Kristína Pomsárová se ve společnosti Angry Beards stará o logistiku, sklady a nákup. Zároveň je spolumajitelkou firmy. Provedla nás novým logistickým areálem včetně části, kde se kompletuje a balí zboží pro koncové zákazníky e-shopu i B2B klienty. Nová budova skladu včetně administrativního zázemí v areálu bývalé pekárny byla slavnostně otevřena letos v květnu.
Přinášíme vám rozhovor z časopisu Svět balení 128 (červenec–září 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Svět balení:
Objednávky pro D2C zákazníky balíte v části skladu pro kompletaci ručně. Je to dostačující?
Kristína Pomsárová:
Vzhledem k přiměřenému množství SKU funguje ruční systém balení na balicím stanovišti uspokojivě. Na tabletu si pracovnice najde objednávku k zabalení, vezme krabičku, naskenuje ji a vloží do ní jednotlivé produkty. Prázdné místo vyplňujeme papírovými hoblinami, protože vypadají hezky a zároveň dobře fixují zboží v krabici. Po zabalení ukládáme připravenou objednávku do lepenkových krabic. Plné krabice se vymění za prázdné a předávají do skladu, kde jsou připraveny pro dopravce.
Svět balení:
Kolik máte jednotek SKU?
Kristína Pomsárová:
Máme asi 1400 aktivních karet, ale patří sem i obalový materiál, který si pro některé kosmetické výrobky zabezpečujeme sami. Vlastních produktů je 360.
Svět balení:
Kde připravujete zásilky pro B2B zákazníky?
Kristína Pomsárová:
B2B zákazníkům posíláme paletové i balíkové zásilky, které obsluhujeme ze stanoviště v jiné části skladu. Skládáme buď přímo na paletu, nebo připravujeme balíky. Mezi B2B počítáme i barbery, kteří objednávají menší, balíkové objednávky. Skupinu velkých B2B odběratelů tvoří například Notino, Rossmann nebo dm drogerie SK a nově i CZ. Ti občas objednávají také balíky, ale většinou jde o mixované palety.
Svět balení:
Kdo vám dodává obaly?
Kristína Pomsárová:
Potištěné expediční obaly pro D2C objednávky dodává společnost Servisbal Obaly. Krabičky jsou na míru a oboustranně potištěné naším designem. Jedná se už o druhý design, první vyhrál cenu Obal roku 2022. Dárkové sady jsou baleny buď do plechovek, nebo do papírových krabiček, které pro společnost vyrábí tiskárna Grafico. Inzerty do plechovek pro dárkové sady zajišťuje Model Obaly. Pokud bychom se bavili o obalech na výrobky, jako jsou tuby, krabičky, plastové či skleněné lahvičky, etikety a jiné, tak na to máme několik dalších dodavatelů.
Svět balení:
Krabice lepíte nebo mají samosvorné dno?
Kristína Pomsárová:
Jde o samosvorné krabice Speedbox, které se rychle složí, abychom se nezdržovali při balení. Dříve jsme používali bílé zavírací krabičky na „zobáček“. Ty bylo nutné ještě lepit izolepou a přelepovaly se třemi páskami. Pak jsme přešli na bílé speedboxy, které se lepily jen odtržením pásku. Nakonec jsme přistoupili k obalům, u nichž zákazníci jasně vidí, že jsou od Angry Beards. Vytvořili jsme vlastní design zároveň i s konstrukcí krabiček, která nám více vyhovuje.
Svět balení:
Produkty od partnerů, kteří pro vás vyrábějí, dostáváte už ve spotřebitelských obalech?
Svět balení:
Ano. Sami kompletujeme pouze dárkové sety.
Svět balení:
Používáte pro balení plastový materiál?
Kristína Pomsárová:
Používáme bublinkovou fólii, zejména pro velkoobchod. Maloobchodní objednávky vyplňujeme výlučně papírovými hoblinami.
Svět balení:
Kolik lidí pracuje na kompletaci a balení?
Kristína Pomsárová:
Celkem devět – čtyři se věnují D2C, jeden B2B expedici a další čtyři mají na starosti kompletaci. Nejsilnější na expedici je pondělí až středa, pak objem klesá. Tím pádem pracovníky „přeléváme“. Děvčata z kompletace jsou zaučena i pro balení, koncem týdne zase lidé z expedice vypomáhají na kompletaci.
Svět balení:
Jak funguje vychystávání zboží?
