Obal roku 2021: 59 exponátů si odneslo ocenění
Letošní, v pořadí 28. ročník soutěže Obal roku se rozšířil na celkem 14 hodnocených kategorií. Oceněno bylo téměř šest desítek obalů a obalových řešení. Mezi nejúspěšnější firmy se zařadily Thimm The Highpack Group a Smurfit Kappa. Vítězné exponáty lze přihlásit do celosvětové obalové soutěže WorldStar Packaging Awards, kterou organizuje World Packaging Organisation.
Dva dny na konci srpna zasedala odborná porota, která vybrala 59 exponátů, jež si zaslouží ocenění Obal roku. Nejlepší obaly už téměř tři dekády uděluje Obalový institut Syba, hlavním mediálním partnerem soutěže je Svět balení. „Letošní ročník Obalu roku ukázal, že pandemie nezbrzdila obalové inovace a že vývojáři připravili mnoho zajímavých novinek,“ říká jednatelka institutu Iva Werbynská.
Letos se soutěžilo v 14 kategoriích, které navazují na celosvětovou obalovou soutěž WorldStar Packaging Awards, kam mohou být oceněné obaly přihlášeny. „Počet kategorií se navýšil na základě množství a spektra přihlášených exponátů a v souladu s rozšířením kategorií právě ve WorldStar Packaging Awards,“ vysvětluje Iva Werbynská.
Thimm a Smurfit Kappa nejoceňovanější
Nejvíce ocenění s devíti „zářezy“ letos získala společnost Thimm The Highpack Group. Jednotlivé exponáty, jejichž detailní popis najdete na webu obalroku.cz, byly přihlášeny pod těmito názvy: Luxusní dárkové balení (pro značku Glücksfall No. 1); Udržitelný a praktický pultový displej (pro Herbadent); Dárkový obal na Becherovku; Trhni si! (pro Moravia Lacto); Eko-fix na lahve (pro Herbadent); Ochranný roh z vlnité lepenky (pro Solodoor); Unikátní tubusy pro e-shop (pro Maappi); Univerzální fixace BMW G38 a „Když nemůže produkt do obalu, musí obal přes produkt!“ pro firmu Tormax.
Svá želízka v „obalovém ohni“ měla i společnost Smurfit Kappa, která do soutěže přihlásila obalové inovace z Česka i ze Slovenska. Nakonec obstálo šest obalů pod názvy: TopClip (pro plechovky Pivovaru Svijany a Clock); VoidFill Killer (pro hodinky Prim); PíííívoBox (pro pivovar Zichovec); Fešák Hubert (pro DZ Dražice); Mysliaca vložka (pro Phillips); Tofu vzdušný obal (pro značku Lunter). Obal roku získala také společnost DS Smith Packaging, a to hned s dvěma POS displeji (Orion Ateliér a Paper Mate) a Dárkovým multipackem 4+1 pro Budějovický Budvar.
V oblasti etiket uspěl Etiflex, který triumfoval s etiketami pro vína Gloriette, Zuřivec a Mendelu Zahradnická fakulta. Ve dvou případech šlo o takzvané živé etikety s možností využít rozšířenou realitu. Dva obaly, které porotu okouzlily, cílí na dětské publikum. Společnost H.R.G. nově zabalila kovové hračky firmy Kovap a stavebnici Variant, již vyrábí společnost Kaden. Dvě ocenění Obal roku si odnáší Chemosvit Folie za obaly Vrece na toaletný papier (s použitím PCR a PIR) a za obal na sušenky Princezky (vytvrzování ofsetového tisku paprskem elektronů).
Dvojice ocenění k jednomu produktu – limonádě Targa Florio – putuje do společnosti Kofola ČeskoSlovensko, jednou za samotnou lahev a podruhé za grafické a designové provedení etikety. Dvě ocenění Obal roku si budou moci vystavit ve firmě Logik, a to za luxusní box pro prezentaci prémiových krmiv Carnilove True Fresh a za kazetu pro B2B prezentace nazvanou Carry Pet Sample Box. Dvakrát uspěla také společnost Mondi. Obal X-fold Box slouží k zasílání zboží značky Reserved a i takzvaný Křížový obal směřuje do segmentu e-commerce.
