
Z nového evropského průzkumu vyplývá, že drtivá většina (88 %) evropských spotřebitelů dává přednost skleněným obalům před ostatními obalovými materiály, a to kvůli zdravému životnímu stylu. Celkem 84 % Evropanů by chtělo mít k dispozici určité produkty ve skleněných obalech a polovina Čechů je ochotna si za skleněný obal připlatit, což je více než evropský průměr! Průzkumu, který uskutečnila mezinárodní výzkumná společnost TNS, se zúčastnilo 9500 spotřebitelů v 19 evropských zemích.
Výsledky potvrdily, že spotřebitelé jsou si vědomi výhod skla v oblasti zdraví a životního prostředí a dávají sklu přednost před ostatními obalovými materiály. „Spotřebitelé dnes kladou větší důraz na zdraví než dříve – opravdu se zajímají o to, jaké látky se jim dostávají do těla, a také o to, jaký dopad mají obaly na životní prostředí,“ uvedl Niall Wall, předseda Federace evropských výrobců obalového skla FEVE.
Vysoká oblíbenost skla
Sklo vyvolává velice silné pozitivní pocity, což se odráží v 78% míře oblíbenosti. Postoj ke sklu je mnohem vřelejší než postoj ke kovovým konzervám (47 %) a plastům (42 %). Sklo tak překonává plechovky i plasty o více než 30 %. Spotřebitelé upřednostňují sklo před alternativními obalovými materiály, protože jsou toho názoru, že sklo lépe zachovává chuťové vlastnosti, je zdravotně nezávadné a snáze se recykluje.
Jen 10 % respondentů vnímá sklo jako neoblíbené. Téměř jeden ze tří respondentů (29 %) vnímá sklo „velice příznivě“, což svědčí o silných pozitivních pocitech, které vůči sklu panují. Naopak postoj k plechovkám je méně pozitivní a také méně intenzivní. Kovové obaly získaly míru oblíbenosti 47 %, ale 28 % respondentů má ke kovu nepříznivý postoj. Pouze 7 % respondentů má k plechovkám „velice příznivý“ postoj a jen 4 % „velice nepříznivý“ postoj. Vztah k plastům je také méně pozitivní než ke sklu. Plasty se těší míře obliby 42 %, přičemž 41 % lidí má k plastům nepříznivý postoj.
Zdraví, chuť a recyklace
Sklo je jako obalový materiál velmi ceněno, především pokud jde o zdravotní aspekty, chuť a recyklaci. Více než dva ze tří respondentů (68 %) dávají u potravin a nápojů přednost sklu před plasty. Postoj vůči sklu je nejpozitivnější v jižní Evropě (Turecko 94 %, Řecko 91 %, Itálie 83 %, Portugalsko 80 %, Španelsko 74 %) a v Polsku (75 %). Jedinou zemí s nadpoloviční podporou plastů je Estonsko: 53 % lidí upřednostňuje plasty a 47 % sklo. Preference skla v České republice byla ohledně nápojů a jídla 60 %. Už tak vysoce příznivé výsledky skla se ještě zvýšily, když byli respondenti vyzváni vybrat si mezi sklem a plastem v několika konkrétních oblastech.
Jednou z hlavních předností skla, pokud jde o zdraví, je fakt, že je zcela inertní, tedy chemicky stálé. Nemůže se stát, že by ovlivnilo nápoje nebo potraviny v něm zabalené. Z průzkumu vyplývá, že 83 % evropských spotřebitelů se spoléhá na to, že sklo ochrání potraviny a nápoje před chemikáliemi, které jsou často přítomné v jiných obalových materiálech. Stejný počet respondentů si rovněž myslí, že sklo nejlépe zachová nutriční hodnotu potravin a nápojů. Je neprostupné a nabízí dokonalou bariéru před vlivy, které by mohly ohrozit obsah vitaminů a čerstvost.
Podle průzkumu navíc 88 % spotřebitelů dává přednost sklu, protože je ohleduplné k životnímu prostředí, a 72 % zastává názor, že je vhodnější pro recyklaci než jiné materiály. Výsledky také ukazují, že 87 % procent respondentů se domnívá, že skleněné láhve a dózy v porovnání s plasty lépe zachovávají chuť potravin a nápojů.
Plasty jsou však vnímány jako praktičtější než sklo, a to u 68 % respondentů.
Možnost si vybrat i zaplatit
Drtivá většina evropských spotřebitelů (84 %) podporuje právo spotřebitelů mít možnost koupit si určité produkty ve skleněných obalech. Překvapivý je fakt, že evropští spotřebitelé by se nezdráhali doložit svá slova také investováním peněz. Celkem 42 % respondentů je ochotno si za sklo připlatit (29 % je ochotno zaplatit až o 5 % více, 10 % až o 10 % více a zbývající 3 % dokonce o 15 % více). Největší ochota připlatit si za sklo panuje v Turecku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a v České republice.
Češi jsou v tomto ohledu přeborníky – téměř 92 % respondentů by chtělo mít možnost koupit určité výrobky ve skle a přes 50 % je ochotno za skleněný obal zaplatit více peněz. Naopak na konci pomyslného žebříčku ochoty si připlatit stojí země jako Nizozemsko, Belgie, Francie, Portugalsko, Španělsko a Velká Británie.
Aktivní podpora skla
Mnoho lidí je ochotno se různými způsoby aktivně podílet na propagaci používání skleněných obalů. Ohromujících 70 % respondentů uvedlo, že by „velice pravděpodobně“ nebo „pravděpodobně“ kupovali více výrobků ve skle, aby zajistili, že nabídka skleněných obalů vzroste. Podepsání petice také získalo většinovou podporu (55 %). A téměř polovina respondentů uvedla, že by (velice) pravděpodobně reagovala na článek na internetu (45 %). Další menší skupiny by se dokonce (velice) pravděpodobně zapojily do náročnějších akcí, jako je oslovení poslance (14 %) nebo organizace protestu (12 %).
Evropští spotřebitelé chtějí, aby se rozšířila podpora používání skla. Iniciativu v tomto směru očekávají nejprve od vlády (78 %) a výrobců spotřebitelských produktů (82 %). Očekávají ale také větší aktivitu ze strany spotřebitelských organizací a maloobchodníků (75 %), následuje sklářský průmysl (71 %). V neposlední řadě si nadpoloviční většina spotřebitelů (59 %) myslí, že by se sami měli v podpoře používání skla více angažovat, což poukazuje na to, že napříč Evropou existuje skutečný potenciál k propagaci skla jako obalového materiálu vycházející od spotřebitelů.
Ladislava Caisová
(zpracováno z podkladů FEVE, Vetropack)
Box:
Průzkum pod vedením TNS
Evropský průzkum o skleněných obalech (srpen 2010) proběhl pod vedením společnosti TNS v 19 zemích: Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. Respondenti byli starší 18 let a představovali průřez populací jednotlivých zemí. FEVE (Fédération Européenne du Verre d’Emballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Více na www.feve.org.