Způsob balenà a znaÄenà nebezpeÄných vÄ›cà urÄených pro pÅ™epravu po silnici stanovà dohoda ADR. V dohodÄ› ADR je také uvedena povinnost ustanovit ve firmÄ› bezpeÄnostnÃho poradce, který kromÄ› jiného nese zodpovÄ›dnost za správné zabalenà a oznaÄenà zásilek s nebezpeÄnými vÄ›cmi.
Poradce jako zaměstnanec nebo externista
SilniÄnà doprava nebezpeÄných vÄ›cà se Å™Ãdà dohodou ADR, železniÄnà doprava řádem RID, pÅ™edpisy pro dopravu nebezpeÄných vÄ›cà po Å™ekách najdete v dohodÄ› ADN. PodmÃnky pÅ™eprav nebezpeÄných vÄ›cà po moÅ™i jsou zakotveny v IMDG Code a letecká pÅ™eprava se Å™Ãdà pÅ™edpisy IATA a ICAO. NebezpeÄné vÄ›ci se pÅ™epravujà rovněž kombinovanou Äi intermodálnà dopravou. V této souvislosti existuje snaha o harmonizaci výše zmÃnÄ›ných pÅ™edpisů.
V tomto Älánku se zaměřÃme na nÄ›které aspekty problematiky pÅ™eprav nebezpeÄných vÄ›cà po silnici. Evropská dohoda o mezinárodnà silniÄnà pÅ™epravÄ› nebezpeÄných vÄ›cà (ADR) uvaluje na jednotlivé subjekty podÃlejÃcà se na pÅ™epravÄ› nebezpeÄných vÄ›cà řadu povinnostÃ. Jednou z nich, která se týká odesÃlatele, dopravce i pÅ™Ãjemce nebezpeÄných vÄ›cÃ, je povinnost ustanovit bezpeÄnostnÃho poradce. BezpeÄnostnà poradce může svou Äinnost vykonávat jako kmenový zamÄ›stnanec spoleÄnosti nebo jako externà pracovnÃk. ObÄ› možnosti jsou v souladu s dohodou ADR.
„Tuto povinnost stanovà také Řád pro mezinárodnà železniÄnà pÅ™epravu nebezpeÄných vÄ›cà (RID) a Evropská dohoda o mezinárodnà pÅ™epravÄ› nebezpeÄných vÄ›cà po vnitrozemských vodnÃch cestách (ADN),“ uvedl v Äervnu roku 2009 pro Äasopis NEBEZPEÄŒNà NÃKLAD Jiřà DoÅ¡ek, vedoucà akademie dopravnÃho vzdÄ›lávánà spoleÄnosti DEKRA Automobil a dodal, že povinnost ustanovit bezpeÄnostnÃho poradce pro silniÄnà pÅ™epravu nebezpeÄných vÄ›cà se vztahuje na každý podnik, jehož Äinnosti zahrnujà silniÄnà pÅ™epravu nebezpeÄných vÄ›cà nebo s touto pÅ™epravou souvisejÃcà operace balenÃ, nakládky, plnÄ›nà nebo vykládky nebezpeÄných vÄ›cÃ. BezpeÄnostnà poradci jsou následnÄ› zodpovÄ›dnà za pomoc pÅ™i zabránÄ›nà rizikům pÅ™i tÄ›chto Äinnostech s ohledem na osoby, majetek a životnà prostÅ™edÃ.
V ÄŒeské republice nemusà mÃt bezpeÄnostnÃho poradce ADR pouze subjekt, který manipuluje:
-
s vyňatým množstvÃm
-
s omezeným množstvÃm
-
s podlimitnÃm množstvÃm
„Dohoda ADR pomÄ›rnÄ› jasnÄ› definuje povinnosti bezpeÄnostnÃho poradce ADR. Ten je povinen napÅ™Ãklad dohlÞet na dodržovánà pÅ™edpisů pro pÅ™epravu nebezpeÄných vÄ›cÃ, radit svému podniku pÅ™i operacÃch souvisejÃcÃch s pÅ™epravou nebezpeÄných vÄ›cÃ, pÅ™ipravit výroÄnà zprávu pro vedenà svého podniku nebo popÅ™ÃpadÄ› pro mÃstnà orgán veÅ™ejné správy o Äinnostech podniku týkajÃcÃch se pÅ™epravy nebezpeÄných vÄ›cÃ,“ vysvÄ›tluje Jiřà DoÅ¡ek.
