Současně se zářijovým MSV Brno se letos konal i mezinárodní veletrh dopravy a logistiky Transport a Logistika 2009. Na brněnské výstaviště si ve dnech 14. až 18. září 2009 našlo cestu téměř 90 tisíc návštěvníků, kteří mohli zhlédnout 1507 expozic. Řada firem vzhledem ke složité ekonomické situaci změnila strategii a rozhodla se letos nevystavovat. Veletrh Transport a Logistika je pravidelně poznamenán skutečností, že se koná ve stejném roce, kdy probíhá mnichovský veletrh Transport Logistic. Na tento fakt již delší dobu upozorňuje řada firem, které si nemohou dovolit investovat do dvou veletrhů během jednoho roku.
Stále ve stínu krize
V předběžné tiskové zprávě brněnští pořadatelé uvádějí, že ve srovnání s loňským ročníkem Mezinárodního strojírenského veletrhu poklesla návštěvnost o deset procent. Účast odborníků přesto většinu vystavovatelů příjemně překvapila, protože (podle jejich slov) tak kvalitní návštěvnickou strukturu nečekali. Jan Polter ze společnosti DACHSER E.S.T. uvedl: „Cílem naší účasti na veletrhu je představit se nejen zákazníkům společnosti DACHSER E.S.T., ale také široké veřejnosti. Zároveň zde aktivně hledáme obchodní kontakty mezi vystavovateli. Návštěvníci z řad stávajících i potenciálních klientů mají v rámci naší expozice možnost potkat kromě obchodníků také management společnosti.“
Prostor především pro novinky
V press centru brněnských veletrhů se během prvních čtyř dnů konání obou veletrhů akreditovali 404 zástupci médií z osmi zemí. Zahraničních novinářů přijelo 83. Zastoupení mělo Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, Rusko, Slovensko a Švýcarsko.
Jaké novinky se na letošním veletrhu Transport a Logistika objevily? Např. společnost D&COMM prezentovala v předpremiéře uvedení na český a slovenský trh produkt TomTom WORK integrující různé navigace do jednoho inteligentního celku. K vyhodnocení ideální trasy může docházet např. na základě webového prostředí. Pavel Petkov ze společnosti D&COMM poukázal na nesporná specifika mezinárodní kamionové dopravy: „Dispečer zadává do rozhodování určité parametry, které zpravidla běžná navigace nedokáže zpracovat. Např. změny podmínek průjezdu vozidel. Integrovaná data z navigačních systémů pak dokáží nabídnout ideální trasu, na níž by se řidiči neměli setkat s žádnými překážkami.“
Hlavním prezentovaným produktem společnosti DENIOS byl protipožární skladovací kontejner typu BMC s požární odolností EI 90. Tato novinka umožňující bezpečné skladování hořlavých látek v budovách, ve skladech nebo ve výrobních halách představuje ideální řešení všude tam, kde schází dostatek prostoru pro tzv. odstupovou vzdálenost nezbytnou v případě standardních skladů hořlavých látek. V rámci veletrhu firma DENIOS prezentovala i základní sortiment, který tvoří záchytné vany, sorbenty nebo např. skladovací technika.
Firma Wanzl v Brně tentokrát představila především produkty pro přepravu, vychystávání a skladování. Ke stěžejním výrobkům patří např. rollkontejnery, které se již řadu let osvědčují při vnitropodnikové přepravě zboží. Wanzl je dodává v různých provedeních, s otevřenou a uzavřenou konstrukcí, v celokovovém provedení nebo jako kombinace plastu a kovu. Na trh jsou dodávány v početné řadě variant – od standardních až po zcela individuální řešení. K zajímavým produktům značky Wanzl sloužícím ke skladování patří tzv. paletové nástavce a paletové kontejnery. V jejich případě se dodavatel zaměřuje především na úsporu místa ve skladech. Paletové nástavce a kontejnery jsou snadno stohovatelné, umožňují jednoduchou přepravu a užitečná je rovněž jejich flexibilita.
