Jak udržet krok se světovými trendy obalových systémů, o tom jsme hovořili se Zdeňkem Bukovjanem, vedoucím obchodu a marketingu z Mlékárny Valašské Meziříčí, a s Josefem Horkým, manažerem společnosti Elopak pro Česko a Slovensko.
Svět balení: Kdy jste přistoupili k využívání kartonových obalů pro vaše produkty?
Zdeněk Bukovjan: V devadesátých letech bylo potřeba flexibilně zareagovat na vývoj obalových systémů ve světě a rostoucí poptávku trhu po mléčných výrobcích v kartonech. Proto jsme jako jedna z prvních českých mlékáren přistoupili ke spolupráci se společností Elopak a produkci vlastních výrobků v kartonových obalech Pure-Pak. Tím jsme také podpořili rozvoj obalového trhu v České republice.
SB: Na vašich produktech (Acidofilní mléko, Biojogurt) se nově objevila fotografie známé odbornice na výživu MUDr. Kateřiny Cajthamlové. Co k tomuto kroku vedlo?
Z. B.: Jde o marketingové využití výsledků jejího testování našich výrobků, které jsou dalším potvrzením jejich kvality. Spotřebitelé, kteří upřednostňují přírodní výrobky s obsahem bifidogenních mikroorganismů, tak získají snadnější orientaci při výběru z tohoto sortimentu, a to právě díky novým obalům s fotografií této mediálně známé odbornice na výživu.
SB: Aktuálně se vaše acidofilní mléko objevilo na trhu s inovovaným způsobem uzavírání. Jedná se o další zvýšení konkurenceschopnosti na přeplněném trhu?
Z. B.: Nové šroubovací uzávěry jsme zavedli z důvodu praktičnosti a reflektovali jsme tím přání zákazníků. Ti si totiž často stěžovali na nepraktické otevírání kartonu. Díky novému uzávěrů se usnadňuje manipulace při otevírání, a pokud se výrobek ihned nespotřebuje, je snadno znovu uzavíratelný a lze ho uchovat déle čerstvý. Tento kartonový obal tak může konkurovat PET láhvím, co se týče praktičnosti, avšak podstatně méně zatěžuje životní prostředí. Je totiž vyráběn z 90 % z dřevní hmoty, tedy obnovitelného přírodního zdroje.
SB: Nápojové kartony Elopak se staly také na českém trhu pojmem a protiváhou konkurenčního balení Tetra Pak či SIG Combibloc. Můžete je blíže popsat?
Josef Horký: Obalový systém Pure-Pak® společnosti ELOPAK patří do skupiny obalů označovaných jako tzv. nápojové kartony, jejichž základem je papírový karton oboustranně laminovaný velmi tenkou vrstvou polyetylenu. Zpracování a složení vláken papírové hmoty (celulózy) je speciálně uzpůsobeno tak, aby při minimální možné hmotnosti obalu bylo dosaženo maximální pevnosti. Karton Pure-Pak ® má výborné bariérové vlastnosti zabraňující pronikání kyslíku do výrobku, nepropustnost pro světlo, zajištění dokonalé hygienické ochrany výrobku (např. čerstvých tekutých mlékárenských výrobků), vylučuje proniknutí mikroorganismů a kontaminaci. Je zajištěna mechanická pevnost obalu, který má také dobré předpoklady pro efektivní logistiku. Parametry obalu zaručují mj. zachování nutriční hodnoty výrobků a přirozeného obsahu živin a vitaminů. Kartony Pure-Pak se vyznačují snadnou recyklovatelností a tím i šetrností k životnímu prostředí.
SB: Hlavní složkou obalů Elopak je karton. Jaké výhody má dnes tento obalový materiál ve srovnání s ostatními?
J. H.: Spojení kartonového obalu jako přírodního materiálu se zdraví prospěšnými mlékárenskými výrobky, stále častěji výrobky z kategorie bio, je ideální kombinací pro pozitivní vnímání výrobku spotřebitelem. Kartonový obal Pure-Pak® se spolehlivým šroubovacím uzávěrem může být ve skutečnosti vnímán jako papírová láhev.
