logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Rakouská společnost Delfort přichází na trh s recyklovatelný bariérovým papírem thienbarrier...
  • Až o 99 tisíc tun ročně klesne množství emisí oxidu uhličitého vyprodukovaného papírnou...
  • Michal Franěk spojil s cukrovarem Tereos TTD celou svoji pracovní kariéru. V balicím centru v...
  • Zástupci chorvatské firmy Modepack oznámili, že vyvinuli poštovní tašky vyrobené ze směsi...
  • Přípravy na veletrh nápojového a liquid food průmyslu drinktec 2025  vrcholí. Trendy ve výrobě a...

SB 6/2010 OBALY A DESIGN: „IGRÁČEK je zabalen pro 21. století,“

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
914
SB 6/2010 OBALY A DESIGN: „IGRÁČEK je zabalen pro 21. století,“

upozorňuje zlínský designér Miloš Hába

Design hraček má v České republice dlouhou tradici. Tuzemský trh má v oboru tvorby hraček mnoho nadějných mladých designérů. Jejich problémem však často bývá neznalost konstrukčních prací. Jakým způsobem se propojil grafický a konstrukční design při tvorbě nové podoby IGRÁČKA, o tom jsme hovořili s designérem této čerstvé inovace.

Svět balení: Kde hledáte inspiraci pro svou tvorbu?
Miloš Hába: Obdivuji Leonarda da Vinci za jeho vizionářskou představivost a technickou zručnost, která v jeho době neměla obdoby. S oblibou o něm říkávám, že svými vynálezy předběhl svou dobu a teprve nyní dokážeme jeho genialitu skutečně docenit. Nesmím pak ještě zapomenout na Walta Disneyho, jehož dílo milují miliony dětí dodnes.

SB: Co je dnes nezbytné pro vznik úspěšné hračky?
M. H.: Předpokladem pro vytvoření hračky, která bude dobře vypadat a bude finančně přijatelná, je synergie designu a technologie a výroby a konstrukce. Speciálním fenoménem v tomto procesu je finanční šetrnost firem. Mnoho společností vidí v designérovi jen zvýšení nákladů na výrobu produktu. Měl by se však brát v potaz fakt, že designér-odborník je schopen díky znalosti postupů navrhnout produkt a pracovní postup tak, aby vznikla hračka kvalitní. Vložená investice se pak firmě vrátí v podobě kvalitního produktu, spokojených zákazníků a dobré firemní reputace.

SB: Jakými změnami prošel IGRÁČEK, který je dnes na trhu?
M. K.: Legendární plastová figurka se zrodila v sedmdesátých letech dvacátého století v tehdejší společnosti IGRA. Pomyslnými „rodiči“ českého IGRÁČKA jsou Jiří Kalina a Marie Krejchová, kteří působili ve společnosti IGRA jako designéři. Vzorem se stala postavička od německého designéra Hanse Becka. Lidská postavička o výšce přibližně osm centimetrů představovala různá povolání. Jako první byl v roce 1976 uveden IGRÁČEK představující zedníka. Opravdový boom této hračky nastal v osmdesátých letech. Figurky představující jak mužská, tak ženská povolání měly pohyblivé ruce, které šly předpažit nebo vzpažit. Dlaň byla navržena tak, aby byla schopna udržet doplňky oblého tvaru. Nohy byly pohyblivé v oblasti kyčelních kloubů. Nutno podotknout, že všechny části byly pohyblivé pouze jednosměrně. Pouze hlavu bylo možné otáčet o 360°.
Úpravou prošly u nového IGRÁČKA ruce, hlava a další drobné konstrukční detaily. Ruce mají nově otočná zápěstí a celá postava včetně hlavy má pevnější konstrukci. Změnu nalezneme i v obličeji. Zatímco původně měl namalovaná jen ústa a oči, dnes přibyl plastický, vystouplý nos. Také výraz tváře byl pouze jeden. Dnes je jich hned několik. Některé figurky IGRÁČKA se pyšní i brýlemi a vousy. Celkový výraz obličeje tak získal vlídnější ráz.

