logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • Skupina Kofola sice v první čtvrtletí letošního roku čelila poklesu tržeb napříč svými trhy,...
  • Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti...
  • Ve spolupráci s německým výrobcem podlahových systémů Uzin vyvinula společnost Mondi inovovaný...
  • Společnost Ishida Europe otevřela v Čestlicích u Prahy nové centrum, které bude sloužit zejména...
  • Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále...

Balení mléčných výrobků: Udržitelné i praktické, roste komplexita obalů

5. června 2025
Oborová řešení 0
269
Balení mléčných výrobků: Udržitelné i praktické, roste komplexita obalů

Nároky spotřebitelů směrem k obalovým řešením pro mléko a mléčné produkty se rozšiřují. Týkají se jak udržitelných vlastností obalů, tak i praktičnosti a jednoduché manipulace při jejich používání včetně toho, aby byly snadno otevíratelné a znovuuzavíratelné.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 127 (duben–červen 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma. 

Někdo to rád mléčné

Co je v rámci balení mléka a mléčných výrobků zásadní např. pro retailové řetězce? Jaké trendy vnímají v současnosti jako určující a jak reagují na požadavky spotřebitelů? „Obalový materiál mléčných výrobků s dodavateli pravidelně analyzujeme a snažíme se najít to nejvhodnější řešení z hlediska udržitelnosti a funkčnosti, resp. hledáme taková řešení, která jsou šetrnější k přírodě, avšak při zachování stejných ochranných vlastností,“ sděluje Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika. Řetězec zaznamenává rostoucí zájem o udržitelná obalová řešení ze strany spotřebitelů, přičemž současně je pro ně důležitým parametrem praktičnost obalů.

Mezi hlavní současné trendy patří i podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace obchodů Albert, jednoznačně důraz na udržitelnost. „Výrobci čelí rostoucím požadavkům na snižování plastového odpadu a využívání recyklovatelných nebo obnovitelných materiálů. To vede k vývoji inovativních řešení, například ve formě monomateriálových kelímků či obalů s vyšším podílem recyklátu,“ konstatuje Jiří Mareček. A doplňuje, že spotřebitelé zároveň stále více požadují transparentnost – chtějí vědět, z jakých materiálů je obal vyroben a jaký má dopad na životní prostředí. Významnou roli ovšem stále hraje i cena obalu. Spotřebitelé tak často hledají rovnováhu mezi ekologickými vlastnostmi a cenovou dostupností. Upřednostňují obaly, které jsou praktické, snadno otevíratelné a znovuuzavíratelné. Důležitá je i snadná manipulace s obalem – např. možnost pohodlného nalévání a skladování.

Kosmetika, chemie a farmacie: postupné, ale neodvratné změny

Zvyšuje se také důraz na informovanost – spotřebitelé chtějí mít přístup k informacím o složení produktu, původu surovin a alergenech, které pečlivě sledují na obalech. Samozřejmostí je bezpečnost a hygiena, přičemž obaly musí bez ohledu na složení zajistit čerstvost, bezpečnost a pohodlnost při manipulaci s produktem.

U jogurtů své privátní značky Nature’s Promise využívá Albert kelímky s papírovým rukávem, který lze snadno oddělit od plastové části, což zákazníkům umožňuje jednoduché třídění odpadu. Pro plastové lahve na mléko řetězec v souladu s legislativními požadavky a ve spolupráci s dodavateli zavedl podíl recyklátu. „Naším cílem je snižovat objemy plastových obalů, čísla přísně hlídáme a reportujeme a u každého jednotlivého produktu zvažujeme, jaký obal je nejvhodnější, nejen z hlediska pohodlí pro zákazníky, hygieny a čerstvosti, ale i z pohledu šetření obalovými materiály,“ shrnuje Jiří Mareček.

Technologický vývoj i regulace

„U obalů na mléko a mléčné výrobky hraje v současnosti hlavní roli několik klíčových trendů, které přicházejí jako reakce na požadavky spotřebitelů, technologický vývoj i regulace. Jedná se o omezení plastů v obalech a přechod na kombinované materiály nebo využívání papírových obalů a lepenek,“ vysvětluje Magdalena Zawadzka, category manažerka mléčného a chlazeného sortimentu v online supermarketu Košík.cz, s tím, že např. Tetra Pak a podobné typy obalů jsou díky recyklovatelnosti stále populárnější. Trendem poslední doby je podle ní i postupný návrat ke skleněným a obecně vratným obalům.

