logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 4/11 FOCUS NA MATERIÁL – KOV: Umění z plechovky

1. července 2007
Nezařazené 0
662
SB 4/11 FOCUS NA MATERIÁL – KOV: Umění z plechovky

Z hlediska marketingové teorie i praxe obal výrobku nejen prodává, ale také propaguje značku výrobce. Společnost Red Bull jde ve své strategii ještě dál. Seznamuje zákazníka s obalem produktu i po požití obsahu, a to velmi netradičním a kreativním způsobem. Jednou z aktivit zajímavého projektu byl také workshop v prostorách galerie neziskové organizace Czechdesign.

Soutěžní projekt Red Bull Art of Can odstartoval v roce 1999 v Rakousku. V České republice se objevil poprvé v roce 2007 a po čtyřech letech letos opět zavítal do Prahy. Soutěž spočívá ve vytváření objektů z plechovek a je určena široké veřejnosti včetně profesionálních umělců. Nejkreativnější modely se představí v rámci velké výstavy na podzim v Praze. O historii projektu, jeho záměrech i nevšední recyklaci odpadu jsme si povídali s brand manažerem juniorem Red Bull České republiky a Slovenska Stanislavem Balážem.

Svět balení: Kdy se zrodil nápad využít kreativním způsobem plechový obal a zorganizovat soutěž zakončenou výstavou?
Stanislav Baláž:
Historie celého projektu se začala odvíjet roku 1999, kdy v naší centrále v Rakousku vznikl nápad vytvořit z plechovek Red Bull zajímavý umělecký artefakt. První ročník tvořivého umění Art of Can se logicky odehrál ve Vídni a odtud se postupně rozšířil do celého světa. Za těch více než deset let se odehrál například v Amsterdamu, Madridu, Stockholmu, Varšavě, Dubaji, Chicagu, Singapuru a v roce 2007 měla premiéru také Praha.

SB: Co stojí za myšlenkou projektu?
S. B.:
Podtitulem celé akce je slogan, který se dá přeložit: co dokáže kreativní mysl s tělem plechovky Red Bull. A na této myšlence je projekt založen. Nápoj revitalizuje tělo i mysl a tím zároveň spojuje myšlení s kreativitou, kterou chceme podporovat. Představujeme tak naši značku trochu v jiném světle. Kromě pořádání adrenalinových sportovních akcí jsme připravili také tento umělecký projekt, jenž kreativní formou přispívá ke kultivaci kulturního prostředí.

SB: Pokud se však ohlédneme za výrobou plechovky samé, zjistíme, že její produkce velmi zatěžuje životní prostředí a spotřebovává velké množství energie. Nemá soutěž tedy pouze marketingový záměr?
S. B.:
Určitě ne. Už při výrobě nápoje se snažíme, aby docházelo k co nejmenšímu množství emisí, aby se nemusely plechovky transportovat z velké dálky. Je to vymyšlené tak, že se plechovky vyrábějí na lince přímo vedle výroby nápojů, takže nedochází k žádné složité dopravě. Plech se také za roky vývoje technologií ztenčil na minimum, a tím se používá na výrobu jedné plechovky mnohem méně hliníku. Také se snažíme získat hliník nejsnadnější cestou, a to recyklací. Cílem našeho soutěžního projektu kromě jiného je, aby se plechovka využila i po vypití obsahu, aby neputovala hned do koše. Jde o dobře využitý odpadní materiál, který nemusí být určen jen pro profesionální umělce a jejich ready made, ale také pro všechny, které baví tvořit, a tím dají věci další, nový smysl.

SB: Neuvažujete přesto o změně obalového materiálu?
S. B.:
Letos jsme uvedli na trh PET lahev, jednu ze zásadních inovací po letech, co Red Bull existuje. Reagovali jsme tak na poptávku trhu, která žádala uzavíratelnou láhev. V malém množství vyrábíme také skleněné obaly. Plechovka však vždy zůstane v centru portfolia všech našich produktů.

SB: Vraťme se k soutěži, pro koho je určena?
S. B.:
Přihlásit se může každý, neděláme rozdíly mezi profesionálními umělci a laickou veřejností. V červenci skončila velká kampaň zaměřená na objevení kreativního a zručného jedince, kohokoliv, kdo by byl schopen z plechovek vytvořit nějaké dílo, ať abstraktní či napodobeninu jakéhokoliv reálného předmětu.

SB: Kdo bude soutěž hodnotit?
S. B.:
Kurátory zářijové výstavy budou Jana Zielinsky s Jiřím Mackem, organizátoři Designbloku a kurátoři galerie Křehký, kteří nominují polovinu členů poroty, jež rozhodne o vítězi. Částečně se na výběru nejlepších prací bude také podílet naše společnost a další odborníci z oblasti umění a designu, které nominujeme do poroty.

SB: Jaké ceny jsou připraveny pro vítěze?
S. B.:
První cena je zájezd do Petrohradu, další dvě ceny jsou cesty do dalších evropských metropolí, vždy spojené s návštěvami tamních galerií. Pro každého účastníka soutěže máme připravený také malý dárek v podobě krabičky s instalačním materiálem, aby se ihned mohl pustit do další práce. Obsahuje různé nástroje a také plechovku Red Bull. Původně jsme dárek chtěli vytvořit standardním způsobem, ale nakonec se zvolila cesta ekologického balení, jehož design navrhla grafička Radka Pitrmucová. Krabice je vyrobena z recyklovaného a recyklovatelného kartonu a celé balení se šikovně vyhnulo dalším již zbytečným obalům.

