
Z hlediska marketingové teorie i praxe obal výrobku nejen prodává, ale také propaguje značku výrobce. Společnost Red Bull jde ve své strategii ještě dál. Seznamuje zákazníka s obalem produktu i po požití obsahu, a to velmi netradičním a kreativním způsobem. Jednou z aktivit zajímavého projektu byl také workshop v prostorách galerie neziskové organizace Czechdesign.
Soutěžní projekt Red Bull Art of Can odstartoval v roce 1999 v Rakousku. V České republice se objevil poprvé v roce 2007 a po čtyřech letech letos opět zavítal do Prahy. Soutěž spočívá ve vytváření objektů z plechovek a je určena široké veřejnosti včetně profesionálních umělců. Nejkreativnější modely se představí v rámci velké výstavy na podzim v Praze. O historii projektu, jeho záměrech i nevšední recyklaci odpadu jsme si povídali s brand manažerem juniorem Red Bull České republiky a Slovenska Stanislavem Balážem.
Svět balení: Kdy se zrodil nápad využít kreativním způsobem plechový obal a zorganizovat soutěž zakončenou výstavou?
Stanislav Baláž: Historie celého projektu se začala odvíjet roku 1999, kdy v naší centrále v Rakousku vznikl nápad vytvořit z plechovek Red Bull zajímavý umělecký artefakt. První ročník tvořivého umění Art of Can se logicky odehrál ve Vídni a odtud se postupně rozšířil do celého světa. Za těch více než deset let se odehrál například v Amsterdamu, Madridu, Stockholmu, Varšavě, Dubaji, Chicagu, Singapuru a v roce 2007 měla premiéru také Praha.
SB: Co stojí za myšlenkou projektu?
S. B.: Podtitulem celé akce je slogan, který se dá přeložit: co dokáže kreativní mysl s tělem plechovky Red Bull. A na této myšlence je projekt založen. Nápoj revitalizuje tělo i mysl a tím zároveň spojuje myšlení s kreativitou, kterou chceme podporovat. Představujeme tak naši značku trochu v jiném světle. Kromě pořádání adrenalinových sportovních akcí jsme připravili také tento umělecký projekt, jenž kreativní formou přispívá ke kultivaci kulturního prostředí.
SB: Pokud se však ohlédneme za výrobou plechovky samé, zjistíme, že její produkce velmi zatěžuje životní prostředí a spotřebovává velké množství energie. Nemá soutěž tedy pouze marketingový záměr?
S. B.: Určitě ne. Už při výrobě nápoje se snažíme, aby docházelo k co nejmenšímu množství emisí, aby se nemusely plechovky transportovat z velké dálky. Je to vymyšlené tak, že se plechovky vyrábějí na lince přímo vedle výroby nápojů, takže nedochází k žádné složité dopravě. Plech se také za roky vývoje technologií ztenčil na minimum, a tím se používá na výrobu jedné plechovky mnohem méně hliníku. Také se snažíme získat hliník nejsnadnější cestou, a to recyklací. Cílem našeho soutěžního projektu kromě jiného je, aby se plechovka využila i po vypití obsahu, aby neputovala hned do koše. Jde o dobře využitý odpadní materiál, který nemusí být určen jen pro profesionální umělce a jejich ready made, ale také pro všechny, které baví tvořit, a tím dají věci další, nový smysl.
SB: Neuvažujete přesto o změně obalového materiálu?
S. B.: Letos jsme uvedli na trh PET lahev, jednu ze zásadních inovací po letech, co Red Bull existuje. Reagovali jsme tak na poptávku trhu, která žádala uzavíratelnou láhev. V malém množství vyrábíme také skleněné obaly. Plechovka však vždy zůstane v centru portfolia všech našich produktů.
SB: Vraťme se k soutěži, pro koho je určena?
S. B.: Přihlásit se může každý, neděláme rozdíly mezi profesionálními umělci a laickou veřejností. V červenci skončila velká kampaň zaměřená na objevení kreativního a zručného jedince, kohokoliv, kdo by byl schopen z plechovek vytvořit nějaké dílo, ať abstraktní či napodobeninu jakéhokoliv reálného předmětu.
SB: Kdo bude soutěž hodnotit?
S. B.: Kurátory zářijové výstavy budou Jana Zielinsky s Jiřím Mackem, organizátoři Designbloku a kurátoři galerie Křehký, kteří nominují polovinu členů poroty, jež rozhodne o vítězi. Částečně se na výběru nejlepších prací bude také podílet naše společnost a další odborníci z oblasti umění a designu, které nominujeme do poroty.
SB: Jaké ceny jsou připraveny pro vítěze?
S. B.: První cena je zájezd do Petrohradu, další dvě ceny jsou cesty do dalších evropských metropolí, vždy spojené s návštěvami tamních galerií. Pro každého účastníka soutěže máme připravený také malý dárek v podobě krabičky s instalačním materiálem, aby se ihned mohl pustit do další práce. Obsahuje různé nástroje a také plechovku Red Bull. Původně jsme dárek chtěli vytvořit standardním způsobem, ale nakonec se zvolila cesta ekologického balení, jehož design navrhla grafička Radka Pitrmucová. Krabice je vyrobena z recyklovaného a recyklovatelného kartonu a celé balení se šikovně vyhnulo dalším již zbytečným obalům.