„Požadavky spotřebitelů se v posledních letech výrazně mění a stále důležitější roli hrají ekologické aspekty, zejména u mladé generace. V minulosti kladli lidé důraz hlavně na cenu a praktičnost, dnes je to udržitelnost a zdraví,“ pokračuje Magdalena Zawadzka. Dlouhodobě platí, že zákazníci vyžadují snadnou manipulaci s obalem.

Rostoucí důraz na ekologická řešení přichází ze všech stran – od zákazníků, prostřednictvím regulací i od samotných výrobců, jak uvádí Lucie Dosedělová, tisková mluvčí online supermarketu Rohlik.cz. „Výrazně se prosazují papírové obaly z obnovitelných zdrojů, plně recyklovatelné materiály nebo uhlíkově neutrální varianty. Vedle toho ale zůstává nezměněný důraz na bezpečnost, trvanlivost a logistickou efektivitu – obal musí produkt spolehlivě chránit a umožnit bezproblémovou manipulaci v celém dodavatelském řetězci,“ zdůrazňuje Lucie Dosedělová a dodává, že v případě online potravinového řetězce je to obzvlášť důležité.

U mléčných produktů privátní značky Miil deklaruje Rohlik.cz důraz na to, aby obaly byly nejen funkční a logisticky efektivní, ale zároveň maximálně šetrné k životnímu prostředí. Třeba mléko a smetany balí do obalů vyrobených z FSC certifikovaného papíru pocházející z odpovědně spravovaných lesů. „Tyto obaly jsou uhlíkově neutrální, plně recyklovatelné a z většiny složené z obnovitelných materiálů. Zajímavým prvkem je absence běžného hladkého nátěru (clay coating), díky čemuž mají obaly přirozený, ekologický vzhled,“ poznamenává Lucie Dosedělová.

PPWR jako výzva

Foto: Savencia Fromage & Dairy

Pohled výrobce mléčných produktů přináší Jana Krčálová, R&D project leader ve společnosti Savencia Fromage & Dairy CZ/SK. Upozorňuje, že aktuální trendy jsou do značné míry dány novou legislativou v rámci EU: jde o hojně diskutované nařízení o obalech a obalových odpadech (PPWR – Packaging and Packaging Waste Regulation). Nařízení zásadně ovlivní způsob, jakým firmy navrhují, používají a likvidují obaly. „Je to pro nás velký úkol a nyní intenzivně pracujeme na řešení, jak nařízení vyhovět. Mlékárenské produkty jsou specifické, u některých produktů je to snazší – například Lučina v kelímcích tyto požadavky již plně splňuje a u Lučiny ve fólii na tom intenzivně pracujeme,“ zmiňuje Jana Krčálová. Třeba u zrajících sýrů je to ale podle ní opravdová výzva. Zrající sýry potřebují specifické podmínky, správné balení může ovlivnit mnoho kvalitativních parametrů, vhodný obal dokáže udržet sýr déle v kondici a má tak vliv i na jeho trvanlivost.

Do designu obalů se promítá tradice i orientace na cílovou skupinu, samozřejmě důležitý je produkt samotný. „Snažíme se na obalu zdůraznit výhody a unikátnost našich produktů, například že výrobek obsahuje o 30 % méně soli, je zdrojem bílkovin a podobně. Nechybí ani tipy na úpravu či odkaz na recepty,“ pokračuje Jana Krčálová. Obaly musí pochopitelně splňovat řadu zákonem nařízených náležitostí. Je to zkrátka „umění“ mít na obalu všechny informace najednou, a přitom zachovat jasný a srozumitelný design produktů, aby byly snadno zapamatovatelné a nepřehlédnutelné.

Důraz na celý životní cyklus obalu

A jaký je pohled na danou problematiku od společnosti, které je dodavatelem obalových řešení? „Výrobci, spotřebitelé i legislativa kladou důraz na to, aby obaly měly co nejmenší dopad na životní prostředí – a to v celém jejich životním cyklu. Snižování hmotnosti obalů pro nás není novinkou, ale stále je kam se posouvat,“ podotýká Petr Šimek, obchodní manažer ve společnosti Greiner Packaging Slušovice. Dalším trendem je výroba z recyklovaných materiálů, konkrétně PETu. „Navyšujeme kapacity hlavně díky požadavkům z trhu na západ od našich hranic. Ale věříme, že tohoto trendu se ve větší míře brzy chytí i Česko a Slovensko.“ K uvedenému se pochopitelně přidává i optimalizace samotné recyklace. Firma na to reaguje vývojem kelímků i víček z monomateriálu. To znamená, že pak není potřeba kombinace s hliníkem nebo jinými materiály, které jsou problematické při recyklaci.

