logo

Svět balení je platforma, která zahrnuje tištěný časopis, webový portál se zpravodajstvím, sociální sítě a příme provázání na největší obalový kongres OBALKO. Na webu svetbaleni.cz najdete články, zpravodajství, publicistiku, produktové inovace, rozhovory nebo marketingové tipy.

  • Zprávy
    • Z obalového trhu
    • Inovace
    • Udržitelnost
    • Technologie
    • Design
    • Značení
    • Smart packaging
    • Inspirace ze světa balení
  • Analýzy
    • 20 let časopisu Svět balení
    • Oborová řešení
    • Případové studie
    • Na návštěvě
    • Benchmarking
    • Průzkumy a data
    • Jak na recyklovatelný obal
  • Rozhovory
  • Události
    • Agenda
    • Domácí akce
    • Zahraniční akce
  • SB NEWS
    • Nejnovější vydání newsletteru
    • Registrace k odběru newsletteru SBnews
  • Kongres Obalko
    • O kongresu
    • Webináře OBALKO Overtime
    • Report z kongresu OBALKO 8
    • Program
    • Řečníci
    • Partneři
    • Registrace
  • O časopisu
    • Profil časopisu
    • Aktuální vydání
    • Připravované vydání
    • Certifikace PEFC
    • Registrace k odběru časopisu
    • Inzerce
    • Kontakty
    • Jak se spojit
  • V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící...
  • Bývalý barman James Vyse, jehož specializací bylo míchání koktejlů, stojí za projektem...
  • Producent nápojových plechovek Ball Corporation spouští novou výrobní linku ve svém plzeňském...
  • Skupina Vetropack, výrobce skleněných obalů, jmenuje s účinností od 1. ledna 2026 Lukase...
  • Soutěž Obal roku 2025, která již 32 let oceňuje výjimečná obalová řešení a podporuje inovace v...

Smart packaging: NFC v kontextu chytrých obalů

4. září 2024
Technologie 0
824
Smart packaging: NFC v kontextu chytrých obalů

Smart packaging: NFC v kontextu chytrých obalů

Technologii NFC (Near Field Communication) znají uživatelé jako běžnou součást svých mobilních telefonů. Uplatnění, byť zatím nepříliš masivní, nalézá i v rámci chytrých obalových řešení.

Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.

Obaly využívající technologii NFC poskytují přidanou hodnotu mimo jiné v podobě ochrany produktu proti padělkům či zprostředkování dalších informací o produktu, jeho původu nebo příběhu značky. Kromě přímého kontaktu a interakce se zákazníkem umožnují výrobcům získávání informací o uživatelském profilu a nákupním chování zákazníků, případně zprostředkují i rychlou zpětnou vazbu a hodnocení výrobku zákazníky. „Výhoda využití standardních NFC zařízení stále více oslovuje firmy pro nasazení NFC i do původně pouze průmyslových či logistických aplikaci, například v rámci sledování obalového konta, udržitelnosti či eliminace jednorázových obalů,“ vysvětluje Tomáš Kubíček, business development manager ve společnosti smart-Tec.

Trendem poslední doby je možnost digitalizace a dokumentace procesů a sledování celého životního cyklu výrobku v rámci jeho „digitálního pasu“ (Digital Product Passport). Zajímavé jsou rovněž možnosti NFC technologie ve spojení s technologií RFID (radiofrekvenční identifikace) v rámci tzv. duálních čipů, které mají jak NFC, tak i RFID rozhraní. V praxi to znamená, že čipy lze využít pro automatické načítání v rámci logistických procesů a zároveň pro okamžitou interakci, čtení či jinou servisní funkci pomocí telefonu.

Možnosti i limity jdou ruku v ruce

Na možné uplatnění technologie NFC v konceptu connected packagingu (propojeného balení) poukazuje circular packaging manager Ladislav Hurdálek. V oblasti obalů má NFC své místo, ale vyznačuje se rovněž určitými limity a jiné technologie mohou být pro konkrétní zadání vhodnější. „Je nutné oddělit část výroby a logistiky od komerčního využití. Bezkontaktní propojení obalu s výrobními procesy, balením a logistikou je podle mě hlavním přínosem NFC a RFID technologie,“ říká Ladislav Hurdálek.