SB: Letošní výstava proběhne opět v Praze. Proč až po čtyřech letech?
S. B.:
Naše společnost se snaží každý rok zorganizovat velkou aktivitu, ať sportovní nebo kulturní. Nechceme však ve dvou po sobě jdoucích letech organizovat stejný, eventuálně podobný projekt. K dispozici máme řadu konceptů, které se snažíme využívat. Koncepty obměňujeme tematicky v různých zemích, loni proběhla soutěž Red Bull Art of Can v Miami, v Singapuru a Dallasu, letos se soutěží mimo jiné opět v České a Slovenské republice.

SB: Kam poputují díla po výstavě?
S. B.:
Část děl máme vystavenou v kanceláři, ty objekty, které si chtějí tvůrci ponechat, po soutěži vrátíme. Uvažuje se také o závěrečném finále všech oceněných děl po celém světě, zatím však jde pouze o myšlenku. Všechna díla také nafotíme a vystavíme na našich webových stránkách.

SB: Vzpomenete si na nejpozoruhodnější objekt z minulých let?
S. B.:
Určitě ano. Dokonce jde o dílo, které vyhrálo cenu veřejnosti v minulém ročníku, a byť porotě se nezdálo být až tak originální, ohlas vyvolalo. Objekt představoval asi šestimetrovou konstrukci, která se skládala z šesti částí visících v řadě za sebou, které jednotlivě nedávaly smysl, ale pokud se na dílo člověk podíval zepředu, připomínalo obraz Mony Lisy od Leonarda da Vinci. Autorem byl slovenský tvůrce.

SB: Využijete motivy vítězných děl ze soutěže při dekorování plechovek?
S. B.:
O této možnosti se neuvažuje. Potisk se téměř nemění, je stále takový jako v době, kdy značka vznikla. Myslím si, že je natolik unikátní, že měnit ho ani nemáme důvod. Lidé obal vnímají jako jasně odlišitelný od konkurenčních produktů, které se objevují na trhu. Zásadní modro-stříbrný kříž stále dobře funguje.

SB: Na kterém místě v Praze bude výstava vítězných prací probíhat a kdy se na ni můžeme přijít podívat?
S. B.:
Výstava bude umístěna v poměrně unikátní lokalitě historického centra Prahy v Pařížské ulici. Jedná se o bývalou budovu kasina, která se již delší čas nepoužívala. Kvůli výstavě ji uvedeme opět do provozu a v prvních dvou patrech nainstalujeme přes sto uměleckých děl včetně vítězných. Výstava v Praze proběhne od 23. 9. do 2. 10., poté bude přemístěna do Bratislavy.

Šárka Dumbrovská

Kre-Aktivně s Czechdesignem

Použité ohebné hliníkové obaly lze svařovat, slepovat, různě skládat, ohýbat, ale také kreativně dekorovat, omotávat nebo na ně malovat. Pozoruhodná díla nevznikala pouze v soukromí soutěžících, ale také v rámci workshopu organizovaného sdružením Czechdesign, mediálního partnera soutěže. Tvořivou dílnu, která proběhla koncem června v galerii Czechdesign v Praze, vedli tři mladí designéři: šperkařka Kateřina Řezáčová, grafička Radka Pitrmucová a produktový designér Jan Plecháč, kterému jsme položili tři otázky.

Svět balení: Jaký máte pocit z dnešního workshopu?
Jan Plecháč:
Celý den probíhal skvěle, vystřídal se zde velký počet lidí, nápady byly všemožné, k vidění byly malé šperky i obří buben. Atmosféra byla nad mé očekávání, lidé se přišli bavit, což bylo také účelem workshopu. Lidé z Czechdesignu připravili skvělé podmínky od instalačního materiálu přes občerstvení a báječnou náladu.

SB: Práce, které zde vzniknou, také hodnotíte. Jaká jste zvolili kritéria?
Jan Plecháč:
Každé dvě hodiny vyhlašujeme tři malá vítězství, nicméně nerozlišujeme, kdo je první, druhý, třetí, všichni jsou pro nás jedničky. Hodnotili jsme kreativní přístup, nápad, ale i složitost díla. Materiál hodně inspiruje k robotickým námětům, vítězí mechanické věci nad plechovou kyticí růží. Asi to k hliníku patří.

SB: V čem vidíte smysl soutěže Red Bull Art of Can?
Jan Plecháč:
Jde o záslužnou iniciativu, která lidem dává možnost uvědomit si, z čeho svůj nápoj pijí. Dává nahlédnout po rozříznutí obalu, jak se materiál chová, jak vypadá, že jde o velmi tenký a křehký plíšek. Člověk najednou vidí, co drží v ruce, a pozná materiál také z jiné stránky.

Šárka Dumbrovská

Box:
Stanislav Baláž
Studoval mezinárodní obchod a komerční komunikace na Vysoké škole ekonomické a na Metropolitní univerzitě v Praze, kde získal titul Bc. V současnosti studuje na Prague International Business School mezinárodní MBA program a od března 2010 pracuje jako brand manažer junior pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Red Bull.

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required