
Pečivo, zákusky a dorty kupují spotřebitelé často v nebalené podobě. Obaly pro tyto potravinářské výrobky se přesto poměrně hojně využívají – slouží zpravidla k prodloužení trvanlivosti, respektive čerstvosti výrobku, či zajištění zdravotní nezávadnosti a ochrany produktu před případnou kontaminací. Podcenit nelze ani marketingový rozměr obalu, který má v místech prodeje upoutat pozornost zákazníka.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 126 (leden–březen 2025). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
V oblasti balení pečiva, zákusků a dortů existuje několik určujících trendů. V první řadě jde o výrazný přechod k udržitelným materiálům, kdy roste poptávka po obalech z recyklovatelných materiálů, především papíru a lepenky. „Tento trend je poháněn jak legislativními požadavky, například směrnicí EU o jednorázových plastech známou jako PPWR, tak i rostoucím zájmem spotřebitelů o environmentálně šetrná řešení,“ říká Martin Němec, generální ředitel společnosti DS Smith pro Českou republiku a Slovensko.
Současně nepolevuje intenzivní zaměření na zachování čerstvosti produktů. V daném směru se vyvíjejí různá obalová řešení, v poslední době často právě na bázi papíru.
V neposlední řadě je patrný i rostoucí důraz na informační hodnotu obalu. Současné obaly nesou stále více informací o složení produktu, způsobu recyklace a environmentálních benefitech použitého řešení, což podle Martina Němce souvisí s rostoucím zájmem spotřebitelů o udržitelnost a transparentnost.
Ekologické alternativy
„Produkty rýchlo obrátkového segmentu, špecificky pečivo a dezerty majú (aj vďaka svojim ingredienciám) krátku dobu trvanlivosti – väčšinou len niekoľko dní. Preto potreba balenia do plastov, ktoré bežne ponúkajú lepšie bariérne vlastnosti, je úplne zbytočná. Naproti tomu použitie obalov na báze papiera je vhodná ekologická alternatíva, pričom použitý papierový obal musí spĺňať podmienku priameho kontaktu s potravinou,“ poznamenává Július Mazán, innovation manager ve společnosti Smurfit Westrock. A dodává, že každodenně se v obchodech setkáváme s papírovými sáčky, které představují vhodnou alternativu balení čerstvého pečiva. Při balení dezertů se stále více používá udržitelný obal na bázi papíru, ovšem aktuální nabídka papírových materiálů s certifikátem pro přímý styk s potravinou je konkrétně na slovenském trhu omezená.
Obalové výzvy pro retail
Jak se k balení pečiva, zákusků a dortů staví retailové řetězce působící v Česku? Na co v současné době především kladou důraz?
„Dlouhodobě evidujeme trend redukce plastů a obalů ve všech oblastech, tudíž také v segmentu pečiva. Zde dochází například ke ztenčování obalových fólií, avšak při zachování ochranných vlastností obalu,“ sděluje pro časopis Svět balení Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí společnosti Lidl Česká republika, s tím, že obecně jde v této otázce o příklon k jednoduše recyklovatelným materiálům typu PET. „Z našich inovativních obalů můžeme zmínit například obal produktu Medovník Originál ‚Lidl mix‘, ve kterém najdou zákazníci mix příchutí,“ doplňuje. Inovace obalu spočívala mj. ve významném snížení gramáže obalu při zachování jeho vlastností.
Řetězec Albert ČR uvádí, že v segmentu obalů pro pečivo, zákusky a dorty sleduje aktuální trendy a klade důraz na potřeby zákazníků. „Obaly navrhujeme tak, aby zajišťovaly bezpečnost potravin, chránily produkty před kontaminací a udržovaly jejich čerstvost. Zároveň se zaměřujeme na logistickou stránku – obaly musí být praktické pro přepravu a skladování a zároveň uživatelsky přívětivé, přičemž prioritou je ochrana produktu,“ vysvětluje Jiří Mareček, ředitel komunikace obchodů Albert.
