Odborný evropský veletrh Fachpack 2025, který se konal na konci září v Norimberku, přivítal 72 000 návštěvníků. Na stáncích vystavovatelů i v rámci doprovodného programu se diskutovalo o současných hlavních trendech v obalovém průmyslu: cirkulární ekonomice, digitalizaci, automatizaci, změnách regulací i vlivu umělé inteligence. Svět balení dění sledoval přímo na místě, na svém Linkedin profilu publikoval sérii reportážních příspěvků.
Veletrh navštívili profesionálové napříč sektory – od potravinářství přes farmacii, kosmetiku a e-commerce až po automobilový průmysl. Zahraniční návštěvníci tvořili přibližně 37 % všech příchozích. Velký zájem vzbudila nová platforma FuturePack Summit, zaměřená na evropské start-upy, i inovace představené v sekci Young Innovators.
Obalové trendy i reakce na PPWR
Obalové inovace letos výrazně reagovaly na chystanou evropskou regulaci PPWR. Expozice i diskuse se soustředily především na recyklovatelnost obalů, snižování plastového odpadu a udržitelný design. Velkou pozornost přitahovala také řešení pro snižování plýtvání potravinami či technologie podporující cirkulární hospodářství.
Inovace českých firem
Mezi 1400 vystavovateli byly i desítky českých firem. Například Spur ukázal inovativní pěnový materiál s vysokým podílem recyklátu. Feifer z Chotěboře, tradiční výrobce balicích strojů, na svém stánku prezentoval novinky pro páskování, fóliování a další techniky. Zaujala i společnost Albertina Machinery, která se specializuje na plnicí a etiketovací linky. Vystavovala rovněž Papírna Aloisov nebo Avízo, zaměřující se na obalové materiály z papíru.
Společnost Leonardo technology na veletrhu představila tiskárny Jetbag & Jetset a její odborníci diskutovali o možnostech digitálního tisku a UV tisku.
Zastoupeny byly i další české firmy jako např. Ekobal Rožnov, Dřevo complet, Petraplast, Imaco Group, Topcore, Klaus Timber nebo TBA Plastové obaly.
Coveris: udržitelnost v praxi
Silnou prezentaci na veletrhu připravila také mezinárodní skupina Coveris, která má zázemí i v Česku. Představila novinky zaměřených na kombinaci recyklovatelnosti a ochrany produktu, například rukávový obal s až 75 % podílem recyklovaného materiálu, papírový monomateriál pro sladkosti s bariérovými vlastnostmi, plast-kartonový podnos s EVOH fólií pro čerstvé maso. Zaujala i technologie skrytého zabezpečení obalů přímo v tisku.
Networking, ženy i studenti
Doprovodný program zahrnoval i networkingovou událost Women4Packaging, která přilákala 200 profesionálek z oboru, a Student Day, kterého se zúčastnilo přes 60 studentů z evropských škol. Obě akce potvrdily rostoucí význam diverzity a podpory nové generace v obalovém sektoru.
Vítězové z Norimberku
Vrcholem obalového veletrhu se stalo vyhlášení oborových cen. Tři Zlatá ocenění (Gold Awards) v rámci Německé obalové ceny si odnesly společnosti AeroFlexx (USA), Dachser a Molkerei Gropper (obě Německo). Souběžně bylo uděleno i více ocenění v rakouské soutěži Green Packaging Star Award. Psali jsme o nich podrobněji ZDE.
Na základě on-line zpravodajství šéfredaktora Stanislava D. Břeně přímo z veletrhu Fachpack na Linkedin profilu časopisu Svět balení a tiskových zpráv organizátora i zúčastněných firem pro web zpracoval: Filip Hubička
Foto: Stanislav D. Břeň