SB: Letošní výstava proběhne opět v Praze. Proč až po čtyřech letech?
S. B.: Naše společnost se snaží každý rok zorganizovat velkou aktivitu, ať sportovní nebo kulturní. Nechceme však ve dvou po sobě jdoucích letech organizovat stejný, eventuálně podobný projekt. K dispozici máme řadu konceptů, které se snažíme využívat. Koncepty obměňujeme tematicky v různých zemích, loni proběhla soutěž Red Bull Art of Can v Miami, v Singapuru a Dallasu, letos se soutěží mimo jiné opět v České a Slovenské republice.
SB: Kam poputují díla po výstavě?
S. B.: Část děl máme vystavenou v kanceláři, ty objekty, které si chtějí tvůrci ponechat, po soutěži vrátíme. Uvažuje se také o závěrečném finále všech oceněných děl po celém světě, zatím však jde pouze o myšlenku. Všechna díla také nafotíme a vystavíme na našich webových stránkách.
SB: Vzpomenete si na nejpozoruhodnější objekt z minulých let?
S. B.: Určitě ano. Dokonce jde o dílo, které vyhrálo cenu veřejnosti v minulém ročníku, a byť porotě se nezdálo být až tak originální, ohlas vyvolalo. Objekt představoval asi šestimetrovou konstrukci, která se skládala z šesti částí visících v řadě za sebou, které jednotlivě nedávaly smysl, ale pokud se na dílo člověk podíval zepředu, připomínalo obraz Mony Lisy od Leonarda da Vinci. Autorem byl slovenský tvůrce.
SB: Využijete motivy vítězných děl ze soutěže při dekorování plechovek?
S. B.: O této možnosti se neuvažuje. Potisk se téměř nemění, je stále takový jako v době, kdy značka vznikla. Myslím si, že je natolik unikátní, že měnit ho ani nemáme důvod. Lidé obal vnímají jako jasně odlišitelný od konkurenčních produktů, které se objevují na trhu. Zásadní modro-stříbrný kříž stále dobře funguje.
SB: Na kterém místě v Praze bude výstava vítězných prací probíhat a kdy se na ni můžeme přijít podívat?
S. B.: Výstava bude umístěna v poměrně unikátní lokalitě historického centra Prahy v Pařížské ulici. Jedná se o bývalou budovu kasina, která se již delší čas nepoužívala. Kvůli výstavě ji uvedeme opět do provozu a v prvních dvou patrech nainstalujeme přes sto uměleckých děl včetně vítězných. Výstava v Praze proběhne od 23. 9. do 2. 10., poté bude přemístěna do Bratislavy.
Šárka Dumbrovská
Kre-Aktivně s Czechdesignem
Použité ohebné hliníkové obaly lze svařovat, slepovat, různě skládat, ohýbat, ale také kreativně dekorovat, omotávat nebo na ně malovat. Pozoruhodná díla nevznikala pouze v soukromí soutěžících, ale také v rámci workshopu organizovaného sdružením Czechdesign, mediálního partnera soutěže. Tvořivou dílnu, která proběhla koncem června v galerii Czechdesign v Praze, vedli tři mladí designéři: šperkařka Kateřina Řezáčová, grafička Radka Pitrmucová a produktový designér Jan Plecháč, kterému jsme položili tři otázky.
Svět balení: Jaký máte pocit z dnešního workshopu?
Jan Plecháč: Celý den probíhal skvěle, vystřídal se zde velký počet lidí, nápady byly všemožné, k vidění byly malé šperky i obří buben. Atmosféra byla nad mé očekávání, lidé se přišli bavit, což bylo také účelem workshopu. Lidé z Czechdesignu připravili skvělé podmínky od instalačního materiálu přes občerstvení a báječnou náladu.
SB: Práce, které zde vzniknou, také hodnotíte. Jaká jste zvolili kritéria?
Jan Plecháč: Každé dvě hodiny vyhlašujeme tři malá vítězství, nicméně nerozlišujeme, kdo je první, druhý, třetí, všichni jsou pro nás jedničky. Hodnotili jsme kreativní přístup, nápad, ale i složitost díla. Materiál hodně inspiruje k robotickým námětům, vítězí mechanické věci nad plechovou kyticí růží. Asi to k hliníku patří.
SB: V čem vidíte smysl soutěže Red Bull Art of Can?
Jan Plecháč: Jde o záslužnou iniciativu, která lidem dává možnost uvědomit si, z čeho svůj nápoj pijí. Dává nahlédnout po rozříznutí obalu, jak se materiál chová, jak vypadá, že jde o velmi tenký a křehký plíšek. Člověk najednou vidí, co drží v ruce, a pozná materiál také z jiné stránky.
Šárka Dumbrovská
Box:
Stanislav Baláž
Studoval mezinárodní obchod a komerční komunikace na Vysoké škole ekonomické a na Metropolitní univerzitě v Praze, kde získal titul Bc. V současnosti studuje na Prague International Business School mezinárodní MBA program a od března 2010 pracuje jako brand manažer junior pro Českou republiku a Slovensko ve společnosti Red Bull.