Czech Retail Days se zaměří na obchod v praxi
Atoz Group působí na poli konferenčního byznysu už od roku 1997, kdy odstartoval svou dnes už 27letou historii logistický kongres Eastlog. Následovaly další akce, z nichž řada z nich má své pevné místo na trhu dodnes. Retailová divize společnosti se v oblasti akcí v posledních letech zaměřovala spíše na specifické, úzké cílové skupiny, jako jsou prodejny na tradičním trhu či čerpací stanice. Nyní však přichází s novým kongresem, jehož cílem je naopak oslovit celou šíři retailu. Czech Retail Days proběhnou 13. a 14. června 2024 v Praze. O tom, proč s novým kongresem firma přichází a čím se chce odlišit od konferencí, které už na trhu fungují, jsme hovořili s jednatelem Atoz Group Jeffreym Osterrothem a Janou Lysákovou, manažerkou skupiny Atoz Retail.
Už v červnu bude mít premiéru nový kongres. Co vás k jeho realizaci vedlo?
Jana Lysáková (JL): V rámci skupiny Atoz Retail máme v současnosti dvě zavedené akce – kongresy Samoška a Čerpačka. Samošku jsme odstartovali v roce 2008, v době, kdy český tradiční trh trochu upadal v zapomnění, byl pod velkým tlakem zahraničních řetězců, které se mu staly velkou konkurencí, dodavatelé jej opomíjeli. Chtěli jsme domácí trh podpořit a přitáhnout k němu znovu pozornost, což se, myslím, podařilo. Příští rok v lednu se bude konat po třicáté v České republice, od roku 2012 jej pořádáme také na Slovensku, tam proběhne v březnu 2025 po třiadvacáté. Kongres Čerpačka se koná letos v září po dvanácté a už z názvu je patrné, že jeho cílovou skupinou účastníků jsou provozovatelé čerpacích stanic. Ale uvědomujeme si samozřejmě, že retail je mnohem širší, a myšlenka na to, že chceme oslovit i všechny ostatní – mezinárodní prodejce potravin a drogerie, nákupní centra a v nich působící značky či e-shopy – v nás zrála už poměrně dlouho, v portfoliu nám takový typ akce chyběl.
Jeffrey Osterroth (JO): Záměr jsme měli v hlavě už před covidovou pandemií, ale vzhledem k tomu, že situace v té době nepřála hromadným akcím, jsme své plány museli odložit. Teď tedy ten čas nastal. A co nás k tomu vedlo? Vlajkovou lodí naší retailové skupiny je časopis Zboží&Prodej, který už přes 30 let mapuje český maloobchod napříč jeho jednotlivými segmenty, jsme u zdrojů informací, pohybujeme se na tomto trhu desítky let, takže se to nabízelo. Časopis je proto také hlavním mediálním partnerem a spoluorganizátorem akce. Kromě toho máme v rámci firmy další oborové skupiny zaměřené na témata, která řeší i retail, jako je udržitelnost, packaging či logistika, takže máme možnost využít těchto synergií.
Čím se chcete odlišit od stávajících akcí, které už na trhu existují?
JL: Zmínili jsme klíčovou roli Zboží&Prodej. Díky němu dostane akce další rozměr – možnost fungovat jako celoroční projekt. Nebudou to jen ty dva červnové dny a nezasáhne jen pár stovek účastníků na místě. Po kongresu vyjde příloha časopisu, shrne nejdůležitější momenty z akce a informace, které na ní zazněly. Navíc prezentace budou po akci dostupné také ve formě videozáznamů a budeme je komunikovat i prostřednictvím on-line kanálů časopisu – kromě webu využíváme sociální sítě a každý týden vydáváme newsletter.
JO: Další mediální pokrytí přinášejí také naše ostatní časopisy jako Systémy Logistiky, Svět balení nebo Pharma Profit a jejich on-line platformy. To znamená, že skutečný zásah kongresu bude kolem 80 tisíc obchodníků a jejich dodavatelů – čtenářů našich časopisů a našich sledujících v on-line prostoru.
Jak se chce kongres profilovat?
JL: Jedná se o dvoudenní akci. Naším krédem, a to v časopise i u jiných kongresů, které pořádáme, je být co nejpraktičtější. Trendy jsou fajn, bez jejich znalosti to samozřejmě nejde, ale to hlavní je praxe, sdílení zkušenosti konkrétních lidí a firem a ukázky fungujících projektů a spoluprací. To je také důvod, proč jsme se při tvorbě programu zaměřili hlavně na dva prvky, a to jsou diskuse a případové studie. Čemu naopak prostor dávat nechceme, jsou PR prezentace. Proto také hlavní heslo kongresu zní „kongres zaměřený na retail v praxi“.
