Výrobce a distributor skleněných obalů O-I Sales and Distribution Czech Republic a česká mlékárenská společnostBOHEMILK a.s. uvádějí na tuzemský trh novinku – Čerstvé české mléko ve skleněných lahvích. Společně tak oživují tradici spojení kvalitního mléka s unikátním designem lahví. S oběma tvůrci skleněné lahve jsme hovořili o procesu vzniku tohoto nového 0,75 l obalu.
M. F.:
„Jednoduché tvary jsou dnes trendem, a jak se říká, v jednoduchosti je krása.“
V. H.:
„Šlo o souboj požadovaných informaci a daného prostoru. Vyhráli jsme všichni.“
Svět balení: Co bylo prvotním impulsem v projektu obnovení skleněného obalu mléka?
Vilém Heinz:Na počátku byla myšlenkavlastníka mlékárenské skupiny INTERLACTO GROUP Oldřicha Gojiše.Měl přání vytvořit láhev, kteráosloví spotřebitele vyhledávající kvalitu, která se stane součástí prostřeného stoluu rodinné snídaně.
Miroslav Fridrichovský:Již dlouho jsme sledovali změny v chování spotřebitelů při výběru kvalitních a výživově hodnotných potravin. Právě pro ně jsou skleněné obaly nejlepším řešením. Díky dlouholeté spolupráci se společností BOHEMILKjsme se v poměrně krátké době zapojili do projektu řešení balení mléka do skla.
SB: Takže došlo k výběru materiálu a výrobce lahve. Jaké bylo zadání pro designera lahve a čím je výsledek zajímavý?
M.F.:Vzorem pro novou láhev byla její typická předchůdkyně z minulosti.Nová o obsahu 0,75 l váží jen 300 gramů. Oproti minulosti je tedy lehčí, nevratná a 100% recyklovatelná. Odlehčování obalového skla je jedním z cílů, jak zatraktivnit tento druh obalu spotřebitelům. Designově náročné skleněné obaly jsou výzvou pro všechny skláře. Každopádně jednoduché tvary se dnes vrací na výsluní, a jak se říká „v jednoduchosti je krása“.Výhodou oproti původnímu řešení je ústí typu „twist off“, které je praktičtější jak pro skláře, tak pro zpracovatele mléka. Tento typ uzávěru splňuje požadavky na ochranu produktu. Při prvním otevření totiž musí uzávěr klapnout. To signalizuje správné uzavření výrobku a souvisí s dokonalou bariérou vůči kyslíku, kterou víčko společně s ultra čistou a vysterilovanou lahví vytváří.
SB: Lahev má jen jednu etiketu, což nezaručuje dostatek místa pro umístění všech povinných a potřebných údajů. I víčko lahve slouží jako informační plocha. Jak jste dospěli ke konečné podobě etikety?
V. H.: Složitá situace nastala v okamžiku, kdy se ukázalo být žádoucí, aby lahev neměla dvě etikety, ale pouze jednu. Většinou je čelní etiketa zaměřena na estetickou přitažlivost a vyslání emoce a zadní etiketa obsahuje informace, které požaduje legislativa. Na počátku jsem si říkal, že vytvořit ze dvou etiket jednu nebude možné. Potommi však ukázalilahev španělskéhomléka, která měla vše jen na jedné etiketě. Takže bylo jasné, že to půjde. Od té chvíle už to tedy nebylo o tom, jestli ano nebo ne, ale jak. Následně jsme zjišťovali, jak informace rozsahově zmenšit a přitom dodržet všechna pravidla požadovaná legislativou. Výsledek, který vidíte, je tedy optimálně vyvážený stav mezi tím, co je žádoucí, a co možné.
M. F.:V úzké spolupráci s Vilémem Heinzem byl výsledný tvar a materiál etikety zvolen s ohledem na geometrické tvary lahve, především na její válcovou část bez ochranných prvků etiketovací plochy.Z designového hlediska je zajímavé umístění informací pro spotřebitele, které jsou z větší částiumístěny právě na víčku, aby vynikl čistý design láhve.
SB: Jaký druh materiálu a jaká tisková technika je na etiketě použita a kdo etiketu vyrábí?
V.H.:Z pohleduvýroby se nejlépe osvědčila PP fólie. Je potištěna flexotiskem. Vyrábí ji GraftaConsultig, s. r o.
SB:Co ve vás výsledek vaší práce evokuje?
M. F.:Návrat k tradicím a jednoduchým funkčním řešením, což je pozitivním trendem současnosti. Jsem velice rád, že obliba skleněných obalů u spotřebitelů roste. Je to známkou faktu, že se lidé více zajímají o nákup a spotřebu zdraví prospěšných potravin.
V. H.: Klíčovým momentem celkového pocitu je pro mě tvar lahve. Když jsem ji poprvé uviděl, evokovala ve mně vzpomínku na lahev z dětských let. Takže až na to víčko, které v této moderní podobě přináší mnohem lepší vlastnosti, je všechno jako tenkrát. Což je i jedno z hlavních sdělení reklamní kampaně na toto mléko.
Ladislava Caisová