logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 3/2007 OBALY A NOVÉ TECHNOLOGIE: Trochu jiná balení CD/DVD

1. května 2007
Nezařazené 0
736
SB 3/2007 OBALY A NOVÉ TECHNOLOGIE: Trochu jiná balení CD/DVD

 Obaly na CD či DVD nepředstavují pro konstruktéry-kreativce žádnou lahůdku. Obal je předem dán třemi dimenzemi a u disků ještě jedna odpadá. Proto je překvapující, že v konstrukci obalů existují desítky řešení jak pro lepenkové, tak i pro nelepenkové materiály. Obsahem tohoto článku však nebude pojednávání o konstrukčních řešeních, ale především o trendech, které s sebou přinášejí nové výrobní technologie a vnášejí je i do tohoto specifického způsobu balení.

Variabilní Burgopak
Burgopak je konstrukčně jedním z nejzajímavějších systémů balení disků do papírových obalů. Jedná se o spotřebitelský vícedílný obal skládačkového typu. Byť na první pohled tak nepůsobí, je bimateriálový. Vedle obvykle tří dílů, které jsou vyseknuty z pohlednicového kartonu o gramáži 300 – 350 g, je jeho součástí i vkládaný plastový díl. Ten v podobě termoplasticky svařené fólie tvoří smyčku, na níž jsou přilepeny vnitřní vysouvací díly, nazývané pull a pop. Celý systém funguje na základě bandového hnacího mechanismu. Zatáhnutím za jeden ze dvou vnitřních komponentů (pull), druhý komponent (pop) vyjede z vnějšího obalu na opačné straně. Poslední z vyseknutých lepenkových dílů je tzv. body. Tento díl skutečně tvoří jakési tělo obalu. Při uzavřeném obalu spotřebitel vnímá právě tento díl.
Celá tato patentovaná technologie je založena na naprosté přesnosti výroby. Snad nejdůležitější je absolutní přesnost přilepení pull a pop na smyčku. Vysouvání by mělo být pro spotřebitele naprosto bezproblémové. Vzhledem k potisku musí být co největší, ale je zajištěno, že díly při otevření za žádných okolností nevypadnou z části body. Vedle přesnosti výroby je nezbytně nutný i vhodný výběr plastové smyčky z hlediska její tloušťky a poměru k tloušťce nejenom kartonu, ale i k lepící pásce. Ideální kluznost smyčky je zajištěna přilepením pull a pop dílu přímo na svar smyčky a také speciálním klouzavým filmem na vnitřní straně smyčky.

Nejen disky, ale i květiny
Jednou z dalších mnoha výhod tohoto systému je i univerzálnost jeho použití. Byť první obaly typu Burgopak byly prezentovány především jako obaly právě na CD a DVD, jejich použití v současnosti zahrnuje mnohem širší škálu. Vysouvací díly mohou být nejen v podobě jednoduchého přeloženého a slepeného přířezu o tloušťce disku, ale může se jednat i o krabicové díly či různě tvarované prostorové výseky.
Obaly pak mohou sloužit třeba pro balení cukrovinek či prezentačních materiálů firem. Není problém do obalu vložit i mobilní telefon s nabíječkou či vysoušeč vlasů s příslušenstvím. Jedno z nejnovějších řešení obalů Burgopak představila dceřiná společnost českého zastoupení Burgopaku, slovenská Copacking Service SK, která připravila pro celosvětovou informační kampaň Breast Friends dárkové boxy Burgopak na orchidej.

Obal i POS
Vedle konstrukční variability, která může dále zahrnout i vlepené fixační díly nejen z hladké, ale i z vlnité lepenky či třeba z pěnových polymerů, by bylo nespravedlivé nevyzvednout možnosti z hlediska potisku. Obal se svým řešením může jako stolní displej řadit i mezi POP/POS materiály. Potisk je možno realizovat na všech dílech. Konstrukční řešení mimořádně zvětšuje plochu pro informace o výrobku, reklamu i estetickou stránku řešení. Z hlediska marketingu je zde umocněna prodejně-propagační, informační i psychologicko-estetická funkce obalu.
Vlastní potisk je realizován ofsetem, následují zušlechťovací procesy – laminace, ať už lesklá nebo matná, je standardní povrchovou úpravou. Dále se používá UV lakování celoplošné či parciální podle přání zákazníka. Potisk je jednostranný, byť díky důmyslnému skládání na první pohled působí, jako by obal byl potištěn oboustranně. Jeho realizace může být do CMYK i vícebarevná, včetně přímých barev. Závisí pouze na grafickém návrhu. Výroba skládačkových dílů probíhá na lisech s plochou raznicí.
Jediná malá vada na kráse je ruční kompletace a tím zpomalení celého postupu výroby. Zde se však jedná nejen o daň systému, ale především originalitě zakázek. A že je o tyto typy obalů vzrůstající zájem i na našem trhu, potvrzuje fakt, že centrála společnosti Copacking Service v Praze se v polovině února tohoto roku přestěhovala do nových prostor právě z důvodu potřeby rozšířit centrum svého obalového designu. Současně chystá i rozšíření svého strojního zařízení. První investicí je nový vzorkovací plotr Kongsberg/Esko na výrobu vzorků z papíru a plastu.