TÅ™i skupiny podle stupnÄ› nebezpeÄÃ
Nemalé nároky jsou kladeny rovněž na obalové prostÅ™edky, v nichž jsou nebezpeÄné vÄ›ci pÅ™epravovány. Obaly musà vydržet velké namáhánÃ, aby pÅ™i manipulaci se zbožÃm nedoÅ¡lo k jejich poÅ¡kozenÃ, nebo dokonce k úniku nebezpeÄné látky. VÅ¡echny obaly proto procházejà akreditovanou zkuÅ¡ebnou. Pokud v testech uspÄ›jÃ, obdržà UN kód specifikujÃcà typ obalu, jeho charakteristiku a možnosti využitÃ.
Každá chemická látka je zaÅ™azena podle dohody ADR, v jejÃmž rámci má pÅ™idÄ›leno ÄÃslo zbožà (UN kód). Volba obalu se odvÃjà od složenà konkrétnÃch nebezpeÄných vÄ›cÃ. Dohoda ADR každou z látek Å™adà do pÅ™ÃsluÅ¡né skupiny podle stupnÄ› nebezpeÄÃ. NejnebezpeÄnÄ›jšà látky náležà do skupiny X, stÅ™ednÄ› nebezpeÄné majà oznaÄenà Y a nejménÄ› nebezpeÄné látky Z.
Z hlediska požadavků na konstrukci se obaly rozdÄ›lujà na sud, kanystr, bednu, pytel nebo napÅ™Ãklad obaly z jemného plechu. Dalšà kritérium pÅ™edstavuje materiál, z nÄ›jž se obaly vyrábÄ›jà – ocel, hlinÃk, pÅ™Ãrodnà dÅ™evo, pÅ™ekližka, lepenka, plast, textilnà tkanina a podobnÄ›. Rovněž existuje rozliÅ¡enà podle druhu balené látky, kterou může být kapalina, plyn nebo pevná látka. Každý typ obalu i materiál majà pÅ™idÄ›leno pÃsmeno tvoÅ™Ãcà souÄást UN kódu.
Obaly jsou testovány podle různých kritériÃ. Může to být napÅ™Ãklad zkouÅ¡ka pÅ™etlakem, volným pádem, stohovánÃm nebo zkouÅ¡ky standardnÃmi kapalinami, které nahrazujà jednotlivé druhy chemických látek.
Základem je správná klasifikace
Pokud si spoleÄnost najme externÃho bezpeÄnostnÃho poradce, jeho prvnÃm a zpravidla nejvÄ›tÅ¡Ãm problémem bývá nebezpeÄné vÄ›ci správnÄ› klasifikovat. Ladislav ZÃvalÃk ze spoleÄnosti DEKRA Automobil v loňském zářijovém vydánà Äasopisu NEBEZPEÄŒNà NÃKLAD mimo jiné upozornil: „Od mnohých firem obdržà bezpeÄnostnà poradce jen velmi strohé informace, z nichž nedokáže vyÄÃst vÅ¡e potÅ™ebné. PÅ™Ãkladem může být tÅ™eba obalová skupina. SpoleÄnost dodá poradci seznam UN ÄÃsel a názvů, ale už neuvede obalovou skupinu. NÄ›které látky majà jedno UN ÄÃslo, jeden název, jednu obalovou skupinu (a pak to nenà problém). Jiné vÅ¡ak mohou spadat do vÅ¡ech třà obalových skupin.“
Podle jeho názoru mohou dalšà komplikace nastat, pokud firma manipuluje s látkami, které majà stejné UN ÄÃslo, název i obalovou skupinu, ale lišà se napÅ™Ãklad pouze v procentuálnÃm složenÃ. K bližšÃmu rozliÅ¡enà takových látek sloužà zvláštnà ustanovenà 640X (kdy mÃsto X je uvedeno pÅ™ÃsluÅ¡né pÃsmeno), jež můžeme napÅ™Ãklad odvodit právÄ› z procentuálnÃho složenà dané látky. To vÅ¡ak nÄ›které spoleÄnosti nepovažujà za důležité uvádÄ›t. Pak je obtÞné se takových informacà dopátrat.
