
Výrobci a dodavatelé obalových materiálů jsou na Vánoce připraveni
Na nejsilnější období roku jsou výrobci obalů podle odborníků z české společnosti Sapril dobře připraveni. Nedostatek papíru či výrobních kapacit dle spolumajitele firmy Jiřího Jetela letos nehrozí.
Statistiky uvádějí, že je v ČR aktuálně přes 50.000 e-shopů, celkový obrat e-commerce má v letošním roce činit 164,4 miliardy korun, což je meziroční nárůst o 14 %. Mezi největší e-shopy patří Alza, Mall.cz/Allegro, Rohlik.cz, Košík.cz, CZC a řada dalších. Vedle nich rostou také e-shopy klasických „kamenných“ řetězců, které si cestu do online prostoru včas našli. Jsou to například Lidl Shop, iTesco nebo Ikea. Všichni „e-shopáři“ mají jedno společné – bez dostatku obalového materiálu a včasného dodání zboží k zákazníkovi by se neobešli.
Byznys výrobců obalů ovlivňují v současnosti dva důležité faktory: rostoucí obliba samoobslužných doručovacích boxů, v nichž už zboží nenajdete v sekundárním obalu, a druhým velkým tématem jsou zaváděná evropská nařízení, která požadují obaly čím dál udržitelnější.
„Celkově byl trh výrazně ovlivněn covidovými roky 2020 a 2021. Tehdy byl extrémní nárůst objemu na e-shopech, vznikla řada nových, mnozí investovali miliony právě do e-commerce. Tedy na jedné straně obrovská poptávka ze strachu z uzavření obchodů a nedostatku jakéhokoli zboží, všichni, včetně výrobců, nakupovali do zásoby. Na druhé straně byly omezeny dodávky ať už z Číny či USA. Byl nedostatek součástek v automotive (vzpomeňme na kauzu s čipy) nebyl papír, dřevo, stavební materiál apod. To vše zapříčinilo prudké zdražování. Dnes jsme ve druhém roce války na Ukrajině, po energetické krizi tu je opačná situace – nákupní chování se ochladilo, všeho jsou dostatečné zásoby,“ vysvětluje Jiří Jetel, spolumajitel české rodinné firmy Sapril. Spotřebitelé se podle něj bojí nejistoty a spíše šetří, odběratelé tlačí na snižování nákladů a to se samozřejmě projevuje i v ceně obalů.
Na letošní Vánoce jsou nicméně výrobci a dodavatelé obalových materiálů připraveni a mají dostatek vstupního materiálu potřebného pro výrobu obalů. „Tedy nepředpokládáme jakýkoli problém s dodávkami či dlouhou dodací lhůtou – standard u nás je dnes dodání během 5 až 10 dnů,“ pokračuje Jiří Jetel.
Aktuálně je tedy situace stabilní a pro zákazníky příznivá. Papíru je nyní dost, možná naopak více, než jaká je momentální potřeba ze strany zákazníků. Jak společnost Sapril informuje, více než 96 % jejích obalů je plně recyklovatelných a v tomto směru hodlá i nadále pokračovat. Pro některé zákazníky navíc nabízí možnost zpětného odběru jejich obalů a odpadu, který je schopna zrecyklovat a vyrobit z nich nové obaly ve formě nasávané kartonáže.
Ta se v poslední době stává čím dál více rozšířeným obalovým materiálem, jehož budoucnost a expanze na obalovém trhu v nejbližších letech nabere dále na obrátkách. „V tomto segmentu tedy vidíme velký růstový potenciál pro naše zákazníky. Sledujeme trendy a možnosti i v této oblasti a tu budeme nadále prohlubovat a rozšiřovat,“ dodává Jiří Jetel.