logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Matná bílá BOPP fólii Rayoface™ AWPMatt nabízí dobré vlastnosti pro uchovávání potravin...
  • Vyšší obsah recyklátu v plechovkách i další kroky. Ball představuje klimatický transformační...
  • FutureBrand aktualizovala design a maskota Nesquik od Nestlé Dlouhodobě zavedená značka mléčných...
  • Inspirace z Velké Británie: Obal na čokoládovou helmu Stormtooper od Colton Packaging Za dnešní...
  • Nové nealko pivo Kozel se stáčí do plechovek Pivovar ve Velkých Popovicích, který je součástí...

SB 6/2010 ANALÝZA TRHU: Skleněné obaly v Evropě stále v kurzu

1. listopadu 2010
Nezařazené 0
663
SB 6/2010 ANALÝZA TRHU: Skleněné obaly v Evropě stále v kurzu

Z nového evropského průzkumu vyplývá, že drtivá většina (88 %) evropských spotřebitelů dává přednost skleněným obalům před ostatními obalovými materiály, a to kvůli zdravému životnímu stylu. Celkem 84 % Evropanů by chtělo mít k dispozici určité produkty ve skleněných obalech a polovina Čechů je ochotna si za skleněný obal připlatit, což je více než evropský průměr! Průzkumu, který uskutečnila mezinárodní výzkumná společnost TNS, se zúčastnilo 9500 spotřebitelů v 19 evropských zemích.

Výsledky potvrdily, že spotřebitelé jsou si vědomi výhod skla v oblasti zdraví a životního prostředí a dávají sklu přednost před ostatními obalovými materiály. „Spotřebitelé dnes kladou větší důraz na zdraví než dříve – opravdu se zajímají o to, jaké látky se jim dostávají do těla, a také o to, jaký dopad mají obaly na životní prostředí,“ uvedl Niall Wall, předseda Federace evropských výrobců obalového skla FEVE.

Vysoká oblíbenost skla
Sklo vyvolává velice silné pozitivní pocity, což se odráží v 78% míře oblíbenosti. Postoj ke sklu je mnohem vřelejší než postoj ke kovovým konzervám (47 %) a plastům (42 %). Sklo tak překonává plechovky i plasty o více než 30 %. Spotřebitelé upřednostňují sklo před alternativními obalovými materiály, protože jsou toho názoru, že sklo lépe zachovává chuťové vlastnosti, je zdravotně nezávadné a snáze se recykluje.
Jen 10 % respondentů vnímá sklo jako neoblíbené. Téměř jeden ze tří respondentů (29 %) vnímá sklo „velice příznivě“, což svědčí o silných pozitivních pocitech, které vůči sklu panují. Naopak postoj k plechovkám je méně pozitivní a také méně intenzivní. Kovové obaly získaly míru oblíbenosti 47 %, ale 28 % respondentů má ke kovu nepříznivý postoj. Pouze 7 % respondentů má k plechovkám „velice příznivý“ postoj a jen 4 % „velice nepříznivý“ postoj. Vztah k plastům je také méně pozitivní než ke sklu. Plasty se těší míře obliby 42 %, přičemž 41 % lidí má k plastům nepříznivý postoj.

