Nemalá část českých výrobců vyváží své výrobky na trhy mimo EU. Zájem o ně i přes posilující českou korunu trvá. Jednou z mnoha věcí, které vývozce nesmí opomenout, je vhodné balení výrobku. Tento aspekt je důležitý nejen kvůli prezentaci zabaleného zboží, ale především z důvodu bezpečnosti při náročném transportu.
Co je vlastně tak často žádaná „zámořská“ bedna? Jedná se o typ obalového prostředku, pro který se v oboru tento název obecně vžil. Pokud je ovšem způsob balení v poptávce zákazníka popsán pouze těmito dvěma slovy, nelze s určitostí říci, co si pod tímto pojmem zákazník představuje.
Většinou jde o balení na zakázku
Výroba obalových prostředků pro transport do zámoří probíhá převážně na zakázku. Pro každou renomovanou společnost zabývající se tímto druhem balení je nepostradatelné zázemí konstrukční kanceláře.
Prvotním údajem pro navržení takového balení je samotný druh a povaha zboží. Neméně důležitý je způsob přepravy nákladu, protože jiná specifika má náklad uložený v přepravním kontejneru ve srovnání s bednou, která bude volně ložená přímo na palubě lodi.
Nejenom tyto základní parametry musí pečlivě zvážit konstruktér při práci ve specializovaném softwaru zabývajícím se přesnou konstrukcí obalového prostředku v souladu s obalovými směrnicemi Bundesverband Holzpackmittel-Paletten-Exportverpackung (HPE) e. V., kterými se řídí většina společností z oblasti obalového průmyslu v EU.
Základem jsou dnes plošné materiály a antikorozní inhibitory
Současným trendem při výběru vhodného materiálu je používání materiálů plošných, jako např. OSB nebo překližka. V porovnání s klasickou celodřevěnou variantou mají totiž nesporné výhody. Mezi nejpodstatnější patří výrazně nižší hmotnost a lehčí zpracovatelnost. Velkou výhodou je také nepotřebnost fytosanitárního ošetření podle FAO ISPM 15, jež se stalo standardem pro použité surové dřevo, které se vyváží mimo EU. Tento standard popisuje fytosanitární opatření ke snížení rizika introdukce anebo šíření karanténních škodlivých organismů vázaných na dřevěný obalový materiál (včetně prokladů), vyrobený ze surového dřeva jehličnanů, při jeho použití v mezinárodním obchodě.
U některých částí se však lze surovému řezivu zřídkakdy vyhnout. Je tedy nepochybně nutné úzce spolupracovat se Státní rostlinolékařskou správou ČR, a to jak v otázce vydávání fytosanitárních certifikátů, tak i při konkretizování požadavků úřadů jednotlivých destinací. Nezbytnou součástí je vnitřní antikorozní obal chránící přepravované zboží před agresivními vlivy mořského ovzduší. Zde je také možné volit mezi několika variantami. Vedle zažité hliníkové fólie s vysoušedly je to stále častěji používaná metoda VCI.
Představuje aktivní způsob ochrany výrobku, při němž dochází k uvolňování těkavých inhibitorů koroze z jejich nosiče (např. fólie). Tyto inhibitory posléze vytvářejí ochrannou vrstvu, která poskytuje anodickou i katodickou ochranu povrchu baleného produktu a spolehlivě jej chrání proti vlhkosti a agresivním látkám. Kromě toho způsob provedení vnitřního obalu závisí také na požadované délce antikorozní ochrany.
V případě již zmiňovaného volného transportu na palubě lodí bývá obvyklé použití materiálů k ochraně víka transportní bedny, což zabraňuje proniknutí mořské vody a případně i UV záření.
Indikátory nárazu a překlopení podporují bezpečnost
Je třeba si také uvědomit, že u nákladů směřujících do tak vzdálených destinaci, jako je např. Čína, dochází k nejedné překládce zabaleného zboží. Veškeré možnosti manipulace jsou označovány na vnější straně bedny spolu se zákazníkem požadovaným označením, jako je např. adresa konečného příjemce atd. Prvkem podporujícím již zmiňovanou bezpečnost nákladu jsou v takovém případě indikátory nárazu a překlopení.
Transport některých citlivějších zařízení si bez této kontroly zacházení lze jen stěží představit. Také u zabaleného zboží transportovaného v přepravních kontejnerech je třeba dbát na důkladné ukotvení jednotlivých beden tak, aby při manipulaci nedošlo k jeho posunu, případně nárazu.
Kvalifikovaný lidský faktor je nezbytností
Splnění všech výše zmíněných faktorů je stejně potřebné jako samotné provedení balicích činností. Nelze opomenout vliv kvalitního výkonu personálu, který se nemalou částí podílí na konečném efektu. V první řadě musí disponovat profesním osvědčením na obsluhu manipulační techniky a vázání břemen. To je ovšem jenom zlomek nároků, které jsou na baliče kladeny. Jejich hlavním úkolem je zabezpečit na podlaze obalového prostředku balené zařízení tak, aby nedošlo během transportu k jeho pohybu v rámci bedny, a důkladně zabalit zboží do fólie vnitřního antikorozního obalu, aby nedošlo k jeho porušení a zamezilo se tak vnikání vlhkosti a znehodnocení zboží. Jedním z posledních segmentů je kvalitní sestavení obalového prostředku, jelikož při samotné přepravě nesmí dojít k jeho samovolnému poškození.
Svěřením zámořského balení do rukou odborníků sice riziko poškození neodstraníte úplně, ale omezíte je v maximální míře. I přesto, že jsou striktně dodrženy všechny standardy a podmínky, nelze si být na 100 % jistý, že veškeré zboží dorazí bez újmy až na konečné místo určení. Žádná z profesionálních společností zabývajících se těmito službami se proto neobejde bez odpovídajícího zabezpečení u některé z pojišťoven.
Outsourcing může být řešením…
Pro výrobce, kteří soustředí veškerý svůj potenciál na vlastní produkt, bývá oblast balení a expedice okrajovou záležitostí. Často zde dochází k blokování pracovní síly a zvyšování administrativní zátěže. Outsourcing těchto dílčích podnikových úseků vede ke zvýšení transparentnosti celkových nákladů na balení, zkvalitnění balicích služeb, maximálnímu snížení rizika a převedení odpovědnosti na outsourcingového partnera. Balení je totiž obor, který vyžaduje neutuchající inovativní přístup, kreativitu a vysoký stupeň odbornosti.
Martin Střelec,
sales manager Logis Group