
IBC představují ideální obaly pro skladování a přepravu kapalin. Jedná se o nádrže středního objemu, které jsou snadno stohovatelné. Šetří proto náklady na přepravu a na skladování. Jejich výhodou je rovněž jednoduchá manipulace a možnosti snadné výměny náhradních dílů.
Využití IBC nádrží, jejichž název pochází z anglického intermediate bulk containers, je velice široké. Jednou z oblastí je chemický průmysl, kde slouží k přepravě či skladování olejů, maziv, nafty, benzinu, kyselin, louhů, barev, laků, ředidel nebo například pryskyřic.
Standardní kontejner se skládá z plastové nádoby z vysokomolekulárního polyetylenu (HDPE) opatřené v horní části plnicím otvorem s odnímatelným šroubovým víkem. V dolní části je umístěn pákový výpustný ventil opatřený pojistným přepravním víčkem. Plastová nádoba je posazena v ocelové kleci s nosnou paletou, která je konstrukčně upravena k manipulaci vysokozdvižným vozíkem.
Liší se paletou, objemem nebo například klecí
IBC můžeme rozdělit podle několika kritérií. První z nich představuje objem. Z tohoto hlediska jsou nejvyužívanějšími kontejnery s objemem 1000 litrů, nabídka dodavatelů však zahrnuje rovněž 640-, 820- a 1250litrové IBC kontejnery. Další rozdělení spočívá v typu klecí: s kovovou, dřevěnou, plastovou nebo s tzv. celoplastovou paletou. Liší se rovněž barvou vnitřní nádoby, která je v devadesáti procentech případů transparentní. Používají se však také nádoby černé nebo bílé určené pro skladování či přepravu látek, které nesmějí být vystaveny UV záření.
„Specialitou jsou kontejnery pro skladování hořlavých kapalin (při styku hořlavých kapalin s plastem hrozí nebezpečí vzniku elektrostatického náboje) s elektrostaticky chráněným vnějším uzemněným plechovým pláštěm v kovovém rámu a elektrickým propojením mezi rámy (typ eX),“ podotýká Milan Šrůtek ze společnosti EKO-SERVICE 2000.
Jindřich Silbernágl, jednatel společnosti EKO – CONTAINER SERVICE (ECS), uvádí, že dostupnost IBC je v současnosti podstatně větší než dříve. Na druhou stranu však vynikla role specializovaných firem, protože v záplavě různých provedení se již vyznají pouze odborníci.
„Role specializovaných firem je přirozeně zásadní u velkých zakázek. Ale i při nákupu jen jediného kontejneru na užitkovou vodu pro stavební firmu přijde vhod užitečná rada, protože zákazníci často nevědí o levnějších repasovaných kontejnerech nebo si neuvědomují, že podkladová plastová nebo ocelová paleta je při obvyklém způsobu manipulace na stavbách rozhodně výhodnější než dřevěná,“ zdůrazňuje Jindřich Silbernágl.
Rozsah použití IBC je téměř neomezený. Dostupné jsou kontejnery s potravinářským certifikátem, s UN kódem pro přepravu nebezpečných látek (skupiny Y – pro kapalné látky obalových skupin II a III podle předpisu ADR), typy Ex umožňují přepravu a skladování hořlavin.
„Problém dnes není, co je možné přepravit a skladovat, ale spíše jak to udělat co nejefektivněji,“ říká Jindřich Silbernágl a dodává, že ne všechny přepravované látky potřebují všechny typy homologací. Navíc je třeba vidět výběr i z hlediska hustoty látek. Běžné IBC lze plnit látkami do 1,9 kg/l, ale existují i vnitřní nádoby pro nižší hustotu 1,4 kg/l. Při větším počtu kusů tak může zákazník výrazně uspořit.
Velká část kontejnerů se používá opakovaně
Důležitý aspekt v problematice IBC představuje jejich repase. Podle Milana Šrůtka lze kontejnery repasovat dvojím způsobem. Dokonale vymýt a vysušit vnitřní nádobu nebo vnitřní nádobu vyměnit za novou, čímž vzniká tzv. REKO kontejner.
„Toto není oficiální termín. Jedná se o zaběhnutý název pro repasovaný neboli rekondiciovaný kontejner s novou vnitřní nádobou,“ vysvětluje Milan Šrůtek a dodává, že společnost Schütz má vytvořen systém zpětného odběru obalů a jeho dalšího uvedení do oběhu, tzv. Schütz-Ticket Service. To znamená dovoz použitých kontejnerů z jakéhokoli kouta České republiky a jejich likvidaci (jsou-li poničené) či repasi neboli rekondici.