Kristína Pomsárová:
Nemáme vlastní WMS, používáme Microsoft Business Central. Když pracovnice otevře objednávku, najde v ní vypsané veškeré produkty. Produkt vezme z police, čtečkou ho naskenuje a vloží do balíku. Není potřeba se zdržovat vyhledáváním konkrétní pozice v regálové zóně. Produktů není mnoho a orientace v příručním skladu je snadná. Stavíme na formě spádového regálu, kdy se zboží posouvá dopředu a doplňujeme ho ze zadní strany. Nutnost doplnění řešíme okometricky. Zároveň si v regálech vytváříme mezizásobu krabic se zbožím, z nichž skladníci doplňují zboží pro objednávky.
Svět balení:
Jakým způsobem kontrolujete správnost objednávky?
Kristína Pomsárová:
Chybnou objednávku zastaví čtečka. Před vložením do balíku se každý produkt načítá, a pokud nemá správný čárový kód, dostaneme chybovou hlášku.
Svět balení:
Při balení systém doporučuje velikost krabice pro danou objednávku?
Kristína Pomsárová:
Ano. Doporučení je založené na informacích, které ručně zadáváme do systému. Na základě zkušeností jsme vytipovali výrobky, které jsou velikostně stejné – typy A, B, C a další. Podle toho víme, která kombinace se vejde do určité velikosti krabice. Pokud přijde objednávka, u níž systém nezná kombinaci pro velikost, musíme ji sami zadat a systém z ní pak vychází při další obdobné objednávce.
Svět balení:
Kde tisknete štítky?
Kristína Pomsárová:
Štítky se připravují v rámci procesu balení. Když je zásilka kompletně zabalena, vyjedeme štítek prostřednictvím služby Balíkobot, která je napojena na ERP.
Svět balení:
Jsou nějaké speciální podmínky pro skladování vaší produkce?
Kristína Pomsárová:
Snad jen teplotní. Jsme povinni skladovat kosmetické výrobky v teplotním rozmezí 5–25 stupňů Celsia. Na expedici, respektive v příručním skladu a na kompletačním pracovišti držíme teplotu od 18 do 22 stupňů, ale to je především kvůli zaměstnancům.
Svět balení:
Kolik máte paletových míst?
Kristína Pomsárová:
Paletových míst je 945. Jsou rozdělena na tři části. Největší část skladu je rozdělena do dvou zón podle požárních úseků. V jedné části se nacházejí výrobky, v další pak obalový materiál. Z hlediska regálových sloupců jsou spodní pozice vychystávání, druhé, třetí a čtvrté pak doplňovací.
Svět balení:
Výška nového skladu je pouze šest metrů. Nebudete potřebovat více prostoru?
Kristína Pomsárová:
V této hale o rozloze 2700 metrů čtverečních jsme ponechali původní skelet, a proto jsme výšku nezvedali. Museli bychom vše zbourat. Ale v další části o stejné rozloze už plánujeme, že půjdeme do výšky 12 metrů.
Svět balení:
Když dorazí paleta na příjem, co se procesně dále děje?
Kristína Pomsárová:
Skladník zkontroluje, zda zboží odpovídá dodacímu listu a avizovanému příjmu. Pokud vše sedí, zboží čtečkou zapíše do systému a zaskladní na vybranou pozici ve skladu. Místo vybírá na základě zkušeností. Ještě letos bychom chtěli nastavit systém s řízením pozic, kam zaskladnit – kde je volná pozice. Zároveň bychom rádi rozjeli řízené doplňování spodních pozic.
Ve skladu používáte metodu FIFO. Jak hlídáte datum spotřeby?
Kristína Pomsárová:
Spotřebu jsme zatím hlídali ručně, ale přecházíme na systémové sledování. Průměrná životnost kosmetiky je 24 měsíců. B2B partnerům garantujeme zbytkovou exspiraci od 12 do 14 měsíců. Někdy se stane, že například u méně obrátkových produktů nejsme schopni dodat v nastavené garanci, protože na skladě leží delší dobu. V těchto případech upozorňujeme obchodní partnery a domlouváme se individuálně. Pokud zákazník objednává častěji, je po domluvě dostačující i kratší exspirační doba.
Svět balení:
Pokud jsou třeba dvě palety identické, ví skladník při vychystávání, kterou vzít přednostně?
Kristína Pomsárová:
Aktuálně skladník musí projít a dohledat požadovanou paletu a zkontrolovat, že jde o starší výrobek. Jak jsem ale říkala, začínáme se šaržemi a jejich evidencí v systému.
Svět balení:
Segmentujete zboží určitým způsobem, například na základě historie objednávek?
Kristína Pomsárová:
Detailní analýzy nemáme, ale snažíme se zohlednit preference. Pokud vidíme, že prodeje nějakého typu zboží stoupají, přizpůsobíme tomu umístění na kompletaci zásilek, aby bylo lépe po ruce. Ve skladu jsou nastavené vychystávací pozice – áčkové produkty jsou vepředu, dále pak béčkové a céčkové. Áčkové produkty tvoří asi 20 % portfolia. Kategorie v čase validujeme.
