logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Rozbalíme to s Martinem Václavíkem, zakladatelem společnosti Lokni Český a slovenský obalový trh...
  • Inspirace z Francie: Čokolády Beau Cacao v obalech ala Art Deco Za další Inspirací ze Světa...
  • Konferenční program kongresu OBALKO 11: návod, jak sjet obalové tsunami Jízda na vlně. To letos...
  • Král sýrů slaví stovku. Nadělil si limitovanou edici obalů Pod značkou Král sýrů ochutnali čeští...
  • Balení v Notinu postupně přebírají automatické linky Online prodejce Notino začal v pandemii...

SB 4/2007 BALENÍ NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ: Kapaliny v IBC

1. července 2007
Nezařazené 0
3023
SB 4/2007 BALENÍ NEBEZPEČNÝCH VĚCÍ: Kapaliny v IBC

 IBC představují ideální obaly pro skladování a přepravu kapalin. Jedná se o nádrže středního objemu, které jsou snadno stohovatelné. Šetří proto náklady na přepravu a na skladování. Jejich výhodou je rovněž jednoduchá manipulace a možnosti snadné výměny náhradních dílů.
Využití IBC nádrží, jejichž název pochází z anglického intermediate bulk containers, je velice široké. Jednou z oblastí je chemický průmysl, kde slouží k přepravě či skladování olejů, maziv, nafty, benzinu, kyselin, louhů, barev, laků, ředidel nebo například pryskyřic.
Standardní kontejner se skládá z plastové nádoby z vysokomolekulárního polyetylenu (HDPE) opatřené v horní části plnicím otvorem s odnímatelným šroubovým víkem. V dolní části je umístěn pákový výpustný ventil opatřený pojistným přepravním víčkem. Plastová nádoba je posazena v ocelové kleci s nosnou paletou, která je konstrukčně upravena k manipulaci vysokozdvižným vozíkem.

Liší se paletou, objemem nebo například klecí
IBC můžeme rozdělit podle několika kritérií. První z nich představuje objem. Z tohoto hlediska jsou nejvyužívanějšími kontejnery s objemem 1000 litrů, nabídka dodavatelů však zahrnuje rovněž 640-, 820- a 1250litrové IBC kontejnery. Další rozdělení spočívá v typu klecí: s kovovou, dřevěnou, plastovou nebo s tzv. celoplastovou paletou. Liší se rovněž barvou vnitřní nádoby, která je v devadesáti procentech případů transparentní. Používají se však také nádoby černé nebo bílé určené pro skladování či přepravu látek, které nesmějí být vystaveny UV záření.
„Specialitou jsou kontejnery pro skladování hořlavých kapalin (při styku hořlavých kapalin s plastem hrozí nebezpečí vzniku elektrostatického náboje) s elektrostaticky chráněným vnějším uzemněným plechovým pláštěm v kovovém rámu a elektrickým propojením mezi rámy (typ eX),“ podotýká Milan Šrůtek ze společnosti EKO-SERVICE 2000.
Jindřich Silbernágl, jednatel společnosti EKO – CONTAINER SERVICE (ECS), uvádí, že dostupnost IBC je v současnosti podstatně větší než dříve. Na druhou stranu však vynikla role specializovaných firem, protože v záplavě různých provedení se již vyznají pouze odborníci.
„Role specializovaných firem je přirozeně zásadní u velkých zakázek. Ale i při nákupu jen jediného kontejneru na užitkovou vodu pro stavební firmu přijde vhod užitečná rada, protože zákazníci často nevědí o levnějších repasovaných kontejnerech nebo si neuvědomují, že podkladová plastová nebo ocelová paleta je při obvyklém způsobu manipulace na stavbách rozhodně výhodnější než dřevěná,“ zdůrazňuje Jindřich Silbernágl.
Rozsah použití IBC je téměř neomezený. Dostupné jsou kontejnery s potravinářským certifikátem, s UN kódem pro přepravu nebezpečných látek (skupiny Y – pro kapalné látky obalových skupin II a III podle předpisu ADR), typy Ex umožňují přepravu a skladování hořlavin.
„Problém dnes není, co je možné přepravit a skladovat, ale spíše jak to udělat co nejefektivněji,“ říká Jindřich Silbernágl a dodává, že ne všechny přepravované látky potřebují všechny typy homologací. Navíc je třeba vidět výběr i z hlediska hustoty látek. Běžné IBC lze plnit látkami do 1,9 kg/l, ale existují i vnitřní nádoby pro nižší hustotu 1,4 kg/l. Při větším počtu kusů tak může zákazník výrazně uspořit.

