Firmy zbrojí na Fachpack. Veletrh se koná tradičně na konci září
Odborný mezinárodní veletrh pro obaly, procesy a techniku Fachpack se koná od úterý 24. září do čtvrtka 26. září v Norimberku. Celkem 54 % vystavovatelů pochází přímo z Německa. „Ostatní jsou z německy mluvícího hospodářského prostoru a sousedních zemí. Obzvláště silné zastoupení má Turecko,“ říká Heike Slotta, executive director ve společnosti NürnbergMesse. Mezi novými vystavovateli, kteří mají na veletrhu mezi účastníky zhruba pětinový podíl, ovšem zahraniční společnosti ze 70 % převažují. Na veletrhu je pod záštitou Agentury CzechTrade organizována společná expozice českých firem.
Vedle rozsáhlé expozice inovativních řešení veletrh nabídne také bohatý program prezentací na třech fórech: Packbox (hala 4), Innovationbox (hala 2) a Solpack 5.0 (hala 3). Všechna tři fóra se zabývají aktuálními tématy, která se celého odvětví v současnosti bezprostředně dotýkají, např. řešením nových předpisů PPWR, oběhovým hospodářstvím, automatizací, umělou inteligencí nebo alternativními řešeními v oblasti obalů a novými vláknitými surovinami.
Program fóra Packbox zajišťují hlavní partneři organiztátorů, kteří zároveň zvou zájemce k poslechu nebo zapojení do diskusí. Toto fórum budou moderovat Matthias Mahr z odborného časopisu LebensmittelPraxis, Johannes Bergmair z Pack Experts a Světové obalové organizace (WPO) a Oliver Berndt z Německého obalového institutu (DVI – Deutsches Verpackungsinstitut).
Na fóru Innovationbox představí přihlášení vystavovatelé v sérii stručných prezentací své nové výrobky a inovace procesů. Programem budou provázet oblíbené moderátorky Nina Schönrock a Petra Bindl. Fórum Solpack 5.0 je věnováno udržitelným obalovým řešením a povedou a moderovat jej budou Peter Desiléts a Volker Muche, jednatelé obalové designové agentury Pacoon GmbH.
Tři dny networkingu
V souladu se svým sloganem „Tvoříme budoucnost“ nabízí Fachpack ideální platformu pro networking. Novinkou v této souvislosti je networkingová akce Women4Packaging pro ženy v obalovém průmyslu, která se uskuteční první den veletrhu. Nabízí ženám působícím v oboru jedinečnou příležitost navázat v místě konání veletrhu kontakty, vzájemně se inspirovat a diskutovat o nejnovějších tématech a trendech v obalovém průmyslu. Hlavním bodem programu bude hlavní projev Very Strauchové, zakladatelky Female Leadership Academy.
První den veletrhu bude pozváno na pódium také celkem 41 vítězů nejprestižnější evropské přehlídky špičkových obalů, Německé obalové ceny. Porota obdržela k posouzení téměř 250 přihlášek ze 13 zemí. Německou obalovou cenu uděluje Německý obalový institut a vítězové v deseti kategoriích budou vyhlášeni od 16.30 v Mnichovském sále v kongresovém centru NCC Mitte. Jako prémiový partner uděluje společnost Fachpack zvláštní cenu pro mladé talenty. Tímto oceněním se oceňují nejlepší obalové koncepty studentů a učňů škol a univerzit.
Třetí den veletrhu (26.9.) se koná Studentský den, na kterém se setkávají firmy a mladí obaloví talenti. Přijede více než 60 studentů z německy mluvících regionů, kteří zúčastní workshopů s profesionály z až 10 obalových firem a majiteli značek.
Alternativní obalová řešení
Letošní ročník veletrhu přináší programovou novinku: „Pavilon alternativních obalových řešení“, který představí příklady alternativ k běžně používaným materiálům a poskytne náhled na to, co by mohlo být možné v budoucnu. V plně obsazeném pavilonu v hale 3 představí svá řešení 13 společností, včetně kompostovatelných plastových sáčků a čajových sáčků, čalounického materiálu z obilných slupek, obalů z cukrové třtiny (bagasy) a mnoha dalších. Součástí tohoto pavilonu je také fórum Solpack 5.0. Po všechny tři dny veletrhu se návštěvníci mohou těšit na pestrý program a zajímavé prezentace. Celkem 35 odborníků na obaly a vystavovatelů z tohoto pavilonu povede krátké prezentace.
Kdo hledá neotřelé, netradiční nápady a produkty k řešení obalových problémů, najde je i letos mezi start-upy obalového segmentu v hale 2. Zde se návštěvníci mohou těšit na pavilon „Young Innovators“ pro mladé inovativní firmy, který je dotován Spolkovým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu (BMWK). Pavilon „Newcomer“ navíc poskytuje debutantům veletrhu nebo mezinárodním nováčkům platformu pro prezentaci jejich firem a inovativních produktů odbornému publiku. A Fachpack by nebyl kompletní bez oblíbeného pavilonu „Labels & More“ v hale 3A.
Obalový design a konkrétní novinky
Každý, kdo se zajímá o obalový design, by měl navštívit speciální přehlídku designu „Outside the Box“ v hale 4. Výstava, kterou kurátorsky připravila společnost bayern design, mapuje cestu návrhu a designu od prvotního nápadu až po dobrý obalový design a poskytuje cenné poznatky o vlivu designu na vývojové procesy. Zkoumá také, jak designéři jako kreativní partneři ve vývojovém procesu nacházejí řešení, která splňují technické, ekologické a ekonomické požadavky na obaly. Na neobvyklých exponátech, jako jsou inovativní obaly na povlečení nebo systém opakovaného použití pro výrobky pro domácnost, jako jsou prací prostředky nebo mýdlo, představuje procesy navrhování, které zvyšují cirkularitu obalů, zpřístupňují značky, které za výrobky stojí, a podporují identifikaci a povědomí zákazníků a uživatelů.
Některé společnosti již redakci Světa balení stručně informují o novinkách, které na veletrhu představí. Například Sappi představí v hale 4A (stánek 306) své portfolio nových produktů v oblasti flexibilních obalů, etiketovací papír odolný vůči vlhkosti, vlnité lepenky a kartony z primárních vláken a další produkty. Mondi v hale 4 (stánek 204) představí například vakuové balení kávy z monomateriálu na světě, poloroztažitelný kraftový papír s hladkou povrchovou úpravou, recyklovatelný sáček na bázi PE se zlepšenými mechanickými vlastnostmi a další novinky.