Svět balení:
Kolik balení odchází každý den?
Kristína Pomsárová:
Záleží na sezoně. Nejsilnější je vánoční období, druhou nejsilnější část roku představuje léto. Za rok 2024 jsme odeslali téměř 240 tisíc zásilek. Průměr za první čtyři měsíce letošního roku činil 11 tisíc, v létě se pak pohybuje kolem 20 tisíc. Koncem léta a na podzim odesíláme přibližně 15 tisíc zásilek měsíčně, v listopadu a prosinci to bývá 34 tisíc balíků. Loni v prosinci jsme zabalili 42 tisíc zásilek.
Svět balení:
Jak ve špičkách řešíte personální kapacitu?
Kristína Pomsárová:
V sezoně nastupují brigádníci. Ve skladu je na kompletaci a expedici 12 stálých zaměstnanců. Vloni o Vánocích vypomáhalo 16 brigádníků. Nevyužíváme agenturní služby. Brigádníky si hledáme sami a daří se nám nacházet spolehlivé spolupracovníky.
Svět balení:
Jak funguje na rampě předávání balíků dopravcům?
Kristína Pomsárová:
Nepředáváme celé, zafóliované palety, balíky se předávají jednotlivě. Kromě vánoční sezony je pro nás zatím dostačující malá nákladová rampa pro dodávky. Dopravci jako Česká pošta skenují každý balíček, Zásilkovna přebírá větší množství – celé bedny.
Svět balení:
Jak velký objem představuje reverzní logistika?
Kristína Pomsárová:
Protože neprodáváme na dobírku, vratek je přibližně jedno procento a reklamací 0,01 procenta. Portfolio je malé a snažíme se produkty popsat co nejlépe, abychom předcházeli možným záměnám při objednávce.
Svět balení:
Připravujete se ve skladu na poloautomatizaci nebo automatizaci?
Kristína Pomsárová:
Na layoutu skladu jsme spolupracovali s firmou Logio, která vytvořila základ pro automatizaci. Zatím zvažujeme dva výtahové zakladače, přemýšlíme také o dopravnících a třídičce. Nové skladové prostory jsou pro tyto varianty připraveny. Také bychom chtěli nasadit systém plánování, protože v tuto chvíli jsou forecasty manuální. Především s nárůstem SKU bychom chtěli i tuto oblast digitalizovat.
Svět balení:
Do pěti let chcete dosáhnout miliardového obratu a vstoupit na další trhy. Co to bude znamenat pro logistiku?
Kristína Pomsárová:
Vedle zmiňované automatizace si budeme muset ujasnit, zda logistiku decentralizujeme a přejdeme do režimu menších expedic pro jednotlivé země. Logistiku bychom si stále chtěli řídit sami, ale zvažujeme i fulfillmentové řešení. Z Třebíče do Polska dodáváme jako D+2, za předpokladu přítomnosti na tamějším trhu by to bylo D+1. Tyto otázky přijdou na řadu na přelomu letošního a příštího roku.
Svět balení:
Do kterých zemí aktuálně dodáváte?
Kristína Pomsárová:
Vedle Česka je to na Slovensko, do Polska a od července do Rumunska. Garantujeme dodací lhůtu D+2, byť ve spoustě případů zvládneme doručit v D+1. Roli hraje především sezonnost.
Kdo pro vás vyrábí a jak jsou stanoveny minimální odběry?
Kristína Pomsárová:
V této chvíli je naším největším dodavatelem Cosmonde, které pro nás vyrábí sprchové gely, krémy a vazelíny. Když vezmeme výrobu tub, tak minimální odběr musí být deset tisíc kusů. Od Alpy odebíráme parfémy a produkty na bázi lihu a od Czech Aerosol antiperspiranty.
Svět balení:
Neplánujete vlastní produkci?
Kristína Pomsárová:
Koketujeme s částečnou vlastní výrobou, nedávno jsme totiž převzali společnost Aromatica. Postupně testujeme a převádíme některé výrobky, aby pro nás byla jejich produkce dostupnější, flexibilnější a zároveň nám umožnila tvořit v menších výrobních dávkách.
Kristína Pomsárová
Kristína Pomsárová pochází ze Slovenska, kde vystudovala žurnalistiku. Pracovala v outdoorovém resortu, kde se věnovala práci s dětmi. Před Vánoci 2020 začala vypomáhat ve společnosti Angry Beards, kam od ledna 2021 nastoupila na plný úvazek. Nyní je spolumajitelkou firmy a na pozici CSCO.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Angry Beards
Další fota: Stanislav D. Břeň