DBS obaly ze speciálních linek
Další inovací v oblasti obalů na CD a DVD jsou Discbox Sliders, ve zkratce DBS obaly. Jedná se o obaly skládačkového typu (používané hladké lepenky obvykle o plošné hmotnosti 300 g/m2) , v případě DBS obvykle dvoudílné. Konstrukce je opět vysouvací na umístění jednoho či dvou disků, ale oproti Burgopaku méně nápadná. DBS není novinkou z hlediska konstrukce, ale především z hlediska své technologie výroby. Patří totiž mezi první typy skládaček vyráběných na in-line linkách v kombinaci s digitálním tiskem. Tato výrobní zařízení vznikla díky spolupráci dvou světových gigantů, firem Stora Enso a Xeikon.

In-line zařízení s předřazením potisku
Celá linka se skládá ze tří navazujících komponentů – DBS Converter, DBS Pac Master a z digitálního stroje Xeikon (v současnosti zařazen Xeikon 5000). DBS Converter zajišťuje rotační výsek obalu, jeho vyrýhování a možný násek. Nepoužívá se však překližková skořepina s planžetou, ale vysekávací plechy. DBS Pac Master je v podstatě skládací a lepicí zařízení. Obě tato zařízení nejsou žádnou novinkou. Již v minulosti byla používána, ale pouze jako univerzální stroje, nikoli jako části výrobních linek.
Myšlenka zařadit tyto stroje do in-line zařízení spolu s digitálním tiskem byla poprvé představena na veletrhu Drupa 2004, kde zákazníci mohli získat první vzorky. Tehdy však nebyl celý systém vývojově, a hlavně výrobně plně dokončen. Revolučně snad nejzajímavější myšlenkou bylo předřazení digitálního stroje.
Na Xeikonu 5000 lze potiskovat nejen skládačkové lepenky, ale i papír již od plošných hmotností 40 g/m2. Kotoučový materiál je možné potiskovat v šíři až 500 mm. Je možný CMYK i potisk přímými barvami. Stroj umožňuje i oboustranný, až pětibarevný potisk na jeden průchod. Xeikon spolu s Indigem představuje první patentované systémy digitálních tisků, ze kterých vychází princip většiny digitálních strojů. Na rozdíl od patentu Indigo využívá Xeikon práškové tonery, princip tisku zůstává elektrografický; obvyklé rozlišení dosahuje 600 dpi.
Po vlastním tisku následuje zušlechťování. Zde je možné lepenku či papír laminovat nebo lakovat (obvykle se používají UV laky). Následuje výsek a ryl na DBS Converter se snášením obou dílů obalu.
A jako v předešlém případě se „zpomalovačem“ výroby stává sekce skládání/lepení. Zde je však vedle těchto dvou hlavních funkcí zajišťován i proces balení CD/DVD, respektive jejich vkládání do obalu.
Vedle tohoto vkládání je možné do každého obalu s jedním či dvěma disky vložit i informační či reklamní leták. A i při tomto celkovém zpomalení je výrobní rychlost 1300 obalů s vloženými disky za hodinu slušným výkonem.

FlexPlay – inteligentní balení
Poslední typ dnes představovaného obalu není pozoruhodný ani konstrukcí, ani tiskem, ale právě vlastním balením. Plná funkčnost systému závisí na ochranné funkci obalu. Vkládání a následná ochrana je zajištěna balením v ochranné atmosféře. A jak to celé funguje?
Disk (v tomto případě balení se takřka výhradně jedná o DVD s filmem) je opatřen FlexPlay technologií. DVD hned po vyjmutí z obalu začíná tmavnout, na přehrání filmu má spotřebitel 48 hodin, po této lhůtě se stává disk nečitelný. Jak je tento jev způsoben?
FlexPlay znamená opatření disku Ag-páskou ze speciálního polykarbonátu, který reaguje s kyslíkem. Tento pásek je nejen nezjistitelným lidským okem, ale ani laserem. Po vyjmutí z obalu disk (většinou s ochranou proti přepálení) začne okamžitě reagovat – oxidovat. Oxidace se projevuje změnou barvy disku – od typické světle šedé až po konečnou černou. Tento systém s sebou nese i nové názvosloví – diskům se říká EZ – D. A myšlenka celého systému?
Co se týče filmové produkce, měl by si být spotřebitel jist, že disk má nepoškozený, nový – nehrozí tedy přeskakování filmu apod. Zároveň by měl ušetřit zpáteční cestu do půjčovny. Použité disky by se měly v budoucnosti odhazovat na místo k tomu určeném. Podle výrobce jsou plně recyklovatelné.
Jana Žižková

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required