
Jaké jsou novinky v používaných obalových materiálech a co jsou recyklační výzvy pro výrobce doplňků stravy? Jakým směrem se bude ubírat výběr obalů do budoucnosti? A proč může být recyklát lepší než virgin plast? S přístupem k balení a udržitelnosti nás seznámil Martin Hefner, ředitel výrobního závodu Walmark STADA Group v Třinci.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 125 (říjen–prosinec 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Svět balení:
Rád bych začal obecným přehledem vašeho sortimentu a specifikací týkajících se balení. Jaké jsou klíčové parametry obalů, aby splnily požadavky na uchování vašich produktů v optimálním stavu a doručily je zákazníkům ve správné kondici?
Martin Hefner:
Pro nás je klíčová stabilita produktu. Vzhledem k tomu, že se jedná o doplněk stravy obsahující různé vitaminy, je nezbytné zabránit přístupu vzduchu a vlhkosti, aby výrobek splnil naše vysoké kvalitativní standardy. To ovlivňuje specifika a limity obalů.
V současné době používáme převážně obaly z HDPE a polypropylen pro lahvičky. Dále využíváme blistry, které mohou být kombinací plastu a aluminiové fólie nebo ve verzi plast-plast, přičemž v blistrech je rovněž polypropylen. Do budoucna se však plánujeme blistrům vyhnout, protože jejich recyklace je velmi složitá a nákladná. Kombinace plastu a hliníku je obtížně recyklovatelná a málokdo ji zpracovává.
Svět balení:
Nakonec skončí tyto materiály v komunálním odpadu, že?
Martin Hefner:
Přesně tak. Snažíme se motivovat naše zákazníky k tomu, aby preferovali lahvičky místo blistrů. Je pravda, že někdy dostáváme zpětnou vazbu, že lidé dávají přednost blistrům, protože mají pocit, že se jedná o lék. Nicméně s mladší generací se to naštěstí mění. Ti si o tom více načtou a jsou schopni lépe posoudit, co je lepší nejen pro ně jako zákazníky, ale i pro planetu.
Svět balení:
To znamená, že máte lahvičky, blistry a také sachety…
Martin Hefner:
U sachetů je to primárně kombinace papíru a alufólie, nebo plastu a alufólie. Recyklace sachetů a sáčků je ještě náročnější, protože do nich plníme například magnesium nebo probiotika, která jsou velmi citlivá na vlhkost. Pokud byste nezabránili průchodu vlhkosti, výrobek by se mohl rychle zkazit a stát se nepoužitelným.
Svět balení:
Používáte v sachetech nějaké speciální bariéry, jako například EVOH?
Martin Hefner:
Ano, máme jednu speciální bariéru, kterou vyvinula firma STADA. Je to třívrstvá fólie, kde prostřední vrstva funguje jako membrána, která zabraňuje průchodu vzduchu. A je vyrobena z recyklovaného materiálu.
Svět balení:
Je tento materiál vyvinutý přímo firmou STADA, nebo ho firma pouze nakupuje?
Martin Hefner:
STADA ho kupuje, ale podílela se na vývoji.
Svět balení:
Jakým způsobem jsou uzavírány plastové lahvičky?
Martin Hefner:
Dnes máme dva typy uzávěrů: šroubovací a narážecí (fastcap). U narážecího uzávěru plánujeme v budoucnu odstranit hliníkovou vrstvu pod víčkem. Čelíme především problémům se stabilitou, abychom zajistili, že výrobek bude udržen v požadovaných parametrech. Co se týče materiálů, používáme plastová víčka i hliníkové krycí fólie na hrdlo.
Svět balení:
Víčka jsou také z HDPE a polypropylenu?
Martin Hefner:
Ano, používáme stejné materiály jako pro lahvičky. V současnosti už máme pro některé výrobky třicetiprocentní recyklát. Pozitivní je, že většina našich dodavatelů obalů pochází z Česka, někteří dokonce v dojezdové vzdálenosti od Walmarku. Spolupráce s nimi je tedy rychlejší a flexibilnější než s dodavateli ze vzdálenějších zemí. STADA se zaměřuje na to, aby dodavatelé byli co nejvíce lokální, čímž se snižuje ekologická stopa spojená s přepravou.