Pro samotné uživatele má propojení s obalem několik vrstev. „Od dohledatelnosti produktu, ověření pravosti produktu až po sen každého marketéra, tedy vědět, co se s obalem, resp. produktem děje až po finální fázi. Toho ale lze dosáhnout různými prostředky a NFC zde může fungovat velice dobře, pokud vyhovuje danému požadavku,“ dodává Ladislav Hurdálek s tím, že většímu rozšíření NFC v obalových řešeních dosud brání poměrně vysoká cena i nedostatečná standardizace řešení. Oproti RFID pak má technologie NFC omezený dosah signálu.

Ostře sledované obaly

Foto: Miwa Technologies

Česká firma Miwa Technologies využívá NFC čipy pro své B2B i B2C obaly. „Čipy dělají z našich opakovaně použitelných obalů chytré obaly,“ konstatuje Eva Ničová, marketing & impact specialist ve společnosti Miwa Technologies. Například možnost trackování (sledování) obalů může pomoci předcházet tomu, aby obaly skončily na skládce nebo se prostě „ztratily“.

„NFC čipy konkrétně u opakovaně použitelných obalů zaznamenávají počet použití, zajišťují prevenci křížové kontaminace různými produkty či hlídají datum spotřeby produktu uvnitř,“ vyjmenovává Eva Ničová. Je tak možné mít přehled o tom, který opakovaně použitelný obal byl naplněný jakou komoditou a také kdy, dále např. o datu jeho vyčištění, případně jsou k dispozici informace i o jednotlivých parametrech produktu a podobně.

Spíše pro prémiová balení a značky

I přes vývoj nových pokročilých řešení je NFC technologie z důvodu výrazně vyšších jednotkových nákladů prozatím pro většinu běžných komerčních obalových řešení nedostupná. „Integrace NFC do obalových řešení dává smysl především pro produktové obaly výrobků vyšší hodnoty, prémiová balení a značky, vybavení domácnosti a elektroniky, zařízení, nábytku, produkty vyžadující pravidelnou inspekci a servis, produkty s vyšším rizikem padělání či produkty s velmi striktními požadavky na kvalitu,“ podotýká Tomáš Kubíček. Jde o to, aby pro výrobce mělo smysl investovat do chytrých interaktivních aplikací s cílem odlišit se na trhu či podpořit zákaznickou loajalitu a vyšší objemy prodejů.

V kontextu uplatnění v tuzemském obalovém průmyslu lze NFC považovat za dosud relativně mladý koncept. Z tohoto pohledu existuje stále relativně nízká úroveň zkušeností s NFC na straně výrobců, obchodníků i spotřebitelů a s tím spojený malý počet průkopníků technologie na trhu, omezený počet projektů a rentabilních konceptů udávajících inovativní obalový trend. Nicméně jak Tomáš Kubíček na závěr poznamenává, pro nové typy obalů již firmy nezřídka zvažují inteligentní řešení a inovativní progresivní funkce.


„Široce dostupná technologie“

Hlavní přínosy a potenciál NFC technologie ve spojení s obaly spočívá v její všudypřítomné dostupnosti v mobilních telefonech pro široké spektrum zákazníků a jejich přímém propojení a interakci se značkou pomocí smartphonu, který je již nedílnou součástí života nás všech. Pouhým přiblížením telefonu s NFC bez nutnosti stahování aplikace zákazník může jednoduše získat řadu chytrých funkcí, například zobrazit produktové informace, aktivovat prodlouženou záruku, zakoupit si související zboží, spustit produktové a instruktážní video, ověřit si originalitu produktu, velmi jednoduše se registrovat do věrnostního systému či zúčastnit se zákaznických akcí, her a soutěží.

