
Mobilní regálové systémy mají využití všude tam, kde existují požadavky na velkou skladovou kapacitu, nebo v místech s drahou skladovou plochou. Zjednodušeně řečeno: vyřeší problém s nedostatkem místa.
Mobilní regály jsou zpravidla tvořeny klasickými paletovými regály umístěnými na podvozky. Kromě paletových regálů lze na podvozek posadit i stromečkové regály nebo např. regálové systémy pro využití v archivech.
„Využitím mobilních regálů můžeme zvýšit kapacitu skladu až o 50 %. Ke skladování lze totiž využít také uliček, které jsou nepostradatelné u stacionárních regálových systémů. Díky mobilitě si vystačíte pouze s jednou uličkou a je pouze na vás, mezi kterými regály vznikne,“ vysvětluje Daniel Göllner, vedoucí systémového oddělení společnosti Jungheinrich (ČR), a dodává, že mobilní regál má všechny klady a zápory, s nimiž se můžeme setkat u paletového regálu. K výhodám patří především variabilita – libovolné uspořádání výšky zakládacích úrovní, různé nosnosti či variabilní výšky zakládání. Stejně jako paletový regál umožňuje i mobilní regál přístup ke každé paletě. Snad jedinou komplikaci může představovat vychystávání. Pokud potřebujete okamžitý přístup do několika uliček, není mobilní regálový systém nejvhodnější. Centrální uličku však lze rozdělit na více užších uliček, v nichž může skladový operátor vychystávat. Vytvoření více uliček je možné využít také k provádění inventur nebo k zajištění rovnoměrného proudění vzduchu, což je vhodné např. v mrazírnách.
Petr Jirůtka, ředitel společnosti Stow ČR, poukazuje na možnost okamžitého přístupu ke každé paletě. Nevýhodu podle něj představuje skutečnost, že zde manipulaci provádí pouze jeden vozík. V mobilním regálu totiž vytvoříte v daném okamžiku pouze jednu uličku.
Podlaha skladu nese značné zatížení
Důležitý význam má podlaha skladu, do které je nutné umístit kolejnice, po nichž se mobilní regály pohybují. Ideální je pochopitelně příprava podlahy při výstavbě nové skladové haly. Usazení kolejnic je zde možné provést ještě před dokončením podlahy. Dodavatelé mobilních regálů rozlišují dva základní druhy kolejí – tzv. hladké (po nich se pohybuje vnitřní část regálu) a vodicí, které jsou na začátku a na konci regálového systému. Kola na vodicích kolejích dokážou díky tzv. nákolku udržovat požadovaný směr regálu.
„Dříve se kolejnice pokládaly na nosnou betonovou vrstvu a po nivelaci se vytvořil 6cm cementový potěr. V současné době jsou již podlahy jednovrstvé,“ říká Petr Jirůtka.
Na důležitost úpravy podlahy upozorňuje také Michal Škurka, technik společnosti PROMAN. Uvádí, že kromě instalace kolejí je třeba počítat s větším zatížením podlahy než při instalaci klasických regálů.
„Pokud mají být mobilní regály instalovány do haly stávající, je nutné v podlaze vytvořit drážku, do které budou koleje umístěny. Případně lze položit koleje na stávající podlahu a výškový rozdíl dobetonovat. Po obvodu haly pak musí vzniknout žlab, v němž jsou nataženy kabely,“ uvádí Michal Škurka.
Po instalaci kolejí a po vyzrání betonu dochází k umístění podvozků, které jsou osazeny elektromotory, bezpečnostními čidly a ovládacími tlačítky. V době montáže podvozků se zároveň na tyto podvozky montují i vlastní regály. Důležitou součást představuje rozvaděč s ovládáním nacházející se v místě komunikace před podvozky. Právě z tohoto místa dochází nejčastěji k ovládání celého systému.
Pojezdy regálů a regulaci šíře uličky lze ovládat z řídicího pultu. Moderní technologie dnes nabízejí např. zamykání uliček, zamezení vjezdu manipulační techniky mezi regály zúžením uliček nebo např. osvětlení haly v závislosti na vzniku uliček (rozsvítí se pouze tam, kde se pracuje).
„Pro vytvoření dané uličky stačí v poloautomatickém režimu jediný stisk tlačítka. Pokud však potřebujete jinou šířku uličky oproti parametrům uloženým v informačním systému, obsluha přepne na ruční ovládání a šířku uličky vytvoří podle momentální potřeby,“ říká Daniel Göllner.
Pohodlný a efektivní způsob ovládání představuje ovládání pomocí dálkového ovladače. Je vhodný především pro obsluhu manipulační techniky, která může přímo z vozíku měnit umístění a šířku uliček. Během transportu palety na určené místo se může zároveň vytvářet další ulička mezi regály, kde bude následně prováděna manipulace. Tento způsob ovládání do značné míry zvyšuje pracovní výkon obsluhy manipulační techniky.
Bezpečnostní prvky – čelní a boční závora
Petr Jirůtka podotýká, že u mobilního regálu hrají významnou roli bezpečnostní prvky. V čele každého regálu je umístěna lišta s ovládacími tlačítky, takže obsluha může pohyb regálu rychle a bezpečně zastavit. Modernější řešení pak představuje fotobuňka, která zastaví posun regálu, pokud je v uličce identifikována jakákoli překážka nebo člověk.
Společnost Jungheinrich dosahuje vysoké bezpečnosti provozu mobilních regálů tzv. optickou soustavou laserových paprsků (tzv. čelní a boční závora), při jejichž narušení informační systém signalizuje nebezpečí. V uličce, která se uzavírá, se může nacházet např. paleta se zbožím, vozík nebo dokonce pracovník skladu. Daniel Göllner tvrdí, že závory je možné podle potřeby různě kombinovat. Systém díky tomu spolehlivě identifikuje překážku, která v uličce zůstala zapomenuta. Poplašný signál pak dává pokyn k zastavení pohybujícího se zařízení. Tento způsob ochrany umožňuje předcházet zejména nebezpečí zranění osob.
Jaká manipulační technika mobilní regály obsluhuje? Podle názoru odborníků neexistuje typ vozíku, který by představoval jediné či ideální řešení. Používají se čelní vozíky, ručně vedené vysokozdvižné vozíky či vozíky typu retrak.
„Dokonce máme v České republice realizaci, v rámci níž jsou mobilní regály obsluhovány systémovým vozíkem pro třístranné zakládání. Ten dokáže pracovat v uličce o šířce 1,8 m,“ uvádí příklad Daniel Göllner.
Michal Škurka vidí nevýhodu mobilních regálů v pořizovací ceně, která je samozřejmě vyšší než u klasických pevných regálů. Upozorňuje ale, že tento systém potřebuje pouze jednu manipulační uličku, takže další prostor je využit pro skladování. Kapacita skladu se díky tomu zvyšuje o 70 až 100 %. A to už přece stojí za to.
Václav Podstawka
box:
Možnosti využití
– propojení s osvětlením haly (vždy se rozsvítí pouze ulička, která je otevřená)
– možnost kontroly rozjíždění prostřednictvím modemu
– noční rozjezd (otevřou se všechny uličky rovnoměrně, tj. výhoda v mrazírnách pro lepší chlazení)
– automatické dorovnávání pojezdu podvozků (eliminování křížení podvozků)
– komisní uličky (možnost rozdělit šířku jedné uličky rovnoměrně na dvě, pro možné ruční odebírání drobných věcí z palet)