Pokud jde o udržitelnost, řetězec podle vlastního vyjádření hledá rovnováhu mezi ekologickými požadavky a uchováním kvality produktů. Používá např. papírové obaly s certifikací FSC nebo PEFC. U plastových obalů usiluje o minimalizaci použitého materiálu a upřednostňujeme monomateriály. „Tímto způsobem kombinujeme praktičnost, udržitelnost a funkčnost, abychom našim zákazníkům nabídli nejlepší možné řešení. Mezi zajímavosti pak patří možnost nakupovat více druhů pečiva do jednoho sáčku, kterou umožňují také naše samoobslužné pokladny,“ upozorňuje Jiří Mareček. Díky této možnosti dochází podle něj k nemalé úspoře plastového obalového materiálu.
Při prodeji nebaleného pečiva v obchodech řetězce Kaufland se zákazníci mohou setkat s papírovou páskou nebo jedlou etiketou, případně s pečicí papírovou miskou s papírovou páskou. V rámci baleného pečiva jde často o plastovou fólii buď přímo potištěnou, nebo s nalepenými etiketami (bábovky, buchty, vánočka, toastové chleby, lámankový chléb) či plastovou misku přebalenou plastovou potištěnou fólií (svatební koláčky). „Pod naší privátní značkou K-Jarmark budeme mít v sortimentu i dorty, které budou balené v plastových transparentních blistrech s papírovým přebalem nebo etiketou,“ říká Martina Bočanová, vedoucí oddělení vývoje privátních značek společnosti Kaufland Česká republika.
Obaly na pečivo, zákusky a dorty se vyvíjejí podobně jako obaly v řadě jiných segmentů. „I zde platí, že žádný obal je nejlepší obal, ale vzhledem k zajištění nutné trvanlivosti výrobku, ochraně senzorických vlastností a tím předcházení vzniku potravinového odpadu je obal někdy potřeba. Velkou část čerstvých výrobků z našich pekáren v hypermarketech prodáváme bez obalů a zákazník má možnost koupit si tolik čerstvě upečených kusů produktů, kolik potřebuje,“ deklaruje Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager ve společnosti Tesco Stores ČR.
Při výběru správného obalu pro privátní značku Tesco se řetězec řídí svým obalovým semaforem (tzv. RAG list), kde má obalové materiály rozděleny na základě recyklovatelnosti do tří skupin. „Podle obalového semaforu určujeme preferovaný obalový materiál. Red (červené) jsou formáty a materiály zakázané na obalech používat, protože jde obvykle o těžko recyklovatelné nebo nerecyklovatelné materiály. Amber (oranžové) jsou materiály a formáty, které jsou akceptované, protože v současné době není za ně na trhu alternativa zajišťující nutnou ochranu a kvalitu výrobku. Green (zelené) značí recyklovatelné materiály a formáty,“ popisuje Jaroslav Vodáček. Řetězec upustil od používání polystyrenu, který je ve zmíněném obalovém semaforu v červené oblasti, a to mj. na obaly používané v pekárně, ať už se jedná o balení cukroví na Vánoce nebo cukrovinky dostupné po celý rok. Náhradou je v těchto případech polypropylen.
Posílení cirkularity
Která vybraná obalová řešení pro segment pečiva, zákusků a dortů nabízí český a slovenský trh?
Například společnost Smurfit Westrock poskytuje pro uvedený segment několik typů obalů. „Každé riešenie je úzko špeciálne podľa požiadaviek daného výrobcu, a to nie len z pohľadu veľkosti obalu, zabaleného množstva produktov, ale aj požadovanej nosnosti obalu počas prepravy na miesto predaja. Ku správnemu výberu obalu je dôležité poznať aj spôsob balenia produktu u výrobcu, podľa toho či balenie je tradične ručné alebo plne automatické, musíme upraviť návrh obalového konceptu,“ podotýká Július Mazán. Produkt je spolu s obalem mnohdy vystaven na pultu či v regálech prodejen, proto barevný potisk obalu pomůže dotvořit požadovaný zážitek kupujícího v souladu s jeho očekáváním.
Společnost DS Smith vyvíjí mj. inovativní řešení pro zachování čerstvosti produktů. Specializované papírové obaly disponují optimalizovanou cirkulací vzduchu a ochranou proti vlhkosti, díky čemuž dokážou pekařské výrobky účinně chránit bez nutnosti použití plastů. „Velký důraz klademe také na redukci množství obalového materiálu – aplikujeme principy cirkulárního designu, které zajišťují maximální funkčnost obalu při minimální spotřebě materiálu,“ zdůrazňuje Martin Němec.
