Po skončení odborné části největší obalového kongresu v Česku a Slovensku Obalko proběhl ve čtvrtek 16. října také galavečer soutěže Obal roku. Kromě slavnostního vyhlášení již známých hlavních ocenění, o nichž jsme psali ZDE, proběhlo také představení prestižní Ceny předsedkyně poroty a dalších speciálních kategorií. Hned třikrát bodovala společnost Smurfit Westrock.
Zlaté umístění v kategorii Cena předsedkyně poroty získal udržitelný úl z vlnité lepenky od Smurfit Westrock pro Koppert. Ekologický úl je důkazem, že i vlnitá lepenka může posloužit jako plnohodnotný přírodní domov pro čmeláky. Lehká, odolná a recyklovatelná konstrukce poskytuje optimální mikroklima, chrání hmyz před povětrnostními vlivy a umožňuje jeho návrat do přírody. Úl je zároveň ukázkou spojení biologie, konstrukčního inženýrství a obalového designu.

Udržitelný úl z vlnité lepenky od Smurfit Westrock pro Koppert
Stříbrnou příčku obsadil obal od Smurfit Westrock – Pračka CO₂: chytré obalové řešení pro průmyslové spotřebiče, které ročně šetří 3,3 tuny plastu a snižuje emise o 98 %.

Pračka CO₂
Bronz získal projekt projekt Etiflex pro Gin World – série lahví Farní gin a Pálava gin. Lahve propojují umělecký design s precizní technologií UV sítotisku a grafickými motiv z přírody Pálavy.

Etiflex pro Gin World
Cenu udržitelnosti získává společnost Smurfit Westrock s klientem Schaeffler a s obalem Mr. Elegant. Obalové řešení Mr. Elegant spojuje minimalistickou konstrukci s výrazným ekologickým přesahem. Je tvořeno výhradně z papírového materiálu a je navrženo tak, aby snížilo materiálovou i ekologickou zátěž při maximální funkčnosti.

Mr. Elegant
Dno obalu zajišťuje stabilitu a bezpečnou manipulaci, konstrukce je tvořena dvěma díly mřížky s logickým uspořádáním a minimální spotřebou materiálu, ochranná zóna zase zajišťuje bezpečné uložení komponentů a 100% papírový materiál snižuje ekologickou stopu a zjednodušuje recyklaci.

Nature’s Promise Eco Prací gel levandule
Cena ministra životního prostředí putuje k projektu Nature’s Promise Eco Prací gel levandule od Albert ČR. Obal je vyrobený z 100% recyklovaného PET a plně recyklovatelného víčka z PP, což představuje výrazný posun směrem k cirkulární ekonomice. „Obal je často to první, co spotřebitel vidí – a právě proto má obrovský potenciál ovlivnit nejen nákupní rozhodnutí, ale i vztah k přírodě. Dnešní oceněné projekty ukazují, že obal může být nejen funkční a estetický, ale také odpovědný,“ uvedl ministr životního prostředí Petr Hladík.

Lamibag – PE/PE Flexibilní
Ocenění Packaging Print Prize si odnáší Granitol za Jednodruhový flexibilní obal Lamibag – PE/PE Flexibilní, který je moderní alternativou k běžným vícemateriálovým laminátům. Díky své monomateriálové konstrukci je plně recyklovatelný v rámci běžného plastového odpadu a odpovídá zásadám cirkulární ekonomiky a připravované evropské legislativě.

Taška do ZUŠky
Cenu sympatie si převzal originální projekt Taška do ZUŠky společnosti Dropax – originální a recyklovatelný obal, který svým tvarem připomíná školní tašku pro žáky základních uměleckých škol. Spojuje funkčnost, estetiku a společenskou odpovědnost – část výroby probíhá v chráněných dílnách, čímž projekt přináší konkrétní společenský přínos a inspirovaně propojuje průmysl se školstvím.
Nová cena – Vývojář roku
Letošní ročník přinesl také jednu zcela novou kategorii. Cenu Vývojář roku (letos in memoriam) získává Vladimír Bryscejn, který se zásadním způsobem zasloužil o rozvoj obalového inženýrství a inovací v Česku i zahraničí. Jeho odkaz zůstává inspirací pro celou obalářskou komunitu.