Další oceněné obaly nebo řešení
- Kelímky značky Magnum z chemicky recyklovaného plastu pro společnost Unilever, přihlášené AMI Communications (kategorie Potraviny);
- Obal na víno Motýl od společnosti Bohemia Sekt (kategorie Potraviny);
- Obal na pet food Brit Care Dog Crunchy Cracker. Hmyz s tuňákem, obohaceno o mátu, přihlášeno společností Casia (kategorie Pet food);
- CoolCan – web2print řešení pro personalizovaný potisk plechovek, od společnosti Colognia Press (kategorie Procesy a technologie);
- Obal na Crazy Good – Ovocné špeciality, od společnosti Crazy Good (kategorie Potraviny);
- Obal na Gouda sušenky z Luhačovic, od společnosti Easy Cheesy (kategorie Grafika & design);
- E-commerce obal na exkluzivní řadu čajů, Galerie du thé, přihlášeno společností Fiala & Šebek (kategorie Potraviny);
- Obal na pálenky Sudlička, přihlášeno společností Fonticulus (kategorie Nápoje);
- Obal na Konopný olej Zeen CBD od společnosti Grafobal (kategorie Kosmetika);
- Obal na tyčinky Corny Big, přihlášeno společností Hero Czech (kategorie Potraviny);
- Obal na bagety společnosti Crocodille, navrženo studiem Honewa (kategorie Grafika & design);
- E-commerce obal progressPack Grassline: Cesta k zelenější přepravě od společnosti Igepa (kategorie E-commerce);
- Technologie DM Maxliner 3D přihlášeno společností Kurz Czech & Slovak (kategorie Procesy a technologie);
- Redesign bylinných čajů Leros, přihlášeno společností Leros (kategorie Grafika & design);
- Balení sprchového gelu a vlasového šamponu Louka, přihlášeno společností Manufaktura (kategorie Kosmetika);
- Obal na mleté maso, přihlášeno společností Maso uzeniny Polička (kategorie Potraviny);
- Obal na Jägermeister double box od společnosti Model Obaly (kategorie Dárkové obaly);
- Technologie DWI 50 x 121 od společnosti Moravia Cans (kategorie Technologie);
- Redesign od společnosti Officeo (kategorie Grafika & design);
- Obaly pudingů Dr. Oetker pro prémiovou řadu od společnosti OTK Group (kategorie Grafika a design);
- Obal na med 5v1 od Podorlická kartonážní (kategorie Dárkové obaly);
- E-commerce obal Fillpak Go od Servisbal Obaly (kategorie E-commerce);
- JumboNest od společnosti Schoeller Allibert CZ (kategorie Ostatní);
- 100% recyklovatelná paleta Plasteta od společnosti Stabilplastik (kategorie Automotive a transportní balení);
- Automatický stojan pro Mentos od společnosti STI Group (kategorie POP & POS);
- Obal na čisticí tampony od společnosti Tesco Stores (kategorie Kosmetika);
- Obal na parfém The Dream Man od společnosti Top Print Packaging (kategorie Kosmetika);
- Obal Long Life Box od společnosti Unipap (kategorie Elektronika).
Co jsme si neuměli představit, je tu
Porotu letos tvořili Hana Hradecká, manažerka komunikačních projektů společnosti Eko-kom; Jitka Sosnovcová ze Státního zdravotního ústavu; David Marouš, obchodní ředitel společnosti Cordstrap; Jiří Hejduk z Univerzity Pardubice; Zdeněk Ungrád, jednatel společnosti Panflex; Stanislav Břeň, šéfredaktor časopisů Svět balení a Systémy Logistiky; Michael Šimek z GS1 Czech Republic; a Filip Hubička, šéfredaktor časopisu Logistika. Předsedkyní poroty byla obalová expertka a pedagožka Jana Žižková, která tento ročník komentuje takto: „Mám velkou radost, že obaloví profíci svůj vývoj nezastavují, a naopak se stále dívají kupředu. Letos bude pro mne extrémně obtížné vybrat své favority, kterým udělím Cenu předsedkyně poroty, a to zlatou, stříbrnou a bronzovou. Je skvělé vidět, že i v této složité době jsou obalové inovace stále tak časté a že i v ní obalařina postupuje mílovými kroky. Co jsme si neuměli před pár lety představit, je dnes již normou.“
Obalový galavečer
Slavnostní předání ocenění Obal roku 2021 můžete navštívit na galavečeru, který se uskuteční 14. října v rámci obalového kongresu Obalko v Aquapalace Hotelu Čestlice. Registrace na www.obalko.cz.
Text: Stanislav D. Břeň
Foto: Obal roku