Jak nejlépe zabalit rybu nebo maso
Čím dál silnější trend uplatňování zásad udržitelnosti a recyklovatelnosti se odráží rovněž v baleních pro maso, uzeniny a ryby. Společným jmenovatelem je kromě čistoty a jednoduchosti omezování spotřeby plastů. Přesto se v oblasti primárních obalů nejde bez plastových fólií obejít. Výrobci obalů i plniči intenzivně hledají alternativy k tradičním řešením.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 122 (leden–březen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Akcelerující rychlost vývoje v segmentu balení po maso, uzeniny a ryby lze dobře dokumentovat na několika příkladech z výstupů odborných fór a zároveň prodejních pultů (samozřejmě si jich lze všimnout např. i při doručování zásilek s potravinami v případě nákupu potravin na e-shopu).
Kupříkladu společnost Maso uzeniny Polička aktuálně začala pro mleté maso používat plně recyklovatelné obalové řešení flow pack. Už v roce 2021 přitom na trhu uspěla s řešením vakuového balení v měkké vaničce, které oproti do té doby běžné tvrdé misce s fólií ušetřilo až 50 % použitých plastů a v rámci dodavatelského řetězce přineslo až o 34 % nižší uhlíkovou stopu (i díky nižšímu počtu nasazených rozvozových aut).
Technologie flow packu, již Josef Hantsch, obchodní ředitel Maso uzeniny Polička, představil na podzimním kongresu Obalko, a která „zabodovala“ u zákazníků i v oborové soutěži Obal roku, přináší další výhody a úspory. Josef Hantsch je přiblížil ve srovnání s dříve standardním řešením, kterým byly ještě před několika lety pouze částečně recyklovatelné misky MAP o váze 20 g, s tloušťkou fólie použité na jejich výrobu do 500 µ. Fólie použitá u flow packu má tloušťku pouhých 50 µ, celé balení váží 4,9 g. Markantní je snížení dopravních nákladů na transport materiálu od jeho dodavatele, je totiž velký rozdíl převážet celé misky nebo role fólie, z níž se vyrábí flow pack. Zatímco dříve jeden kamion převezl 241.758 kusů misek, dnes jeden kamion převeze materiál na výrobu 6.336.000 kusů balení flow pack. Jinými slovy, jeden vůz dnes zvládne převoz materiálu na tolik balení mletého masa, na kolik bylo dříve třeba 26 nákladních aut.
Není tedy divu, že flow pack je čím dál oblíbenější, pravidelně se s ním setkávají třeba zákazníci obchodních řetězců. „Vyrábí se z recyklovatelné polypropylenové fólie a dosahujeme s ním úspory až 75 % plastového materiálu oproti konvenční vaničce. A byť mohl zpočátku pro někoho působit u masa nezvykle, můžeme potvrdit, že zákazníci změnu přijali,“ uvádí Dana Bratánková, vedoucí korporátní komunikace & public affairs Billa ČR. A Lidl v Česku jen v rámci akční nabídky zboží díky flow packu ušetřil dvě tuny plastu, jak připomněla Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí Lidl Česká republika.
„Cítíme, že aktuálním trendem na trhu je postupný přechod od balení do hotových, například polypropylenových misek na jiné typy balení,“ říká Ondřej Novák, který je zodpovědný za nákup obalů ve společnosti Bidfood a souhlasí s tím, že u balení masa se intenzivně hledají alternativy, které zahrnují co nejširší úsporu plastů.
Nejčastěji vídané typy balení, které pro jejich výrobu Bidfood aktuálně testuje a zvažuje jejich zavedení, je balení většího množství produktů do vakua nebo právě do popisovaného flow packu. „S tímto přechodem a úsporou použitých plastů je také častěji zmiňován přechod z kompozitů na monomateriály, který je však stále spojen buď s nižšími bariérovými vlastnostmi (kratší trvanlivost) nebo s výrazně vyšší nákupní cenou,“ upozorňuje Ondřej Novák.
Výhody skinového balení
Samozřejmě míra inovací a jejich čím dál širšího zavádění do praxe je v segmentu balení masa, uzenin a ryb mnohem širší, společným jmenovatelem jsou snahy o omezování objemu plastů (což vede např. k již zmiňovanému snižování tloušťky obalů), úsilí o co největší, ideálně 100% recyklovatelnost a podobně. „Snižování tloušťky obalů má samozřejmě své hranice, nicméně díky novým technologiím se to velmi dobře daří. Uvedu příklad z oblasti bariérových polyamid/polyetylen fólií: dříve se běžně používaly dvouvrstvé v tloušťkách okolo 200 mikronů, dnes, za využití nových technologií, kdy máme devítivrstvý extrudér a fólii chladíme vodou namísto vzduchem, se pohybujeme pro stejné aplikace v tloušťkách okolo 100 mikronů. Jde tedy o velkou úsporu materiálu, která však není na úkor mechanických či bariérových vlastností, což je zásadní,“ přibližuje další aspekty František Selucký, obchodní ředitel společnosti Vepak.