SB: Kromě změny vizáže je další důležitou inovací funkční obal. Můžete přiblížit jeho specifika, materiál, který byl použit, a jeho dodavatele?
M. H.: Nápad na kufřík pro IGRÁČKA vznikl tak, že jsme přemýšleli, co nového přinést do tohoto segmentu. Hlavním cílem však bylo nabídnout dítěti hračku, kterou by si mohlo nosit s sebou. Hledali jsme nový doplněk pro figurku IGRÁČKA, něco, co by mohlo rozvíjet tvořivost dítěte a přinášet mu zábavu. Navíc jsme chtěli přijít s novou koncepcí doplňku pro figurku IGRÁČKA. Z tohoto podnětu vzniklo několik skic a návrhů, které jsme postupně dolaďovali společně s Miroslavem Kotíkem. V podstatě už od začátku se jevila jako nejlepší myšlenka forma kufru, který po otevření nabídne možnost tvořit – hrát si. Připravili jsme dvě varianty, které jsme opětovně prošli, probrali funkčnost, design a technické možnosti. Nakonec padlo rozhodnutí pro kufřík, jehož součástí se stane i samotná figurka. K tomuto setu ještě přibyly modely dvou aut, které jsme v rámci úspor posadili na jeden identický podvozek. Interiér je navržen tak, aby si dítě mohlo s Igráčkem hrát i uvnitř vozu.
Od návrhů až po konečnou modelaci vede dlouhá cesta a museli jsme se potýkat s nejedním problémem. Spoustu potíží přinesl systém otvírání všech dílů uvnitř kufru. Připravit jej tak, aby si jednotlivé díly nepřekážely při otvírání a vše se dalo technologicky jednoduše vyrobit. To byl docela oříšek. Domnívám se, že se toto nakonec podařilo a kufřík pracuje podle našich představ.
Pro výrobu figurky, kufříku i autíčka se používá stejný materiál – ABS od firmy BASF. Kufřík vzniká vstřikováním roztaveného ABS do forem. Po vychladnutí je výlisek zbaven přebytečného plastu z vtokových cest a dochází k ručnímu začistění výrobku, aby nebyl pro dítě ostrý. Polotovar putuje k dalšímu zpracování, kde dojde k polepu, složení s ostatními díly a kompletaci s dalším příslušenstvím. Celý kufřík i s IGRÁČKEM se vyrábí přímo ve společnosti Efko.

Ladislava Caisová

Box:
Miloš Hába
vystudoval strojní školu, následovala praxe v reklamním odvětví. První zkušenosti s hračkářským průmyslem získal prostřednictvím dvou projektů pro společnost Zelinger. Poté následovala dlouhodobá spolupráce pro jednoho z největších výrobců plastových hraček v Polsku, společnost Wader (Kid cars, Kid cars sport, Gigant truck, Garage, Color cars, Multi truck, Happy summer). Mezi další profesní úspěchy patří práce pro společnost Lena, kde ztvárnil designovou podobu hraček Truxx, Mini Compact nebo Mini Roller. Pro společnost Efko vytvořil novou podobu stavebnice ROTO či nového IGRÁČKA.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Nová aplikace EPAL Pallet App usnadňuje správu palet i sledování zboží

Evropská paletová asociace EPAL představila novou webovou aplikaci EPAL Pallet App, která zjednodušuje řízení paletových zásob a digitalizuje logistické procesy. Uživatelům umožňuje efektivně spravovat výměnný pool EPAL palet, sledovat jejich pohyb i tok zboží – a to jak pomocí administrativního dashboardu, tak i přímo ve skladech prostřednictvím mobilní aplikace. Aplikace je plně kompatibilní s novými […]

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required