Přehled vítězných řešení soutěže Obal roku 2025
Alkoholické nápoje
Baloo&Groot – Old Hunters Wild Mix
Zadáním bylo vytvořit produkt, který zaujme mladé spotřebitele. Obal vypráví příběh značky, která „zdivočela“, nápoje, který probouzí fantazii a designu, který nabízí víc než jen líbivé motivy.
Etiflex – Série lahví pro giny Krásná Pálava – Farní gin a Pálava gin
Lahev je vyrobena z čirého skla, které umožňuje vyniknout přirozené barvě ginu a podtrhnout jedinečný vizuální prvek – linky autorské kresby na etiketě v kombinaci s prvky aplikované technologií UV sítotisku přímo na sklo.
Mikovec design – Mintis gin, Italian Summer Edition
Lahev je vyrobena z čirého skla, které umožňuje vyniknout přirozené barvě ginu a podtrhnout jedinečný vizuální prvek – linky autorské kresby na etiketě v kombinaci s prvky aplikované technologií UV sítotisku přímo na sklo.
Myjavská pálenica – Myjavská slivovica Premium
Fľaša bola navrhnutá slovenským dizajnérom skla Patrikom Illom. Každý kus je ručne fúkaný sklármi z R-GLASS Katarínska Huta, vďaka čomu je každý originálom s vlastným tvarom a charakterom. Na mieru boli vyrobené aj zátký a pružiny s etiketou – všetko s cieľom odlíšiť sa od bežných produktov na trhu a podčiarknuť jedinečnosť limitovanej prémiovej edície. Každá fľaša nesie svoje vlastné číslo a bola vyrobená v obmedzenom počte kusov. Ide o prvú edíciu – a prvá je vždy len jedna.
Honewa – Kompletní obalová identita vinařství Zbyněk Osička
Pro lehká, svěží, perlivá vína Frizzante, oblíbená zejména mezi ženami a mladším publikem, vznikl odvážný design. Etiketu zdobí stylizované rty a hravá odpověď na otázku: „Jaká je tvá výmluva?“. Tento koncept podtrhuje letní charakter vína a přináší možnost každý rok vytvořit novou, sběratelskou variantu.
Automotive / přepravní a průmyslové obaly
Smurfit Westrock – Hol(e)y tray
Jak zabalit 10litrové barely tak, aby paleta přežila cestu k zákazníkovi i bez modliteb? Odpovědí je proložka s chytrými otvory, díky nimž se barely vzájemně zaklesnou a paleta získá stabilitu. Paleta je pevnější, balení rychlejší (o 27 % méně manipulací), levnější (o 9,1 % nižší cena obalu – úspora 600 000 Kč ročně) a reklamace na zborcené balení klesly na nulu. Díky tenčím proložkám se ve skladu ušetří 40 % paletových míst, což znamená méně skladování, méně převozů prázdných obalů a o 13 kamionů ročně na silnicích méně.
Tricor Packaging Systems – 8 × 1 = 3
Univerzální proklad ze třívrstvé vlnité lepenky se používá jako:
1) Proklad (v balení 5×): je rozložený, odděluje výrobky, a přitom zajišťuje ochranu jejich citlivých částí (gumy). Má ideální velikost a kvalitu materiálu. Směr vlny je zvolen zejména kvůli pevnosti ostatních variant. Zkosené rohy usnadňují vylupování při výrobě, kompletaci, a nakonec vkládání do obalu. Obsahuje důležité vypíchnuté označení PAP20 včetně šipek a dále SAP označení zákazníka.
2) Doraz (v balení 1×): je složený z prokladu, dostatečně pevný a svým tvarem přesně zapadá do volného předního prostoru v obalu. Zároveň zajišťuje ochranu citlivých částí nejblíže umístěného výrobku.
3) Roh (v balení 2×): jJe také složený z prokladu, vyplňuje zadní volný prostor v obalu a kopíruje tvar nejblíže umístěného výrobku. Společně s Dorazem vymezuje balené díly a tím zabraňuje jejich pohybu.
Smurfit Westrock – Pračka CO2
Alliance Laundry Systems se rozhodla snížit uhlíkovou stopu svých obalů. Čtyři ochranné plastové EPS dílce (rohy, desky, hranoly) byly nahrazeny plně recyklovatelnou pětivrstvou vlnitou lepenkou s kraftovým povrchem a chytrými perforacemi pro snadné dělení.
