
Poptávka po obalech v sektoru e-commerce poroste v následujících čtyřech letech 9% složenou mírou růstu (CAGR) a v roce 2029 dosáhne hodnoty 116,1 miliardy dolarů. V roce 2024 dosáhla tato poptávka hodnoty 75,3 miliardy dolarů (psali jsme ZDE), během pěti let tedy podle analytiků Smithers vzroste o více než třetinu.
Aktuální zpráva společnosti Smithers The Future of E-commerce Packaging to 2029 potvrzuje, že dominantním materiálem pro e-commerce obaly je celosvětově vlnitá lepenka, jejíž podíl na trhu v roce 2024 dosáhl hodnoty 61,3 miliard dolarů. Je oblíbená díky své univerzálnosti, pevnosti a šetrnosti vůči životnímu prostředí. Předpokládá se, že vlnitá lepenka si tuto pozici udrží i ve sledovaném období a bude svůj podíl na trhu zvyšovat, přičemž její prodeje porostou téměř 10% ročním tempem.
Hodnota flexibilních obalů (mohou, ale nemusí být vyrobené z plastu; používají se též např. hliníkové fólie nebo papír) přesáhla v roce 2024 částku 11 miliard dolarů. Pro období do roku 2029 se predikují analytici Smithers téměř 8% roční růst. Flexibilní obaly jsou v některých odvětvích – zejména v oděvním průmyslu – primární volbou díky své univerzálnosti, nízké hmotnosti a nízkým nákladům. Naproti tomu poštovní obaly se obvykle omezují na několik klíčových odvětví, a proto je jejich podíl trhu menší.
Odvětvími, na něž se vztahuje zpráva Smithers, jsou potraviny a nápoje, zboží osobní péče a kosmetika, elektro, knihy a digitální média, oděvy (také obuv a šperky), hračky a sportovní vybavení a nábytek pro dům a zahradu. V hodnotovém vyjádření má největší podíl na světovém e-commerce trhu oděvní sektor s tržbami přesahujícími 21,8 miliardy dolarů v roce 2024. Předpokládá se, že v letech 2024-2029 bude nejdynamičtějším odvětvím s průměrným ročním růstem ve výši téměř 12 %.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Sticker Mule, Unsplush