Velká část kontejnerů se používá opakovaně
Důležitý aspekt v problematice IBC představuje jejich repase. Podle Milana Šrůtka lze kontejnery repasovat dvojím způsobem. Dokonale vymýt a vysušit vnitřní nádobu nebo vnitřní nádobu vyměnit za novou, čímž vzniká tzv. REKO kontejner.
„Toto není oficiální termín. Jedná se o zaběhnutý název pro repasovaný neboli rekondiciovaný kontejner s novou vnitřní nádobou,“ vysvětluje Milan Šrůtek a dodává, že společnost Schütz má vytvořen systém zpětného odběru obalů a jeho dalšího uvedení do oběhu, tzv. Schütz-Ticket Service. To znamená dovoz použitých kontejnerů z jakéhokoli kouta České republiky a jejich likvidaci (jsou-li poničené) či repasi neboli rekondici.
Dodavatel by však neměl zapomínat, že podle předpisu ADR je po výměně vložky nutná tlaková zkouška autorizovanou firmou (u nás ve zkušebnách CIMTO a IMET), z důvodu atestu platnosti UN kódu. V opačném případě se obal nesmí používat k přepravě nebezpečných věcí.
„Toto se v České republice ne zcela dodržuje. Atest UN kódu samozřejmě něco stojí a firmy, které předpisy dodržují, jsou na trhu znevýhodněny,“ upozorňuje Milan Šrůtek a dodává, že dodržování předpisů by mělo kontrolovat Ministerstvo dopravy ČR.
Jindřich Silbernágl upozorňuje, že zbytky některých látek nejsou ekonomicky odstranitelné, ale velkou část IBC kontejnerů lze používat opakovaně. Mají vůbec repasované kontejnery budoucnost, nebo bude cena klesat až na hranici, kdy se už čištění a servis nevyplatí?
„Vzhledem k růstu cen surovin nepředpokládám, že by mohla cena natolik klesnout, aby se z IBC kontejneru stal typický jednorázový obal. A bylo by to i proti ekologickým trendům,“ říká Jindřich Silbernágl. „Naopak budoucnost vidím v kvalitním čištění s určitým stupněm automatizace, v bezchybném servisu a v kontrolované kvalitě repase.