Svět balení:
Kteří dodavatelé to jsou?
Martin Hefner:
Z Dětmarovic nám dodává firma Plisati, což je jeden z našich velkých a spolehlivých partnerů.
Svět balení:
Poměrně nedaleko ve Slušovicích je také Greiner Packaging…
Martin Hefner:
Ano, s Greiner Packaging právě začínáme. Nechali jsme si vyrobit lahvičky, které ještě nejsou na trhu, ale jsou z 90 procent recyklované. Momentálně máme rozjednánu spolupráci se třemi dodavateli a teď se rozhodujeme, s kým budeme pokračovat. Už jsme prošli testováním na linkách. Nyní jsme zahájili stabilitní studie. Vyhodnocujeme stabilitu výrobku po čtyřech, šesti a dvanácti měsících. Chceme si být jisti, že výrobek bude i po roce odpovídat požadované kvalitě.
Svět balení:
A u vás je tedy hlavní problém s oxidací přípravků?
Martin Hefner:
Přesně tak, nejnáchylnější k oxidaci jsou vitaminy.
Svět balení:
Z technického nebo technologického hlediska, když plníte recyklované materiály, vyskytují se nějaké potíže, například s otěrem tablet nebo při uzavírání?
Martin Hefner:
Paradoxně je to lepší než u standardního virgin HDPE. U uzávěrů, které se nacvakávají, jsme zaznamenali problém, že některé lahvičky byly měkčí a při zacvakávání se deformovaly. U nově zkoušených recyklovaných lahviček jsme tyto komplikace nezaznamenali. Výrobci se podařilo udržet stejnou kvalitu stěny lahvičky, i když vyfukování může být náročné. Druhým pozitivem je, že nově recyklované lahvičky lépe drží tvar. I když jsme takový výsledek nečekali, bylo to příjemné překvapení. Z hlediska výroby a efektivity to přináší bonus v podobě lepšího chování materiálu.
Svět balení:
S recyklátem asi nedosáhnete čisté bílé barvy.
Martin Hefner:
Recyklovaný materiál je z 90 procent průhledně antracitový. Byli jsme příjemně překvapeni, že jsme schopní do něj přidat i barvy, a přitom udržet ten recyklovaný poměr.
Svět balení:
Bude se to komunikovat zákazníkům, například prostřednictvím etiket nebo kampaní?
Martin Hefner:
Určitě. Jakmile dokončíme testovací fáze, vybereme výrobky, pro které to zařadíme. Primárně začneme s českým trhem, protože nám je nejbližší. Poté plánujeme intenzivně informovat zákazníky o tom, že je důležité sledovat nejen složení tabletky, ale i kvalitu obalu.
Svět balení:
Jak řešíte nebo máte zpracované otázky týkající se uhlíkové stopy? Mluvil jste například o blistrech, které se obtížně recyklují, ale na druhou stranu jsou lehčí než flakonky. Dělali jste nějaké studie nebo porovnání v uhlíkové stopě při zahrnutí dopravy či manipulace?
Martin Hefner:
Neprováděli jsme podrobné studie, pouze lokální analýzy. Nicméně, naším cílem je snižovat velikost lahviček a zachovat efektivní balení. Lahvičky umožní poměrově přepravit více výrobků, což je výhodnější než blistry. Blistry obsahují hodně volného místa, mají velké krabičky s malým množstvím tablet, což není efektivní.
Svět balení:
Jak to bude s etiketami na recyklovaných lahvičkách?
Martin Hefner:
Zatím se na etikety nezaměřujeme, primárně se soustředíme na lahvičky. Etikety zůstanou stejné, ale do budoucna plánujeme jejich změnu. Rádi bychom eliminovali i papírové krabičky, které dnes mnoho výrobků ještě obsahuje. Máme stejné informace na etiketě i na krabičce, přičemž papírové příbalové letáky, které už nejsou potřeba, také zmizely. V minulosti se hodně řešilo, že zákazníci chtějí krabičky, ale dnes už je trendem zjednodušovat balení. I na trhu je vidět, že mnoho výrobků již krabičky nemá, my to též považujeme za zbytečné.
