logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V supermarketech se objevily nové pestrobarevné stojany na Birell Radler Na rychlé uhašení žízně...
  • Agentura BrandMe přepracovává identitu balení ostrovní značky nākd. Agentura BrandMe osvěžila...
  • Velkopopovický Kozel za více než 400 milionů korun inovuje stáčecí linku na vratné lahve Pivovar...
  • Robot Food přejmenoval nápoje FITCH Brew Co. na Here&Now Robot Food vytvořil novou značku...
  • Redukci jednorázových plastů v Česku posvětil i Senát Senátoři dnes schválili zákonnou úpravu...

SB 6/2010 ANALÝZA TRHU: Skleněné obaly v Evropě stále v kurzu

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
577
SB 6/2010 ANALÝZA TRHU: Skleněné obaly v Evropě stále v kurzu

Z nového evropského průzkumu vyplývá, že drtivá většina (88 %) evropských spotřebitelů dává přednost skleněným obalům před ostatními obalovými materiály, a to kvůli zdravému životnímu stylu. Celkem 84 % Evropanů by chtělo mít k dispozici určité produkty ve skleněných obalech a polovina Čechů je ochotna si za skleněný obal připlatit, což je více než evropský průměr! Průzkumu, který uskutečnila mezinárodní výzkumná společnost TNS, se zúčastnilo 9500 spotřebitelů v 19 evropských zemích.

Výsledky potvrdily, že spotřebitelé jsou si vědomi výhod skla v oblasti zdraví a životního prostředí a dávají sklu přednost před ostatními obalovými materiály. „Spotřebitelé dnes kladou větší důraz na zdraví než dříve – opravdu se zajímají o to, jaké látky se jim dostávají do těla, a také o to, jaký dopad mají obaly na životní prostředí,“ uvedl Niall Wall, předseda Federace evropských výrobců obalového skla FEVE.

Vysoká oblíbenost skla
Sklo vyvolává velice silné pozitivní pocity, což se odráží v 78% míře oblíbenosti. Postoj ke sklu je mnohem vřelejší než postoj ke kovovým konzervám (47 %) a plastům (42 %). Sklo tak překonává plechovky i plasty o více než 30 %. Spotřebitelé upřednostňují sklo před alternativními obalovými materiály, protože jsou toho názoru, že sklo lépe zachovává chuťové vlastnosti, je zdravotně nezávadné a snáze se recykluje.
Jen 10 % respondentů vnímá sklo jako neoblíbené. Téměř jeden ze tří respondentů (29 %) vnímá sklo „velice příznivě“, což svědčí o silných pozitivních pocitech, které vůči sklu panují. Naopak postoj k plechovkám je méně pozitivní a také méně intenzivní. Kovové obaly získaly míru oblíbenosti 47 %, ale 28 % respondentů má ke kovu nepříznivý postoj. Pouze 7 % respondentů má k plechovkám „velice příznivý“ postoj a jen 4 % „velice nepříznivý“ postoj. Vztah k plastům je také méně pozitivní než ke sklu. Plasty se těší míře obliby 42 %, přičemž 41 % lidí má k plastům nepříznivý postoj.

Zdraví, chuť a recyklace
Sklo je jako obalový materiál velmi ceněno, především pokud jde o zdravotní aspekty, chuť a recyklaci. Více než dva ze tří respondentů (68 %) dávají u potravin a nápojů přednost sklu před plasty. Postoj vůči sklu je nejpozitivnější v jižní Evropě (Turecko 94 %, Řecko 91 %, Itálie 83 %, Portugalsko 80 %, Španelsko 74 %) a v Polsku (75 %). Jedinou zemí s nadpoloviční podporou plastů je Estonsko: 53 % lidí upřednostňuje plasty a 47 % sklo. Preference skla v České republice byla ohledně nápojů a jídla 60 %. Už tak vysoce příznivé výsledky skla se ještě zvýšily, když byli respondenti vyzváni vybrat si mezi sklem a plastem v několika konkrétních oblastech.
Jednou z hlavních předností skla, pokud jde o zdraví, je fakt, že je zcela inertní, tedy chemicky stálé. Nemůže se stát, že by ovlivnilo nápoje nebo potraviny v něm zabalené. Z průzkumu vyplývá, že 83 % evropských spotřebitelů se spoléhá na to, že sklo ochrání potraviny a nápoje před chemikáliemi, které jsou často přítomné v jiných obalových materiálech. Stejný počet respondentů si rovněž myslí, že sklo nejlépe zachová nutriční hodnotu potravin a nápojů. Je neprostupné a nabízí dokonalou bariéru před vlivy, které by mohly ohrozit obsah vitaminů a čerstvost.
Podle průzkumu navíc 88 % spotřebitelů dává přednost sklu, protože je ohleduplné k životnímu prostředí, a 72 % zastává názor, že je vhodnější pro recyklaci než jiné materiály. Výsledky také ukazují, že 87 % procent respondentů se domnívá, že skleněné láhve a dózy v porovnání s plasty lépe zachovávají chuť potravin a nápojů.
Plasty jsou však vnímány jako praktičtější než sklo, a to u 68 % respondentů.

