Skupina Mattoni 1873 zvýšila výkonnost. V jejím rozvoji účinně pomáhá též moderní plechovková linka
Více než 1,9 miliardy prodaných lahví minerálních vod a nealkoholických nápojů – takový je účet skupiny Mattoni 1873 za loňský rok. Její tržny meziročně stouply o 18 % na 22 mld. Kč. Zejména díky výsledům v Bulharsku, Maďarsku a Rakousku, EBITDA skupiny dosáhla rekordní hodnoty a vrátila se na úroveň očekávání před covidem. Skupině se dařilo ve všech oblastech podnikání, mezi které patří minerální vody, nealko nápoje, snacky i prodejní automaty pod značkou Very Goodies.
„Podobně jako v minulých letech, skvělého výsledku jsme dosáhli díky inovacím a mobilizaci výkonu zaměstnanců navzdory obtížné době. Proto jsme vyplatili napříč evropským holdingem nadstandardní celofiremní bonusy za úspěšný loňský rok a nad rámec všeho ještě půl dalšího platu navíc. Na tyto mimořádné odměny jsme vynaložili takřka 143 milionů korun. Chceme tak ocenit naše zaměstnance za jejich výkony a zároveň je podpořit v době růstu životních nákladů a vysoké inflace,“ říká Alessandro Pasquale, výkonný prezident Mattoni 1873. Tradiční Výrobce minerálních vod a nealkoholických nápojů zaměstnává 3400 lidí v 11 výrobních závodech a působí v osmi zemích.
Nápojové i výrobně-technologické novinky
V ČR a Maďarsku skupina poprvé uvedla na trhy chipsy Doritos, celosvětovou jedničku v kategorii tortilla chipsů. U spotřebitelů boduje i nová řada funkčních minerálních vod Magnesia Plus a ochucených neslazených minerálních vod Mattoni Esence. Její produkty oslovují zákazníky chutí i obalem.
Na výkonnosti roku 2023 se také plně projevil přínos moderní plechovkové linky v závodu v Kyselce, spuštěné v listopadu 2022. Vedle oblíbené ochucené minerálky Mattoni a funkční minerálky Mattoni Imuno se v Kyselce vyrábí plechovky s nápoji z portfolia Pepsi i dalších licenčních značek pro český, slovenský i rakouský trh.
Loni Mattoni 1873 získala ocenění za čtyři inovační produkty v programu Volba spotřebitelů. Nejoblíbenějšími produkty v příslušných kategoriích se staly funkční vody proti stresu a pro lepší soustředění Magnesia PLUS, ochucené nealkoholické pivo BirGo, sirup YO bez cukru i Schweppes Pink Tonic.
Růst v oblasti vendingu, daří se i snackům
K výsledkům přispěla i značka Very Goodies, progresivně se rozvíjející vendingová část skupiny. V ČR je druhým největším operátorem na trhu občerstvovacích automatů na nápoje a potraviny, působí i na Slovensku a v Maďarsku. Za poslední dva roky Very Goodies udržela stabilní růst tržeb, průměrně na úrovni 20 %. Novinkou je představení konceptu chytrých lednic, Very Goodies se pouští i do rychle se rozvíjejícího segmentu prodeje čerstvých jídel a jiných prémiových produktů. Dařilo se také v oblasti slaných pochutin (Lay’s, Doritos, Cheetos), u nichž skupina meziročně zvýšila objem prodejů v ČR, Slovensku a Maďarsku o 20,7 %
Skupina potvrzuje postavení na trhu
Pod křídla Mattoni 1873 patří celkem 39 značek. V ČR a Maďarsku je největším výrobcem minerálních vod a nealkoholických nápojů. Na Slovensku je značka Magnesia nejprodávanější minerální vodou, její podíl roste. V Rakousku je skupina dvojkou v sektoru přírodních minerálních a pramenitých vod. V Bulharsku je Mattoni 1873 v segmentu sycených nápojů na třetím místě. V Srbsku je největším výrobcem minerálních vod a energetických nápojů.
Akvizice v Srbsku
Skupina v dubnu 2024 odkoupila menšinový (46,43 %) podíl PepsiCo ve firmě Knjaz Miloš, největším výrobci minerálních vod a energetických nápojů na srbském trhu. Mattoni 1873 se stane jediným vlastníkem tohoto klíčového nápojového podniku v Srbsku, který je zároveň oficiálním výrobcem a distributorem nealkoholických sycených nápojů PepsiCo pro trhy Srbska, Černé Hory a od začátku tohoto roku i Bosny a Hercegoviny. Hodnota transakce se pohybuje kolem 90 milionů euro a převod vlastnictví akcií mezi PepsiCo a Mattoni 1873 proběhl 19. dubna 2024.