Svět balení:
Co změna tvaru lahvičky? Chápu, že lahvičky mají historicky daný tvar, ale pokud byste je změnili, například na oktagonální nebo kvádrové, zvýšila by se efektivita manipulace a skladování.
Martin Hefner:
Máme například kvádrové lahvičky u Marťánků. V minulosti byly pokusy o atraktivnější tvary, jako trojúhelníkové lahvičky, ale nakonec jsme se vrátili k tradičnímu tvaru. Trojúhelníkový tvar byl problematický na výrobu i balení, a naštěstí se neujal. Po připojení ke společnosti STADA se zaměřujeme na výrobní efektivitu i na optimalizaci tvaru lahviček.
Svět balení:
Je pro vás důležité grafické ztvárnění obalů?
Martin Hefner:
V současnosti vidíme trend, že zákazníci na našem e-shopu často neřeší, zda je etiketa krásně barevná. Do budoucna bychom chtěli minimalizovat použití barev na etiketách i krabičkách, protože barvy obsahují mnoho kovů a komplikují recyklaci. Mým snem je mít hnědé krabičky, což se, doufám, jednoho dne podaří realizovat.
Svět balení:
Vyrábíte také privátní značky?
Martin Hefner:
Ve Walmarku privátní značky nevyrábíme. Z pohledu STADY, která je převážně farmaceutickou společností, je 95 % jejího portfolia určeno pro lékárny a nemocnice. Specializované portfolio zahrnuje léky na diabetes, onkologická a další léčiva na vzácná onemocnění. Privátní značky zatím neděláme.
Svět balení:
A budete? Když říkáte „zatím“.
Martin Hefner:
Určitě se tomu nebráníme. Měli jsme už nějaká jednání, ale naším cílem není vyrábět úplně nejlevnější produkty. Nechceme vyrábět výrobky typu „šumáků“ pro řetězce, protože to neodpovídá našim standardům. Pokud by privátní značka požadovala výrobek za cenu, která nepokryje ani nákupní náklady na materiál, nemá pro nás smysl se do toho pouštět. Chceme si totiž udržet vysokou kvalitu produktů.
Svět balení:
Jak se liší etikety a příbalové informace pro jednotlivé země? Jak řešíte jazykové a legislativní požadavky?
Martin Hefner:
Máme oddělení regulace, které se před uvedením na trh stará o veškeré požadavky. Země v Perském zálivu a některé asijské země mají poměrně přísné požadavky. Například v některých případech není možné odstranit příbalové letáky nebo etikety, protože to je legislativně vyžadováno. Naštěstí v Evropě nejsou tyto požadavky povinné, což nám dává větší prostor pro flexibilitu. Nicméně stále máme země jako Vietnam, kde jsou tyto zákonné nároky stále platné.
Svět balení:
Používáte peel-off etikety?
Martin Hefner:
Nikoliv.
Svět balení:
Pro vzdálenější trhy balíte vše zde, nebo máte balení i jinde?
Martin Hefner:
Vše balíme v České republice.
Svět balení:
Mnoho léků z Asie se odesílá v bulku a následně se balí na evropském trhu. Nezvažovali jste možnost balení na nějakém jiném místě?
Martin Hefner:
Zatím ne. V minulosti jsme zkoušeli najít společnost pro tento účel, ale nepodařilo se nám najít spolehlivého partnera. A z ekonomického hlediska to zatím nedává smysl – vozit výrobky někam jinam a dohlížet na to, aby byly správně baleny, není efektivní, zvláště když je pro nás klíčový evropský trh. Zatím tedy pokračujeme v balení zde.
Svět balení:
Využíváte nějaké pokročilejší technologie pro identifikaci, jako jsou QR kódy nebo NFC?
