
Čokoládová pomazánky z cukru, palmového oleje a lískových oříšků Nutella, kterou vyrábí italská společnost Ferrero, je k dostání prakticky po celém světě a zákazníci si ji pamatují nejen díky její chuti, ale i charakteristickému designu skleněných obalů včetně etiket. A právě producent etiket Eurostampa stojí za projektem, v rámci něhož využili italští a američtí studenti umělou inteligenci k návrhu a vytištění 9000 personalizovaných štítků pro ikonickou pomazánku. Na projektu se dále podílely společnosti Bria a Hewllet Packard.
Studenti Univerzity gastronomických věd v italském Pollenzu a americké University of Cincinnati (konkrétně účastníci programu Design, architektura, umění a plánování – DAAP) spolupracují dlouhodobě. V rámci projektů řady Envelope řeší ve spolupráci s předními poskytovali nejmodernějších technologií různé designové výzvy. V osmém pokračování projektu se zaměřili na možnosti personalizace etiket na obalech Nutelly, a to za využití nástroje generativní umělé inteligence Bria (od stejnojmenné společnosti). Generativní modely umělé inteligence obecně se učí vzorce a strukturu svých vstupních „trénovacích“ dat a poté vytvářejí nová data, která mají podobné vlastnosti.
Nástroj Bria se podle tiskové zprávy společnosti Eurostampa vyznačuje tím, že k trénování svých modelů používá licencovaný obsah, čímž zajišťuje odpovědné generování nových obrázků. Používá se k tvorbě přizpůsobeného vizuálního obsahu při zachování přísného souladu s předpisy o autorských právech a ochraně osobních údajů, což z ní činí možné řešení pro značky, které hledají personalizovaná designová řešení.
Studenti AI nástroji zadali, aby obecně známou podobu etikety Nutelly přetvořil optikou různých uměleckých směrů, například kubismu, impresionismu, pop-artu a dalších, s cílem prezentovat prostřednictvím každé sklenice jedinečné umělecké vyjádření. Zároveň platformu Bria spojili se softwarem SmartStraem Designer (SDD) od Hewlett-Packard, který umožňuje uživatelům digitálních strojů HP Indigo vytvářet personalizované kampaně. Popisované nástroje navrhli a vytiskli 9000 jedinečných etiket, čímž podle zástupců jmenovaných společností prokázali, jaký potenciál v oblasti návrhů a produkce personalizovaných etiket mají již dnes AI nástroje ve spojení s moderními technologiemi.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Bria