Greiner Packaging vyvinul např. řešení 0,5 kg a 1 kg polypropylenových (PP) kelímků s přivařitelnými PP víčky. „Nabízíme již zmíněné monomateriálové řešení, redukci plastů, a dokonce i nákladů. Není divu, že si je retail velmi oblíbil,“ vyzdvihuje Petr Šimek s tím, že obal splňuje nároky retailerů kladené na udržitelnost (zejména redukci CO2) o více než 50 % oproti předchozímu řešení.

Celkově jsou požadavky spotřebitelů na obaly v dnešní době různorodé a nelze se zaměřit třeba jen na jeden z nich. „Obal musí být komplexní. Funkční, praktický, navržený tak, aby dobře chránil svou náplň a prodlužoval datum trvanlivosti. Samozřejmě i spotřebitelé se čím dál více vzdělávají i v oblasti ekologie a chtějí obaly, které jsou recyklovatelné,“ vysvětluje Petr Šimek.

Samooddělitelné materiály usnadňují recyklaci

Jaké jsou další obalové inovace v segmentu mléka a mléčných produktů z poslední doby? Za pozornost stojí mj. řešení, kdy společnost Olma jako výrobce potravinářských produktů balí mléčné dezerty svých značek Carte d’Or a Cavalier do kelímků K3 r100 od již zmíněné firmy Greiner Packaging. Toto obalové řešení se skládá ze dvou částí, konkrétně lepenkového „pláště“ a vlastního plastového kelímku, které se při recyklaci použitého obalu od sebe snadno oddělí.

Uvedený obal tedy přináší kombinaci lepenky a plastu. Tyto materiály se od sebe oddělí ještě předtím, než se dostanou do oblasti infračerveného záření (NIR) třídicího systému v recyklačním závodě, což značně zefektivňuje detekci, třídění a recyklaci obalu. Před samotným procesem recyklace zajišťuje řešení K3 r100 to, že jak lepenka, tak plast skončí při vstupním třídění ve správném materiálovém toku. Dosažení recyklovatelnosti až 98 %, kterou výrobce deklaruje, tedy nezávisí na správném oddělení obalu koncovým spotřebitelem.

Snižování podílu plastů

Jednu ze zajímavých inovací v zahraničí představila nedávno společnost Huhtamaki – jde o kelímek z jednovrstvého papíru určený pro jogurty a další mléčné výrobky. Obalové řešení s názvem ProDairy obsahuje podle vyjádření firmy méně než 10 % plastu a je plně recyklovatelné.

Foto: Huhtamaki

Patentovaná technologie těsnicího laku vyvinutá v Huhtamaki nahrazuje vnější polyetylenovou (PE) vrstvu obalu a vykazuje pokročilé bariérové vlastnosti proti vlhkosti vhodné pro výrobky skladované v chladu. Vnitřní PE vrstva zůstává, je ale redukována.

Zásadní výzvou při snižování obsahu polymerů v obalech na mléčné výrobky je zajištění kvalitního těsnění a přilnutí víčka k plochému okraji. Firma se proto zaměřila na vývoj designu a proces tvarování ráfku, který zajišťuje dostatečné těsnění horního okraje. „Jde o nákladově efektivní řešení, které splňuje očekávání zákazníků a spotřebitelů ohledně inovací v oblasti balení potravin. Tyto recyklovatelné kelímky z jednovrstvého papíru pomáhají našim zákazníkům vycházet vstříc požadavkům spotřebitelů na omezení plastů v obalech,“ komentuje Fredrik Davidsson, prezident divize Fiber Foodservice Europe-Asia-Oceania ve společnosti Huhtamaki. Vlastní kelímek se vyrábí z lepenky pocházející z obnovitelných dřevěných vláken, jež mají svůj původ v lesích obhospodařovaných udržitelným způsobem.

