
Flakony, kelímky, ale i dózy, tuby a lahvičky jsou primárními obaly na kosmetiku. Aby byla umocněna ochranná, ale často i estetická či informativní funkce, bývají tyto obaly vkládány do (zpravidla) potištěných skládaček, tedy obalů z hladkých lepenek, které jsou k výrobci – plniči – dopravovány v plochém tvaru. Obaly zvláště na skleněné flakony bývají vybaveny i fixací buď ze stejného, či odlišného materiálu, jako je sekundární obal. Některé obaly mají vyseknuté okénko, aby spotřebitel viděl na obal primární, potažmo na produkt.
Primární obaly mohou být z různých materiálů, u dražších výrobků, jako jsou např. značkové parfémy či krémy, se uplatňují hlavně obaly skleněné. Velké parfumérské firmy zaměstnávají své vlastní špičkové návrháře nebo externí nezávislé výtvarníky. Podíl těchto umělců na tvorbě flakonů se samozřejmě také projevuje na výsledné ceně produktu. Zajímavé je, že sklo a parfém tvoří spojení již několik tisíc let, žádný z materiálů se neosvědčil natolik, aby působil luxusně, inertně a bariérově tak jako sklo. Samozřejmě srovnatelných (a často dokonce i lepších) mechanických vlastností lze dosáhnout jak kovy, tak i některými plasty, ale celkový vjem skleněného flakonu zůstává nepřekonatelný. Trochu jiná situace je u kelímků, kde se setkáváme vedle skleněných obalů s plastovými variantami poměrně často.
Krása, tradice a současnost
Skoro do devatenáctého století se parfémy prodávaly v jednoduchých nádobách a doma se stáčely do malých parfémových lahviček. Zákazník si ale mohl vybrat jak vůni, tak flakon při jednom nákupu. Právě vůně ve spojení s individualitou zákazníka ovlivňuje i výběr flakonu podle jeho vzhledu. Z toho ostatně vždy vycházeli (a stále vycházejí) i návrháři kosmetického obalu. Na to, jak je důležitý i obal parfému, přišel jako jeden z prvních zakladatel firmy COTY Francios Coty, který začal spolupracovat s geniálním sklářem René Laliquem, jehož flakony byly mnohdy dražší než jejich obsah. A byl to právě tento francouzský zlatník, sklářský výtvarník a podnikatel v jedné osobě, který v roce 1908 zavedl jako první na světě sériovou výrobu zakázkové lisované umělecky pojaté flakonérie. A parfemář François Coty se stal jeho prvním zákazníkem.
Tradici vysoce individuálního přístupu obnovuje v současnosti firma REFAN. Sídlo společnosti REFAN LTD. se nachází v Bulharsku. Těžištěm výroby firmy je produkce alternativ ke světově proslulým parfémům. V internetovém obchodě Refan-parfemy.cz nalezne zákazník vedle parfémů firmy Refan i klasické flakony s uzávěrem, flakony s rozprašovačem nebo aplikační tyčinkou. Firma umožňuje výběr z mnoha druhů flakonů různé kvality, techniky zpracování a samozřejmě ceny. Základní rozdělení je podle způsobu aplikace obsahu. Především na parfémy se používají flakony s rozprašovači nebo s aplikační tyčinkou. S flakonky se setkáváme i u laků na nehty, zde je flakon opatřen aplikačním štětečkem. Levnější plastové flakony jsou používány na tekutá mýdla, krémy a různé technické produkty.
Skleněné flakony, kelímky a lahvičky pro parfumerii a kosmetiku vyrábí ve svém pobočném polském závodě v Dzialdowu německá firma Heinz Glas. U nás lze tyto flakony získat od společnosti Galapack, s. r. o., která tuto firmu v ČR zastupuje. Flakony mají nepřeberné množství designových variant. K nejpopulárnějším patří tvary hranaté, kulaté, oválné, nepravidelné či ve tvaru srdce.
Flakonérie z Jablonce
Flakonů je na trhu dostatek, většina však není od českých výrobců. K výjimkám patří luxusní flakony vyráběné v Jablonci nad Nisou. Již bývalý národní podnik Jablonecké sklárny realizoval v mnoha ohledech nadčasové návrhy flakonérie Václava Plátka již v 50. letech 20. století. V 60. a 70. letech 20. století navrhoval tvarově progresivní flakonérii pro n. p. Jablonecké sklárny Václav Hanuš, jemuž se podařilo spojit tradiční tvarosloví s novými trendy apod. V roce 1991 byl v této oblasti založen Cech soukromých výrobců jabloneckého zboží, který sdružuje soukromé výrobce skla a sklářských výrobků, zejména výrobce bižuterie, výrobce strojů, zařízení a pomůcek pro sklářskou a bižuterní výrobu, šperkaře a rytce, brusiče skla a kamenů, výrobce a dodavatele polotovarů a materiálů pro sklářskou a bižuterní výrobu. Členem cechu je i společnost Popco – sdružení Podzimek a Podzimková, která se kromě výroby módních, dárkových a reklamních předmětů zabývá i výrobou vysoce luxusních flakonů. Spotřebitelům jsou nabízeny v luxusní kartonáži z hladké lepenky. Obaly zpravidla dvoudílné jsou vyráběny technologií potahované kartonáže. Pro umocnění dojmu luxusu bývají vybaveny vnitřní fixací z textilií (samet, brokát apod.).