Martin Hefner:
Ano, začínáme používat QR kódy. Na krabičkách budou QR kódy, které vám umožní načíst informace z příbalového letáku a přístup k produktové stránce. Jde o první krok a do budoucna se nebráníme dalším technologiím. QR kód bude umístěn na etiketě krabičky a bude zaměřen na spotřebitele. V logistickém řešení už ale delší dobu používáme QR kódy, které obsahují informace jako šarže, datum výroby, číslo a množství výrobku, zejména pro skupinové balení a expedici. Všechny tyto informace jsou integrovány do ERP systému, který je propojený s výrobou a logistikou.
Svět balení:
Máte zvlášť ERP a WMS, nebo ERP obsluhuje vše?
Martin Hefner:
Máme ERP systém a nadstavbu pro plánování. Sklad i výrobu obsluhujeme pomocí čteček, které nám umožňují zajistit zpětnou dohledatelnost. U potravinových doplňků provádíme traceabilitu za účelem řešení reklamací, zatímco u zdravotnických prostředků je dohledatelnost požadována kvůli prevenci falšování.
Svět balení:
Používáte kód Datamatrix pro ochranu proti falšování?
Martin Hefner:
Ano, Datamatrix používáme. Kód je integrován do systému a ověřuje se jak na naší straně, tak na straně lékárenského distributora.
Svět balení:
Co se týká sekundárních obalů, tedy krabiček, máte nějaký výhled, kdy plánujete úplně přestat používat kartonové obaly?
Martin Hefner:
Mám svůj vlastní výhled, ale závisí to na tom, jak se nám podaří přesvědčit zákazníky. Nechci úplně sdělovat konkrétní data, ale určitě bychom chtěli dosáhnout tohoto cíle v následujících letech. Věřím, že trh se k tomu postupně přibližuje.
Svět balení:
Opravdu spotřebitelé stále požadují krabičky? Co je důvodem?
Martin Hefner:
Dříve jsme od lékárníků slýchali, že zákazníci mají lepší pocit, když výrobek dostanou v krabičce – že dostávají něco více, že obal vypadá hezky. V Německu je například velká rezervovanost k opuštění blistrů, protože tamní zákazníci jsou zvyklí, že blistr značí léčivo a poskytuje jim lepší pocit. U nás to není tak silné, ale je to stále téma.
Svět balení:
Současné kartonové krabičky se snažíte také nějak „ekologizovat“? Vzpomínám si, že třeba Spektrum mívalo ražbu, mnoho barev a embossing. Jaké změny nastaly?
Martin Hefner:
Nyní už máme krabičky bez embossingu. Naším cílem je odstranit embossing, zmenšit barevnou paletu a ovlivnit výrobce barev, aby byly ekologičtější. V minulosti obsahovaly barvy těžké kovy, což už se snažíme změnit. Je to asi dva roky, co jsme to změnili – z technologického i ekologického pohledu se to ukázalo jako lepší řešení.
Svět balení:
Jak reagují obchodníci a marketing na tento trend? Probíhají interní diskuse o tom, nakolik honosněji provedený obal pomáhá v marketingu?
Martin Hefner:
Globálně se STADA zaměřuje na udržitelnost jako jeden z pilířů ESG. Marketing se tedy snaží zjednodušovat obaly a přizpůsobovat je ekologickým standardům. V České republice máme velmi dobrý vztah s marketingovým týmem, který je otevřený změnám a podporuje recyklované lahvičky. Mám radost, že marketing je ochoten pracovat na těchto změnách a táhnout za jeden provaz. V minulosti jsem zažil, že marketing preferoval velké, barevné a embosované obaly, ale nyní se společně snažíme o ekologičtější řešení.
Svět balení:
Posun k ekologičtějším balením vychází z vnitřního přesvědčení firmy, nebo jde o důsledek zpřísňující se legislativy?
Martin Hefner:
Firma to má nastavené, ačkoliv legislativa ještě není v plném rozsahu připravená. STADA si už před dvěma lety stanovila interní cíle na zvýšení podílu recyklovaných materiálů a energie z obnovitelných zdrojů. Nečekáme tedy na legislativu, ale snažíme se postupovat proaktivně. Jsem sice mimo marketing, ale myslím, že nejnáročnější je přesvědčit lékárenské distributory, a nakonec i spotřebitele. V Česku ale vnímám, že je ochota se do toho pustit.