Smurfit Westrock – Pozor šmykľavé
Dodavatel řešení charakterizuje takto: Eliminovaná šmykľavosť počas prepravy; stabilný baliaci proces bez prestojov; stabilné a kompaktné palety; dodávky a preprava bez reklamácii; 0,-Eur dodatočné náklady a redukcia protišmykových prekladov o 50 %.
Dárkové obaly
Grafoobal – Súbor obalov Skalický trdelník, Skalický Rubín
Koncept súboru obalov k 120. výročiu vzniku spoločnosti Grafobal, akciová spoločnosť vznikol ako odkaz na miestne tradície s hlbokými vinohradníckymi koreňmi. Skalický trdelník ,ako vôbec prvý slovenský výrobok, získal 22. októbra 2007 chránené zemepisné označenie pôvodu. Skalický Rubín získal chránené zemepisné označenie pôvodu o 10 rokov neskôr.
P.A. tisk – Houslový sběratelský obal
BH Securities ve spolupráci se švýcarskou slévárnou PAMP uvedl na trh mimořádnou sběratelskou edici osmi zlatých slitků věnovanou největším osobnostem české klasické hudby. Každý slitek je uložen do výjimečného sběratelského obalu ve tvaru houslí. Nejenže tento elegantní doplněk navazuje na hudební téma, ale zároveň vnáší do celé kompozice osobitý půvab a hloubku.
Podorlická kartonážní spol. – Odnosný dárkový obal na víno a dvě skleničky
Jedná se o dárkový obal na víno a dvě skleničky, který je vyroben pro firmu Solar Servis jako firemní dárek pro jejich obchodní partnery. U obalu byla navržena inovativní konstrukce odnosného dárkového obalu, kde místo klasického potisku byla použita plastická ražba loga firmy. Efekt stínů tvoří ražba i otevřená vlna čtyřvrstvé vlnité lepenky, ze které byl obal vyroben.
Elektronika a spotřebiče
Boxmaker – Obal pro svítidlo Nebula Baby
Dodavatel k řešení uvádí: „Na základě spokojenosti zákazníka Lasvit i úspěchu v soutěži Obal roku nám byla svěřena další výzva. Vyrobit další obal do rodiny svítidel Nebula. Požadavkem byla především stejná vnější vizualizace a komunikace obalu, snížení času určeného pro nabalování svítidla a snížení množství použitého materiálu k výrobě při zachování stejných bezpečnostních vlastností obalu. Dle tohoto zadání vznikl obal Nest-box 2.0 pro svítidlo Nebula Baby. Naše nadšení v kombinaci z reálnými zkušenostmi logistiky původních svítidel nás vedlo k využití netkané textilie ještě ve větší míře a tím jsme docílili 25% úsporu času balení a 20% úsporu materiálu tím, že čtyři rohové fixace z vlnité lepenky byly nahrazeny jednou vrchní fixací s vlepeným křížem z netkané textilie a důmyslnými aretačními zámky.“
Grafika a design
Bryndziareň a syráreň – Nová vizuálna identita Bryndziarne a syrárne Zvolenská Slatina
Dizajn sa sústredí na výrazný monogram „BS“, čo je skratka pre „Bryndziareň Slatina“. Tento symbol je spárovaný so slovným označením, čím nápadito rieši výzvu zobrazenia dlhého názvu značky. Konštrukcia slovného označenia vizuálne pripomína korunu, odkazujúcu na kráľovský rod, ktorý – rovnako ako značka Bryndziareň Slatina – pretrváva po stáročia. Tento prístup robí logo charakteristickým a rozpoznateľným, a to aj pri tlači na obal malej 125g bryndze.
Vinium– Nealkoholické Frizzante
Etiketa dealkoholizovaného perlivého vína VINIUM Frizzante kombinuje moderní minimalistický design s důrazem na srozumitelnost a rychlou orientaci spotřebitele. Klíčovým prvkem je výrazná modrá „0“, která vizuálně komunikuje nulový obsah alkoholu a zároveň tvoří ústřední motiv celé produktové řady. Světlá modrá etiketa v kombinaci s modrým uzávěrem vytváří svěží kompozici. Při tisku etikety byl využit parciální 3D, který zvýrazňuje klíčové prvky designu a dodává obalu prémiový vzhled.