Kam za flakony v ČR
Akciová společnost Sklárny Moravia se sídlem v Úsobrně je tradičním výrobcem a prodejcem obalového skla. Vedle tvarových lahví pro lihoviny a víno, sklenic pro potravinářské účely a laboratorního skla (reagenční láhve, prachovnice, kapací láhve, byretové láhve) se společnost zabývá i výrobou kosmetických flakonů. Výroba celého sortimentu může být v barvách skloviny čiré, hnědé a černé, s objemy v rozmezí od 50 ml do 2000 ml a maximální výškou 340 mm. Flakony se balí do lepenkových obalů a obvykle v několika vrstvách na europaletě se dodávají zákazníkovi. Výrobci i distributoři parfémů si určitě i u této české sklárny mají z čeho vybrat. Mezi standardní vzory rozmanitých tvarů patří flakony EDC, Chanel, Canada, Pamela, Vajíčko, Walmark, Tarlo, Soudek či Molina. Nejčastěji jsou tyto flakony vyráběny v objemech 50, 60, 100, 120 a 250 ml.
K dalším výrobcům flakonů patří RÜCKL CRYSTAL, a. s., která je členem ICF (Mezinárodní federace výrobců olovnatého křišťálu). Sklárna se pyšní opravdu úctyhodnou třísetletou tradicí rodové sklářské dynastie. Sklářský rod Rücklů přišel do českých zemí pravděpodobně z území dnešního Švýcarska, někdy na přelomu 17. a 18. století. Nižborská sklárna RÜCKL CRYSTAL, a. s., v současnosti vyrábí rozsáhlý sortiment 24% olovnatého křišťálu zdobeného brusem v celé šíři dekorů, od jednoduchých až po velmi složité a pracné zdobené zlacením, malováním a pískováním. Výrobní sortiment firmy tvoří stolní a nápojové sklo, sportovní trofeje, reklamní a dárkové předměty a luxusních ručně broušené flakony. Vedle jednotlivých flakonů společnost nabízí celé toaletní sady.
Jana Žižková
Box 1:
Již staří Egypťané…
První skleněné nádobky na parfémy začali používat již staří Egypťané někdy kolem roku 1500 před naším letopočtem. Nádobky byly většinou tmavě modré, matové nebo průsvitné a dekorované klikatými, modrými, žlutými nebo bílými čarami. Téměř uměleckým dílem se však začínal flakon stávat až s vynálezem technologie foukání skla (asi 50 př. n. l. v Sýrii). Později byla tato metoda výroby ještě zdokonalena litím skla do forem. Velkým boomem ve výrobě flakonků bylo 18. a 19. století. V Čechách se flakony v této době ve velkém množství zhot
ovovaly například v oblasti Jizerských hor a Krkonoš. V té době se ještě nejednalo o klasickou průmyslovou výrobu. Dámy vlastnící flakonky si parfémy kupovaly v podstatně skromnějších obalech a do flakonků je doma přelévaly…
Box 2:
Flakony a módní značky
Luxusní móda a parfém patří k sobě. To pochopilo mnoho význačných tvůrců dnešních módních značkových domů. K luxusnímu parfému patří samozřejmě i výjimečný design flakonu. Příkladem mohou být používané flakonky na parfémy Versace. První parfém pro ženy (1981) byl nazván Gianni Versace. Květinový a chyprový parfém Gianni Versace vyšel v pozoruhodném flakonu ve tvaru diamantu s 56 fasetami a měl tvar hranolu. Roku 1989 představil G. Versace parfém ve velmi originálním flakonu ve tvaru nakloněné kostky. Navrhl jej mladý Thierry Lecoule a byl vyroben pouze v limitované edici u Baccarata. Versus Donna, ovocný parfém, byl představen roku 1993 v zářivě červeném flakonu. Parfém Blonde, věnovaný sestře Donatelle, měl flakon s postranní reprodukcí hlavy medúzy s uzávěrem, který zdobil meandr. V některých případech (pochopitelně méně častá varianta) u luxusních typů parfémů se naopak nesází ani tak na značku parfému jako na vlastní flakon. Příkladem za všechny může být skleněný flakon na parfém dekorovaný krystaly Swarovski o 14 fasetách, které jim dávají výjimečný lesk.