Co by měl uživatel nebo prodejce IBC vědět?
Jaroslav Zelený, ředitel společnosti IMET, upozorňuje, že z hlediska vnitřního objemu IBC by se měly používat:
– nejvýše 3 m3 pro tuhé a kapalné látky obalových skupin II a III.
– nejvýše 1,5 m3 pro tuhé látky obalové skupiny I, jestliže jsou baleny ve flexibilních IBC, v IBC kontejnerech z tuhého plastu, v kompozitních, lepenkových nebo dřevěných IBC kontejnerech.
– nejvýše 3 m3 pro tuhé látky obalové skupiny I, jestliže jsou baleny v kovových IBC kontejnerech.
„Pro přepravu nebezpečných věcí se nejčastěji používají IBC kontejnery kompozitní s vnitřní nádobou z plastu a IBC kovové kontejnery,“ podotýká Jaroslav Zelený. Podle jeho názoru je z provozních důvodů nutné znát, co je pro IBC opravená a pro IBC běžná údržba. Pro účely přeprav podle dohody ADR se náhrada tuhé vnitřní nádoby kompozitní IBC nádobou odpovídající specifikaci výrobce považuje za opravu. Avšak běžné opravy a údržba tuhých IBC se nepovažují za opravu.
„Tělesa IBC z tuhého plastu ani vnitřní nádoby kompozitních IBC nejsou opravitelné, ledaže by to schválil příslušný orgán,“ dodává Jaroslav Zelený a doplňuje, že běžnou údržbou na kovových IBC, IBC z tuhého plastu a na kompozitních IBC se rozumí: čištění, demontáž a nová montáž nebo výměna uzávěrů tělesa (včetně jejich těsnění) či výstroje podle původních specifikací výrobce. Podmínkou však je, že se ověří například těsnost IBC nebo obnova konstrukční výstroje.
Jindřich Silbernágl, jednatel společnosti ECS, závěrem míní, že samotná distribuce IBC probíhá v ostře konkurenčním prostředí, které snižuje potenciál k rozvoji firmy. ECS proto vsadila na služby, které jsou rozděleny do dvou skupin. První je zaměřena na finance a patří do ní například pronájem IBC nebo systém
ECS Buy & Return. Obojí je výhodné zejména pro sezonní dodavatele, případně pro vykrytí zvýšeného množství potřebných kontejnerů v závislosti na poptávce. Druhá skupina zahrnuje služby technického a logistického charakteru – od čištění, repasování a servisu IBC kontejnerů po zajištění svozu použitých obalů a následného zásobování vyčištěnými kontejnery.

Václav Podstawka

Box: Výhody IBC
• Odolnost vůči naprosté většině agresivních chemikálií.
• Možnost stohování, stabilita, nízká hmotnost.
• Snadná manipulace (podjezdová paleta přístupná ze všech stran).
• Bezpečný a dávkovatelný odběr z výpustných ventilů.
• Výrazná úspora skladovacích a manipulačních prostorů.
• Široká nabídka příslušenství pro vypouštění.
• Možnost rekondice (opětovného použití).

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte v Mondi Bupak

Vítejte v Mondi Bupak Mondi Bupak sídlí v Českých Budějovicích – v srdci jižních Čech, 150 km jižně od Prahy a 200 km severozápadně od Vídně. Vyrábíme vlnitou lepenku, která se v našem integrovaném výrobním závodě mění na obalová řešení z vlnité lepenky. Zaměřujeme se zejména na výrobu vysoce kvalitních krabic z vlnité lepenky, jež […]

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu

U Plzně se vyrábí ráfky do kol pro celou Evropu Poptávka po kolech se z různých důvodů v čase výrazně mění. Jednou je kol málo, podruhé moc, jednou chybí součástka pro výrobu, podruhé není odbyt. Výrobce komponent na kola z Kalifornie však společně s německou logistickou firmou úspěšně zvládají takové výzvy a část výroby od loňského roku realizují v Ejpovicích […]

LPR – La Palette Rouge spustila provoz servisního střediska nedaleko pražského letiště

LPR – La Palette Rouge spustila provoz servisního střediska nedaleko pražského letiště LPR – La Palette Rouge Czech Republic, nejmladší z dceřiných společností LPR, předního poskytovatele paletového poolingu v Evropě, v srpnu 2023 úspěšně přestěhovala a spustila své servisní středisko v Kněževsi. Změna působiště přichází ruku v ruce s lepší dostupností, modernizací depa, rozšířením skladových […]

Obaly: Biomasa v hlavní roli

Obaly: Biomasa v hlavní roli Současný trend k udržitelnosti vede mnohdy k inovativním postupům při výrobě papíru. Papírna Aloisov a.s., která je jediným výrobcem trávového papíru v České republice, posunula tuto hranici ještě dále. Ve spolupráci s několika výzkumnými pracovišti vyvinula papír ze slámy a listí. Výrobek splňuje veškerá mechanicko-fyzikální kritéria, potřebná pro využití v obalovém průmyslu. Vznikají tak například papírové […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required