
Společnost Kofola ČeskoSlovensko zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za rok 2024. Tržby za celou skupinu Kofola dosáhly výše 11,3 mld. korun (meziroční nárůst činí 30 %), EBITDA pak převýšila sumu 1,8 mld. korun (jde o meziroční nárůst téměř o 50 %). Management Kofoly plánuje letos investovat do dalšího rozvoje, bude vyhodnocovat dopady zavedení daně ze slazených nealkoholických nápojů na Slovensku a řešit otázky kolem dořešení českého zálohování PET lahví a plechovek. Uvádí se to v tiskové zprávě společnosti.
Nápojářská divize Kofoly v Česku a na Slovensku, navýšila tržby v posledním čtvrtletí minulého roku o 6 % oproti stejnému období roku 2023. Stalo se tak i přes výpadky výroby, k nimž došlo v důsledku povodní a které ovlivnily zejména dodávky v České republice. „Navzdory těmto komplikacím se podařilo český trh udržet na úrovni loňského roku,“ komentuje výsledky Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku. K růstu přispěly úspěšné vánoční prodeje, dále pak zvýšený zájem spotřebitelů o formáty „na cesty“ (on the go). Klíčovými tahouny posledního čtvrtletí se staly značky Jupí, Kofola a Royal Crown Cola.
„Na Slovensku dosáhly tržby ve 4. kvartálu úrovně 120 % ve srovnání s loňskem. Tento výsledek byl částečně ovlivněn předzásobením zákazníků v závěru roku v souvislosti s plánovaným zavedením cukrové daně,“ dodává Daniel Buryš.
Pivo roste v plechovkách a vratném sklu
Díky loňské akvizici se skupina Kofola rozrostla o společnost Pivovary CZ Group, která je samostatně řízenou jednotkou. Značkám Zubr, Holba a Litovel se vedlo jak na domácím trhu, tak v exportu. „Rostoucí náklady se nám dařilo pokrývat vyšším prodaným objemem. Hrubé tržby byly v posledním čtvrtletí vyšší o 7,5 % ve srovnání s loňskem. V Česku se dařilo plechovkám, které z pohledu tržeb vzrostly o 25 %, dále pak vratnému sklu, které narostlo o 12,5 %. Naopak pokles zaznamenaly kegy, což odráží celkový pokles spotřeby piva v Česku i následky náročného podzimu,“ vysvětluje René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.
Povodně omezily dodávky v divizi PET
Vážné komplikace způsobily loňské povodně značce Ugo. Kvůli záplavám na Krnovsku bylo Ugo pět týdnů bez výroby a dodávek v divizi PET (paskalizované šťávy, smoothies, limonády i kombuchy), ale i do QSR (restaurací rychlého občerstvení, tedy do Salaterií a Freshbarů Ugo. Výzvou se staly i náklady na suroviny, neboť například ceny pomerančů a jablek byly z důvodu ekologických katastrof velmi nestabilní a rostly. I přesto se podařilo meziročně navýšit tržby v divizi PET o 18 %.
„Ještě vyššího meziročního růstu hrubých výnosů dosáhla divize QSR, která narostla o 20 %. Zaměřili jsme se na cenovou dostupnost a konkurenceschopnost našeho portfolia. Především však na chuť pokrmů a nápojů ve spojení s přetrvávající excelentní kvalitou surovin. Další naší prioritou bylo zvýšení produktivity, především prostřednictvím digitalizace, ergonomie kuchyně a modernizace technologií,“ vyjmenovává Marek Farník, zakladatel a generální ředitel Ugo.
Úspěšný rok měl loni i Leros, výrobce bylinných směsí a čajů ze skupiny Kofola. „Výnosy i EBITDA výrazně převýšily plánovaný rozpočet. Jde o výsledek tvrdé práce a výborné přípravy na hlavní sezónu,“ říká Martin Mateáš, generální ředitel tohoto bylinkového pilíře. Úspěšný rok z hlediska výnosů měla podle něj i společnost Premium Rosa.
Na Jadranu pomohlo horké s slunečné léto
Také Radenska Adriatic rostla, a to ve Slovinsku i v Chorvatsku . Díky horkému a slunečnému létu a turistické sezóně protažené do září jí tržby meziročně vzrostly o 8,3 %. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 10% a exportní trhy dosáhly růstu o 6 %. „Tržby v Chorvatsku se zlepšily dvouciferně. EBITDA se v roce 2024 navýšila o 26 % ve srovnání s loňskem,“ vypočítává Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic.
V roce 2025 plánuje vedení skupiny velké investice do rozvoje byznysu. Zároveň čeká Kofolu vyhodnocení dopadů slovenské cukrové daně (od 1. ledna 2025 byla na Slovensku zavedena daň ze slazených nealkoholických nápojů) a dořešení otázky českého zálohování PET lahví a plechovek. Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola věří, že i přes tyto komplikace dokáže firma v roce 2025 růst.
Před Vánoci Kofola oznámila, že v oblasti ovocných nápojů a džusů přichází s vlastní značkou Curiosa, v segmentu ledových čajů pak přináší novinku v podobě Dilmah Ice Tea. Nápoje Curiosa budou dostupné primárně v gastro formátech (tedy v 0,25l vratných skleněných lahvičkách a 10l bag-in-boxech), dále pak v půllitrových PET lahvích a plechovkách o objemu 0,33 l.
Připravil: Filip Hubička
Ilustrační foto: Kofola