Dodavatel by však neměl zapomínat, že podle předpisu ADR je po výměně vložky nutná tlaková zkouška autorizovanou firmou (u nás ve zkušebnách CIMTO a IMET), z důvodu atestu platnosti UN kódu. V opačném případě se obal nesmí používat k přepravě nebezpečných věcí.
„Toto se v České republice ne zcela dodržuje. Atest UN kódu samozřejmě něco stojí a firmy, které předpisy dodržují, jsou na trhu znevýhodněny,“ upozorňuje Milan Šrůtek a dodává, že dodržování předpisů by mělo kontrolovat Ministerstvo dopravy ČR.
Jindřich Silbernágl upozorňuje, že zbytky některých látek nejsou ekonomicky odstranitelné, ale velkou část IBC kontejnerů lze používat opakovaně. Mají vůbec repasované kontejnery budoucnost, nebo bude cena klesat až na hranici, kdy se už čištění a servis nevyplatí?
„Vzhledem k růstu cen surovin nepředpokládám, že by mohla cena natolik klesnout, aby se z IBC kontejneru stal typický jednorázový obal. A bylo by to i proti ekologickým trendům,“ říká Jindřich Silbernágl. „Naopak budoucnost vidím v kvalitním čištění s určitým stupněm automatizace, v bezchybném servisu a v kontrolované kvalitě repase.
Co by měl uživatel nebo prodejce IBC vědět?
Jaroslav Zelený, ředitel společnosti IMET, upozorňuje, že z hlediska vnitřního objemu IBC by se měly používat:
– nejvýše 3 m3 pro tuhé a kapalné látky obalových skupin II a III.
– nejvýše 1,5 m3 pro tuhé látky obalové skupiny I, jestliže jsou baleny ve flexibilních IBC, v IBC kontejnerech z tuhého plastu, v kompozitních, lepenkových nebo dřevěných IBC kontejnerech.
– nejvýše 3 m3 pro tuhé látky obalové skupiny I, jestliže jsou baleny v kovových IBC kontejnerech.
„Pro přepravu nebezpečných věcí se nejčastěji používají IBC kontejnery kompozitní s vnitřní nádobou z plastu a IBC kovové kontejnery,“ podotýká Jaroslav Zelený. Podle jeho názoru je z provozních důvodů nutné znát, co je pro IBC opravená a pro IBC běžná údržba. Pro účely přeprav podle dohody ADR se náhrada tuhé vnitřní nádoby kompozitní IBC nádobou odpovídající specifikaci výrobce považuje za opravu. Avšak běžné opravy a údržba tuhých IBC se nepovažují za opravu.
„Tělesa IBC z tuhého plastu ani vnitřní nádoby kompozitních IBC nejsou opravitelné, ledaže by to schválil příslušný orgán,“ dodává Jaroslav Zelený a doplňuje, že běžnou údržbou na kovových IBC, IBC z tuhého plastu a na kompozitních IBC se rozumí: čištění, demontáž a nová montáž nebo výměna uzávěrů tělesa (včetně jejich těsnění) či výstroje podle původních specifikací výrobce. Podmínkou však je, že se ověří například těsnost IBC nebo obnova konstrukční výstroje.
Jindřich Silbernágl, jednatel společnosti ECS, závěrem míní, že samotná distribuce IBC probíhá v ostře konkurenčním prostředí, které snižuje potenciál k rozvoji firmy. ECS proto vsadila na služby, které jsou rozděleny do dvou skupin. První je zaměřena na finance a patří do ní například pronájem IBC nebo systém
ECS Buy & Return. Obojí je výhodné zejména pro sezonní dodavatele, případně pro vykrytí zvýšeného množství potřebných kontejnerů v závislosti na poptávce. Druhá skupina zahrnuje služby technického a logistického charakteru – od čištění, repasování a servisu IBC kontejnerů po zajištění svozu použitých obalů a následného zásobování vyčištěnými kontejnery.
Václav Podstawka
Box: Výhody IBC
• Odolnost vůči naprosté většině agresivních chemikálií.
• Možnost stohování, stabilita, nízká hmotnost.
• Snadná manipulace (podjezdová paleta přístupná ze všech stran).
• Bezpečný a dávkovatelný odběr z výpustných ventilů.
• Výrazná úspora skladovacích a manipulačních prostorů.
• Široká nabídka příslušenství pro vypouštění.
• Možnost rekondice (opětovného použití).