
Společnosti Kaufland a Lidl, které patří do skupiny Schwarz, informovaly, že v rámci pilotního projektu zpětného odběru nápojových PET lahví a plechovek, dosud vybraly více než 1,4 milionů obalů. Projekt je v běhu od konce února 2023.
Kde uskladňovat nezdeformované obaly
Anketa mezi spotřebiteli podle informací Kauflandu a Lidlu ukázala, že až 37 % zákazníků vrací nápojové obaly jednou týdně a 13 % častěji. Celých 70 % zákazníků neshledává problém s uskladněním neslisovaných nápojových obalů předtím, než je odnesou vrátit do prodejny. Dohromady 71 % našich zákazníků uchovává nápojové obaly v domácnosti (např. v komoře, v předsíni, v kuchyni, na balkoně). Zbytek zákazníků je skladuje v nebytových prostorech (ve sklepě, v garáži).
V ČR se vytřídí přibližně 75 % PET lahví a 27 % plechovek. „Z toho ale 25 tisíc tun PET lahví a 11 tisíc tun hliníku skončí na skládkách, ve spalovně či v přírodě. Cena tohoto materiálu je zhruba 500 milionů korun,“ říká ministr životního prostředí Petr Hladík. Je to jeden z důvodů, proč chce Česká republika zavést zálohový systém na PET lahve a plechovky.
Očekává se vysoká návratnost obalových odpadů
„Zavedení zálohového systému PET a plechovek v České republice je zásadním krokem k posílení recyklace a udržitelného nakládání s odpady. Kaufland podporuje vytvoření férového a efektivního systému, který bude přínosný pro všechny. Od výrobců, přes retail až po zákazníky,“ uvádí vedoucí pilotního projektu společnosti Kaufland Filip Šlampa. Zároveň zdůrazňuje nutnost dostatečné a důkladné přípravy a harmonizace se všemi klíčovými partnery.
„Zkušenosti z jiných zemí, jako je Slovensko, potvrzují, že 98 procent zálohovaných obalů se vrací prostřednictvím velkých obchodů,“ říká Martin Molnár, jednatel společnosti Lidl Česká republika.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Ilustrační foto: Tovar&Predaj