Svět balení:
Podívejme se na přepravní jednotky. Jaké obaly využíváte?
Martin Hefner:
Používáme klopové krabice a máme dva dodavatele v České republice, od kterých je odebíráme. Snažíme se minimalizovat množství lepených spojů a udržet co nejmenší gramáž krabic, přičemž dbáme na to, aby krabice udržely tlak výrobků. Každý rok provádíme tendr a porovnáváme parametry, abychom snížili spotřebu papíru na krabice. Kartonáž odebíráme od společností Smurfit Westrock a Model Obaly.
Svět balení:
Objednáváte krabice s nějakými zajímavými prvky, jako jsou samosvorné dno nebo papírové lepicí pásky?
Martin Hefner:
Ano, používáme krabice se samosvorným dnem, zejména pro zákazníky a drogistické řetězce, které mají specifické požadavky. Pro lékárenské velkoobchody se snažíme používat co nejjednodušší krabice, aby byl objem co nejefektivnější. Lepicí pásky zatím používáme plastové.
Svět balení:
Máte speciální krabice pro vlastní e-shop?
Martin Hefner:
Když odesíláme přímo spotřebitelům, používáme papírové krabice a výplně z řezané kartonáže.
Svět balení:
Zvažovali jste pro lékárenské distributory možnost vratných obalů?
Martin Hefner:
Vratné obaly pro distribuci ještě neplánujeme. Samozřejmě máme nastavený proces pro europalety, které se co nejdéle používají a točí. Máme nasmlouvané čtyři dopravce, se kterými řešíme administrativu pro výměnu palet. Palety jsou součástí paletového konta a dopravci je spravují.
Svět balení:
Pracujete s nějakým systémem pro návrh nejoptimálnějšího balení či efektivitu dopravy?
Martin Hefner:
Používáme software, který nám pomáhá plánovat optimální varianty primárního, sekundárního a terciárního obalu včetně palet. Software se zaměřuje na efektivní využití prostoru na paletě a minimalizaci odpadu. Snažíme se vždy využívat stávající a univerzální krabice a designy, aby se minimalizovaly investice a vytváření nového odpadu. Pokud není možné použít stávající obaly, navrhujeme nové, které jsou co nejekologičtější.
Svět balení:
Na jak dlouho držíte zásoby obalů z plastu, papíru či kartonáže?
Martin Hefner:
Máme zásoby obalů plánované na průměrně 14 dnů. U dodavatelů máme rezervy na přibližně tři měsíce. Lead time na obaly je poměrně krátký, protože spolupracujeme s lokálními dodavateli. V minulosti jsme drželi větší zásoby, ale díky zlepšení plánování s dodavateli jsme byli schopni je snížit.
Svět balení:
Změnili jste nějak strategii nákupu obalů po zkušenostech během pandemie?
Martin Hefner:
V období covidu v letech 2021–2022 jsme čelili problémům hlavně s logistikou a vstupními surovinami, ale díky dlouhodobé spolupráci s našimi partnery – s některými trvá více než 15 let – jsme u obalů udrželi stabilitu.
Svět balení:
Jak se zajišťují primární suroviny? Nakupujete je z Asie, nebo i z jiných regionů?
Martin Hefner:
Primární suroviny většinou pocházejí z Asie, ale nakupujeme také z Kanady, Spojených států a dalších zemí. Například spirulina se pěstuje na Havaji, protože jinde se jí na farmách nedaří. Cílem je však podporovat evropské nebo blíže působící výrobce, takže nákup surovin se pomalu přesouvá na starý kontinent.
Svět balení:
Jaká je dodací lhůta pro tyto nákupy?
Martin Hefner:
Lead time je obvykle kolem půl roku, ale hodně závisí na sezoně. Například během tajfunu na Havaji jsme se ocitli bez určitých řas, protože dodávky byly přerušeny.
