
Skleněný design takřka bez omezení
Skleněné obaly jsou považovány za jednu z nejdůvěryhodnějších forem obalů z hlediska zdraví, chuti a ochrany životního prostředí. Často jsou považovány za prémiové, benefitem je i jejich inertnost, schopnost udržení čerstvosti a bezpečnosti produktu. Historicky ustály i masivní konkurenci obalů plastových a dnes poptávka po sklu naopak mírně vzrůstá.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 123 (duben–červen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Současný trh stimuluje faktor rostoucí poptávky po ekologických produktech, především v oblasti potravin a nápojů. S tím přirozeně souvisí i růst zájmu po bezpečných, ale i udržitelnějších obalech. Tyto tendence významně pomáhají právě skleněným obalům. Recyklovatelná povaha skla v kombinaci se současným odlehčením skloviny z něj také dělá z hlediska životního prostředí jeden z nejžádanějších typů obalů.
Nicméně je potřeba podotknout, že výroba skleněných obalů není rozhodně nic jednoduchého. Jak potvrzuje i jeden z našich největších výrobců obalového skla, společnost Vetropack, například při zakázkové výrobě trvá samotný vývoj nové formové sady od jejího technického výkresu po dodání hotové formové sady připravené k nasazení na výrobní linku zhruba tři měsíce.
A to se ještě podstatná část procesu vývoje odehraje před tímto časovým úsekem, kdy dochází k vyjasnění konceptu mezi zadavatelem a sklárnou. Teprve po objednání průmyslové formové sady se stanoví výrobní termín. Při hladkém průběhu výrobce potřebuje další tři měsíce, ale může to být i podstatně déle. Vše záleží na pružnosti v komunikaci a rychlosti schvalování jednotlivých kroků.
Trh se skleněnými obaly
K evropským výrobcům borosilikátového skla patří Kavalierglass. S tavicí kapacitou přes 220 tun skloviny za den je největším výrobcem borosilikátového skla na světě. Zajímavostí je, že Kavalierglass stál za projektem největší lahve na víno pro Templářské sklepy. Rekordní kus má objem dvě stě litrů, prázdná váží jednačtyřicet kilogramů a její výška je 207,6 cm. Celá lahev se skládá ze čtyř dílů, tři jsou dělané foukanou technologií a čtvrtý je lisovaný. Jednotlivé díly se svařovaly na soustruhu. Celá lahev je z čirého skla.
V současné době vyrábí kyjovská sklárna Vetropack Moravia Glass speciální pivní lahve, které projdou následně v rakouském Vetropacku procesem tvrzení. „Z důvodu následného tepelného zpracování systémem Echovai je bezpodmínečně nutné udržet poměr tloušťky stěny na co nejstabilnější hodnotě, mít přesně nastavenou teplotu skloviny, časování stroje nebo vyfukovací tlaky. Když to shrnu, výroba tohoto typu lahví je velmi náročná a vyžaduje naprostou přesnost, které se nám daří dosáhnout díky nejmodernějším technologiím, které byly v naší sklárně v posledních měsících instalovány,“ uvádí Marek Pokorák, vedoucí konstrukce forem společnosti Vetropack Moravia Glass. Stabilní lahve z tvrzeného lehčeného skla jsou podle výrobce až o 30 % lehčí než standardní vratné lahve, navíc mají delší životnost a jsou odolnější proti opotřebení. Lahve zaujaly i porotu Světové obalové organizace (WPO), která jim udělila ocenění WorldStar Award v kategorii „Obalové materiály a komponenty“.
Marek Pokorák představuje i další produkt kyjovské sklárny: „Vyvinuli jsme vylehčenou lahev na šumivá vína a stali jsme se dodavatelem těchto lahví na německý a italský trh. Nejedná se o snadný proces. Nejdříve musely být zjištěny nejnebezpečnější oblasti odolnosti na vnitřní přetlak. Změnou designu těchto oblastí bylo docíleno minimalizace napětí v těchto kritických oblastech.“ Tento krok měl zásadní vliv na pevnostní odolnost vůči vnitřnímu přetlaku. „Pro tlakovou odolnost je také důležité dodržení naprosté ‚čistotyʻ vnějšího povrchu. Na vnějším povrchu skla, především dna, nesmí být sebemenší nedokonalosti. Důsledná kontrola a nekompromisní ‚rejectionʻ jsou jedinou cestou k úspěchu,“ dodává Marek Pokorák.
Standardní i limitované edice
K nezaměnitelným lahvím se dají přiřadit 700ml obaly na produkty slovenské společnosti Karloff a její vlajkové značky Tatratea (lihovinový nápoj čajového typu). Vedle stabilní produkce uvádí společnost často na trh i limitované edice. Patří k nim edice Tatratea např. folklorní lahve. „Čo sa týka folklórnej edície, tam sme využili Pozdišovský motív, ktorý odkazuje na hrnčiarov z Pozdišoviec a ich typicky zdobenú keramiku. Pri tejto edícii sme sa nechali inšpirovať rozmanitosťou regiónov Slovenska a určite plánujeme v tejto edícii pokračovať,“ říká Kristína Horná z marketingu společnosti Karloff. A pokračuje: „Je to len pár týždňov, čo sme do predaja dali našu limitovanú edíciu Tatratea 52 % Original Anniversary Edition, ktorá vyšla pri príležitosti 20. výročia značky Tatratea. Ide o bohato zdobenú fľašu zákazníkmi najobľúbenejšieho produktu – 52 %ky, ktorá je potlačená folklórnymi a prírodnými motívmi. Táto fľaša vyšla len v obmedzenom náklade 52 000 kusov pri tejto špeciálnej príležitosti.“
Výrazný design lahví vznikl z nápadů společnosti i designera v kombinaci s technologickými možnostmi. Společnost dlouhodobě spolupracuje s designerem Brianem Malesem, který stojí za většinou jejich obalů a dárkových balení. A jaké jsou plány společnosti v blízké budoucnosti? „V súčasnosti pracujeme na niekoľkých novinkách, ktoré obohatia portfólio spoločnosti Karloff a ako to už u nás býva zvykom, dali sme si veľmi záležať aj na dizajnovom a obalovom prevedení. Zatiaľ s vami nemôžem zdieľať, ako obaly vyzerajú ani o aké produkty sa jedná, ale v priebehu tohto roka by mali uzrieť svetlo sveta,“ dodává Kristína Horná.
„Skleněná lahev bez etiket?“
Etiketovanie nepoužívame v pravom slova zmysle, ale fľaše dekorujeme celoplošne. Efekt je podľa nášho názoru oveľa výraznejší a celkovo pôsobí obal prémiovejšie a luxusnejšie. V prípade etikiet by to ale boli určite napr. reliéf, emboss a podobné detaily, ktoré dodávajú etikete štruktúru.
Kristína Horná, marketing, Karloff
Připravila: Jana Žižková
Na úvodním snímku: Kyjovská sklárna Vetropack Moravia vyrábí speciální pivní lahve, které projdou následně v rakouském Vetropacku procesem tvrzení. Foto: Vetropack Moravia Glass