Stále více výrobců, uživatelů i zákazníků vnímá výhody tzv. skin balení. Jde o šetrnější způsob vakuového balení, které spočívá v umístění produktu na podložní misku a přebalení horní fólií (může mít různou pevnost, např. podle toho, zda se balí maso i s kostí nebo nikoliv) při současném působení vyšší teploty. Právě ohřevem změkčená fólie výrobek těsněji obepne. K uvolňování tekutiny z masa zde dochází v menší míře než u klasického vakuového balení. „Domnívám se, že balení typu skin se pro jeho zákaznickou atraktivitu bude dostávat do popředí, například při balení steaků nebo ryb,“ dodává František Selucký.
A tento předpoklad potvrzuje rovněž na základě vlastních zkušeností i Ondřej Novák. „Pro balení ryb hrají stále prim a jsou také od maloobchodních řetězců vyžadovány varianty skinového balení a balení do ochranné atmosféry. V naší výrobě, stejně jako většina konkurentů, si vyrábíme spodní misky na balicích linkách z termo-formovatelných fólií o vyšší mikronáži, čímž vzniká znatelná úspora v pořizovací ceně oproti nákupu hotových misek,“ přibližuje Ondřej Novák. Společnost Bidfood podle něj u skinového balení filet čerstvých a chlazených ryb snížila v roce 2023 o 100 µ tloušťku spodní fólie (konkrétně ze 400 µ na 300 µ), to vše při zachování stejných vlastností a trvanlivosti zboží: „Při spotřebě až 300 kilometrů této fólie za rok se již jedná o výraznou změnu.“
Supermarket Košík.cz prodává ryby jen pár desítek hodin po výlovu, jsou zabalené v papíru s igelitovou vrstvou. „Obal garantuje čerstvost masa a počítá s tím, že maso je určeno pro zpracování do 48 hodin od doručení, zároveň je dostatečně kvalitní, aby zboží ochránil při převozu z regionálního distribučního centra až na práh zákazníkova bytu,“ říká za Košík.cz mluvčí František Brož.
Ekologická možnost pro balení ryb
Na podzimním kongresu Obalko se „horkou“ novinkou v oblasti řešení balení ryb ulovených udržitelným způsobem v chladných aljašských vodách pochlubil startup Alaskan Fisherman. Ve spolupráci se společností Smurfit Kappa vyvinul náhradu za polystyrenovou krabici. Tzv. Themobox 2.0 na kongresu představili Kristýna Malá, COO Alaskan Fisherman, a Jiří Rak, business development manager Smurfit Kappa. Je vyrobený na bázi voštinové desky Hexacomb a vlnité lepenky. Vyznačuje se ochrannými a tepelněizolačními funkcemi srovnatelnými s pěnovým polystyrenem, ovšem dá se recyklovat nebo kompostovat stejně jako papír.
„Při vymýšlení obalu našich produktů jsme kladli důraz na tři základní věci: atraktivní vzhled, ekologii (včetně použití biodegradabilních materiálů) a user experience. Proto jsme od začátku neuvažovali o polystyrenových boxech jako dlouhodobém řešení, přestože by nám situaci velmi zjednodušily, a sáhli jsme po řešení na bázi papíru. Pro distribuci našich produktů jsme museli vedle základních aspektů obalu vyřešit i jeho termoizolační vlastnosti (a to pomocí voštin a vlnité lepenky), které dávají zákazníkům větší flexibilitu při převzetí zásilky. Část z nich si totiž produkty nechává zavážet do kanceláře či jiná místa mimo domov a zde musí vydržet i pár hodin mimo mrazničku,“ vysvětluje Kristýna Malá.
Smurfit Kappa se jako výrobce papírových obalů zaměřuje především na výrobu sekundárních balení: „V oblasti e-commerce, konkrétně segmentu masa a ryb, se klade hlavní důraz na tepelnou izolaci, odolnost proti vlhkosti, vzniklou možnou kondenzací, na branding a na zákaznickou zkušenost,“ upřesňuje Jiří Rak.
Mimochodem, i s designovým řešením ThermoBoxu 2.0 je maximálně spokojen nejen Vojtěch Novák, spoluzakladatel startupu Alaskan Fisherman, ale podle ohlasů i samotní zákazníci.
