Obaly v autoprůmyslu se adaptují na nové komponenty a technologie
Automobilový průmysl je známý svou inovativností, což se týká také logistiky a packagingu. Obaly pro automotive se zaměřují na udržitelnost a efektivitu, což zahrnuje snižování dopadů na životní prostředí a úspory nákladů. Trendy zahrnují kvalitní provedení, zvýšení efektivity, snížení uhlíkové stopy a využití opakovaně použitelných materiálů. Dodavatelé obalů musí respektovat požadavky automobilového průmyslu rovněž v oblasti automatizace a robotizace výrobních procesů či manipulace.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 122 (leden–březen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Celosvětový trh s obaly pro automobilový průmysl měl v roce 2022 hodnotu 8,180 miliardy amerických dolarů a odhaduje se, že do roku 2032 dosáhne téměř 14 miliard dolarů, přičemž během prognózovaného období 2023 až 2032 poroste tempem 5,4 %. Ve své zprávě ze srpna loňského roku to tvrdí výzkumná agentura Precedence Research.
Odvětví v transformaci
V automobilovém průmyslu došlo k prudkému rozvoji obalů, který je způsoben rostoucí celosvětovou poptávkou po automobilech a poprodejních komponentech. Odvětví prochází transformací, protože mechanické systémy jsou nahrazovány elektronickými sestavami, což následně ovlivňuje i požadavky na obaly. V této souvislosti se v reakci na rostoucí poptávku po náhradních dílech objevují dva trendy. „Zaprvé dochází k posunu směrem ke snižování objemu potřebného pro prázdné obaly a optimalizaci využití prostoru. Cílem tohoto trendu je minimalizovat plýtvání a zvýšit efektivitu obalové logistiky. Za druhé, dochází k pozoruhodnému vývoji výrobních technologií, což vede k vývoji nízkonákladových možností jednorázových obalů. Tento trend je v souladu s potřebou nákladově efektivních řešení,“ uvádí Precedence Research.
Kromě toho automobilový průmysl stále více využívá opakovaně použitelné obaly pro těžké komponenty, jako jsou součásti podvozku, motorů a chladicích systémů. Tento přechod k opakovaně použitelným obalům přispěje v nadcházejících letech k růstu trhu. Průmysl aktivně nahrazuje jednorázové obaly opakovaně použitelnými alternativami, a to díky pokroku v materiálovém vývoji. Precedence Research dále píše: „Tyto trendy a pokroky v oblasti obalů pro automobilový průmysl podtrhují závazek průmyslu k udržitelným postupům a optimalizaci nákladů. Začlenění opakovaně použitelných obalů a dostupnost ekologicky šetrných materiálů pro jednorázové obaly přispívají k celkovému růstu a rozvoji trhu s obaly pro automobilový průmysl.“
Do oblasti balení promlouvá samozřejmě nástup elektromobility, která přináší nové komponenty a eliminuje některé tradiční. V tomto směru ještě bude docházet ke změnám, protože elektromobilita je teprve na začátku. Například statistiky automobilky Škoda Auto za loňský rok ukazují, že v segmentu bateriových elektromobilů prodeje meziročně rostly o více než 70 %. „Velkou zásluhu na tom má Škoda Enyaq, která se stala nejprodávanějším elektromobilem roku 2023. Z 6 640 prodaných vozidel BEV jich 1 442 neslo značku Škoda, což představuje tržní podíl 21,7 procent,“ podotýká Jiří Maláček, vedoucí českého zastoupení společnosti Škoda Auto.