Tím, že je tento obal vyráběný ze suroviny, která je v přírodě obnovitelným zdrojem, má nesporné přednosti ve vztahu ke stále naléhavějšímu problému ochrany životního prostředí. V současnosti jsou nejvíce sledovanou částí této problematiky otázky emisí a globálního oteplování. Využití obnovitelné přírodní suroviny dřeva, pocházejícího prokazatelně (certifikovaný původ) ze zdrojů odborně řízeného lesního hospodářství, kde přírůstky dřevní hmoty převyšují těžbu (v žádném případě se nepoužívá dřevní hmota vytěžená v deštných pralesech), způsob výroby a distribuce obalů Pure-Pak®, výrobků v těchto obalech a nakonec také likvidace odpadu vykazuje mnohem příznivější parametry, sledujeme-li dopad na životní prostředí vyjádřený tzv. karbonovou stopou tohoto obalu. Karbonová stopa kartonu Pure-Pak® o objemu 1,0 l je 30,7 g emisí oxidu uhličitého, zatímco pro stejný objem např. u láhve vyrobené z materiálu PET dosahuje tato karbonová stopa hodnoty nejméně 150 g oxidu uhličitého.
SB: Nápojové kartony jsou kompozitním obalem. Jaké je konkrétní složení obalů Pure-Pak®?
J. H.: Obaly jsou vyráběny v několika variantách. Pro čerstvé produkty (především mléko a mléčné výrobky) se používají obaly z kartonu oboustranně chráněného vrstvou polyetylenu (90 % obalu tvoří papírový karton). Existují varianty pro výrobky s prodlouženou trvanlivostí nad jeden měsíc, které musí mít zesíleny bariérové vlastnosti, to znamená, že se přidává navíc vrstva speciálního plastu, anebo pro aplikace u trvanlivých výrobků s trvanlivostí nad šest měsíců vytváří dokonalou bariéru vrstva hliníkové fólie jako součást vícevrstevné struktury obalu. Podílem na produkci obalů Pure-Pak výrazně převažují kartony pro čerstvé výrobky distribuované v chladicím řetězci. Jedná se o prémiové výrobky s nejlepšími nutričními a senzorickými vlastnostmi a zároveň jde o obaly s nejmenší zátěží pro životní prostředí bez nadbytečného plastu nebo hliníku.
Obaly Pure-Pak existují v různých tvarových variantách (označovaných jako Diamond Pure-Pak, Slim atd.). Jedná se o výrazné nástroje marketingového působení obalu, samozřejmě vždy s perfektním provedením tisku, zpravidla technikou UV-flexo.
SB: Nakolik jsou vaše obaly recyklovatelné?
J. H.: Recyklace nápojových kartonů může probíhat dvěma základními způsoby. Jednotlivé materiály – vrstvy kartonu – se od sebe oddělí a jsou zpracovávány zvlášť. Karton jako většinový materiál je po oddělení od zbylých materiálů zpracováván podobně jako starý papír. Druhou možností je recyklace na speciální lince, kde se nápojové kartony rozdrtí a drť se za tepla lisuje do desek, které je možné použít např. jako stavební izolační materiál.
V systému tříděného sběru odpadu jsou pro nápojové kartony určeny speciální oranžové kontejnery, které obhospodařuje společnost Eko-kom.
Ladislava Caisová
Box 1: Karbonová (uhlíková) stopa
je měřítkem vlivu lidských aktivit na životní prostředí, zejména na změny klimatu. Vztahuje se na množství skleníkových plynů vyprodukovaných v průběhu každodenní činnosti, při výrobě, využívání služeb, spalování fosilních paliv na výrobu elektřiny, topení, dopravě atd. Může se vyjadřovat jako součet produkce těchto plynů
vzniklých činností jednotlivce, firmy nebo za životní cyklus výrobku jako ekvivalent vyprodukovaného oxidu uhličitého v hmotnostních jednotkách na uvedenou entitu.
Výrobní činnost společnosti Elopak je založena na nejlepších dostupných technologiích pro ochranu životního prostředí. Právě proto společnost uzavřela v r. 2008 smlouvu s WWF a zavázala se snížit produkci oxidu uhličitého ze svých výrobních aktivit o 15 % do konce r. 2010. WWF bude v tomto úsilí plnit roli konzultační a kontrolní.
Box 2: Recyklace z odpadu
V České republice jsou nápojové kartony tříděny ve více než 3480 obcích a městech, kde žije 7,9 mil. obyvatel. Podle podkladů společnosti Eko-kom bylo v r. 2008 vytříděno více než 5600 tun nápojových kartonů, přičemž bylo dosaženo 10% míry recyklace nápojových kartonů z komunálního odpadu.