Popisovaný a lehce inovovaný obal ve verzi ThermoBox 3.0 nebude určený pouze na jedno použití, ale stane se vícecestný s možností vrátit jej přepravci. „Naši ekologicky zaměření zákazníci budou mít možnost zachovat delší životnost i pro recyklovatelný obal,“ vysvětluje Kristýna Malá, zatímco Jiří Rak připomíná i fakt ověřený datovým sběrem, že některým zákazníkům se obal jednoduše líbí tak, že jim je líto jej vyhazovat.
Co se týče primárních obalů pro živočišnou výrobu, Jiří Rak ve shodě s dalšími oslovenými odborníky upozorňuje, že se u nich zatím nejde bez polyetylenové fólie zcela obejít: „Proto se řeší nejčastěji zmiňovanými flow packy, eventuelně miskami. Ale i zde zaznamenáváme, že misky bývají vyrobené například z voskovaného papíru. Bohužel u voskovaného či potahovaného papíru narážíme na možné problémy s jeho recyklací, což třeba u polyetylenu není.“
Nevoskovaný obal a další využití vlnité lepenky
Svůj pohled na věc přidává také společnost DS Smith Česko a Slovensko. Její generální ředitel Martin Němec podobně jako ostatní respondenti vyzdvihuje, že v obalovém průmyslu, a to zejména u mražených, čerstvých (chlazených) a uzených výrobků, v současné době existuje několik základních trendů. Patří mezi ně zmiňovaný důraz na udržitelné a recyklovatelné materiály, inovativní přístupy k designu a lepší bariérové vlastnosti pro zachování kvality výrobků. „Přijali jsme výrobní postupy, které přispívají k oběhovému hospodářství tím, že snižují potřebu nových materiálů prostřednictvím recyklace a opětovného použití. Přestože jsou některá z řešení DS Smith náročná na výrobu v místních podmínkách, jsme případně schopni zajistit všechna řešení z okolních zemí,“ říká Martin Němec.
Jako příklad řešení pro vyvíjející se požadavky trhu Martin Němec zmiňuje produkt DS Smith Greencoat, 100% recyklovatelný nevoskovaný obal. „Toto obalové řešení je účinnější než typické obaly potažené voskem, které se používají k balení a přepravě studených a vlhkých výrobků a nelze je recyklovat. Greencoat poskytuje stejnou funkčnost. V případě zájmu zákazníka nabízíme přizpůsobitelný potisk pro branding, který umožňuje společnostem sladit obal s identitou jejich značky,“ popisuje Martin Němec.
Co se týče reakce na úsilí o snižování podílu plastů, DS Smith nedávno vyvinul inovaci obalu Easy Bowl, která byla poprvé uvedena ve Slovinsku. Obal obsahuje tácek z vlnité lepenky laminovaný tenkou plastovou vrstvou, která nahrazuje až 85 % plastu lehkou recyklovatelnou lepenkou. Tato konstrukce podle výrobce zachovává čerstvost výrobků, zvyšuje bezpečnost potravin a prodlužuje jejich trvanlivost, čímž se vyrovná běžným řešením balení v modifikované atmosféře. Obal je vhodný pro chladné a mrazivé prostředí i pro použití v mikrovlnných troubách.
Eko-kom: Obal bývá výsledkem kompromisu
Tlak na ekologičnost používaných obalů sílí. Kupříkladu řada nadnárodních řetězců se v posledních letech sama zavazuje k poměrně razantním interním opatřením. Namátkou Kaufland se jako součást skupiny Schwarz zavázal snížit do roku 2025 spotřebu plastů o 20 %. „Zároveň chceme zajistit, aby 100 % našich privátních značek bylo baleno do recyklovatelných obalů a v obalech privátních produktů pak chceme používat v průměru 25 % recyklátu. V rámci těchto našich závazků optimalizujeme všechny naše obaly,“ dodává Renata Maierl, tisková mluvčí společnosti Kaufland Česká republika. Například u pultů s uzeninami používá Kaufland papírové přířezy obsahující vrstvu mikrotenu (7 µ), kterou lze pro usnadnění třídění odstranit.
Snadná oddělitelnost materiálů je jen jednou z podmínek, které musí splňovat obaly vhodné pro recyklaci. „Obecně platí, že nevhodná je kombinace materiálů, které není možné snadno oddělit, přítomnost některých aditiv, pigmentů a podobně. Mohou nastat i nevhodné kombinace materiálu obalu, etiket a použitých lepidel,“ říká Martin Lochovský, manažer systémových projektů společnosti Eko-kom. Každý obal má podle expertů společnosti Eko-kom řadu parametrů, které mohou ovlivnit možnosti jeho recyklace. Tyto parametry se v poslední době objevují v doporoučeních pro konstrukci recyklovatelných obalů, která vydávají různá oborová sdružení, a jež se promítají i do připravované evropské legislativy a do technických norem.
