logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Archiv newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Kláštorná Kalcia sa plní do obalov vyrobených zo slovenských zálohovaných fliaš Skupina Kofola...
  • Braník v nové zbroji – pivovar redesignuje lahve i plechovky Braník se dočkal velké změny...
  • SB 118: Obaly pro nápoje; Etikety a jejich udržitelnost; Obalový design privátních značek Toto...
  • Ikonická lahev od Becherovky je ústředním motivem nové kampaně Becherovka spouští novou...
  • Nestlé inovuje obaly a přispívá k rozšiřování recyklačních kapacit v Česku Zhruba 94,3 % obalů...

SB 1-2/12 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ POTRAVIN: Fenomén krabice na pizzu

1. března 2007
Nezařazené 0
1470
SB 1-2/12 HLAVNÍ TÉMA – BALENÍ POTRAVIN: Fenomén krabice na pizzu

Původní způsob balení pizzy byl sice ekonomický, ale jinak ne zcela vyhovující. Pizza byla umístěna na čtvercový lepenkový podnos a s ním vložena do sáčku, který se přelepil nebo uzavřel sponami. Tento typ obalu plnil ochrannou funkci velmi nedostatečně: propouštěl teplotu, neměl potřebnou pevnost, pizzy nešlo stohovat, obal byl bez grafiky, manipulace s kulatou pizzou, čtvercovým podnosem a obdélníkovým sáčkem byla obtížná. Velmi brzy se tedy změnil čtvercový podnos na kruhový a začal se vyvíjet i nový příznivější typ obalu.

Od hladké lepenky přes vlnitou až k Traditional Pizza Box
A objevila se první lepenková krabice na pizzu. První konstrukční vzory byly z hladké lepenky, pizza se nevkládala přímo do krabice, ale opět na podtácek, který zvyšoval tuhost celého systému. Podtácek byl původně ze stejného materiálu jako krabice, později se začaly používat lepenky vyšší plošné hmotnosti, a ještě později hliníkové fólie. Ačkoli byl celý koncept původnímu balení opravdu revoluční, neumožňovaly krabice z tenkých skládačkových lepenek vyšší stohovatelnost. Tento nešvar krabic na pizzu byl odstraněn až v 60. letech 20. století, kdy se na trhu objevily první krabice z lepenek vlnitých.
První užitný vzor krabice na pizzu z vlnité lepenky byla tzv. Chicago folder – chicagská skládačka. Tento typ obalu, který byl majoritně používán ještě v 80. letech 20. století, byl v podobě přiklápěcí krabice čtvercového průřezu se zdvojenými stěnami, přiklápěcí část měla ve středu strany zasouvací zámeček. Dnes patří k nejrozšířenějším konstrukcím tzv. Traditional Pizza Box – tradiční krabice na pizzu. K hlavním výhodám konstrukce tohoto typu patří pevná fixace víka, které je docíleno pomocí klop při zasunutí mezi dvě stěny čelního panelu krabice. Konstrukce je i mnohem vhodnější z hlediska víceprodukce (optimalizuje rozložení více krabic na archu a minimalizuje odpad materiálu). Tento typ konstrukce je navíc vhodný jak pro vlnité, tak i pro hladké lepenky. Dnes se hojně používá u hladkých lepenek jako potištěný obal pro mražené pizzy, které jsou v tomto případě do obalu vkládány v PE sáčku či zavařené ve fólii. Vedle klasických hladkých lepenek se pro mražený produkt používají i bariérové typy lepenek.
U krabic z vlnité lepenky, ve kterých se pizza nejčastěji distribuuje k přímé konzumaci (za tepla) donáškovou službou, v současnosti vítězí přiklápěcí osmiúhelníková krabice (původně koncept firmy Smurfit-Stone Container pro výrobce Domino’s Pizza).
Uvedené konstrukční vzory však nejsou zdaleka jediné. V současnosti se vyrábí desítky konstrukčních vzorů, a některé z nich jsou dokonce patentované.
Některé typy se liší i základním tvarem podle tvaru produktu. Například řetězec Pizza Fusion, který ve 14 státech USA provozuje 21 restaurací rychlého poobčerstvení, má ve své nabídce oválné pizzy, které balí do krabic obdélníkového tvaru. Vedle používaných bioproduktů i méně tradičního tvaru krabice vešla tato společnost do povědomí zákazníků i svým šetrným přístupem k přírodě. Všechny pobočky společnosti se snaží využívat obnovitelné energetické zdroje, pizzu vyrábějí z bioproduktů a rozvážejí ji hybridními dopravními prostředky. Nutnost pojmu udržitelnosti se snaží vštípit i svým zákazníkům. Když spotřebitel přinese zpět obal na recyklaci, dostává na další produkt slevu.

