
Papírenská skupina Mondi završila jednu z etap modernizace svého závodu ve Štětí. Do provozu byl mimo jiné uveden nový papírenský stroj PS10, který je součástí investice v hodnotě 400 milionů eur, což je asi 10 miliard korun. Projekt reaguje na rostoucí globální poptávku po udržitelných papírových obalových řešeních i potřebu efektivnější výroby.
Nová technologie podporuje dlouhodobé cíle společnosti v oblasti udržitelnosti. První výrobní série očekávanou výkonnost řešení.
Hlavní doménou nového papírenského stroje PS10 je výroba neběleného kraftového papíru, který se používá například při výrobě pytlů na stavební materiály, v průmyslu a v dalších udržitelných obalových řešeních, která nahrazují plasty. „Plánované portfolio stroje je zaměřeno na papíry s vyšší přidanou hodnotou, kdy se jedná o výrobky s vysokou propustností pro vzduch, vysokou pevností a pružností. Díky nové technologii můžeme lépe reagovat na stále větší zájem zákazníků o ekologická, papírová obalová řešení. Nový stroj navíc posiluje výrobu papírových pytlů a pomáhá zefektivnit celý proces výroby kraftových papírů napříč skupinou Mondi,“ vysvětluje Miroslav Zítka, generální ředitel společnosti Mondi Štětí.
Nový papírenský stroj byl spuštěn podle plánu v prosinci loňského roku. Nadále probíhá zkušební provoz, který prověřuje všechny parametry využívané technologie. Výsledky z výroby aktuálně potvrzují předpoklady – papír je pevný, stabilní a výborně zpracovatelný. Tento krok dále napomáhá Mondi zajistit znovupoužitelná, recyklovatelná nebo kompostovatelná papírová řešení, v souladu s udržitelnými cíli Mondi Action Plan 2030 (MAP2030). Zároveň potvrzuje odborné know-how společnosti a její dlouhodobou vizi cirkulární ekonomiky.
Modernizace dalších částí areálu
Investice do areálu Mondi Štětí ve výši 10 miliard korun zahrnují spuštění nového papírenského stroje PS10, a také další modernizační prvky, které výrazně zvýší efektivitu provozu papírny. „Patří sem například modernizovaná varna Kamyr, která vyrábí nebělenou (hnědou) buničinu – klíčovou surovinu právě pro nový stroj PS10. Zprovoznili jsme rovněž nový plně automatizovaný sklad. Navíc jsme zainvestovali do nové odkorňovací linky na dřevoskladu a v současnosti dokončujeme výstavbu nové vrátnice, která představuje další krok k moderní, efektivní a bezpečné logistice v našem areálu i okolí,“ říká Miroslav Zítka.
Nová odkorňovací linka na dřevoskladu zajistí nejen menší spotřebu vody při větší výkonnosti, ale dovolí zároveň zpracovávat i větší průměry dřeva.
Modernizace varny Kamyr s sebou přinesla výrazné zefektivnění kapacit výroby a také snížení dopadu na životní prostředí. Díky instalaci nejmodernější technologie, reboileru, se očekává zlepšení ve snižování emisí i četnosti potenciálního zápachu. Došlo ke změně v technologii napařování štěpek, což se nyní děje za použití čisté páry.
Automatizovaný sklad optimalizuje řešení prostoru
Plně automatizovaný sklad hotových výrobků na provozu PS10 do Mondi přináší nové možnosti skladování a distribuce. Tento sklad optimalizuje využití prostoru a snižuje potřebu využívání skladů mimo areál. Role papíru se automaticky třídí a připravují k expedici. Nakládka probíhá jak na kamiony, pro které slouží čtyři rampy, tak na vlakové vagóny obsluhované dalšími třemi rampami. Díky tomu lze hotové výrobky naložit až do sedmi dopravních prostředků současně.
Vyšším nárokům na logistiku jde vstříc také nová vrátnice, která bude sloužit výhradně pro kamionovou dopravu. Tři jízdní pruhy (včetně dvou s 18metrovými váhami) a nosnost 60 tun zajistí hladké odbavení i při vyšším provozu.
Součástí projektu je zavedení yard management system s nástavbou QTIR (Queue Time Information & Registration), což je digitální systém pro správu registrací a řízení pohybu nákladních vozidel. „Dopravci si v systému budou moci vozidla registrovat předem, což zrychlí a usnadní průjezd. Řidiči získají přesné instrukce, kudy a kam mají jet. Systém významně omezí náhodné příjezdy a neohlášené kamiony. Na samoobslužných kioscích zároveň zajistíme školení řidičů včetně kontroly platnosti jejich oprávnění,“ vysvětluje generální ředitel Mondi Štětí Zítka. Aby byla orientace ještě jednodušší, dojde k obnovení svislého dopravního značení na hlavní příjezdové silnici před areálem. Dokončení výstavby nové vrátnice je plánováno na polovinu května 2025, spuštění provozu se očekává v červnu.
V souvislosti s výstavbou nové vjezdové brány dojde také k úpravě povrchu a rozšíření kapacity přilehlého parkoviště. Plánovaná výstavba nové části parkoviště Vlaštovky navýší celkový počet stání na 60. Přírodní charakter místa bude zachován díky zatravněným stáním a doplněné zeleni. Dokončení stavebních prací je plánováno na konec června 2025, přičemž k otevření pro užívání dojde koncem léta – po zakořenění travního porostu.
Text: Filip Hubička
Foto: Mondi Štětí