Tomáš Kubíček, business development manager, smart-Tec


Článek připravil: David Čapek
Úvodní foto: smart-Tec

Související články:

Společnost Model Obaly automatizuje svoji výrobu v Moravských Budějovicích. Podpoří tak plynulost celého procesu

Doporučujeme

Odborní partneři

Podporujeme

Aktuální vydání časopisu

Přečíst elektronicky.

Zajistěte si svůj výtisk.

SB news

Čtěte nejnovější newsletter.

Registrujte se k odběru newsletteru.

Komerční sdělení

Mondi Bupak představuje inovaci, která má smysl: ECO-CAGE jako vítěz ocenění Worldstar

V dnešním dynamickém světě obalového odvětví je klíčovou aktivitou schopnost reagovat na měnící se potřeby trhu a zákazníků. Příkladem takového úspěšného projektu je vývoj nového ECO-CAGE obalu, který vznikl v rámci spolupráce mezi firmou Mondi Bupak a jejím stávajícím zákazníkem. Zákazník oslovil společnost Mondi Bupak s požadavkem na náhradu stávajícího dřevěného košíku na jahody, který […]

Revoluce v obalech: Jak nová pravidla EU promění nakupování

„Do roku 2030 se rozloučíme s jednorázovými plasty. Je to nevyhnutelné a správné rozhodnutí pro naši budoucnost,“ říká Martin Němec, generální ředitel DS Smith Packaging pro Česko a Slovensko, o přelomovém nařízení PPWR. Představte si svět bez zbytečných plastových obalů. Evropská unie přichází s revoluční změnou v podobě nařízení PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation), […]

Veletrh robotických příležitostí se koná již v květnu. K vidění bude 30 robotických aplikací

Společnost FANUC založila v roce 2022 tradici vlastní akce formou veletrhu s příznačným názvem Veletrh robotických příležitostí, na které se formou přednášek a expozic s praktickými ukázkami robotů a robotických technologií prezentovala nejen FANUC jako hostitelská firma, ale také její partneři a systémoví integrátoři. Třídenní akce se také letos koná tradičně na konci května v […]

Konference Automatizace v potravinářství ukáže cesty k vyšší efektivitě nebo úsporám energií

Odborníci na výrobu potravin a nápojů se již brzy sejdou na konferenci Automatizace v potravinářství, kterou přivítá 3. až 4. dubna areál Plzeňského Prazdroje. Hlavním tématem bude digitalizace, která v tomto oboru nabývá rychle na významu a řečníci budou hovořit o možnostech zvýšení efektivity výroby nebo úspor energií, které práce s daty nabízí. Úvodním řečníkem bude Lukáš Kovanda, […]
Šéfredaktor časopisu:
Stanislav Břeň
tel: +420 606 293 764
e-mail: stanislav.bren@atoz.cz

Manažerka distribuce:
Daniela Krnáčová
tel.: +420 720 038 155
e-mail: daniela.krnacova@atoz.cz

Manažerka produkce:
Eva Furmanová
tel.: +420 605 296 737
e-mail: eva.furmanova@atoz.cz , inzerce@atoz.cz

Inzerce:
Pavel Kotrbáček
tel.: +420 605 296 739
e-mail: pavel.kotrbacek@atoz.cz

Web editor:
Filip Hubička
e-mail: filip.hubicka@atoz.cz

Newsletter

Přihlaste se k odběru newsletteru časopisu Svět balení, který ve čtvrtek jednou za 14 dní přinese do vašich e-mailových schránek informace o aktuálním dění ze světa balení.



Sesterské projekty časopisu Svět balení
© 2022. All Rights Reserved.
Zásady ochrany osobních údajů
Zásady používání souborů cookies a jejich nastavení
×
Authorization
  • Registration
Login
Enter with social networking
Unde omnis iste natus error sit voluptatem.
  • With Twitter
  • Connect
  • With Google +
×
Registration
  • Autorization
Register
* All fields required