Často i klamavá reklama
V souvislosti s balenou mraženou pizzou se často hovoří o klamání spotřebitele. Výrobci i distributoři totiž brzy zjistili, že pizza patří k velmi oblíbeným, na přípravu nenáročným pokrmům, a doslova se začali o zákazníky přetahovat. Skládací krabice jsou opatřeny vícebarevným nejčastěji ofsetovým potiskem s velmi lákavou grafikou; pro zvýraznění nechybí často ani zušlechtění v podobě laku. A právě grafika na krabicích ukazuje, jak která výrobní společnost spolupracuje s grafiky, designéry a tiskárnami. Ve většině případů má produkt k nabízené „vizualizaci“ pořádně daleko.
Jiná situace je u obalů z vlnité lepenky, které jsou většinou určeny pro donáškový prodej přímo z pizzerie. Tyto obaly buď nejsou potištěny vůbec, nebo jenom jednodušším potiskem ekologickými vodou ředitelnými barvami. Potisk v tomto případě často sází na tradiční motivy – pec, postavy v krojích apod. – či posílení značky výrobce (logo apod.)

Specialisté na výrobu i distribuci obalů
Obaly na pizzu vyrábějí jak kartonážky zaměřené na skládačkové obaly, tak i výrobci obalů z vlnitých lepenek. Vedle velkých výrobců se s tímto obalem setkáváme i u výrobců středních a menších, protože i různé pizzerie si obaly objednávají ve velmi rozdílných zakázkových sériích.
Specialistou na krabice na pizzy je výrobce obalů z vlnitých lepenek, společnost KART Zlín, s. r. o. Standardní krabice různých vzorů vyrábí firma od průměru 24 cm až do průměru 45 cm. V nabídce však nejsou jen krabice na celé pizzy, nechybí zde ani tzv. pizza klínky, tedy obaly jen na určitý dílek pizzy (např. na osminu). Na větší pizzy společnost vyrábí i obdélníkové calzone krabice. Všechny typy krabic mohou být v barvě bílé či hnědé, s potiskem či bez potisku. Vedle standardů společnost zajišťuje i nestandardní konstrukce „na míru“.
Krabice na pizzu z bílobílé zdravotně nezávadné strojní lepenky a mikrovlny nabízí ve svém potravinářském programu, kde dále nechybí ani dortové a odnáškové krabice s uchem, krabice na chlebíčky atd., společnost BETAZ, s. r. o. U krabic je možný dvoubarevný nebo jednobarevný flexotisk.
Krabice na pizzu z třívrstvé lepenky (mikrovlny) typu E nabízí i společnost Akart CZ, spol. s r. o. Obaly firma vyrábí i na sklad. Barva suroviny může být hnědo-hnědá, bílo-hnědá, bílo-bílá. Je zde i možnost individuálního i vícebarevného potisku nebo jednotného potisku (nápis PIZZA). Nejčastěji vyráběné a skladované rozměry obalů jsou od 290 x 290 x 30 mm (3000 ks/paleta) až po 450 x 450 x 45 mm (1000 ks/paleta).
Vedle výroby strojních hladkých lepenek se společnost Severočeská Papírna, s. r. o., zabývá i kartonážní výrobou z hladkých i vlnitých lepenek. I zde v širokém portfoliu nechybí populární obaly na pizzy různých průměrů.
Gastroobaly včetně krabic na pizzu nabízí i internetový e shop PAKETO.CZ provozovaný společností G.N.P., spol. s r. o., která působí v oblasti obalů a kartonáže na trhu již od roku 1995. Většina nabízeného zboží je ve skladech společnosti připravena k okamžité expedici. Zajímavostí je, že krabice na pizzu z bílé vlnité lepenky zákazníkům často slouží i k balení jiného zboží. Běžně se například používají na balení valašských frgálů. 
Obaly na potraviny včetně vícebarevně potištěných skládaček z hl
adkých lepenek vyrábí i tradiční český výrobce PAPÍRNY BĚLÁ, a. s. Obaly na pizzu od této společnosti se vyznačují vysokou kvalitou ofsetového potisku včetně možnosti lakování (klasickým i efektovým způsobem).
Převážnou část výrobní činnosti firmy Sítotisk – Jaromír Krušek tvoří potisk krabic na pizzu, které dodává hlavně do Prahy a okolí. Vedle sítotiskového potisku je společnost schopna svým zákazníkům nabídnout i nepotištěné krabice, které má skladem.
Širokou nabídku obalů pro výrobu, obchod, a především gastronomii má i obchodní společnost V+L-MAIS, s. r. o., která je přímým dovozcem širokého portfolia materiálů i potravinářských obalů. Nejčastěji prodávaným obalem na pizzu jsou obaly čtvercového typu se zkoseným rohem s délkou strany 24 cm až 35 cm a s výškou obalu 3 cm nebo 3,5 cm.