Zdraví, chuť a recyklace
Sklo je jako obalový materiál velmi ceněno, především pokud jde o zdravotní aspekty, chuť a recyklaci. Více než dva ze tří respondentů (68 %) dávají u potravin a nápojů přednost sklu před plasty. Postoj vůči sklu je nejpozitivnější v jižní Evropě (Turecko 94 %, Řecko 91 %, Itálie 83 %, Portugalsko 80 %, Španelsko 74 %) a v Polsku (75 %). Jedinou zemí s nadpoloviční podporou plastů je Estonsko: 53 % lidí upřednostňuje plasty a 47 % sklo. Preference skla v České republice byla ohledně nápojů a jídla 60 %. Už tak vysoce příznivé výsledky skla se ještě zvýšily, když byli respondenti vyzváni vybrat si mezi sklem a plastem v několika konkrétních oblastech.
Jednou z hlavních předností skla, pokud jde o zdraví, je fakt, že je zcela inertní, tedy chemicky stálé. Nemůže se stát, že by ovlivnilo nápoje nebo potraviny v něm zabalené. Z průzkumu vyplývá, že 83 % evropských spotřebitelů se spoléhá na to, že sklo ochrání potraviny a nápoje před chemikáliemi, které jsou často přítomné v jiných obalových materiálech. Stejný počet respondentů si rovněž myslí, že sklo nejlépe zachová nutriční hodnotu potravin a nápojů. Je neprostupné a nabízí dokonalou bariéru před vlivy, které by mohly ohrozit obsah vitaminů a čerstvost.
Podle průzkumu navíc 88 % spotřebitelů dává přednost sklu, protože je ohleduplné k životnímu prostředí, a 72 % zastává názor, že je vhodnější pro recyklaci než jiné materiály. Výsledky také ukazují, že 87 % procent respondentů se domnívá, že skleněné láhve a dózy v porovnání s plasty lépe zachovávají chuť potravin a nápojů.
Plasty jsou však vnímány jako praktičtější než sklo, a to u 68 % respondentů.

Možnost si vybrat i zaplatit
Drtivá většina evropských spotřebitelů (84 %) podporuje právo spotřebitelů mít možnost koupit si určité produkty ve skleněných obalech. Překvapivý je fakt, že evropští spotřebitelé by se nezdráhali doložit svá slova také investováním peněz. Celkem 42 % respondentů je ochotno si za sklo připlatit (29 % je ochotno zaplatit až o 5 % více, 10 % až o 10 % více a zbývající 3 % dokonce o 15 % více). Největší ochota připlatit si za sklo panuje v Turecku, na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a v České republice.
Češi jsou v tomto ohledu přeborníky – téměř 92 % respondentů by chtělo mít možnost koupit určité výrobky ve skle a přes 50 % je ochotno za skleněný obal zaplatit více peněz. Naopak na konci pomyslného žebříčku ochoty si připlatit stojí země jako Nizozemsko, Belgie, Francie, Portugalsko, Španělsko a Velká Británie.

Aktivní podpora skla
Mnoho lidí je ochotno se různými způsoby aktivně podílet na propagaci používání skleněných obalů. Ohromujících 70 % respondentů uvedlo, že by „velice pravděpodobně“ nebo „pravděpodobně“ kupovali více výrobků ve skle, aby zajistili, že nabídka skleněných obalů vzroste. Podepsání petice také získalo většinovou podporu (55 %). A téměř polovina respondentů uvedla, že by (velice) pravděpodobně reagovala na článek na internetu (45 %). Další menší skupiny by se dokonce (velice) pravděpodobně zapojily do náročnějších akcí, jako je oslovení poslance (14 %) nebo organizace protestu (12 %).
Evropští spotřebitelé chtějí, aby se rozšířila podpora používání skla. Iniciativu v tomto směru očekávají nejprve od vlády (78 %) a výrobců spotřebitelských produktů (82 %). Očekávají ale také větší aktivitu ze strany spotřebitelských organizací a maloobchodníků (75 %), následuje sklářský průmysl (71 %). V neposlední řadě si nadpoloviční většina spotřebitelů (59 %) myslí, že by se sami měli v podpoře používání skla více angažovat, což poukazuje na to, že napříč Evropou existuje skutečný potenciál k propagaci skla jako obalového materiálu vycházející od spotřebitelů.

Ladislava Caisová
(zpracováno z podkladů FEVE, Vetropack)

Box:
Průzkum pod vedením TNS
Evropský průzkum o skleněných obalech (srpen 2010) proběhl pod vedením společnosti TNS v 19 zemích: Belgie, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Francie, Itálie, Maďarsko, Německo, Nizozemsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Řecko, Slovensko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie. Respondenti byli starší 18 let a představovali průřez populací jednotlivých zemí. FEVE (Fédération Européenne du Verre d’Emballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Více na www.feve.org.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required