Martin Lomnančik, head of logistics & innovations společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech, pokračuje ve výčtu obalových tendencí: „Ohledně zajímavých trendů asi nemá smysl zmiňovat témata, jako jsou udržitelnost či trasování obalů. V posledních letech je z mého pohledu typ obalu a jeho dopad na celkové logistické náklady konečně daleko více vnímán, což je skvělé. Obal samotný má vliv v celém logistickém řetězci, od přepravy přes vychystávací sklad až po pracovníka montážní linky. Vyvstává i otázka, zda obaly unifikovat pro jednotlivé komponenty, jejich skupiny, nebo se držet co největší standardizace.“
Vlastní obaly připravené pro roboty
Trendů je samozřejmě podstatně víc, ale zmiňme ještě oblast vlastnictví obalů, které alespoň v evropských podmínkách směřuje k vlastnictví na straně automobilek. Ty si během přípravy nových projektů ve spolupráci s dodavateli navrhují obal. Design je obvykle k dispozici 2–1,5 roku před spuštěním projektu, následně se vyrábějí prototypy, probíhají testy a poté sériová výroba obalové sady. Dodavatelé na úrovni Tier1 či Tier2 se požadavkům automobilek musí přizpůsobit, což někdy zahrnuje úpravu výrobních, manipulačních či skladovacích procesů. Pokud automobilka obal nevlastní, je samozřejmostí, že se podílí na jeho vývoji a jsou respektovány její zpravidla velmi přísné požadavky.
A zmiňme ještě jeden trend, který souvisí s nástupem robotizace. Například traye, blistry či paletky jsou připravovány s ohledem na působení robotických linek. Více projektů je také v provedení ESD, kdy obaly nebo proložky odvádějí elektrostatický náboj. To souvisí s tím, jak původní mechanické součástky nahrazují elektronické.
V další části tohoto článku se podívejme na několik obalových novinek pro autoprůmysl tak, jak byly prezentovány v rámci posledního ročníku soutěže Obal roku, kterou vyhlašuje Obalový institut Syba.
Obal stropního panelu pro BMW
DS Smith představil univerzální obal na stropní panely pro BMW o rozměrech 2270 × 1485 × 1110 mm, složený z celkem 15 fixací. Díky univerzálnímu provedení je možné zabalit do jednoho obalu stropní panely s různými vlastnostmi. Obal je navržený tak, aby pojal až šest stropních panelů a díky optimálnímu výškovému uspořádání umožnil přepravu dvou krabic nad sebou, což ušetří čas a náklady. Ochrana stropních panelů byla v průběhu vývoje klíčovým faktorem, a proto byl obal vybaven pevnými fixacemi a zámky, které udrží panely na svém místě během celé přepravy. Obal je vyroben z recyklovatelné lepenky, přičemž vyjímatelné bajonetové zámky umožňují snadnou recyklaci.
Ohrádka Vario Frame
Firma Boxmaker představila stohovatelnou ohrádku z vlnité lepenky nazvanou Vario Frame. Skládá se ze dvou dílců, které lze aplikovat na jakoukoliv paletu o rozměru 1200 × 800 mm. Ohrádka je vytvořená ze složeného a slepeného tvarového výseku s integrovanými fixačními prvky z vlnité (BC) lepenky. Druhým dílem je tvarově odpovídající dno/víko/proklad v jednom, který díky biaxiálně slepeným lepenkovým přířezům poskytuje dostatečnou pevnost. Poskládáním na paletu vznikne vnitřní prostor 1200 × 800 mm s variabilní výškou, kterou je možné rozdělit na různě vysoké vrstvy. Pro jednotlivá patra lze použít variabilní mřížky nebo modulární krabice.
Zámořské balení pro zadní nárazníky
Společnost Tricor Packaging Systems vytvořila skupinové balení pro zadní nárazníky automobilu, které splňuje požadavky pro zámořskou přepravu. Varianta z vlnité lepenky přináší snížení ceny oproti běžně používané verzi z technických pěn. Materiálově úsporná fixace v podobě „křídla“ tvarově kopíruje části nárazníků, a přitom zajišťuje funkčnost a stabilitu. Pro spojení velkého pláště jsou použity speciální klipy. Dodávání zákazníkovi v plochém stavu šetří místo při logistických procesech a systém read-to-use zjednodušuje práci při nabalování.
Adaptabilní výška paletboxu
Dodavatel Van de Velde Packaging Unipap představil obalové řešení Adapt s adaptabilní výškou. Výšku paletboxu je možné, díky specificky navrženým uzamykacím prvkům, variabilně teleskopicky měnit v rozpětí až 500 mm. Obal se tak stává univerzální pro větší škálu balených produktů s odlišnými rozměry. Uvolněný prostor je pak možné využít pro stohování dalšího Adaptu, a tím optimalizovat přepravní výšku paletového místa a přepravní náklady. Každá výšková pozice pláště je označena artiklem a QR kódem konkrétního baleného dílu pro rychlou přestavbu boxu. Adapt je určen pro opakované použití.