Která témata se budou řešit?
JL: Nabízela se samozřejmě ta, která teď zaznívají všude – nové technologie, umělá inteligence, udržitelnost… Taky se tam objeví, ale hlavním leitmotivem především dopoledního programu bude zákazník. Protože ten podle nás vždy byl, je a bude středobodem obchodu, kolem něj se všechno točí. A z rozhovorů s obchodníky, s nimiž se potkáváme, vyplývá, že jsme se trefili do černého, je to téma, kterému se i oni v letošním roce hodně věnují.
JO: Navázali jsme spolupráci s předními zahraničními odborníky na shopper marketing Mikem Anthonym a Tobym Desforgesem. Kromě toho, že celý program otevřou svou přednáškou o proměnách retailového prostředí v letech, která odstartovala pandemie, chystáme také speciální lunch & learn setkání pro vybranou skupinu účastníků z řad managementu retailových společností a dodavatelů zboží. Vedle dobrého oběda budou mít možnost získat během něj také více informací a budou moci využít možnosti dalšího networkingu, jak s těmito řečníky, tak i mezi sebou.
Jak bude tedy celá akce probíhat?
JO: Zákazníkovi se bude věnovat dopolední program a na něj navážou odpolední sekce, které se zaměří na inovace a technologie, udržitelnost a marketing. Přinesou jak panelové diskuse na aktuální témata, tak případové studie z konkrétních projektů. Po jejich skončení pak navážeme galavečerem marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka 2024 a neformální networkingovou party Retail Business Mixer. A protože jeden zážitek je víc než tisíc slov, druhý den budou následovat exkurze do zajímavých provozů z oblasti retailu a výroby.
JL: V průběhu prvního dne bude také možnost navštívit stánky partnerů kongresu, kteří na nich představí své produkty a služby, a bude dán také prostor k neformálním diskusím a navazování obchodních kontaktů.
Proč název Czech Retail Days?
JO: Mluvíme o nové akci, ne vše je ale nové. Marketingový program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka pořádáme už 24 let a Retail Business Mixer tu je od roku 2005. Vidíme, že lidé jsou čím dál více zaneprázdnění, nemají tolik času, a proto jsme se rozhodli nabídnout akci, která všechny tyto tři projekty – odbornou konferenci včetně exkurzí, galavečer Volby spotřebitelů i networkingovou party – spojí a zastřeší. Takže určitě zveme všechny ty, kteří byli zvyklí se galavečera nebo Retail Business Mixeru účastnit, čeká na ně tentokrát mnohem víc, a to v jeden termín na jednom místě.
JL: A samozřejmě se těšíme i na všechny nové účastníky, protože zaměřením akce se jejich cílová skupina značně rozšířila.
Ano, cílová skupina kongresu je poměrně široká. Jak vytvořit program, aby zaujal odlišné typy obchodníků?
JL: Jsou témata, která řeší všichni, to se týká zejména dopoledního programu. Každý obchodník přemýšlí, jak zaujmout zákazníka, jak si ho udržet a podobně. Odpoledne poběží tři tematické sekce, takže bude z čeho vybírat. Inspiraci můžete často najít tam, kde byste ji původně vůbec neočekávali, nemusí jít o obchodníka „z vašeho ranku“. Před pár lety by například nikoho nenapadlo, že nositelem nových trendů v retailu v České republice bude Skupina Coop a všichni se od ní budou učit. Stejně tak vidíme třeba u čerpacích stanic, že si často berou inspiraci pro své shopy u klasických obchodů. I jejich provozovatelé vidí příležitost například v nabídce regionálních produktů, dětské koutky se z nákupních center přesouvají třeba i do „sámošek“ a určitě bychom našli spoustu dalších příkladů.
Komu všemu je tedy kongres určen?
JL: Na rozdíl od jiných našich kongresů nebude akce tolik o tom, co prodávat, ale jak. Je určen střednímu a vyššímu managementu retailových společností, lidem pracujícím v managementu, na marketingových, obchodních či provozních pozicích. A je jedno, jestli jde o zástupce centrály provozovatele super- či hypermarketů, sítě drogerií, lékáren, čerpacích stanic, nákupního centra, maloobchodní značky, hobbymarketu nebo e-shopu. A své místo na něm mají samozřejmě také dodavatelé jak zboží, tak i služeb a vybavení pro obchod.
Czech Retail Days se konají 13.–14. června 2024 v Praze.
Více informací a registrace na kongres: www.czechretaildays.cz