Svět balení:
Je možné nahradit tyto suroviny, nebo se výroba zastaví?
Martin Hefner:
Pokud se suroviny nedají nahradit, musíme přerušit výrobu.
Svět balení:
Mohl byste popsat základní logistické toky – jak probíhá celý proces od přijetí základních surovin až po dodání hotových výrobků zákazníkovi?
Martin Hefner:
Veškeré suroviny, které nakupujeme, přivážíme do našeho skladu v Třinci. Je určený především pro příjem materiálů, které jsou potřebné pro výrobu. Držíme zde určité bezpečnostní zásoby, zejména u vysoce obrátkových surovin, které jsme v poslední době zkrátili z původních šesti na pouhé tři měsíce.
Materiál následně přechází do výrobního procesu, kde se vyrábějí tablety, kapsle nebo jiné produkty. Jakmile je výrobek kompletní, je přijat do skladu v Třinci. Během toho samého dne je pak odeslán pomocí pravidelného shuttle do distribučního centra v Českém Těšíně.
Zde se výrobky uskladní a následně jsou expedovány k zákazníkovi. Většina zásilek směřuje k lékárenským velkoobchodům, e-shopům nebo do retailu. U masového trhu se výrobky neodesílají do každé prodejny obchodního řetězce, ale k jejich centrálním distribučním místům.
Před asi čtyřmi až pěti lety jsme zahájili projekt optimalizace počtu palet, aby auta odjížděla vždy plně naložená. Tento systém jsme přizpůsobili tak, aby byl efektivní pro všechny zúčastněné – pro velkoobchody, nás, i z pohledu ekologie. Dříve se paleta jednoduše odvezla, bez ohledu na její zaplnění. Díky této změně máme nyní zaplněnost vozidel smluvní autodopravy přes 95 procent.
Svět balení:
Jak je koncipován sklad v Českém Těšíně?
Martin Hefner:
Před rokem a půl jsme rozšířili kapacitu skladu na 11 000 paletových míst. Sklad je poloautomatizovaný, což znamená, že VNA vozíky jsou díky propojení s ERP automaticky naváděny na příslušné pozice. Operátoři používají čtečky pro snímání produktů. Skladování probíhá paletově, a v rámci skladu máme i pickovací místa. Sklad je koncipován tak, že na základě obrátkovosti zboží je zboží umístěno do různých úrovní. Používáme ABC analýzu: nízkoobrátkové zboží je uloženo v horních policích, zatímco vysoce obrátkové zboží je umístěno níže. Máme také kanbanový systém pro plnění pickovacích zón, protože ne vždy naši zákazníci potřebují celé palety, ale spíše několik krabic. Sklad udržuje teplotu v rozmezí 15 až 25 stupňů Celsia.
Svět balení:
A pickování pro e-shopy či copacking děláte také ve svém skladu?
Martin Hefner:
Ano, pickování pro e-shopy děláme v Českém Těšíně. Co se týče copackingu, jsme schopni ho provádět přímo v našem distribučním centru, pokud je objednávka v řádu tisíců kusů. Při větších objemech spolupracujeme s externími dodavateli, kteří se na tuto činnost specializují, přičemž zaměstnávají zdravotně postižené osoby.
CV Martina Hefnera
Od října 2020 zastává pozici site head ve společnosti Walmark STADA Group, kde vede výrobní závod zaměřený na doplňky stravy a farmaceutické produkty. Je odpovědný za řízení výroby, nákupy, dodavatelský řetězec, management stability a kvalitu na místní úrovni. Před tímto postem působil ve Walmarku jako supply chain management head a logistic manager, kdy se zaměřoval na logistiku, implementaci KPI a neustálé zlepšování procesů. Před nástupem do společnosti působil ve Smiths Medical, kde čtyři roky vedl logistiku v oblasti výroby zdravotnických prostředků. Předtím pracoval na obdobných pozicích ve firmách jako ITT Holdings a Pegatron, kde se zaměřoval na optimalizaci logistických procesů a řízení týmů.
Připravil: Stanislav D. Břeň
Úvodní foto: Foto: Walmark STADA Group