Marketing
Thimm Obaly – Sleep well
Společnost Svitap sleep well nabízí ve své prodejně možnost vlastnoruční výroby plyšového medvídka na spaní, určeného dětem. Aby si děti mohly zážitek odnést i domů, byl navržen obal s druhotným využitím – jako funkční kolébku pro medvídka. Cílem návrhu bylo vytvořit funkční a vizuálně atraktivní řešení, které si děti odnesou domů a budou jej dále používat při hře. Obal tak plní nejen přepravní a ochrannou funkci, ale stává se i přirozenou součástí zážitku, který značka vytváří. Kolébka je vyrobena z vlnité lepenky, což zajišťuje dostatečnou pevnost a zároveň šetrnost k životnímu prostředí. Díky použití digitálního tisku bylo možné připravit pět různých grafických variant, které dětem nabízejí možnost výběru a přidávají obalu osobitý charakter.
Nealkoholické nápoje
St. Nicolaus – Gemerka Vitalita / Gemerka Imunita
Pre novinku Gemerka bol vyvinutý nový tvar fľaše v 0,75L ambaláži, kde kombinujeme kryštály a písmeno G ako pečať kvality priamo na obvode fľaše.
Pet food
Granitol – Jednodruhový flexibilní obal LAMIBAG – PE/PE
Flexibilní obal vyrobený výhradně z polyetylénu (PE/PE) představuje moderní alternativu k běžným vícemateriálovým laminátům. Díky své monomateriálové konstrukci je plně recyklovatelný v rámci běžného plastového odpadu a odpovídá zásadám cirkulární ekonomiky a připravované evropské legislativě. Obal je certifikován pro přímý styk s potravinami, vykazuje vysokou mechanickou odolnost, stabilitu při stohování a atraktivní design.
POP&POS displeje
DS Smith Packaging Czech Republic – Harmonika: Displej rychlejší než myšlenka
Konstrukce stojanu umožňuje sestavení v krátkém čase, čímž zásadně zefektivňuje procesy v maloobchodním řetězci. Klíčová inovace spočívá v důmyslném systému skládání polic inspirovaném principem harmoniky. Kompletace pater s promyšleným náklonem zajišťují, že tabulky čokolády zůstávají perfektně viditelné i po odebrání těch předešlých.
Logik – Brit Care Cat – podlahový displej BCC pro multipacky kapsiček
Podlahový displej je určený pro vystavení multipacků superprémiových kapsiček Brit Care Cat. Stojan je navržen s důrazem na maximální kapacitu (až 28 multipacků) a atraktivní prezentaci v místě prodeje. Je plně barevně segmentovaný dle jednotlivých SKU, doplněný o 3D prvky (realistická kočka vystupující z topperu a bočnic) a výrazné marketingové sdělení. Displej byl navržen pro německý trh a jeho nasazení vedlo k prokazatelnému nárůstu prodejů v kategorii vlhkého krmiva pro kočky.
Potraviny
Marlenka International – Redesign obalového portfolia Marlenka
Základem řešení je sjednocující krémová barva a charakteristické fotografie klínku dortu, případně jiných výrobků. Cílem bylo vytvořit nadčasový a zcela nezaměnitelný design. Spolu s omlazeným logem vytváří ucelený koncept, který je v regálech zcela nepřehlédnutelný a rozpoznatelný již z větší vzdálenosti.
Thimm Obaly – Easy 2 Fold
Víko Easy 2 Fold představuje inovativní obalové řešení, které přináší dvě zásadní výhody: rychlost skládání a úsporné využití materiálu. Bylo navrženo tak, aby splňovalo nároky na efektivní balení v provozech, kde je důležitá každá vteřina i každý centimetr použitého materiálu. Díky promyšlené konstrukci lze víko složit za pouhé 4 vteřiny, což výrazně snižuje časovou náročnost balicího procesu.
Logik – Adventní kalendář Mixit
Cílem bylo vytvořit obal, který potěší na první pohled, ale zároveň zůstane jednoduchý, vizuálně čistý a bude v souladu s dlouhodobou identitou značky Mixit. Jemné zimní motivy, ručně kreslené ilustrace a poetická atmosféra podporují emoce spojené s adventem. Uvnitř se ukrývá 25 krabiček se 26 samostatně balenými pochoutkami.
