
Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy, pokračuje ovšem v investicích do inovací ve výrobě. V květnu otevřela výrobu na nové plnicí lince v Ondrášově u Moravského Berouna, kde stáčí Ondrášovku, jak Světu balení potvrdila mluvčí skupiny Jana Ptačinská Jirátová. Ročně tak jenom v tomto závodě Kofola ušetří 190 tun spotřebovaného plastu.
V závodě, kde stáčí minerální vodu Ondrášovku, spustila skupina Kofola v květnu výrobu na nové plnící lince, do níž investovala více 130 milionů korun. Nahradí dvě starší méně efektivní linky a umožní pokračovat v optimalizaci nákladů.
„Postupně investujeme do všech našich závodů ve skupině Kofola. Do Ondrášovky jsme vstoupili na počátku roku 2020, těsně po vypuknutí covidové epidemie. Od té doby postupně investujeme do modernizace výrobního areálu a ekologičtější a efektivnější výroby. Jedním z milníků je instalace unikátní výrobní linky, díky které dokážeme vyrobit až 18 000 lahví za hodinu, a přitom ušetřit až 40 % elektrické energie a minimálně 10 % plastu,“ říká Jana Ptačinská Jirátová.
Do nového tribloku investovala Kofola více než 130 milionů korun. „Nahradil dvě starší, méně efektivní linky. V jednom okruhu, bez zbytečných průtahů a cest, dokáže láhev vyfouknout, nanést etiketu, naplnit, uzavřít a zabalit do skupinového balení. S novou linkou došlo k drobné úpravě designu lahve, uzávěr jsme vyměnili za ultrashortneck, čímž se snažíme o úspory materiálu jak na preformě, tak i na samotném uzávěru. Odhadovaná úspora je o 190 tun spotřebovaného plastu ročně méně,“ popisuje Jana Ptačinská Jirátová.
Vliv cukrové daně na Slovensku
Jak si vede aktuálně skupina Kofola po ekonomické stránce? Napříč svými trhy čelí poklesu tržeb. V nápojové divizi skupiny Kofola v Česku a na Slovensku se v prvním čtvrtletí potvrdil předem očekávaný pokles tržeb. Ten byl způsoben zavedením cukrové daně na Slovensku, která vstoupila v platnost od 1. 1. 2025, a předkupem zboží ze strany retailových zákazníků, který v důsledku toho zákazníci zrealizovali v posledním čtvrtletí minulého roku.
„Nejznatelnější pokles prodejů z pohledu jednotlivých formátů jsme zaznamenali u velkých balení slazených nápojů na doma,” říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku a dodává: „Navzdory tomu jsme pokračovali v budování a posilování našich značek. Uvedli jsme na trh novou značku ovocných nápojů a džusů Curiosa a novinku Dilmah Ice Tea. Obě se úspěšně etablovaly v HoReCa segmentu. Rozšířili jsme také nabídku značky Targa Florio o formát 1,33 PET a novou příchuť Marakuja s mandarinkou.”
V druhém největším pilíři skupiny, v pivovarské divizi Pivovary CZ Group, došlo také k poklesu tržeb o 10,5 % ve srovnání s loňským rokem. „V souladu s dlouhodobou strategií jsme v únoru přistoupili k úpravě cen na domácím trhu a oproti loňsku došlo k pozdějšímu otevření sezónních provozoven. Nižší byly i exportní prodeje. Po třinácti letech dochází k rebrandingu našich klíčových značek Holba a Zubr, který podpoří silné komunikační kampaně,“ uvádí René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.
Regulace v Chorvatsku a ve Slovinsku
Ani region Adriatik se nevyhnul regulačním změnám. Ve Slovinsku došlo ke zvýšení DPH na nealkoholické nápoje obsahující cukr a v Chorvatsku se zvýšil poplatek za vratné obaly. Obě změny měly vliv na růst spotřebitelských cen. V důsledku toho zaznamenala společnost Radenska Adriatic pokles tržeb o 2 % ve Slovinsku a o 4 % v Chorvatsku, exportní trhy oproti tomu vzrostly o 4 %. „Přes tyto výzvy jsme v Adriatiku uvedli nový funkční nápoj FunctionALL Collagen. Investovali jsme do plnící linky na plechovky pro zvýšení efektivity výroby v závodu v Radenci a začali využívat elektrická nákladní vozidla pro obsluhu vybraných zákazníků za účelem dlouhodobého snížení emisí CO2 v logistice,” jmenuje novinky Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic.
Nejradostnější čtvrtletí zažil čerstvý pilíř skupiny, firma UGO. Plánované tržby i EBITDA byly splněny na 100 %, Salaterie lámaly rekordy v tržbách. A vše se chystalo na slavnostní otevření jedné z největších Salaterií v Praze 6, na dejvickém Vítězném Náměstí (jde o koncept zdravého rychlého stravování). „Od provozovny jsme měli nemalá očekávání, ale i ty nejodvážnější plány tato provozovna, otevřena 1. dubna, překonala. Aktuálně jsme před otevíračkou další Salaterie,” líčí s neskrývanou radostí Marek Farník, generální ředitel UGO trade.
Další pilíř skupiny Kofola, Leros, překročil plánované tržby i EBITDu, a dokončil s pomocí skupiny akvizici nové kávové plantáže v Panamě. Zahájil také investici do pražírny kávy, která by měla být v provozu od září v jihomoravské Strážnici. Stejně tak plán překonala polská divize Premium Rosa, která investovala do rozšíření výrobních kapacit a posílila distribuci produktů Kofoly na polský trh.
Výsledky hospodaření celé skupiny Kofola za 1. čtvrtletí vykazují 2% nárůst tržeb oproti minulému roku, ukazatel EBITDA klesl o 37 %. „Pokles způsobily primárně efekty ze zavedení cukrové daně, počasí, ale například i to, že Velikonoce, které jsou druhým největším prodejním vrcholem roku, spadly oproti loňsku až do druhého kvartálu,” vysvětluje Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny. Ve 2. čtvrtletí se dá očekávat též ochlazení nápojářského byznysu způsobené studeným počasím. Valná hromada by měla v tomto období rozhodnout o výši dividendy – představenstvo společnosti Kofola ČeskoSlovensko předloží v červnu valné hromadě návrh dividendy za rok 2024 ve výši 21 Kč na 1 akcii před zdaněním.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Kofola