Tento trend potvrzuje František Selucký ze společnosti Vepak. „V případě folií s potiskem, evidujeme začínající trend odklonu od matných laků a laků typu paper touch. Je to z důvodu ekologie. Zákazníci si uvědomují, že se jedná o velký nános laku, který je nutné následně vysušit, což představuje navýšení energetické náročnosti. Takový obal, byť se tváří jako ekologický, protože má evokovat papír, tedy přírodu, paradoxně ekologický vůbec není,“ upřesňuje František Selucký.
„Obvykle se samostatně hodnotí materiál obalu a jeho složení i barevnost, dále takzvané povrchové dekorace, tedy potisk, etikety a štítky, a nakonec rovněž uzavírací systémy obalu. V každé této kategorii existují podrobnější kritéria,“ upozorňuje Martin Lochovský. Na recyklovatelnost obalu mají vliv také jeho velikost, možnosti jeho identifikace, zachytitelnost na dotřiďovacích linkách, vyprázdnitelnost od zbytků obsahu a další vlastnosti. „Z hlediska recyklovatelnosti jsou obecně nejvhodnější nebarvené monomateriály bez bariér a aditiv, pokud možno s minimálním potiskem či etiketami, s uzávěry ze stejného materiálu, jako je tělo obalu,“ dodává Martin Lochovský. Vzhledem k tomu, že funkcí obalového řešení je produkt dostatečně chránit, sdělit všechny povinné informace a ovšem také prodávat (což nemusí jít ruku v ruce s možnostmi plné recyklovatelnosti), bývá často výsledkem kompromis, který se snažit uspokojit všechny strany a zájmy. „Je zřejmé, že výrobci a plniči obalů doporučení ohledně recyklovatelnosti sledují a snaží se je prosazovat do svých portfolií,“ uzavírá Martin Lochovský.
„Vítáme projekty snižující hmotnost obalu“
Při rozhodování a výběru vhodné varianty balení je třeba vždy zohlednit různé aspekty. Snažíme se v maximální možné míře naplnit naši vizi prodeje pouze plně recyklovatelných obalů, což u masných výrobků jsou hlavně monomateriálová řešení. Dále je třeba zvážit očekávání zákazníků, ceny samotného balení a technologické možnosti dodavatelů. Na monomateriálových řešeních pracujeme a současně vítáme jakékoliv projekty, které snižují hmotnost použitého obalového materiálu.
Iva Pavlousková, tisková mluvčí, Tesco Stores ČR
„Klademe důraz na jednoduchost a přehlednost“
Obaly našich výrobků pravidelně modernizujeme a přizpůsobujeme potřebám zákazníků. Všeobecně lze říci, že při tvorbě obalů našich privátních značek klademe důraz na jednoduchost a přehlednost. U tvaru a materiálu klademe důraz na kvalitu a praktičnost balení, velikost balení se často odvíjí od preferencí zákazníka. Při navrhování obalů je pro nás prioritou vhodnost obalového materiálu pro daný výrobek a přehledné uvedení všech povinných a užitečných informací o výrobku.
Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí, Lidl Česká republika
„Pro uzeniny vyvíjíme nový typ obalu“
Neustále hledáme nejvhodnější možná obalová řešení, prioritou je pro nás udržitelnost a zároveň zajištění nejvyšší možné kvality našich výrobků. Pro prodej uzenin aktuálně vyvíjíme pro rok 2024 nový typ papírového sáčku s odstranitelnou fólií, aby bylo možné používat pouze jeden druh obalového materiálu pro více sortimentních druhů.
Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland Česká republika
„Nastal ideální čas pro nové nápady“
Momentálně není na trhu žádný produkt nebo obal bez plastu, který by dokázal uchovat potraviny podle hygienických pravidel. Teď je tedy ideální čas pro výzkum a nové nápady na obaly potravin, které budou šetrné k naší planetě. O nových řešeních stále intenzivně přemýšlíme a vyvíjíme další, i když aktuálně nemohu prozradit všechny detaily. Ale náš cíl zůstává stejný – dál se posouvat v oblasti obalů spojujících nové technologie, udržitelnost a schopnost prodlužovat čerstvost potravin.
Kristýna Malá, chief operating officer Alaskan Fisherman
„Naším cílem je nahradit plasty“
Společnost DS Smith aktivně pracuje na vývoji udržitelných obalových řešení pro budoucnost, samozřejmě včetně slovenského i českého trhu. To zahrnuje používání recyklovatelných výrobků na bázi papíru bez plastových vláken a inovativní design, který snižuje dopad na životní prostředí. monomateriálů.
Martin Němec, generální ředitel, DS Smith Česko a Slovensko
Připravil: Filip Hubička
Foto: archiv firem, autor