Stäger Inovac Packaging – EcoSnap FreshTray — uzavíratelná r-PET vanička pro maximální čerstvost
EcoSnap FreshTray je inovativní uzavíratelná vanička ze 100 % potravinářského r-PET, koncipovaná pro čerstvé klíčky, saláty a bylinky. Patentovaný systém „Snap-Lock“ s hmatovým i slyšitelným cvaknutím zaručuje bezpečné opakované uzavření, čímž prodlužuje čerstvost obsahu až na 14 dnů a minimalizuje plýtvání potravinami.
OTK printing & packaging – Recyklovatelný obal pro popcorn
Duplexová fólie s aloxem, jako recyklovatelný obal pro popcorn. Společnost Hopi popi ve spolupráci s OTK pracuje na vývoji nových recyklovatelných obalů, které udrží trvanlivost produktu a jsou šetrnější pro životní prostředí. V tomto případě díky jednodruhovému složení a transparentní vrstvě oxidu hliníku, nabízí tento duplexový obal stejnou ochranu proti kyslíku a vlhkosti jako materiálové kombinace s metalickou vrstvou, aniž by znečišťoval recyklát.
Privátní značka
Honewa – Design na pivní plechovky Staročech – Penny
Nový obalový design značky Staročech představuje kompletní vizuální unifikaci celé produktové řady, od výčepních piv přes ležáky až po nealkoholickou variantu. Cílem bylo vytvořit moderní, prémiově působící vzhled, který respektuje českou pivní tradici a zároveň zaujme v regálu svou čistotou a barevnou rozmanitostí. Základní krémová plocha etikety evokuje přírodní a tradiční charakter piva, zatímco barevné spodní segmenty (zelená, modrá, jantarová, červenohnědá aj.) jasně rozlišují jednotlivé druhy. Klíčovým prvkem je centrální oválný štít s typografií názvu Staročech v ručně kresleném skriptu, doplněný erbovým znakem s lví hlavou a klasy ječmene.
Makro Cash & Carry ČR – Fine Life Finetastické zmrzliny
Cílem projektu bylo vytvořit atraktivní produkt s celoroční relevancí, který zaujme nejen chutí, ale i obalem – a to jak v letní sezóně, tak i mimo ni. Obaly zmrzlin jsou navrženy tak, aby vyvolávaly pozitivní emoce a okamžitě zaujaly spotřebitele. Vizuální koncept pracuje s kombinací kontrastních odstínů (modré pro chlad – zima, oranžové pro teplo – léto).
Line Art Group – Emma – řada cereálií a ořechů
Vlastní značky pro retail jsou samostatnou designovou disciplínou. Musí splňovat mnoho kritérií. Většinou jde o značky, které zastřešují mnoho SKU. Proto musí být značky jasné a srozumitelné, ale zároveň musí být pro spotřebitele jednoduché odlišit jednotlivé řady a varianty. Vlastní značky řetězců by se měly odlišovat od klasických FMCG značek a být dobře viditelné a rozpoznatelné na regále.
Albert ČR – Nature’s Promise Eco Prací gel levandule
Obal je tvořen z 100% recyklovaného PET materiálu (post-consumer recyklovaný podíl) pro láhev a mono-materiálového PP víčka, což představuje výrazný posun směrem k cirkulární ekonomice. Inovativní je nejen použití plně recyklovaného materiálu, ale i nízká celková hmotnost obalu (58,94 g), která přispívá ke snížení spotřeby surovin a emisí při výrobě.
Procesy & technologie
Authentica GlassDecor – Cool John; Vinařství Scheiblhofer
Dekorace lahve využívá termochromatické barvy – potisk je při pokojové teplotě bílý a při ideální teplotě podávání (6–8 °C) se promění do ledově modré. Jde tak nejen o vizuálně silný motiv, ale také o funkční a edukativní prvek, který spotřebiteli pomáhá víno správně naservírovat.
Podrobnosti o všech oceněných obalech včetně fotek a videí najdete ZDE.
Připravil: Filip Hubička
Na úvodním snímku zleva Iva Werbynská, ředitelka soutěže Obal roku, a Zuzana Hodková, moderátorka čtvrtečního galavečera. Foto: Obal roku