Obdobnou inovací je kelímek Berry CombiLight, který společně navrhly firmy Berry Global a Stora Enso pro proteinové pudinky Profeel finské značky Valio. Design kelímku, jehož cílem je pomoci uvedené společnosti ke splnění závazku snížit podíl plastů v jejích obalech do roku 2026 o 15 %, se snaží přispět k omezení plýtvání potravinami a vyznačuje se i vysokou kvalitou potisku.


„Zájem o udržitelnost se zvyšuje“

Naší dlouhodobou strategií je udržitelnost ve všech fázích našeho podnikání. Totéž se tedy snažíme uplatňovat i u obalů. U zákazníků evidujeme zvýšení zájmu o toto téma, nejen proto se jím intenzivně zabýváme. Stejně tak ale vidíme, že pro zákazníky je stěžejním parametrem praktičnost.

 

Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí, Lidl Česká republika


„Efektivnější využití palet“

Aktuálně se zabýváme environmentální stránkou našich obalů, a tak mimo jiné revidujeme využití palet. Například u vaniček čerstvého sýru Lučina jsme zvýšili počty spotřebitelských balení v lepenkových krabicích pro velkoobchod i maloobchod. Navýšili jsme celkové množství na paletách, čímž jsme zefektivnili logistiku. Dříve jsme měli v balení 12 kusů, nyní balíme po 18 kusech. U balení 180 g jsme dříve dávali osm kusů a nyní 12 kusů. Takto balené produkty jsou díky novému obalu rychleji vychlazené, snižují objem a náročnost na prostor při expedici i v dopravě. Nové balení je také lehčí, takže ročně šetříme 31 tun papíru.

Jana Krčálová, R&D project leader, Savencia Fromage & Dairy CZ/SK


„Zaměření na monomateriálová řešení“

Balení mléčných výrobků musí splňovat přísná kritéria pro zachování čerstvosti a bezpečnosti potravin. Je potřeba zabránit potravinovému odpadu, který by vznikl zabalením do obalu, který by nesplňoval podmínky pro zachování čerstvosti výrobku po celou dobu trvanlivosti, nebo kdyby tato doba trvanlivosti byla příliš krátká. Pro výrobky vlastní značky se snažíme používat monomateriálová řešení, která se lépe dotřiďují a recyklují než multimateriálové formáty. Pozorně sledujeme trendy v oblasti balení mléčných produktů a snažíme se reagovat na tyto trendy tam, kde vidíme smysl. Naší strategií je nepoužívat rozložitelné a kompostovatelné plasty, které se při nesprávném zpracování rozkládají na mikroplasty nebo mohou kontaminovat obsah kontejneru pro plasty.

Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager, Tesco Stores ČR


Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: Olma

Související články:

Někdo to rád mléčné Kosmetika, chemie a farmacie: postupné, ale neodvratné změny Čerstvé. Ale za jakou cenu? Obaly pro pečivo kombinují praktičnost a udržitelnost

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Flowpack – balicí technologie pro široké spektrum produktů

Moderní řešení balení v potravinářství, farmaceutickém i technickém průmyslu. V oblasti průmyslového balení se stále častěji uplatňuje technologie Flowpack – systém, který umožňuje rychlé, hygienické a úsporné balení jednotlivých kusových produktů do BOPP fólií. Tento způsob balení je ideální volbou pro zákazníky, kteří hledají vysokou produktivitu, konzistentní kvalitu svárů a atraktivní prezentaci výrobků a to […]

SIG přináší flexibilní a udržitelná řešení pro balení potravin a nápojů

Na dnešním trhu si všichni účastníci – od výrobců přes maloobchodníky až po spotřebitele – stále více uvědomují význam udržitelnosti a potřebu šetrnějšího využívání zdrojů. V oblasti potravin a nápojů se proto do popředí zájmu dostává volba obalových materiálů, která má přímý dopad na životní prostředí. Podle průzkumů považují evropští spotřebitelé udržitelné obaly za jeden […]

Veletrh Reklama Polygraf Obaly navštívilo přes 7000 lidí

V květnu se na výstavišti PVA Expo Praha v Letňanech uskutečnil veletrh Reklama Polygraf Obaly. Na výstavní ploše o rozloze 8250 metrů čtverečních se jej zúčastnilo 97 vystavovatelů ze šesti zemí, přičemž ze zahraničí svoje novinky představilo 18 vystavovatelů. Akci shlédlo více než 7000 návštěvníků.  Na stánku kolínské společnosti OTK printig & packaging její zástupci […]

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required