Jana Žižková, Ladislava Caisová

Box:
Pizzerie jako módní záležitost

Pizzerie po celé Evropě patří k hojně navštěvovaným podnikům, a přesto se nejedná o žádnou novinku či módní záležitost. První pizzerie vznikly v Neapoli a do poloviny 20. století byl jejich produkt výsadou tohoto města. V 18. století král Ferdinand Bourbonský porušil dvorní etiketu a vstoupil do jedné z nejproslulejších pizzerií, aby mohl okusit typické jídlo neapolské tradice. Od toho okamžiku se pizzerie stala módním místem. K dalším historicky zajímavým faktům patří i ten, že, i když je pizza konzumována téměř tři století, balit se začala až po druhé světové válce, přesněji až koncem let čtyřicátých. K zabalení pizzy došlo, jak ostatně jinak, vlivem tlaku změny životního stylu

Související články:

Žádné související články

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Vítejte na veletrhu interpack 2023!

Vítejte na veletrhu interpack 2023! Žádný jiný veletrh tohoto oboru neodráží globální trh ve vší jeho rozmanitosti tak jako interpack. Pod heslem „simply unique“ nabízí nejucelenější přehlídku oboru obalů a příbuzného zpracovatelského průmyslu na světě. Orientaci v 18 vyprodaných halách usnadňuje koncepce zaměřená na stěžejní cílové skupiny z oborů potraviny, nápoje, sladkosti a pečivo, farmaceutický […]

Veletrh CCE International 2023 se blíží

Veletrh CCE International 2023 se blíží CCE International, 6. mezinárodní veletrh výrobků z vlnité a skládané lepenky, znovu otevře své brány od 14. do 16. března 2023 v německém Mnichově. Jako jediný evropský veletrh produktů pro výrobu a zpracování vlnité a kartonové lepenky je CCE International významným místem setkání odborníků z tohoto odvětví. Veletrh nabízí […]

Logistika a paletové hospodářství

Logistika a paletové hospodářství Paleta je v dnešní době nejvíce používanou standardizovanou manipulační jednotkou. Najdete ji téměř v každé výrobní nebo logistické firmě a manipulaci si bez ní těžko umíme představit. Snem logistického manažera je používat jeden druh palety pro všechno. Když se sejde mix stovek dodavatelů, nakupovaných a vyráběných položek, můžete se dopracovat k desítkám […]

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu

Případová studie: Společnost Lindt nahrazuje plasty vítězným obalem z kartonu Společnost Lindt & Sprüngli GmbH vyvinula ve spolupráci s Cardbox Packaging Wolfsberg GmbH nový úspěšný obal na své čokoládové berušky. Balení čokoládových berušek už tak nenajdeme v plastovém obalu, ale v kompletně recyklovatelném kartonovém obalu, který má podporovat udržitelnost, a zároveň si uchovává atraktivní vzhled pro spotřebitele.  Přidaná hodnota obalu spočívá také […]
Vydává
Skupina ATOZ Packaging
ATOZ STUDIO s.r.o.
Holečkova 657/29
150 00 Praha 5 – Smíchov
tel.: +420 606 023 052
IČO: 63987317
www.atoz.cz

Bezplatná registrace k odběru emailového zpravodajství SB News ZDE.
Sledujte naše profily na LinkedIn, Facebook a Twitter
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz
Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required