Smart packaging: NFC v kontextu chytrých obalů
Technologii NFC (Near Field Communication) znají uživatelé jako běžnou součást svých mobilních telefonů. Uplatnění, byť zatím nepříliš masivní, nalézá i v rámci chytrých obalových řešení.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Obaly využívající technologii NFC poskytují přidanou hodnotu mimo jiné v podobě ochrany produktu proti padělkům či zprostředkování dalších informací o produktu, jeho původu nebo příběhu značky. Kromě přímého kontaktu a interakce se zákazníkem umožnují výrobcům získávání informací o uživatelském profilu a nákupním chování zákazníků, případně zprostředkují i rychlou zpětnou vazbu a hodnocení výrobku zákazníky. „Výhoda využití standardních NFC zařízení stále více oslovuje firmy pro nasazení NFC i do původně pouze průmyslových či logistických aplikaci, například v rámci sledování obalového konta, udržitelnosti či eliminace jednorázových obalů,“ vysvětluje Tomáš Kubíček, business development manager ve společnosti smart-Tec.
Trendem poslední doby je možnost digitalizace a dokumentace procesů a sledování celého životního cyklu výrobku v rámci jeho „digitálního pasu“ (Digital Product Passport). Zajímavé jsou rovněž možnosti NFC technologie ve spojení s technologií RFID (radiofrekvenční identifikace) v rámci tzv. duálních čipů, které mají jak NFC, tak i RFID rozhraní. V praxi to znamená, že čipy lze využít pro automatické načítání v rámci logistických procesů a zároveň pro okamžitou interakci, čtení či jinou servisní funkci pomocí telefonu.
Možnosti i limity jdou ruku v ruce
Na možné uplatnění technologie NFC v konceptu connected packagingu (propojeného balení) poukazuje circular packaging manager Ladislav Hurdálek. V oblasti obalů má NFC své místo, ale vyznačuje se rovněž určitými limity a jiné technologie mohou být pro konkrétní zadání vhodnější. „Je nutné oddělit část výroby a logistiky od komerčního využití. Bezkontaktní propojení obalu s výrobními procesy, balením a logistikou je podle mě hlavním přínosem NFC a RFID technologie,“ říká Ladislav Hurdálek.
Pro samotné uživatele má propojení s obalem několik vrstev. „Od dohledatelnosti produktu, ověření pravosti produktu až po sen každého marketéra, tedy vědět, co se s obalem, resp. produktem děje až po finální fázi. Toho ale lze dosáhnout různými prostředky a NFC zde může fungovat velice dobře, pokud vyhovuje danému požadavku,“ dodává Ladislav Hurdálek s tím, že většímu rozšíření NFC v obalových řešeních dosud brání poměrně vysoká cena i nedostatečná standardizace řešení. Oproti RFID pak má technologie NFC omezený dosah signálu.
Ostře sledované obaly
Česká firma Miwa Technologies využívá NFC čipy pro své B2B i B2C obaly. „Čipy dělají z našich opakovaně použitelných obalů chytré obaly,“ konstatuje Eva Ničová, marketing & impact specialist ve společnosti Miwa Technologies. Například možnost trackování (sledování) obalů může pomoci předcházet tomu, aby obaly skončily na skládce nebo se prostě „ztratily“.
„NFC čipy konkrétně u opakovaně použitelných obalů zaznamenávají počet použití, zajišťují prevenci křížové kontaminace různými produkty či hlídají datum spotřeby produktu uvnitř,“ vyjmenovává Eva Ničová. Je tak možné mít přehled o tom, který opakovaně použitelný obal byl naplněný jakou komoditou a také kdy, dále např. o datu jeho vyčištění, případně jsou k dispozici informace i o jednotlivých parametrech produktu a podobně.
Spíše pro prémiová balení a značky
I přes vývoj nových pokročilých řešení je NFC technologie z důvodu výrazně vyšších jednotkových nákladů prozatím pro většinu běžných komerčních obalových řešení nedostupná. „Integrace NFC do obalových řešení dává smysl především pro produktové obaly výrobků vyšší hodnoty, prémiová balení a značky, vybavení domácnosti a elektroniky, zařízení, nábytku, produkty vyžadující pravidelnou inspekci a servis, produkty s vyšším rizikem padělání či produkty s velmi striktními požadavky na kvalitu,“ podotýká Tomáš Kubíček. Jde o to, aby pro výrobce mělo smysl investovat do chytrých interaktivních aplikací s cílem odlišit se na trhu či podpořit zákaznickou loajalitu a vyšší objemy prodejů.
V kontextu uplatnění v tuzemském obalovém průmyslu lze NFC považovat za dosud relativně mladý koncept. Z tohoto pohledu existuje stále relativně nízká úroveň zkušeností s NFC na straně výrobců, obchodníků i spotřebitelů a s tím spojený malý počet průkopníků technologie na trhu, omezený počet projektů a rentabilních konceptů udávajících inovativní obalový trend. Nicméně jak Tomáš Kubíček na závěr poznamenává, pro nové typy obalů již firmy nezřídka zvažují inteligentní řešení a inovativní progresivní funkce.
„Široce dostupná technologie“
Hlavní přínosy a potenciál NFC technologie ve spojení s obaly spočívá v její všudypřítomné dostupnosti v mobilních telefonech pro široké spektrum zákazníků a jejich přímém propojení a interakci se značkou pomocí smartphonu, který je již nedílnou součástí života nás všech. Pouhým přiblížením telefonu s NFC bez nutnosti stahování aplikace zákazník může jednoduše získat řadu chytrých funkcí, například zobrazit produktové informace, aktivovat prodlouženou záruku, zakoupit si související zboží, spustit produktové a instruktážní video, ověřit si originalitu produktu, velmi jednoduše se registrovat do věrnostního systému či zúčastnit se zákaznických akcí, her a soutěží.
Tomáš Kubíček, business development manager, smart-Tec
Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: smart-Tec