Příkladem obalového řešení firmy DS Smith pro segment pečiva, zákusků a dortů je tzv. Fresh Box. Tento obal se vyrábí z lepenky, která je díky tenké vrstvě voděodolného nátěru vodotěsná a konstrukčně navržená tak, aby zvládala i nárazy či kolize bez poškození. Balení je zároveň nástrojem pro posílení viditelnosti značky na trhu, a slouží tedy k efektivnější marketingové komunikaci. Je vhodné pro studené, vlhké i mražené potraviny. Obalové řešení je určeno pro manuální skládání i automatizované linky a zajišťuje jednoduché balení a také otevírání. Obal je dodáván naplocho, čímž může zákazník ušetřit při přepravě.
Automatizované balení
Pozadu nezůstávají v řadě případů ani potravinářské firmy, tedy výrobci pečiva, zákusků či dortů. Kupříkladu česká společnost Sweet Delight, která vyrábí mražené dorty a dezerty značky Dortie’s, v nedávné době investovala do pokročilé technologie automatické paletizace a balení palet. „Díky možnostem technologie dokážeme lépe chránit samotné dortové krabice a tím odpadá nutnost použití sekundárního obalu, jako jsou master kartony. Také jsme realizovali investici do automatického balení a lepení krabic na produkty do supermarketů, čímž jsme mohli změnit výsekové formy a celkově konstrukční řešení obalu,“ vyjmenovává Michal Freiberger, generální ředitel Sweet Delight. Zásluhou uvedených kroků firma nejen dosáhla úspor ve spotřebě papíru pro krabice, ale také optimalizovala náklady při vlastní výrobě svých produktů.
„Monomateriály i certifikovaný papír“
U plastových obalů vidíme trend využívání monomateriálových řešení. Při použití papírových obalů je samozřejmostí použití FSC anebo PEFC certifikovaných materiálů. Uvedené certifikace jsou ujištěním, že papírové obaly pocházejí z udržitelně obhospodařovaných „šťastných“ lesů. Příkladem výrobku, který splňuje uvedené požadavky, jsou Tesco Finest Bratislavské rožky. Ty jsou uložené na FSC certifikovaném papírovém tácku a zabalené v monomateriálové polypropylenové fólii.
Jaroslav Vodáček, CE lead packaging manager, Tesco Stores ČR
„Požadavky nejen z hlediska přepravy“
V případě Košíku je pro nás pochopitelně důležité, aby obal obstál při transportu. To se týká především dortů nebo zákusků. Zde se nejčastěji prosazují kompozitní papírové obaly (například papír s hliníkovou vnitřní vrstvou) nebo například potahovaná lepenka. Raději ale vidíme monomateriály. Tady se ušel velký kus cesty, existuje řada menších výsekových lepenkových obalů navržených tak, aby byly samonosné a obstály pod tlakem, nebo lepenkových krabiček zpevněných samostatným plastovým podtáckem. Speciální servírovací obaly například u dortu umožní využít obal i pro servírování výrobku jako takového.
František Brož, tiskový mluvčí,Košík.cz
„Snaha o zlepšení recyklovatelnosti plastů“
V segmentu pečiva je velmi těžké najít soulad v rámci obalu mezi požadavkem na uchování čerstvosti a požadavkem na udržitelnost obalu. Stále má přednost zdravotní bezpečnost potraviny a to, aby vydrželo pečivo čerstvé po celou dobu trvanlivosti a aby výrobek bez újmy přežil transport. A v tomto ohledu jsou plasty zatím nenahraditelné. Pokud je pro ochranu výrobku použita ochranná atmosféra, musí být navíc obal pevný a neprodyšný, což plast vždy je. Spíše jde o to, jak vylepšit recyklovatelnost plastů, a to zvyšováním podílu recyklátu, redukcí barevného potisku, omezením tmavých odstínů pro potisk nebo snahou o používání monomateriálů.
Martina Bočanová, vedoucí oddělení vývoje privátních značek, Kaufland Česká republika
Připravil: David Čapek
Foto v úvodu článku: Kaufland ČR