
Výrobce mražených dortů investuje desítky milionů do balicí technologie
Společnost Sweet Delight sází na mražené dezerty, a do určité míry tak není překvapením, že jednu z jejích nejsilnějších exportních oblastí představuje Skandinávie, kde mají mražené dorty svou tradici. Několik palet měsíčně ale odchází třeba i do Jižní Koreje, přičemž firma své dorty pod značkou Dortie´s nebo dezerty coby private label dodává do třiceti zemí světa. V nabídce má asi 60 SKU a více než polovinu obratu přinášejí cheesecaky. Během jara instaluje novou balicí technologii.
Přinášíme vám článek z časopisu Svět balení 122 (leden–březen 2024). Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé čtvrtletí v tištěném „obalu“. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru a nezmeškejte žádné vydání. Pro výrobce baleného zboží je zasílání zdarma.
Svět balení se tentokrát vydal za pověstnou „sladkou tečkou“ do Nupak, kde se v jedné z hal CTParku nacházejí výrobní, logistické a administrativní prostory společnosti Sweet Delight. S dorty značky Dortie´s se lze setkat např. na Rohlik.cz nebo v obchodních řetězcích Tesco, Billa, makro či Lidl. Společnost také exportuje do tří desítek zemí. Sám tento fakt naznačuje, že jde o dorty mražené. Sweet Delight se svým přístupem snaží rehabilitovat myšlenku, že mražený dort rozhodně není horší alternativou k dortu chlazenému, ba právě naopak, že může být v prémiové kvalitě. „Mražení je způsob konzervace za účelem dlouhodobého uchování potravin nejen z důvodů zachování jejich výživových a chuťových vlastností, ale také pro lepší přepravu. Je to ten nejšetrnější způsob udržení původních vlastností veškerých produktů. V závislosti na zevních faktorech, jako jsou vzduch, světlo, vlhko, teplo, se začínají produkty kazit, ať chceme nebo ne,“ vysvětluje Michal Freiberger, spolumajitel a ředitel společnosti Sweet Delight. A pokračuje: „Mražením dochází k postupnému snižování teploty pod bod tuhnutí, čímž se zpomalují chemické, mikrobiální i enzymatické procesy. Rychlost zmrazování má výrazný vliv na způsob tvorby krystalků vody a tím na finální jakost rozmrazených potravin. Rychlé mražení je nazýváno jako šokové. Tento způsob je výhodný především svojí nepřekonatelnou rychlostí promražení s minimální ztrátou vlhkosti a s ohledem na zachování vstupní kvality produktu.“ A právě díky šokovému zchlazování a udržování teplotního řetězce v kontejnerech lze pak dezerty posílat po celém světě.
Přechod na robotizované balení
Provoz v Nupakách je potravinářský, to znamená, že i z hlediska obalů je třeba respektovat přísnější požadavky než v jiných provozech (firma drží certifikace IFS a BRC), standardem jsou tak třeba plastové palety. Kusové balení dortů se liší podle toho, zda je určeno pro segment B2B či B2C. Pro B2B se balí do hnědých krabic z vlnité lepenky, ve kterých je celý nebo nakrájený dort v rukávcích z papíru opatřeného lakem pro styk s potravinami. Pro supermarkety jsou dezerty zpravidla nekrájené a zatavují se do flowpacku (zařízení Smipack), pro B2B segment pak naopak vždy nakrájené a zde se používají papírové inserty či dividery. Karton je potištěn atraktivními grafickými vzory pro zachování vysoké úrovně prezentace. Vše se vkládá do transportních beden z vlnité lepenky (Thimm Obaly). Firma záměrně nepoužívá plastové vaničky, které jsou charakteristické pro balení kusových dortů v části zdejšího trhu.
Po upečení korpusů (pec Revent) a ruční výrobě a zdobení většina z nich odchází po dopravníku do jednoho velkého spirálového šokéru (Scanico). Spirálový zchlazovač sníží teplotu z 80 °C na potřebnou teplotu vhodnou ke krájení a získané teplo se rekuperuje. Následně se produkty pohybují po pásových dopravnících k balicímu oddělení. V této chvíli jsou např. cheesecaky ještě v kovových formách, z nich je dort vytlačen a umístěn do krájecích strojů. Aby byl řez co nejpřesnější a nejvzhlednější, používá se technologie sonického krájení. Součástí procesu balení je rentgen (McLean), vzhledem k tomu, že Sweet Delight dodává i na paluby letadel, řeší se nejen standardní kov, ale také plast či sklo.