Možnost si vybrat i zaplatit
Drtivá většina evropských spotřebitelů (84 %) podporuje právo spotřebitelů mít možnost koupit si určité produkty ve skleněných obalech. Překvapivý je fakt, že evropští spotřebitelé by se nezdráhali doložit svá slova také investováním peněz. Celkem 42 % respondentů je ochotno si za sklo připlatit (29 % je ochotno zaplatit až o 5 % více, 10 % až o 10 % více a zbývající 3 % dokonce o 15 % více). Největší ochota připlatit si za sklo panuje v Turecku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a v České republice.
Češi jsou v tomto ohledu přeborníky – téměř 92 % respondentů by chtělo mít možnost koupit určité výrobky ve skle a přes 50 % je ochotno za skleněný obal zaplatit více peněz. Naopak na konci pomyslného žebříčku ochoty si připlatit stojí země jako Nizozemsko, Belgie, Francie, Portugalsko, Španělsko a Velká Británie.

Aktivní podpora skla
Mnoho lidí je ochotno se různými způsoby aktivně podílet na propagaci používání skleněných obalů. Ohromujících 70 % respondentů uvedlo, že by „velice pravděpodobně“ nebo „pravděpodobně“ kupovali více výrobků ve skle, aby zajistili, že nabídka skleněných obalů vzroste. Podepsání petice také získalo většinovou podporu (55 %). A téměř polovina respondentů uvedla, že by (velice) pravděpodobně reagovala na článek na internetu (45 %). Další menší skupiny by se dokonce (velice) pravděpodobně zapojily do náročnějších akcí, jako je oslovení poslance (14 %) nebo organizace protestu (12 %).
Evropští spotřebitelé chtějí, aby se rozšířila podpora používání skla. Iniciativu v tomto směru očekávají nejprve od vlády (78 %) a výrobců spotřebitelských produktů (82 %). Očekávají ale také větší aktivitu ze strany spotřebitelských organizací a maloobchodníků (75 %), následuje sklářský průmysl (71 %). V neposlední řadě si nadpoloviční většina spotřebitelů (59 %) myslí, že by se sami měli v podpoře používání skla více angažovat, což poukazuje na to, že napříč Evropou existuje skutečný potenciál k propagaci skla jako obalového materiálu vycházející od spotřebitelů.

Ladislava Caisová
(zpracováno z podkladů FEVE, Vetropack)

Box:
Průzkum pod vedením TNS
Evropský průzkum o skleněných obalech (srpen 2010) proběhl pod vedením společnosti TNS v 19 zemích: Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. Respondenti byli starší 18 let a představovali průřez populací jednotlivých zemí. FEVE (Fédération Européenne du Verre d’Emballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Více na www.feve.org.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022

S&K LABEL získal prestižní ocenění Czech Best Managed Companies 2022 Přední výrobce samolepicích etiket S&K LABEL obdržel toto ocenění jako první polygrafická společnost v České republice a sklízí tak uznání nejen za kvalitu produkce, ale přesvědčil i v oblasti řízení, strategie a naplňování vizí. Globální program Best Managed Companies vytvořený mezinárodní společností Deloitte podporuje rozvoj podnikání […]

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu

Veletrh ALL4PACK 2022 se zaměří na hlavní trendy a výzvy v obalovém průmyslu ALL4PACK Emballage Paris 2022 je již nepostradatelnou mezinárodní obchodní akcí na konci roku. Je přední výstavou pro oblast balení a intralogistická řešení, která pokrývají celou výrobní linku, včetně strojů. Cílem veletrhu je být zdrojem inspirace a podpořit všechny hráče v odvětví tváří v […]

Durst Tau – etikety digitálně

Durst Tau – etikety digitálně Etikety a flexibilní obaly se většinou tisknou na konvenčních technologiích, trh však v této oblasti stále roste a zvyšuje se i podíl digitálního tisku a inkjetu obzvlášť. Inkjetový tisk eliminuje nákladnou a časově náročnou předtiskovou přípravu nutnou u tradičních technologií. Díky tomu si lépe poradí nejen se zmenšujícími se objemy jednotlivých […]

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků

Geis: Změny v mezinárodní paletové přepravě vs. přání zákazníků V posledních letech se v souvislosti s rychle měnícím prostředím měnily i potřeby zákazníků na mezinárodní přepravu paletizovaného zboží. Rychlost dodání a dostupnost zboží není samozřejmostí, navíc musíme přijmout poměrně razantní zdražování. Covid, krize v mezinárodní dopravě, válka na Ukrajině, brexit, nedostupnost materiálů, složité celní procesy… Ve světle všech potíží […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required