Podle Ladislava ZÃvalÃka je ale klasifikace látek pouze prvnà krok, který musà externà bezpeÄnostnà poradce provést. Potom následuje celá Å™ada dalÅ¡Ãch úkolů a povinnostÃ. Výstupem externÃho bezpeÄnostnÃho poradce je zpráva (úvodnà audit), kde poradce shrnuje vÅ¡echny body dohody ADR/RID/ADN, které se dané spoleÄnosti nejvÃce týkajÃ, a vyvozuje z toho závÄ›ry a doporuÄenÃ.
TÅ™i mÄ›sÃce pod vodou
PojÄme se nynà podÃvat na problém ve znaÄenà kontejnerů, který bylo nutné vyÅ™eÅ¡it ve spoleÄnosti DEZA ValaÅ¡ské MeziÅ™ÃÄÃ.
„U kontejnerů urÄených pro námoÅ™nà pÅ™epravu jsme se dÅ™Ãve potýkali s trvanlivostà etiket. Na kontejnerech totiž nejsou trvale upevnÄ›né tabulky. PÅ™ed zahájenÃm každé pÅ™epravy je nutné na vÅ¡echny kontejnery nalepit etikety s oznaÄenÃm, které musà mimo jiné splňovat podmÃnku trvanlivosti. U námoÅ™nà pÅ™epravy se jedná také o trvanlivost pÅ™i ponoÅ™enà do moÅ™ské vody, kde etikety musà vydržet pÅ™ilepené minimálnÄ› tÅ™i mÄ›sÃce,“ vysvÄ›tluje Petr Menc, vedoucà dopravy a bezpeÄnostnà poradce ADR/RID spoleÄnosti DEZA, a poukazuje na problematiku lepenà etiket v zimÄ›. Lepenà na zmrzlý plech má negativnà vliv právÄ› na trvanlivost etiket.
„Z toho důvodu jsme zvolili technologii založenou na vysuÅ¡enà mÃsta pro etiketu horkou párou nebo horkovzduÅ¡nou pistolÃ. Po důkladném odmaÅ¡tÄ›nà zahřátého plechu je možné etiketu kvalitnÄ› nalepit. K lepenà použÃváme speciálnà lepidlo ve spreji, které umoÅ
¾Åˆuje velice dobré lepenà také pÅ™i nÃzkých teplotách.“
Václav Podstawka
Box:
ZnaÄenà vozidel pro silniÄnà dopravu pÅ™i pÅ™epravÄ› nebezpeÄných vÄ›cà podle dohody ADR
Z hlediska typu pÅ™epravy nebezpeÄných vÄ›cà rozliÅ¡ujeme nÄ›kolik druhů pÅ™epravy: silniÄnÃ, železniÄnÃ, námoÅ™nÃ, leteckou a Å™ÃÄnÃ. V ÄŒeské republice je nejvÃce frekventovaná pÅ™eprava silniÄnÃ. Kvůli potenciálnÃmu nebezpeÄÃ, které může bÄ›hem pÅ™epravy nebezpeÄných vÄ›cà nastat, musà být dodržována urÄitá pravidla. Tato pravidla jsou definována Evropskou dohodou o mezinárodnà silniÄnà pÅ™epravÄ› ADR.