Kromě strojového flowpacku byl donedávna celý proces balení manuální. Ruční balení je od prvního kvartálu letošního roku postupně nahrazováno novou balicí technologií za celkem 34 milionů korun. První fáze přinese plně automatizovanou kartonovačku či balení do systému side-low pro všechny typy obalového materiálu, který ve společnosti používají. Následovat bude automatická tiskárna s etiketovacím systémem, rentgen a paletizační robot (Fanuc). Ve druhé fázi se počítá s prakticky plně automatizovaným řešením, kdy dort bude spuštěn ze spirálového šokéru, následně pojede po dopravníku. Nejprve dojde k deponování dortu z formy a následně bude dort přepraven na dvě průběžné sonické kráječky s kapacitou až 600 dortů za hodinu a bude pokračovat výše popsaným způsobem balení. Zajímavostí je, že si společnost nechala na míru vyvinout technologii na stažení dortu speciálním papírovým páskem, který zabrání poškození během transportu.
Cílem této modernizace je, aby na vyrobený dort naprosto minimálně sáhla lidská ruka. Tohoto výsledku by mělo být dosaženo v druhé polovině letošního roku. Veškerou technologii balení by měla dodat americká společnost FoodTools, která nemá v Česku vlastní servisní oddělení, a tak se případná úprava technologií bude odehrávat na dálku.
V oddělení balení doposud pracovalo 8–14 zaměstnanců, po ukončení obou fází automatizace by to měly být maximálně dvě osoby. Z hlediska HR není bez zajímavosti, že v současnosti firma zaměstnává pouze pět Čechů, většinu z 55 zaměstnanců v provozu tvoří filipínští a ukrajinští cukráři.
Dorty se na skladě příliš „neohřejí“
Firma má k dispozici „příruční“ sklad s 500 paletovými místy, ale skladová kapacita bývá málokdy plně využita. Prostory jsou zpravidla obsazeny z jedné čtvrtiny až třetiny, protože převážná většina produkce se vyrábí na zakázku. Leadtime po objednávce bývá čtyři týdny a většinou dva až tři dny po výrobě opouští zakázka závod.
Sweet Delight má speciální předpis pro ukládání zboží do kontejnerů, jehož součástí je také pořízení videozáznamu a umístění data loggerů. Paletizované zboží převáží v Česku smluvní dopravce, který rozveze až 12 palet najednou. V případě celokamionových zakázek společnost spolupracuje s holdingem Hopi. Dopravu mimo republiku si většinou zajišťují zákazníci vlastní nebo smluvní dopravou. Pro zámořskou dopravu jsou přistavovány 20- nebo 40stopé reeferové kontejnery, které poté na silnici putují do přístavů Hamburk či Rotterdam. Odtud pomocí námořního providera do celého světa.
Z hlediska nákupu surovin využívá firma lokální velkoobchodní dodavatele v případě mouky či cukru, speciálnější suroviny, jako např. belgickou čokoládu či lyofilizované ovoce, si kupuje napřímo ze zahraničí. Pro zajímavost, před covidem byly dodací lhůty na čokoládu z Belgie do dvou týdnů, nyní to mohou být i dva měsíce. Sweet Delight tak musí více plánovat nákup zásob, které pořizuje s předstihem jednoho až dvou měsíců.
„Méně cukru a blacklistovaných éček“
Jeden z dlouhodobých trendů souvisí se snižováním podílu cukru v našich dezertech, ovšem při současném zachování chuti. Víme, že 80 procent konzumentů v kavárnách nebo cukrárnách tvoří ženy. Chtějí sice mlsat, ale zároveň si udržet linii. Také se hodně hledí na používání takzvaných éček, blacklisty supermarketů i kavárenských řetězců jsou v tomto směru velmi striktní.
Michal Freiberger, spolumajitel a ředitel společnosti, Sweet Delight
Sweet Delight v číslech:
1220 t: množství vyrobených dortů a dezertů v roce 2023
184 mil. korun: obrat společnosti v roce 2023
55: počet zaměstnanců
listopad 2020: od tohoto data má firma výrobu i sídlo v Nupakách; v roce 2015 se společnost zcela odpojila od holdingu United Bakeries
Více než 30: do tolika zemí světa dodává své zboží
Článek připravil: Stanislav D. Břeň