logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

Potraviny v plastu, lepence i v plechu

12. srpna 2013
Nezařazené 0
1526
Potraviny v plastu, lepence i v plechu

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOblast obalového designu u potravinářských výrobků musí zohlednit nejen veškeré technické a technologické aspekty výroby v souladu s estetickou stránkou, ale zároveň podléhá i módním trendům. U obalů se mění často tvar i grafika. V některých případech je dokonce obal nahrazován i odlišným typem obalu. Design reagující na požadavky soudobého trhu má však často velký vliv i na materiál a jeho využití.

Trendy se zde ubírají dvěma směry. První z nich sází na designovou čistotu, proto využívá možností tisku na průhledné fólii z PE či PP.Druhý trend je naopak velí obsah skrýt a zvětšit komunikační plochu směrem ke spotřebiteli. Tento trend je realizován opět plastovou, tentokrát spíše celoplošně potištěnou etiketou, nikoli však lepicí, ale smršťovací (shrink sleeve).

Lze změnit kelímek?

Kelímekje sortimentem, kde lze objevit poměrně novou trendovou záležitost. Známým faktem je masová náhrada lepenkových kelímků za plastové. Na druhou stranu však spotřebitel oceňuje environmentálně více kelímkový karton než plast. A to je vlastně zásadní idea další proměny. Lepenkový kelímek byl sice u jogurtů či smetánkůnahrazen kelímkem plastovým s plnobarevným potiskem, nyní je však tento přímý potisk na kelímek (nejčastěji nepřímý knihtisk, často slangově nazývaný jako suchý ofset) nahrazen lepenkovým přebalem, samozřejmě s pěkným potiskem. Takovýto typ kelímku je pro spotřebitele nejenatraktivní, ale i příjemný na dotek. Benefitem je i zlepšení třecích poměrů produktu (kelímek nemá tendenci z ruky vyklouznout). Velmi pěkné kelímky tohoto typu vyrábí jak sušický DOPLA PAP, a. s., tak iGreiner Packaging Slušovice, s. r. o. (člen holdingu Greiner Group). Greiner ve svém vývoji sází navíc nejen na sleeve rozličných typů (tedy návleky na tělo kelímku), ale i na nové tvary a další zajímavé inovace. Např. pro největší slovenskou mlékárnu Rajo-Meggle Bratislava uvedl na trh prémiový typ kelímku (na prémiový produkt DELISSIMO typu Panna Cotta). Jedná se PP vstřikovaný kelímek se sleevem. Hlavní zajímavostí je jeho speciální konstrukce, která uděluje výsledný tvar vlastnímu dezertu. Kelímek je dále opatřen dvěma tzv. odlamovacími ventily, které umožňují vyklopení produktu na talířek. Výsledný dojem podporuje topping, který zdobí celý dezert a zároveň báječně chutná.

Metamorfózavlnité lepenky

K nejpoužívanějším obalovým materiálům patří vlnitá lepenka. I zde materiál reaguje nejen na základní potřebyobalu, ale i na rozšíření možností z hlediska designu, vše ve spojení s neúprosnou ekonomikou. Požadavky na materiál především ovlivňují POS produkty (hlavně displeje)a skupinové obaly v podobě lepenkových multipacků či SRP (shelf ready packaging). Od vlnité lepenky spotřebitel očekává excelentní mechanicko-fyzikální vlastnosti, ale zároveň ve spojení s kvalitním potiskem. V souvislosti s oběma skupinami se nejčastěji hovoří o kašírovaných lepenkách, kde je krycí vrstva předtištěna zpravidla ofsetovou technologií. Nové technologické možnosti umožňují kašírovat vícevrstvé lepenky křížem, což umožňuje použít i „horší“ (levnější) typy lepenky, aniž by se změnila kvalita. Ukašírování do kříže druhý průchod archu strojem je vůči prvnímu průchodu otočený o 90°. Tento způsob umožňuje nejen výbornou pevnost lepenky, ale i lepší zpracování (vyšší kvalita rylů apod.). Křížové kašírování lze nabídnout i se zpevňovací a trhací páskou. Dalším předpokládaným posunem ve výrobě potištěných obalů z vlnité lepenky může být i přímý potisk i těchto jinak graficky velmi náročných obalů. Tento trend je do budoucna celkem realisticky předpokládánz důvodu bouřlivého rozvoje flexotisku, kdy na některých zařízeních typu HQPP flexo lze dosáhnout kvality potisku s ofsetem srovnatelným.

Když kov, tak s easy open víčky

Dalším obalovým sortimentem jsou konzervy, polokonzervy a potravinářské plechovky. I zde dochází k dalším proměnám. Spotřebitel již od začátku vnímal konzervu jako velice užitečný typ obalu, na druhou stranu již od počátku hledal usnadnění jeho otevírání. Ne nadarmo se poprvé slůvka easy open objevila právě v souvislosti s konzervami či plechovkami. Dnes již výrobci nevystačí pouze s populárními odtrhovacími slzičkami. Konzerva je často kryta i plastovým víčkem opatřeným třeba i potřebným nástrojem v podobě vidličky, lžičky či nože. Nezbytné easy open také nechybí.

Jana Žižková, LadislavaCaisová

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required