
Šetřit čas při balení, snižovat spotřebu materiálu a zároveň posilovat ochranu výrobku i počet převážených kusů. Vývojáři lepenkových transportních řešení svými inovacemi podtrhují výhody, které tento lehký, pevný a recyklovatelný materiál přináší.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 125 (říjen–prosinec 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Na příkladu jednoho z oceněných řešení v letošním ročníku soutěže Obal roku je patrné, čím jsou snahy o vylepšování transportních obalových řešení motivovány obecně, i jaké výhody přináší konkrétně vlnitá lepenka.

Inovované řešení zámořského balení vodní pumpy vývojářů společnosti Boxon pro transport vodních pump do Volva. Foto: Obal roku
Původní řešení zámořského balení vodní pumpy (lepenka a jednorázový plastový blistr) směřujícího ze společnosti Vitesco Technologies Trutnov (nově Schaeffler) pro Volvo už mj. nestačilo přepravovaným objemům. Manažeři firmy Vitesco z tohoto důvodu oslovili společnost Boxon. Cílem bylo vyhnout se plastu a nahradit jej lepenkovým separátorem. Díky řešení od Boxonu už není při vybalování zboží ve Volvu nutné oddělovat vnitřní obaly a krabici. Pro ochranu citlivých částí vývojáři přidali několik výřezů, a např. pro trubku, která je konstrukční součástí pumpy – existuje tedy pouze jeden způsob, jak vložit díly do obalu. Počet kusů na paletě se zvýšil z 96 na 192 u jedné varianty a na 256 kusů na paletě v případě menšího produktu. Za dobu životnosti projektu (sedm let) nové řešení ušetří celkem 25 000 manipulačních jednotek. Úspory se tedy týkají nákladů na dopravu a snížení emisí CO2 (2500 t), nákladů na skladování, nákladů na zásobování linek, manipulačních nákladů i náklady na odpad.
Pozor na vlhké prostředí

KLIKEJTE DO OBRÁZKU. K využívaným exportním obalům z kartonáže patří obal skládající se ze dvou čtyřbodově lepených vík, vnitřního boxu ze sedmivrstvé vlnité lepenky a jednorázové IPPC palety. Na snímku je spodní víko přisponkováno k paletě a složeno do plochého stavu. Na spodním víku leží sedmivrstvý box ve složeném stavu s vnitřním prolomením ve tvaru písmene X, na něm je umístěno složené horní víko. Touto úpravou zabírá obal při přepravě málo místa. Uživatel pak paletový X box rozloží do požadovaného rozměru připraveného k balení produktů. Foto: Podorlická kartonážní
Společnost Emco vyváží svoje „sladkosti bez cukru“ do více než 50 zemí světa. Exportované produkty, zejména ty zasílané námořními kontejnery, balí do různých exportních transportních kartonáží, přičemž konkrétní materiál volí podle typu výrobku. „U výrobků balených do krabiček používáme pro transportní obaly tenčí materiály, zpravidla třívrstvé lepenky. Naopak pro výrobky, jejichž primárním obalem je sáček, volíme pevnější a vícevrstvé materiály, jako jsou pětivrstvé lepenky s kraftovým papírem,“ říká Ondřej Novák, head of export logistic společnosti Emco.
Jak shrnuje Tomáš Körner, vedoucí produktu Obaly Geis CZ, výhody vlnité lepenky spočívají především v její lehkosti a pevnosti. Je snadno recyklovatelná. „Mezi její limity patří obecně nižší odolnost proti vlhkosti, zejména u standardních typů lepenky, které nejsou ošetřeny speciálními povrchovými úpravami,“ říká Tomáš Körner.
Tento handicap dodavatelé často řeší přidáním speciální povrchové úpravy nebo kombinací s ochrannými fóliemi či výplněmi (stále silnějším trendem je ovšem odklon od plastových fixací k lepenkovým). „Při velmi dlouhých přepravách, zejména do nepříznivých klimatických podmínek, je třeba volit správnou kombinaci materiálů a ochranných vrstev,“ vysvětluje Gabriela Fabianová, generální manažerka společnosti Raja CZ/SK. Jaroslav Liška, ředitel společnosti Podorlická kartonážní, zmiňuje využití lepenek s vrstvami slepenými voděodolným způsobem.
Odolnější alternativa: dřevěné obaly
Kromě odolnosti vůči vlhkosti musí být obal z vlnité lepenky stále schopen účinně tlumit případné nárazy a odolávat deformačním tlakům. Rozdílné požadavky přitom s sebou nese doprava lodí, doprava po železnici, kamionová doprava nebo letecká doprava. „Mění se u nich předpokládaná přetížení výrobků i obalů při vlastní přepravě. I směry přetížení mohou být rovněž rozdílné, horizontální převážně u železnice, zatímco například v lodní přepravě může v extrému dojít při bouři na moři k vertikálnímu přetížení až 4,5 G,“ upozorňuje Jaroslav Liška.
Pro přepravu do vzdálených destinací ovšem není ani speciálně ošetřený lepenkový obal vždy tou nejvhodnější volbou. Tomáš Körner upozorňuje, že při dálkových transportech může lepenka přes všechna opatření selhat, a to kvůli zmiňované vlhkosti, nebo prodloužené době přepravy v důsledku nepředvídatelných okolností. „V těchto případech doporučujeme dřevěné obaly, které jsou odolnější a poskytují lepší ochranu. Součástí těchto obalů by mělo být také dostatečné množství vysoušedel a antikorozní ochrana,“ říká Tomáš Körner.
„Rovnováha mezi pevností, cenou a možnostmi automatiky“
Naším cílem je doručit zboží zákazníkům v perfektním stavu. Narazili jsme však na problém s vícevrstvými lepenkami, které jsou sice dostatečně pevné a nosné pro přepravu, ale nelze je zpracovat na našich automatických balicích strojích (case packerech). U některých výrobků proto musíme balit ručně do klopových krabic, což bohužel zvyšuje náklady. Neustále tak hledáme rovnováhu mezi pevností, cenou a možností automatického zpracování.
Ondřej Novák, head of export logistics, Emco
„Vyšší odolnost vůči nárazům“
Vlnitá lepenka je nejčastěji používána ve třech, pěti nebo sedmi vrstvách, přičemž volba počtu vrstev závisí na charakteru baleného zboží. Pro lehké a menší předměty obvykle doporučujeme tří- až pětivrstvou lepenku. Ta nabízí dostatečnou ochranu při přepravě, a je přitom nákladově efektivní. Sedmivrstvá lepenka je vhodná pro větší a těžší výrobky, jako jsou například nábytek nebo průmyslové zařízení. Výhodou více vrstev je vyšší odolnost vůči nárazům a poškození.
Tomáš Körner, vedoucí produktu, Obaly Geis CZ
Článek připravil: Filip Hubička
Foto v úvodu článku: Geis