Manipulace, dopravníky, identifikace
Na veletrhu Transport a Logistika měla zastoupení také manipulační technika. Z významných dodavatelů vozíků se zde představila např. společnost STILL ČR, která na venkovní ploše prezentovala široké portfolio produktů. Pozornost návštěvníků přitahoval např. elektrický tahač s vidlicemi (typ Kanvan 05) s výškou zdvihu 1250 mm a s rychlostí 13 km/hod.
V oboru transportní manipulační technika zaujala expozice společnosti TMT Chrudim, která prezentovala prostředky k dopravě palet: válečkové a řetězové dopravníky, točny, překladače, zdviže a přesuvny. Řešení TMT umožňuje např. automatickou dopravu a balení palet ovíjením stretch fólií. V místě křížení dopravních tras je v dopravníkovém systému zařazen automatický převážecí vozík.
Manipulace úzce souvisí s identifikací zboží. Firma CODEWARE v Brně upozornila na sortiment produktů pro identifikaci zboží s důrazem na softwarový balík MOBILE STORE ON LINE řešící integraci přenosných radiofrekvenčních terminálů CipherLab a tiskáren čárových kódů Argox do systému ABRA. Díky neustálému propojení každého terminálu se systémovou databází ABRA se práce skladníka při evidenci příjemek, výdejek nebo inventur podstatně zefektivňuje ve srovnání s dříve používanými offline terminály s pamětí. Změny ve skladové evidenci se promítnou v centrální databázi okamžitě po odeslání dat ze vzdáleného pracoviště skladníka.
VIP účastníci
Brněnské výstaviště i tentokrát navštívili politici, ekonomové a média. Národní ekonomická rada vlády (NERV) si veletrh zvolila za místo prezentace své závěrečné zprávy. Tradiční sněm Svazu průmyslu a dopravy ČR za účasti premiéra Jana Fischera a ministrů jeho vlády zde řešil otázky podpory výzkumu a vývoje. Slavnostního zahájení veletrhů a předávání čtyř ocenění Zlatá medaile Mezinárodního strojírenského veletrhu se zúčastnili také představitelé zahraničí, jako např. generální sekretář Evropského výboru pro spolupráci v průmyslu obráběcích strojů CECIMO Philip Geerts, prezident Evropské logistické asociace Alfonz Antoni, dále poslanci, senátoři, rektoři vysokých škol a další VIP hosté.
Partnerskou zemí Mezinárodního strojírenského veletrhu 2009 bylo Slovensko. Na veletrhu proběhly mj. kooperační burza a konference o podnikatelském prostředí v obou zemích. Daný formát se osvědčil a partnerskou zemí v roce 2010 bude Rakousko.
Václav Podstawka
Box: Veletrh v číslech
Počet vystavovatelů 1507
Počet vystavujících států 29
Čistá výstavní plocha v m² 51 062
Počet návštěvníků 88 000*)
Počet akreditovaných novinářů 404
Na pokladnách se zaregistrovali zahraniční návštěvníci z padesáti zemí. Nejvíce jich přijelo ze Slovenska, Německa, Polska, Rakouska, Maďarska a Itálie. Z průzkumu vyplynulo, že 81 % návštěvníků se zúčastnilo již několika ročníků a 90 % plánuje návštěvu Mezinárodního strojírenského veletrhu i v příštím roce. Pro 44 % návštěvníků byly hlavním cílem novinky v nabídce produktů a služeb, 19 % přijelo především vést jednání a navazovat obchodní kontakty. S návštěvou veletrhu bylo spokojeno 75 % respondentů.
Podíl zahraničních firem dosáhl 37 %. Zúčastnilo se 250 nových vystavovatelů.
Zdroj: Veletrhy Brno
*) kvalifikovaný odhad