podrobně v aktuálním vydání tištěného časopisu Svět balení 127 (duben–červen 2025) v článku „Začíná dovolenková sezona: ať je spotřebitel kdekoliv, patří k ní pivo“ .


Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Plzeňský Prazdroj

Související články:

Tropicana změnila design lahví na pomerančové džusy. A klesly jí prodeje Mattoni 1873 otevřela nový výrobní závod v Srbsku. Nápoje tam stáčí do PET lahví i plechovek Lobby pro nápojové kartony má novou organizaci: Food and Beverage Carton Alliance

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required