Hrebeň riadenia do kontejneru
Požiadavkou zákazníka na Tri-Wall Slovakia bolo navýšenie kusov v lodnom kontajneri. Z pôvodného balenia, kde bolo 12 produktov, bolo navýšené množstvo až na 20 produktov v balení. „Zmenili sme rozmer balenia, uloženie produktov v balení a zároveň pridali aj ďalšiu vrstvu produktov do balenia. Aby sme predišli poškodeniu počas transportu, tak balenie bolo potrebné spevniť ďalším materiálom ako preglejka, OSB doska a papierové tuby, vďaka ktorým sa eliminoval ohyb druhej vrstvy produktov. Taktiež sme museli klásť dôraz na to, aby sa nepoškodili na produkte krehké plastové a elektrické časti, či už počas manipulácie operátorom, alebo počas transportu,“ uvádza spoločnosť. Balenie dováža pravidelne do Mexika či už letecky, alebo lodnou dopravou. Týmto balením bolo pre klienta ušetrených 550 lodných kontajnerov ročne.
Mriežka pre súčiastky
Spoločnosť Smurfit Kappa predstavila novú mriežku. Zadanie bolo nasledovné: „Dve súčiastky do automobilového priemyslu; Asymetrické tvary kombinovaných materiálov; Definovaný počet a pozícia prepravovaných kusov; Štandardizovaná existujúca plastová debna. Cieľ projektu: Redukcia pôvodnej prepravovanej hmotnosti 12 kg; Fixácia prepravovaných dielov; Jednoduché a rýchle skladanie; Ochrana po obvode pôdorysu súčiastky; Udržateľné balenie bez lepenia.“ Bolo vyvinuté monomateriálové riešenie so 100% ochranou po obvode dielu, bunky boli oddelené a diely boli stabilizované. Ďalšie výhody sú tieto: Zníženie hmotnostného zaťaženia o cirka 40 %; Zníženie odpadu o 83 %; Zníženie počtu odlišných dielov na 1 ks; Eliminovanie chybovosti.
Univerzální přepravní box s fixacemi pro různé druhy motorů
Požadavkem zákazníka bylo nahradit přepravní obal z PES za ekologičtější variantu. Výsledkem z dílny Servisbal Obaly je jednodruhový, lehký, 100% recyklovatelný obal z pětivrstvé vlnité lepenky. Je dodáván v plochém stavu, díky čemuž zákazník ušetří skladové místo a ke složení není potřeba použít lepení. Vnitřní systém zásuvných fixačních prvků, tvořených z vlnité lepenky, umožňuje bezpečně a stabilně zafixovat celou produktovou řadu motorů lišících se v délce těla a hřídele. Obal je opatřen úchyty pro snadné přenášení, snadno vyjímatelným víkem a prvky, které umožňují stabilní stohovatelnost. Pro další projekt je možné využít základní box a doplnit ho o nové inserty pro daný produkt.
„E-ink na boxy“
Minulý rok jsme rozšířili aplikaci elektronických štítků. Po interních přepravních vozících jsme e-ink štítky úspěšně aplikovali i na boxy, kdy jde o konkrétní proces JIS dodávky na montážní linku. Tímto jednoduchým řešením jsme zcela eliminovali potřebu tisknutí štítků a vychystávacích manifestů. Konkrétně v našem případě jde o návratnost investice do 1,5 roku. Jako další novinku mohu zmínit aplikaci nového typu obalového materiálu. Jedná se o povahově stejný materiál jako Tyvek, nicméně jsme na základě dlouhodobých testů dospěli k zajímavým výsledkům, a sice několikanásobně vyšší životnosti při srovnatelné ceně. Co se týče úspor, tak kontinuálně přezkoumáváme využitelnost obalu u jednotlivých položek, mimo jiné i s cílem redukce obalového materiálu. Změny jsou pak aplikovatelné v rámci celé skupiny, nejčastěji však se sesterským závodem Kia na Slovensku, právě z důvodu podobnosti jednotlivých komponent, a tudíž stejným balením.
Martin Lomnančik, head of logistics & innovations, Hyundai Motor Manufacturing Czech
Připravil: Stanislav D. Břeň