
Na slavnostním ceremoniálu v Londýně převzali ocenění vítězové 18. ročníku světové soutěže zaměřené na design obalů. V rámci prestižního klání se utkalo přes 2000 přihlášených obalů ze 62 zemí. Odborná porota vybrala více než 700 obalových řešení ze čtyřech desítek zemí na tzv. shortlist, z něhož následně vzešly vítězné počiny.
Co do počtu cen se v rámci Pentawards 2024 do první desítky zařadily firmy z Číny (91 ocenění), ze Spojeného království (56), Španělska (42), Itálie (39), USA (35), Japonska (34), Nového Zélandu (16), Austrálie (14), Francie (13) a z Arménie (11).
Designovou agenturou roku byla vyhlášena společnost Design Bridge & Partners. Agentura Backbone Branding letos obdržela celkem 10 ocenění, čímž více než důstojně navázala na svoje úspěchy z minulých ročníků.
Hlavní, tedy tzv. „diamantovou“ cenu (Diamond Best of Show Award 2022) získalo studio This Way Up Design za balení tyčinek One Good Thing. Primární obal se skládá z jedlého povlaku na bázi včelího vosku, který tyčinku chrání a zároveň je zcela jedlý, a z etikety z rýžového papíru potištěné 100% přírodním inkoustem bezpečným pro potraviny. Sekundární obal je vyroben z vlnité lepenky, která obsahuje 70 % recyklátů.
Platinové ocenění v kategorii nápojů si odneslo kalifornské studio Makers & Allies za obaly pro mexickou značku Tequila Casa Obsidiana. Lahve jsou vyrobeny z vulkanické půdy, kterou se vyznačuje krajina v mexickém Jaliscu, rodišti této tequily, a obsahují zdobné prvky z obsidiánu. Luxusní krabice se vyznačují otevřenými okny evokujícími prostředí galerií.
V segmentu potravin získalo platinovou cenu obalové řešení pro rýži Hera Nei Campi z jižní Itálie, jež vytvořilo italské Multiverse Studio.
V kategorii produktů pro zdraví, krásu a péči o tělo obdržely stejnou cenu obaly německé agentury Serviceplan Group, a to za design kartonových obalů pro prostředek péče o pokožku Westcare, který je vyrobený z průmyslové odpadní vod vznikající pro barvení textilií.
Za udržitelnost získal rovněž platinové ocenění estonský start-up Woola za vlněné obálky a „bublinkovou vlnu“, které nahrazují bublinkovou fólii a využívají je e-shopy k zasílání křehkých výrobků. A stejnou cenu v kategorii profesionálních konceptů si odneslo originální řešení obalu pro lupu unHIDE od Backbone Branding, které vybízí k objevování ještě před otevřením.
Ocenění Next-Gen v kategorii Nejlepší studentská práce si odnesli autoři z čínského Polytechnického institutu v provincii Kuang-tung (Huangong Industry Polytechnic, autoři Chuxun Yu, Zhouowen LI a Rongjin Zheng podle anglické transkripce) za obaly pro víno Xun. Tváře obličeje dámy z dynastie Tchang vyobrazené na lahvi zčervenají po dotyku nebo po zahřátí díky použité termochromatické barvě.
Z českých firem byla v roce 2018 oceněna společnost Toman design za obal pro dětské chytré hodinky značky Aiko (bronzová medaile), o dva roky později to byly slovenská studia Pergamen z Trnavy za design lahve ginu Toison a The Twentytwo za design obalu krmiva pro psy Full Belly Meal značky Bombelly (obě získaly rovněž bronzové ocenění, psali jsme ZDE).
Kompletní přehled výsledků soutěže Pentawards 2024 je k dispozici ZDE.
text: hub
foto: Pentawards