
Za návrhem upomínkového předmětu Hidden Gift pro automobilku Škoda Auto stojí studio produktového designu Balance is Motion. Zadáním automobilky byl projekt mementa pro zaměstnance u příležitosti aktuálního milníku firmy, kterým je nová vize značky Škoda. Výsledkem spolupráce s BiM je domácí sada pro pěstování (grow kit), pomocí níž designéři ztvárnili svoji projekci nové vize značky, která obsahuje zvídavost, inovaci i udržitelnost.
Škoda Auto poskytla na výrobu předmětu své nevyužité marketingové katalogy. Designéři z Balance is Motion je nechali pomocí udržitelného kompozitního materiálu Myco proměnit v přizpůsobivý obal, který celou pěstební misku obrostl, a nahradil tak alternativní jednorázové balení. (Unikátní materiál od stejnojmenného jihomoravského start-upu Myco vzniká prorůstáním mycelia do celulózového substrátu, jehož základem bývají např. piliny, konopné pazdeří nebo papír – v tomto případě šlo o zmiňované nevyužité katalogy).
Po rozbalení grow kitu je navíc možné obal využít jako funkční součást tohoto produktu. Podhoubí totiž slouží i jako plnohodnotná náhrada pěstebního substrátu pro klíčení přiložených semínek řeřichy.
Tělo produktu ukryté ve skořápce z popisovaného materiálu Myco je vytištěné metodou 3D tisku ze speciálního filamentu NonOilen, který vyniká přírodním složením a rozložitelností. (Filament je termoplastický tavený materiál používaný v 3D tiskárnách – když je vytlačován vrstvu po vrstvě, vytváří třírozměrný kýžený objekt.)
Pěstební miska je recyklovatelná a v případě, že doslouží, je i plně biologicky rozložitelná v průmyslovém kompostu nebo elektrickém kompostéru. Suroviny použité při výrobě produktu tak nemají dopad na životní prostředí.
„Nechat našemu designu doslova narůst obal, pro nás byla nová zkušenost. V případě dárkových předmětů je zapojení přírodních a rozložitelných materiálů spolu s využitím odpadních složek, jedna z efektivních cest, jak produktům ubrat na ekologickém dopadu,” říká Eliška Novák Knotková, zakladatelka studia Balance is Motion.
„S projektem Hidden Gift jsme vdechli nový život tomu, co by jinak bylo odpadem,“ říká Meredith Kelly, head of marketing ve společnosti Škoda Auto. Podle něj se recyklací staré dokumentace se podařilo produktem ztělesnit roli značky Škoda jako ,Bold Companion‘, tedy sebevědomé značky.
Připravil: Filip Hubička
Foto: Balance is Motion
V aktuálním tištěném vydání časopisu Svět balení č.125 se v článku „Luxusní a dárková balení musí obsahovat emoci“ na stranách 28 až 29 věnujeme nejnovějším trendům v tomto segmentu. Vydání je v PDF verzi ke stažení ZDE.