Základnà vÄ›cà pÅ™i pÅ™epravÄ› nebezpeÄných vÄ›cà v nadlimitnÃm množstvà je znaÄenà použitých vozidel. Ty se znaÄà pomocà reflexnÃch oranžových tabulek a bezpeÄnostnÃch znaÄek. Oranžová tabulka má pevnÄ› dané rozmÄ›ry 400 x 300 mm. V pÅ™ÃpadÄ›, kdy nenà na vozidle dostateÄná plocha pro umÃstÄ›nà takové tabulky, lze využÃt zmenÅ¡enà na rozmÄ›ry 300 x 120 mm.
V nÄ›kterých pÅ™Ãpadech je oranžová tabulka prázdná, jindy se do nà umÃsÅ¥ujà ÄÃsla. ÄŒÃsla majà vypovÃdacà charakter, neboÅ¥ na jejich základÄ› lze vyÄÃst, jaká látka se ve vozidle pÅ™epravuje a jak je nebezpeÄná. Do hornà Äásti tabulky se umÃsÅ¥uje tzv. identifikaÄnà ÄÃslo nebezpeÄnosti, které urÄuje druh nebezpeÄà pÅ™epravované látky. IdentifikaÄnà ÄÃslo nebezpeÄnosti je minimálnÄ› dvojmÃstné, maximálnÄ› trojmÃstné. NapÅ™Ãklad z ÄÃsla 30 zjistÃme, že daná látka je hoÅ™lavá kapalina. ÄŒÃslo 66 zase Å™Ãká, že pÅ™epravovaná chemikálie je velmi toxická, ÄÃslo 99 poukazuje na to, že látka se pÅ™epravuje v zahřátém stavu. Do dolnà Äásti oranžových tabulek se umÃsÅ¥uje identifikaÄnà ÄÃslo látky, tzv. UN ÄÃslo. Každá nebezpeÄná vÄ›c má své UN ÄÃslo, podle kterého bezpeÄnÄ› poznáme, o jakou látku se jedná.
BezpeÄnostnà znaÄka má tvar na roh postaveného Ätverce o rozmÄ›rech 250 x 250 mm. Symbol umÃstÄ›ný ve Ätverci pÅ™Ãmo oznaÄuje pÅ™ÃsluÅ¡né nebezpeÄÃ.
Nejjednoduššà znaÄenà se použÃvá pro pÅ™epravu v kusech. V takovém pÅ™ÃpadÄ› se umÃsÅ¥uje na pÅ™ednà a zadnà stranu vozidla oranžová tabulka bez ÄÃsel. Jestliže se jedná o vozidlo s kontejnerem, musà být umÃstÄ›ny bezpeÄnostnà znaÄky ze vÅ¡ech ÄtyÅ™ stran kontejneru.
PÅ™i pÅ™epravÄ› ve volnÄ› loženém stavu se vozidlo oznaÄuje oranžovými tabulkami s ÄÃsly na pÅ™ednà a zadnà stranÄ› vozidla. NavÃc se musà na obou boÄnÃch stranách a na zadnà stranÄ› pÅ™ipevnit bezpeÄnostnà znaÄky tak, aby byly bÄ›hem pÅ™epravy dostateÄnÄ› viditelné. Kontejner pro volnÄ› ložené látky je také nutné oznaÄit bezpeÄnostnÃmi znaÄkami na vÅ¡ech ÄtyÅ™ech stranách.
PÅ™i pÅ™epravÄ› v cisternách lze využÃt nÄ›kolikero znaÄenà v závislosti na typu cisterny a jejÃho konstrukÄnÃho provedenÃ, tzn. podle poÄtu komor. NejjednoduššÃm pÅ™Ãpadem je jednokomorová cisterna, která bude oznaÄena oranžovými tabulkami s ÄÃsly na pÅ™ednà a zadnà Äásti vozidla a bezpeÄnostnÃmi znaÄkami po obou bocÃch a na zadnà Äásti cisterny.
Jana Stoklásková,
DEKRA Automobil