
Bublinková fólie, vzduchové polštářky, granule z polystyrenové pěny, ale třeba i zbytky smršťovací fólie nebo staré noviny. Možností, co používat jako výplň balíků zejména v e-commerce, je poměrně hodně. Některé jsou udržitelné a ekologické méně, jiné více. Japonská společnost Azechi Foods oželela nejen polystyren, ale i dnes čím dál populárnější alternativu v podobě lepenkových výplní, a využívá sáčky s popcornem.
Azechi Foods sídlí v Kóči, hlavním městě stejnojmenné prefektury na japonském ostrově Šikoku, a její hlavní činností je nepřekvapivě výroba popcornu a také obchodování s lahůdkami. Právě nákup lahůdek si oblíbili zákazníci e-shopu Azechi Foods, jehož manažerka Shikoku Wada usilovala o to, připoutat jejich pozornost též k popcornu. A to se jí podařilo – inspirací jí byl na jednom manažerském semináři servisní technik starající se o notebooky, který jako polystrovací materiál improvizovaně využil kukuřičné tyčinky Umaibo.
Zatímco někteří účastníci kurzu se tím dobře pobavili, paní Shikoku Wada proletěl hlavou nápad: když se může jako tlumicí materiál efektivně využívat kukuřičná tyčinka, proč by to nemohl být sáček s popcornem? Co může být udržitelnějšího, než použít jako výplň balíku s objednanými lahůdkami sáčky s popcornem, který společnost vyrábí tak jako tak? Shikoku Wada japonskému magazínu Gendai řekla, že výplňový materiál, který může zákazník sníst, nemůže nikdy skončit jako nepotřebný odpad.
Shikoku Wada požádala úřady o zápis ochranné známky na svůj nový výplňový produkt a Azechi Foods od té doby dostává objednávky od firem z nejrůznějších segmentů, jež sáčky s popcornem začaly jako výplň do balíků rovněž používat. Podle serveru odditycentral.com jde například o prodejce použitých videoher, zeleniny nebo vína. Azechi Foods v současné době nabízí dvě velikosti balení „výplňového“ popcornu, 40 g a 13 g, ale plánuje rozšíření nabídky tak, aby zákazníky novinka nezačala nudit. To asi ale zatím nehrozí – popcornové výplně v podobě průhledných sáčků s vtipně přeškrtnutými nápisy „nejedlé“ si už získaly širokou pozornost.
Na tuto iniciativu upozornil jako jeden z prvních na sociální síti Linkedin Paul Jenkins, výkonný ředitel společnosti ThePackHub, která se zaměřuje na poradenství v oblasti obalových inovací. Na loňském podzimním kongresu Obalko 12 v Praze ve svojí přednášce Letem obalovým světem se mezinárodně uznávaný expert zabýval mj. tím, jak udržitelnost pohání inovace a stává se klíčový prvkem dalšího rozvoje celého odvětví.
Připravil: Filip Hubička
Fotografie redakci časopisu Svět balení zaslala paní Shikoku Wada